Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Minimilönen höjs i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Den dagliga minimilönen i Bangkok kommer troligen att höjas med 5-9 baht.

"Vi har kommit överens om att höjningen borde ligga mellan dom här siffrorna, men vi har inte

bestämt den slutgiltiga siffran", sade Ammorn Chaovarit hos landets lönekommitté.

Den nuvarande minimilönen för en dag ligger på 215 baht, och höjningen förväntas komma inom en snart

framtid eftersom inflationen närmar sig 3,3%.

Källa: http://www.nationmul...Breakingnews%29

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Varför bara i Bangkok?

Inflationen och prishöjningarna är lika höga tex här i Isaan.

Lantarbetarna här har nu bara 150-180 baht per dag.

På en fabrik här i närheten har de max 185 baht per dag.

Tjejerna i kassan på varuhuset har ca 4.500 baht per månad.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför bara i Bangkok?

Inflationen och prishöjningarna är lika höga tex här i Isaan.

Jo, men i dagsläget gäller,(tror jag, kan ha höjts) 160 bath i Udon vilket Tesco,BigC etc. betalar de med de mest okvalificerade sysslorna.

Undra om dom kommer upp i 165? vad får dom för150 bath mer i månaden när t.ex. soppan för att sig till jobbet kostar 100% mer idag än för 4 år sedan, och lönen höjts med 12-13%? TIT.

Å andra sidan kostar en ny MB 500 6 mille så nån måste väl hjälpa de stackare vars gamla slitna MB av 2008 års modell inte funkar längre.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men i dagsläget gäller,(tror jag, kan ha höjts) 160 bath i Udon vilket Tesco,BigC etc. betalar de med de mest okvalificerade sysslorna.

Undra om dom kommer upp i 165? vad får dom för150 bath mer i månaden när t.ex. soppan för att sig till jobbet kostar 100% mer idag än för 4 år sedan, och lönen höjts med 12-13%? TIT.

Å andra sidan kostar en ny MB 500 6 mille så nån måste väl hjälpa de stackare vars gamla slitna MB av 2008 års modell inte funkar längre.

Tror Du verkligen att en höjning av lönen från 215 bath om dan till 220-225 bath om dan ökar försäljningen av MB500?

Möjligen minskar den eftersom företagsägarna skulle göra mindre vinster med högre löner till arbetarna.

Men det verkar lösa sig för kapitalisterna med superkapitalisten Thaksin på väg tillbaka. Under hans tid var löneökningarna rekordlåga och försäljningen av t.ex. MB nådde aldrig tidigare skådade nivåer.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror Du verkligen att en höjning av lönen från 215 bath om dan till 220-225 bath om dan ökar försäljningen av MB500?

Möjligen minskar den eftersom företagsägarna skulle göra mindre vinster med högre löner till arbetarna.

Men det verkar lösa sig för kapitalisterna med superkapitalisten Thaksin på väg tillbaka. Under hans tid var löneökningarna rekordlåga och försäljningen av t.ex. MB nådde aldrig tidigare skådade nivåer.

Poffa

Jo, men nu är det ju landet tvätemot vi lever i, å andra sidan, om varorna ökar med 10% och löneökningen stannar vid 3 så kanske det t.o.m. blir ett högre nummer på bakluckan på nästa MB, med eller utan DrT:s "return of the savier" politik. :drinks:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men nu är det ju landet tvätemot vi lever i, å andra sidan, om varorna ökar med 10% och löneökningen stannar vid 3 så kanske det t.o.m. blir ett högre nummer på bakluckan på nästa MB, med eller utan DrT:s "return of the savier" politik. :drinks:

Under Dr T var det garanterat reallönesänkning som gällde. Om inte inflationen drar i väg något alldeles närmsta tiden så lyckades i alla demokraterna med att fixa reallöneökningar under sina år.

Men vad betyder historia mot feta löften inför framtiden.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Under Dr T var det garanterat reallönesänkning som gällde. Om inte inflationen drar i väg något alldeles närmsta tiden så lyckades i alla demokraterna med att fixa reallöneökningar under sina år.

Men vad betyder historia mot feta löften inför framtiden.

Poffa

Har du någon källa på det så man kan läsa lite om det?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon källa på det så man kan läsa lite om det?

Ja. Jag har källa till det.

Den dan IL, Bossej, DrRambone och övriga rödtröjor behagar ange källor till sina påståenden ska jag också redovisa mina.

Till vidare hänvisar jag Google. Lämpliga sökord minimilöner Thailand och inflation Thailand. Förslagsvis på engelska.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Ja. Jag har källa till det.

Den dan IL, Bossej, DrRambone och övriga rödtröjor behagar ange källor till sina påståenden ska jag också redovisa mina.

Till vidare hänvisar jag Google. Lämpliga sökord minimilöner Thailand och inflation Thailand. Förslagsvis på engelska.

Poffa

Vilka påståenden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Jag har källa till det.

Den dan IL, Bossej, DrRambone och övriga rödtröjor behagar ange källor till sina påståenden ska jag också redovisa mina.

Till vidare hänvisar jag Google. Lämpliga sökord minimilöner Thailand och inflation Thailand. Förslagsvis på engelska.

Poffa

Hur f*n räknar man på inflation och reallöner med en abakus. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...