Jump to content
IGNORERAD

Nu har vi provat på den svenska barn-akuten


Surin P3

Recommended Posts

Quote

Hej Svarten

Att dina länkar skulle på något sätt skulle verifiera det faktum att svensk sjukvård är på topp måste nog ifrågasättas.

Vi har anledning att vara stolta över kvaliteten i den svenska sjukvården. Återigen rankas Sverige högt när det gäller medicinska resultat samtidigt som kostnaderna är måttliga. Svensk sjukvård ger valuta för pengarna även om det självklart finns utrymme för förbättringar, säger Håkan Sörman, vd på Sveriges Kommuner och Landsting.

Vad förvånad jag skulle bli om VD för Kommuner och Landsting skulle påstå något annat.

När det gäller den andra länken så är det ju som du själva beskriver helt omöjligt att dra några vettiga slutsatser. Eftersom USA har höga stämningskostnader som "drar upp" kostnaderna, och förmodligen har vi väldigt höga administrativa kostnader i Sverige som drar upp kostnaderna. Hur många kronor är det som egentligen går till vården? Höga kostnader för administrativasystem och ineffektiva inköpsfunktioner borde väl redovisas separat? Jag tycker dina siffror bara visar på att svensk sjukvård är ineffektiv och på tok för dyr.

Hej Jing Jing!

Jag beundrar dig väldigt mycket. Du har på mindre än 37 minuter läst och kritiserat denna långa rapport. Jag tror inte att jag skulle kunna av en sådan dygd på en dag. Du skulle verkligen behövas med det typ av jobb som jag gör. Vi måste ständigt läsa rapporter och ge synpunkter.

Intressant att du helt förkastar bl.a. de följande resultat:

Sveriges ranking i de internationella undersökningarna är tvåa, trea och sexa och i Sveriges Kommuners och Landstings (SKL:s) egen jämförelse hamnar Sverige på tredje plats.

Slutsatsen i rapporten visar att Sverige jämfört med de andra länderna i undersökningarna:

hanterar de största vårdbehoven (störst andel äldre)

har goda medicinska resultat och effekter (exempelvis lägst spädbarnsdödlighet, låg dödlighet i cancer)

har god tillgång till vård (antal operationer per hundra tusen invånare av till exempel starr- höftleds- och kranskärlsoperationer)

har måttliga kostnader (kostnad per invånare och år och som andel av BNP)

har en bra förebyggande vård, till exempel vaccinationer av barn

Ett område där Sverige inte ligger så bra till är dödlighet i hjärtsjukdom. Det är ett område där Sverige kan bli bättre på att förebygga med mer information om hur livsstilsfaktorer påverkar sjukdomen. Även strokevården är ett sådant område som till stor del kan förebyggas.

– Tillgängligheten till planerad vård där allt för många fortfarande får vänta finns inte med i rapporten eftersom det är för få länder som mäter detta. Men där måste svensk sjukvård också bli bättre, säger Håkan Sörman.

Sveriges ranking i de internationella undersökningarna är tvåa, trea och sexa och i Sveriges Kommuners och Landstings (SKL:s) egen jämförelse hamnar Sverige på tredje plats.

Slutsatsen i rapporten visar att Sverige jämfört med de andra länderna i undersökningarna:

hanterar de största vårdbehoven (störst andel äldre)

har goda medicinska resultat och effekter (exempelvis lägst spädbarnsdödlighet, låg dödlighet i cancer)

har god tillgång till vård (antal operationer per hundra tusen invånare av till exempel starr- höftleds- och kranskärlsoperationer)

har måttliga kostnader (kostnad per invånare och år och som andel av BNP)

har en bra förebyggande vård, till exempel vaccinationer av barn

Ett område där Sverige inte ligger så bra till är dödlighet i hjärtsjukdom. Det är ett område där Sverige kan bli bättre på att förebygga med mer information om hur livsstilsfaktorer påverkar sjukdomen. Även strokevården är ett sådant område som till stor del kan förebyggas.

– Tillgängligheten till planerad vård där allt för många fortfarande får vänta finns inte med i rapporten eftersom det är för få länder som mäter detta. Men där måste svensk sjukvård också bli bättre, säger Håkan Sörman.

Dessa har i många år även fått stöd av samtliga dagstidningar, Dagens medicin, båda politiska koalitioner, samt många universitet i både Sverige och i utland, m.fl.

Jag visste inte att du har så omfattande kunskap om barnadödlighet i Sydkorea och Turkiet, höftledsoperationer i Sverige och Slovenien och så vidare! Vad kul! Nu ser jag fram emot många långa diskussioner om internationell sjukvård med dig!

Du får gärna börja nu! Vilken placering har Sverige egentligen när gäller starroperationer? Vilka länder ligger egentligen bättre till? Varför har det internationella samfundet kommit överens att i decennier falskeligen peka ut Sverige som landet med lägst spädbarnsdödlighet? Vilka länder förfalskar sina resultat så att deras länder ser mycket sämre ut än vad de är?

Uppgifterna i tabellen över kostnader för sjukvården är inte mina förresten. De har framställts av OECD. De är resultatet av en summering av världens revisorers beräkningar av samtliga utgifter för sjukvård + onödig slösseri i västvärlden. Varje liten huvudvärkstablett räknas in där!

