Jump to content
IGNORERAD

Båtar jag jobbat på under åren 1965 till 1969


gubben4906

Recommended Posts

Hej, jag tror jag har nämt tidigare att jag var ute på sjön som anställd inom Intendenturen=Restaurangjobb och liknande jobb på båtar. Jag var ute och googlade och hittade alla båtar på bild men inte Thuntank, har glömt numret på den, kan någon här på forumet hjälpa mig att hitta bild på den, Jag var med och hämtade den på varvet i Falkenberg 1969 feb.eller mars. Jag tänkte visa lite bilder på de andra båtarna nedan i nästa svar.

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer båtarna jag pratade om, försöker ta dem i tur och ordning jag var på dem.

gertrud_bratt_1957_1.jpg

Båten ovan och nedan, Gertrud Bratt,  var jag på under hösten/vintern 1965, första resan, gick över Nordsjön och har aldrig någonsin varit så sjuk någon gång, tror det var över 30 sekundmeter. Jag har varit fyllsjuk många gånger i mitt liv men det var inget mot detta. Gick mellan Sverige och Wales, Bristol, Port Talbot och även Manchester och Liverpool.

gertrud_bratt_1957_2.jpg

Båten nedan hette Italia och den var jag på under sommaren 1966, 17 år ung och nästan okysst, då hade nog mamma kysst mig fler gånger än flickorna.

italia_2.jpg

Nästa båt var M/S Kungsholm, den var jag på under 1967, våren fram till senhösten då jag fick sparken i New York på grund av fylla, det stod aa i anledning i sjöfartsboken, betyder annan anledning.

kungsholm_1966_1.jpg

I New York sedan så fick jag mönstra på M/S Gripsholm, bilden nedan, för vidare färd till Göteborg, trodde jag skulle få kliva av där men fick vara kvar, fråga mig inte varför, kanske hade charmen  :crazy:

gripsholm_1957_3.jpg

Efter det, 1968, så klev jag på T/T Seven Skies, den fick jag flyga till med AllItalia, Stockholm-München-Milano-Rom och slutligen till oljestaden Tarranto.

Tyvärr så funkar inte bildöverföringen av bilden på T/T Seven Skies, kan någon hjälpa mig med den bilden också så skulle jag vara er evigt tacksam.

  :morgon: gubben  :great:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Skepp ohoj  :whistle:

Vet ej om dom finns där men titta på denna sida.

shipspotter.com

Hoppas du finner vad du söker.

Mvh snömannen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Snowman, jag försöker, du lär få besked om du ser bilderna här.

  :D gubben  :great:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Snömannen, fick bara detta meddelande

shipspotter.com

Diese Domain wurde für einen Kunden registriert.

Derzeit sind noch keine Inhalte hinterlegt.*

  :kort: gubben  :kort:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben 4906.

Jag ber om ursäkt, såg fel på sidan ja kollade på, här kommer dom rätta.

www.shipspotting.com

www.batologen.se (tror det är .se annars prova något av dom vanliga sluten)

www.landgangen.se (där kan du lägga en förfrågan om dom fartygen och hoppas att du får svar)

Lycka till.

Mvh snömannen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben, jag har för mig att du jobbat på en båt som du såg Thailand från för första gången, men att du inte kom iland där, eftersom ni bara passerade, vilken båt var det?

Har förresten hört talas om den fantastiska service som finns vid vissa av hamnarna här i LOS...

Fartyg som ankrar upp i väntan på att komma i hamn får besök av mobila barer :party: , som sätts upp på däck på båten, det skall enligt uppgift medfölja rikligt med barflickor[attachment=1]

Har dock inte varit i hamn i Thailand ännu...

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Gubben ..

T/T Seven Skies

Reg:10656 Byggd:1965 Varv:KMV

DW:97.950 BR:52.629

Mått:261,2 x 39,0 x 18,1 Knop:16

Bestäld av RED AB MALMOIL, Malmö. T/T MALMOIL

Fartygets beställdes vid Kockums Varv på spekulation.

Bygget av skrovet lades ut på Lindövarvet i Odense. Fartyget färdigställdes sedan vid Kockums.

Såld 1965 till SALÉNREDERIERNA, Stockholm. T/T SEVEN SKIES.

Exploderade 1969 och sjönk på resa i ballast Japan - Dubai. 4 besättningsmän omkom.

skies65.jpg

skies65.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gubben, jag har för mig att du jobbat på en båt som du såg Thailand från för första gången, men att du inte kom iland där, eftersom ni bara passerade, vilken båt var det?

Har förresten hört talas om den fantastiska service som finns vid vissa av hamnarna här i LOS...

Fartyg som ankrar upp i väntan på att komma i hamn får besök av mobila barer :party: , som sätts upp på däck på båten, det skall enligt uppgift medfölja rikligt med barflickor[attachment=1]

Har dock inte varit i hamn i Thailand ännu...

Hej Tommy,det var precis så det var.Seglade motorman i  Broström under 1967 (MS Japan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Tommy,det var precis så det var.Seglade motorman i  Broström under 1967 (MS Japan)

Drivern, Motorman 67... Då är det inte omöjligt att du träffat min Farbror, Bo Stenberg, han var nog 1:e maskinist då.

Han är gift med sin Thaifru sedan 68, och bor i Darwin, Australien, jag har 3 kusiner där.

Angående Barverksamheten så fick jag den informationen helt nyligen av en kompis som upplevde den för sådär 3 år sedan...

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tommy,

1968 kom vi från ett varv i Japan, mins inte mycket av Japan var nog  :drunk: mest hela tiden. Var 19 år då. Vi var på väg till Persiska viken för att lasta olja och sedan gå till Irland med lasten. Det var en naturlig djuphamn som kunde ta emot båten vid kaj mins jag men har glömt bort vad orten heter. Altzhemer light.  :clown: Det jäkliga var att suezkanalen var sönderbombad så det blev att åka runt afrika. Efter den resan så mönstrade jag av och efter det så blev det Thunbolaget under några vårmånader 1969, Thuntank nummer nånting. Hämtade båten på varvet i Falkenberg som jag skrev om längre upp i tråden.

Kramar på Er  :great:

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Jag vet att min morfar jobbade på Seven Skies också, men minns inte åren exakt.

Ska dock se om jag lyckas gräva fram fotona och uppgifterna jag sett när jag gått genom arvegods tidigare i år.

Känner iaf igen namnet och vet att jag har en del om detta fartyg...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kan det möjligen vara Donsötanks Tuntank 5  ???

Hon förliste sedemera utanför Gävle men  plockades upp .

Efter Varv döptes hon om till Bonito. Hon var byggd i Falkenberg,

men villket år är jag osäker på.

MVH

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Tjaa din gamle flunkare :intello: ! Jag tror det var femman du mönstrade på.Orkar inte söka nu men en sak är säker att båtarna hade finare linjer då än nu.Den falkenbergska thuntankserien är ju iofs sig känd för sin ruggigt fula och trubbiga stäv.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

[attachment=2][attachment=3][attachment=4][attachment=5][attachment=6]

+ många fler som jag ej har kort på just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag minns också att Suezkanalen var oframkomlig efter 6-dagarskriget -67,gick från Penang till Casablanca runt Afrika 26 dygn i sjön.

Vi var även med den sista konvojen söderut genom Suez innan kriget,mötte Nippon (Brostömare)och Kilarra(Transatlantic)som ju blev kvar där flera år. Minns även att vi fick dubbel lön under ett dygn vid passagen,det kallades krigstillägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns inte mycket av livet på sjön, mest fylla och annat skit. Var lite av en ensamvarg när jag var på sjön. Är nog fortfarande lite av det även idag.

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...