irjus Inlagd Juli 2, 2011 Dela Inlagd Juli 2, 2011 Finns det någon båtmotor kunnig här? Jag har en johnson 20 hk som inte går som den ska, den går jätte bra på låga varv men när man gasar så vill den inte gå upp i varv. Förgasaren är rengjord, bensinpumpen är renoverad, den har gnista på båda cylindrarna, men när man plockar ur stiften så ser man att det är vatten på det nedersta stiftet, tar man av övre tännkabel så går den på tomgång, samma om man tar av den nedre. Vad är fel? Topplockspackning, eller packningen mellan motor och rigg, eller är det ngt annat? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Juli 2, 2011 Dela Inlagd Juli 2, 2011 Hur vet du att det är vatten??? Haru lukta på stiften? Kan vara så att nått av stiften släcks vid belastning. Prova byt stift, kan det vara värt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juli 2, 2011 Dela Inlagd Juli 2, 2011 Om det är vattn så har nog packningen gått, eller så är det spricka i toppen. Sedan borde det vara vatten i motoroljan osså! Spricka i insuget kan det osså va! Så där, 3 fel att kolla! Hade en jänkare som gick dåligt på tomgång, hälde lite såpavatten på insuget och såg sprickan direkt! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
irjus Inlagd Juli 2, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Juli 2, 2011 Det är en 2-taktare, och man ser att det är vatten på stiftet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Caveman Inlagd Juli 2, 2011 Dela Inlagd Juli 2, 2011 Har den fungerat i år? Stod den i minusgrader i vintras och du försöker få igång den nu? ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
irjus Inlagd Juli 2, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Juli 2, 2011 Fick en trasig glasfiber båt av en på jobbet, så köpte jag en billig motor, men jag har inte fått den att fungera riktigt ännu, men motorn startar direkt när man vrir på nyckelen, men den går inte att köra på mer än halv gas. Han som jag köpte motorn av fick den inte att varva heller. Jag tror att det kan vara packningen mellan motor och rigg, men det kan lika gärna vara något annat. Jag har skiftat tännspole och stift mellan cylindrarna , men det är hela tiden vatten på det nedre stiftet när man tar ut det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Juli 3, 2011 Dela Inlagd Juli 3, 2011 Fick en trasig glasfiber båt av en på jobbet, så köpte jag en billig motor, men jag har inte fått den att fungera riktigt ännu, men motorn startar direkt när man vrir på nyckelen, men den går inte att köra på mer än halv gas. Han som jag köpte motorn av fick den inte att varva heller. Jag tror att det kan vara packningen mellan motor och rigg, men det kan lika gärna vara något annat. Jag har skiftat tännspole och stift mellan cylindrarna , men det är hela tiden vatten på det nedre stiftet när man tar ut det. Du får nog tuta på halvfart ,blir billigt också Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Juli 3, 2011 Dela Inlagd Juli 3, 2011 Hej Jag är inte en hejare på Johnsson båtmotorer men har du kollat högfartsdelen i statorn samt mätt upp högfartsspolarana under svänghjulet. En som kör Mercury made in Belgium.. Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Juli 3, 2011 Dela Inlagd Juli 3, 2011 Du säger att du tror att packningen mellan motor å rigg är trasig ska då inte båda stiften vara vattniga jag tror då mer på toppens packning om den då är vattenkyld vill säga eller en spricka, hör med förra ägaren hur den blivit behandlad vintertid inomhus/utomhus googla //////// 20 hk johnson engine schematich drawing/////20 hk johnson schematich drawing finns hur mycket som helst om du behöver sprängskisser Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Juli 7, 2011 Dela Inlagd Juli 7, 2011 Fick en trasig glasfiber båt av en på jobbet, så köpte jag en billig motor, men jag har inte fått den att fungera riktigt ännu, men motorn startar direkt när man vrir på nyckelen, men den går inte att köra på mer än halv gas. Han som jag köpte motorn av fick den inte att varva heller. Jag tror att det kan vara packningen mellan motor och rigg, men det kan lika gärna vara något annat. Jag har skiftat tännspole och stift mellan cylindrarna , men det är hela tiden vatten på det nedre stiftet när man tar ut det. Haru fått nån ordning på motorn eller??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd Juli 7, 2011 Dela Inlagd Juli 7, 2011 (ändrad) Jag fick rådet för länge sedan. Köp inte en trasig båtmotor och försök reparera den om om kunskapaper och verktyg inte finns. Har inte motorn gått i saltvatten så kanske du får isär den utan brutna bultar. annars ett helvete Kör själv med en gammal 2H tvåtaktare med attityd men efter 5 min vila har den glömt allting. Ändrades Juli 7, 2011 av Galten Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
irjus Inlagd Juli 8, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Juli 8, 2011 Nej , jag væntar på packningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Augusti 21, 2011 Dela Inlagd Augusti 21, 2011 Nej , jag væntar på packningar. Hur går det med packningarna?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
irjus Inlagd Augusti 21, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 21, 2011 Tröttnade och sålde motorn, fick en tohatsu 25 hk av en på jobbet i stället. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Augusti 21, 2011 Dela Inlagd Augusti 21, 2011 ok, så du fick aldrig veta vad felet var??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
irjus Inlagd Augusti 21, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 21, 2011 felet synns här. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu