Jump to content
IGNORERAD

Köpa mark


peyman69

Recommended Posts

Hej

Funderar på köpa lite mark i Thailand utanför BKK. Är det någon som har bra tips om hur det brukar gå till. Alla typer av tips är välkomna.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mekong

    4

  • stjp8729

    3

  • Surin P3

    2

  • Tack och Hej

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Funderar på köpa lite mark i Thailand utanför BKK. Är det någon som har bra tips om hur det brukar gå till. Alla typer av tips är välkomna.

Tack

Är du inte Thailändsk medborgare så kan du glömma att köpa mark, för det får du inte...

Om du däremot har en Thailänds fru så kan hon köpa mark.

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

min fru är thailändska men jag funderar på att köpa marken i våra barns namn som också är thailänska medborgare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Öppna ett företag med dig och en till (Thai) i spetsen så kan du köpa å äga genom företaget men se till att det är bra skrivet kontrakt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej smile.gif

Du kan faktiskt själv köpa och äga en Rai land i Thailand, men du måste investera 40 000 000 Baht under en fem-års period i Thailand. Om du vill så kontakta Board of Investment så ordnar dom ett tillstånd wink.gif

Ha en kanonbra dag!

:wai:

2 rai skulle kosta 80 000 000.

Jag tror att ett litet hus till svärmor räcker då min kärring har 3,5 rai för 70 000 Bath i södra Thailand.

Själv har jag inget behov att äga mark men skulle nog tänka mig och bo i Thailand när jag blir pensionär om vi fortfarande är ihop :thumbsup:

Annars får det bli någon billig lägenhet i synden :king:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett återkomande ämne, ofta med många som vet men som ändå egentligen inte vet, för reglerna är egentligen superklara, men många har egna ideer om hur man kan gå runt lagen.

Mitt svar är, gå inte runt lagen, det som funkar idag, kanske inte funkar imorgon, detta har hänt massor med gånger.

Hej

Funderar på köpa lite mark i Thailand utanför BKK. Är det någon som har bra tips om hur det brukar gå till. Alla typer av tips är välkomna.

Tack

Känner du någon Thai som du kan lita på så köp i deras namn, men inse att du ALDRIG kan hävda att marken är din, tröttnar personen på dig, så hej då mark.

Är du inte Thailändsk medborgare så kan du glömma att köpa mark, för det får du inte...

Om du däremot har en Thailänds fru så kan hon köpa mark.

Rakt på sak och det enda svaret som egentligen är det sanna!

min fru är thailändska men jag funderar på att köpa marken i våra barns namn som också är thailänska medborgare.

Är de 18 år och skrivna i Thailand så är det inga problem, är de yngre och skrivna någon annan stans så går det inte, och även om just ditt lokala landoffice kanske säger ja, kan du losa marken dagen efter.

Öppna ett företag med dig och en till (Thai) i spetsen så kan du köpa å äga genom företaget men se till att det är bra skrivet kontrakt

Funkar väl, olagligt, javisst, säkert, knappast, OCH, köpa mark för att sedan på årsbasis betala för bokslut, bokföring o.s.v., blir en dyr mark. Samt lite politisk oro, hej då marken.

Tro inte på mäklare och andra säljare i fastighetsbranchen i Thailand när de säger sig ha ett säkert sätt för dig att äga mark, de vill tjäna pengar och skiter i vad som händer med din mark i framtiden!

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Invenstera ungefär vad du kan förlora LÄS invensteringen bli kär älska ofta se lifestyle over life and ure done

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

En polare har haft mark i 27 år å han har inte förlorat marken än å kommer inte att göra det pga ett bra skrivet kontrakt som gäller i Thailand som företagsägare

Link to comment
Dela på andra sajter

En polare har haft mark i 27 år å han har inte förlorat marken än å kommer inte att göra det pga ett bra skrivet kontrakt som gäller i Thailand som företagsägare

Jaså! kan han t.ex sälja marken?vad händer med marken när han dör? ärver hans ev. lagenliga svenska släktingar sin del av marken då?

