Jump to content
IGNORERAD

Båtmotor


irjus

Recommended Posts

Finns det någon båtmotor kunnig här?

Jag har en johnson 20 hk som inte går som den ska, den går jätte bra på låga varv men när man gasar så vill den inte gå upp i varv.

Förgasaren är rengjord, bensinpumpen är renoverad, den har gnista på båda cylindrarna, men när man plockar ur stiften så ser man att det är vatten på det nedersta stiftet, tar man av övre tännkabel så går den på tomgång, samma om man tar av den nedre.

Vad är fel? Topplockspackning, eller packningen mellan motor och rigg, eller är det ngt annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Hur vet du att det är vatten???

Haru lukta på stiften?

Kan vara så att nått av stiften släcks vid belastning.

Prova byt stift, kan det vara värt

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är vattn så har nog packningen gått, eller så är det spricka i toppen. Sedan borde det vara vatten i motoroljan osså!

Spricka i insuget kan det osså va! Så där, 3 fel att kolla!

Hade en jänkare som gick dåligt på tomgång, hälde lite såpavatten på insuget och såg sprickan direkt!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har den fungerat i år?

Stod den i minusgrader i vintras och du försöker få igång den nu?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en trasig glasfiber båt av en på jobbet, så köpte jag en billig motor, men jag har inte fått den att fungera riktigt ännu, men motorn startar direkt när man vrir på nyckelen, men den går inte att köra på mer än halv gas.

Han som jag köpte motorn av fick den inte att varva heller.

Jag tror att det kan vara packningen mellan motor och rigg, men det kan lika gärna vara något annat.

Jag har skiftat tännspole och stift mellan cylindrarna , men det är hela tiden vatten på det nedre stiftet när man tar ut det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Fick en trasig glasfiber båt av en på jobbet, så köpte jag en billig motor, men jag har inte fått den att fungera riktigt ännu, men motorn startar direkt när man vrir på nyckelen, men den går inte att köra på mer än halv gas.

Han som jag köpte motorn av fick den inte att varva heller.

Jag tror att det kan vara packningen mellan motor och rigg, men det kan lika gärna vara något annat.

Jag har skiftat tännspole och stift mellan cylindrarna , men det är hela tiden vatten på det nedre stiftet när man tar ut det.

Du får nog tuta på halvfart ,blir billigt också

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Du säger att du tror att packningen mellan motor å rigg är trasig ska då inte båda stiften vara vattniga

jag tror då mer på toppens packning om den då är vattenkyld vill säga eller en spricka, hör med förra ägaren hur den blivit behandlad vintertid inomhus/utomhus

googla //////// 20 hk johnson engine schematich drawing/////20 hk johnson schematich drawing

finns hur mycket som helst om du behöver sprängskisser

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Fick en trasig glasfiber båt av en på jobbet, så köpte jag en billig motor, men jag har inte fått den att fungera riktigt ännu, men motorn startar direkt när man vrir på nyckelen, men den går inte att köra på mer än halv gas.

Han som jag köpte motorn av fick den inte att varva heller.

Jag tror att det kan vara packningen mellan motor och rigg, men det kan lika gärna vara något annat.

Jag har skiftat tännspole och stift mellan cylindrarna , men det är hela tiden vatten på det nedre stiftet när man tar ut det.

Haru fått nån ordning på motorn eller???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick rådet för länge sedan.

Köp inte en trasig båtmotor och försök reparera den om om kunskapaper och verktyg inte finns.

Har inte motorn gått i saltvatten så kanske du får isär den utan brutna bultar.

annars ett helvete :pray2:

Kör själv med en gammal 2H tvåtaktare med attityd men efter 5 min vila har den glömt allting.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...