Frågorna är många.. de första åren går bra, men det finns även intresse för de nästkommande åren för många..

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

En polare har haft mark i 27 år å han har inte förlorat marken än å kommer inte att göra det pga ett bra skrivet kontrakt som gäller i Thailand som företagsägare

Att din polare haft mark i ett företag i 27 år gör det inte MER lagligt. Faktum är att han kan förlora det imorgon just för att det är OLAGLIGT.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

En polare har haft mark i 27 år å han har inte förlorat marken än å kommer inte att göra det pga ett bra skrivet kontrakt som gäller i Thailand som företagsägare

Äger han eller bara arrenderar??? Som farang i Thailand kan man bara arrendera mark I visa fall vet ej exakt men det talas om 30 år. Sedan om man har tur kan man förlänga arrende. Aldrig äga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Vadå är det inte lagligt att äga föreatag i Thailand, då kan jag säga att många husäger som köpt hus i Thailand genom farang företag ligger jävligt pyrt till, mig veteligen genom advokat i udon är det lagligt att äga mark genom företag om det finns thai i företaget 49%-51%

Företaget äger marken å är inget olagligt med det

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstår lagarna med företag som äger mark, så är det så att om företaget har en verksamhet, betalar sina skatter och i det stora hela är ett fungerande företag, går det alldeles utmärkt att äga marken som behövs för att driva företaget.

Men att det företaget skulle kunna äga mark som ditt hus står på är numera inte riktigt accepterat.

Om det sedan handlar om ett företag som endast skapats för att en farang ska kunna "äga" marken, så kommer det med stor sannolikhet en vacker dag att vara ajöss med den tomten.

PS. plus att du som utlänning inte kan äga ett företag, så då är det dubbelstopp om man tänker efter.

Företaget äger marken, men du äger inte en majoritet av företaget.

Så det finns inget sätt att äga mark, utan att vara ute i gråzonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att som Farang arrendera eller att ha mark genom ett företag till ett hus för att bo i är 2 olika saker.

Att arrendera är LAGLIGT.

Att ha mark till ett hus för att bo i genom ett företag är OLAGLIGT.

Advokater, mäklare och alla andra som säger något annat LJUGER.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äger han eller bara arrenderar??? Som farang i Thailand kan man bara arrendera mark I visa fall vet ej exakt men det talas om 30 år. Sedan om man har tur kan man förlänga arrende. Aldrig äga.

Hej :)

Du kan visst äga mark i Thailand :wink: Se mitt tidigare inlägg, eller kontakta BOI för mer information:

Hej smile.gif

Du kan faktiskt själv köpa och äga en Rai land i Thailand, men du måste investera 40 000 000 Baht under en fem-års period i Thailand. Om du vill så kontakta Board of Investment så ordnar dom ett tillstånd wink.gif

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Du kan visst äga mark i Thailand :wink: Se mitt tidigare inlägg, eller kontakta BOI för mer information:

Hej smile.gif

Du kan faktiskt själv köpa och äga en Rai land i Thailand, men du måste investera 40 000 000 Baht under en fem-års period i Thailand. Om du vill så kontakta Board of Investment så ordnar dom ett tillstånd wink.gif

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Jo det har du helt rätt i...Om du investerar 40.000.000baht så kan du lagligt äga 1 Rai mark.

Men helt ärligt vem gör det?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det har du helt rätt i...Om du investerar 40.000.000baht så kan du lagligt äga 1 Rai mark.

Men helt ärligt vem gör det?

Hej mekong :)

Kanske jag.. Har ju redan investerat hela mitt liv i Thailand... :wink::ironi:

Ha en kanonbra lördag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej mekong :)

Kanske jag.. Har ju redan investerat hela mitt liv i Thailand... :wink::ironi:

Ha en kanonbra lördag!

:wai:

55.så är det nog stjp, har själv också investerat, kanske inte hela mitt liv men mycket här i Thailand och det är som tur e långt från 40 milj. :wink:

Ha en kanonbra lördag du också!

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå är det inte lagligt att äga föreatag i Thailand, då kan jag säga att många husäger som köpt hus i Thailand genom farang företag ligger jävligt pyrt till, mig veteligen genom advokat i udon är det lagligt att äga mark genom företag om det finns thai i företaget 49%-51%

Företaget äger marken å är inget olagligt med det

Det är lagligt som farang att vara delägare i företag med max 49% av företaget. Aldrig hel ägare.

Många som tror att de köpte hus via farang 49/51% företag äger bara arrende rätt på sitt hus med 30 år med första hands rätt till ytterligare 30 års förlängning. De aldrig äger marken huset står på.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att krångla till en enkel sak mera så återger jag ett av mina tidigare inlägg.

OBS. Jag betvivlar själv legitimiteten i det hela men faktum kvarstår att detta är en lösning som används.

Det finns ett antal svenskar som köpt hus i Thailand.

Dom vanligaste formerna känner vi ju alla till redan.

Men det finns ett område utanför Hua Hin där man lagt upp nyttjanderätten till marken på ett annat vis.

Mellan 30 och 40 svenskar har investerat i hus med detta upplägg. Själv är jag tveksam till att detta är juridiskt hållbart.

Vad tror ni?

Följande beskrivning har jag fått av upplägget:

Nu till hur du kommer att äga din tomt och ditt hus i Baan Sabay Style:

vi har anlitat ett företag i Thailand som heter BrainHeart. Det drivs av en

svensk man och thailändska kompanjoner. De har mycket stor erfarenhet

av thailändskt rättsväsende. Konceptet de erbjuder är unikt och vi är i

stort sett enda villaområdet i Thailand som erbjuder denna ägandeform

(finns ett område till i södra Thailand som BrainHeart jobbar med).

I Baan Sabay Style är en villaklubb bildad som heter Sabai Hua Hin Property Club (SHH).

Som tomt/husägare är du medlem i klubben och har därmed rösträtt, m m i de frågor

som klubben hanterar. Att bli medlem kostar 40 000 baht (som vi står för när du

köper huset).

SHH äger sedan, tillsammans med BrainHeart, all den mark som husen står på i

Baan Sabay Style. Detta ägande är helt lagligt.

Villaklubben, SHH, skriver ut en besittningsrätt för marken till ägaren av huset.

Den gamla besittningsrätten (min i detta fallet) makuleras.

Ett köpekontrakt upprättas och du betalar huset. SHH ger dig dina dokument och

medlemskap i klubben. Sedan är affären över. Enkelt och smidigt, men framför allt

tryggt, säkert och lagligt.

Besittingsrätten till huset kan ärvas och husägaren har ett legalt och säkert sätt

att för alltid nyttja marken som huset är byggt på.

Mer information om området: som husägare i Baan Sabay Style betalar du för

närvarande en månadsavgift på 2 000 baht för tillgång till pooler, park, bevakning,

restaurang, m m. När du köper huset så står vi för månadsavgiften för år 2011.

Du betalar ca 900 bath/månad i avgift till SHH. Detta täcker driften av SHH och

det gemensamma bolaget (bokföring, revisor, m m).

Du kan beställa trädgårdsskötsel, koll på huset (huset kollas ca en gång per

vecka ut- och invändigt), städning, m m. Kostnaden för trädgårdsskötsel ligger

på ca 1 200 bath/mån.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum kvarstår, du kan äga huset, men inte marken. Du kan äga 49% av ett företag, men inte mer.

Läser man texten noggrant så säger de inte så mycket om marken, mer än att företaget äger marken.

Vad händer om företaget går i konkurs? Är det din tomt då? Knappast...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Många bra svar på frågor här.

Någon som vet en bra jurist att anlita vid köp av hus och arendera marken, i Udon Thani?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...