Vilken tur du lever i Sverige! Om du tycker att du betalar för mycket för sjukvård + slösseri i Sverige tänk hur jobbigt du hade haft det i USA, Norge, Schweiz, Luxemburg, Kanada, Österrike, Belgien, Frankrike, Nederländerna, Tyskland,  Danmark eller Island där skattebetalarna och försäkringstagarna tvingas att betala mycket mer till sjukvården + onödig slösseri! Ska vi flytta till Japan du och jag så att vi kan spara enorma summer?

Hälsning! Väntar med spänning på dina rangordningar för de olika indikatorerna!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svarten

    16

  • Herr Chang

    8

  • Tommy

    6

  • snömannen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Svartens siffror, med stöd av mitt egna Googlande, visade i alla fall mig att Sverige ligger på samma nivå kostnadsmässigt som de flesta utvecklade länder, inte skrämmande högt som jag gissat...

Sen är det fortfarande problem med tillgänglighet, och i många fall som jag bevittnat även bemötande.

Det finns i och för sig undantag, på bemötandet, kanske bara varit otur eller dålig dagsform på individerna som jag stött på...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svartens siffror, med stöd av mitt egna Googlande, visade i alla fall mig att Sverige ligger på samma nivå kostnadsmässigt som de flesta utvecklade länder, inte skrämmande högt som jag gissat...

Sen är det fortfarande problem med tillgänglighet, och i många fall som jag bevittnat även bemötande.

Det finns i och för sig undantag, på bemötandet, kanske bara varit otur eller dålig dagsform på individerna som jag stött på...

MVH Tommy

Hej Tommy!

Jag tvivlar inte att du har stött på konstiga saker i vården. Det har även jag. Det verkar vara ett vanligt fenomen för en organisation när den blir för stor. Organisationen är så stor att ett massivt kontrollsystem har utvecklats för att undvika alla fel. Detta system leder till att läkare och andra måste ägna en stor del av jobbet till pappersarbete. Läkarna i Sverige träffar minst patienter per läkare inom OECD-länderna. Inget annat land kommer nära Sveriges "rekord". Personalen blir stressade av att inte hinna med patienterna. De blir otrevliga och sjukskrivna vilket leder förstås till andra mera fel i vården!

Hälsning

Svarten som hoppas att någon kommer på lösningen på det perfekta vårdsystemet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart finns det brister i vården, men jag skulle inte vilja byta den, mot vad dom erbjuder i andra länder typ USA.

Där man får kanon vård så länge du kan betala för den..

Jag kan förstå folk som drar sig för att åka till sjukhuset, med mindre problem, då man får sitta och vänta i timmar eller bli hemskickad utan vård.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Stefan-P

HerrChang,

"Men ojdå, nu ställde jag ju motfrågor, och det ska man ju inte göra enligt dig. Ursäkta!"

Du behöver inte ursäkta dig det minsta så länge motfrågorna dina föregås av ett tydligt svar på den tidigare förfrågan.

-Skojade bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Hej Svarten

Kanske en tillfällighet att man väljer att inte titta på tillgängligheten. eller vad tror du? Det är ju tillgängligheten som är en av huvudfrågorna och grunden till den största kritiken i den svenska sjukvården.

Visst presenterar du mycket fin statistik. jag har kopierat statistiken och skickat till min morbror som fick vänta 6 månader på att bli röntgad. 6 månader av smärta och lidande p.g.a. att tillgängligheten till vårdapparaten är katastrofal. Nu visa röntgen att det fanns minst 8 tumörer i lungan (den andra lungan är redan bort opererad) samt en stor knuta på tarmen. Vill du diskutera statistik med min morbror kan jag koppla ihop er.

För ca 10 minuter sedan ringde en kund som jag tidigare besökt och gjort en radonutredning för. Jag visste sedan tidigare att han väntade på operation av en höftled. Jag frågade hur länge han väntat. Han sa det var ganska exakt 1 år kring midsommar i år. Det blir ca 1 år och 3 månaders väntan på att få en ny höftled. Och han står dessutom på en röd lista som betyder förtur för han har så pass ont...!!! jo jag tackar.

Vill du diskutera svensk sjukvård, höftledsoperationer i Sverige eller Slovenien så kan jag koppla ihop er. Han är Kriminalkommissarie och jag tror han skulle kopplat ett skamgrepp på dig om du försökt förklara förträffligheten med Svensk sjukvård.

Det kanske finns för mycket statistik i den svenska sjukvården i förhållande till verklighetsanpassad information. Den där VD:n för Kommunförbundet och Landstinget kan väl komma till Jönköping och göra ett studiebesök hos verkligheten, Jag tror Kriminalkomissarien vill snacka med honom!    :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Svarten

Kanske en tillfällighet att man väljer att inte titta på tillgängligheten. eller vad tror du? Det är ju tillgängligheten som är en av huvudfrågorna och grunden till den största kritiken i den svenska sjukvården.

Visst presenterar du mycket fin statistik. jag har kopierat statistiken och skickat till min morbror som fick vänta 6 månader på att bli röntgad. 6 månader av smärta och lidande p.g.a. att tillgängligheten till vårdapparaten är katastrofal. Nu visa röntgen att det fanns minst 8 tumörer i lungan (den andra lungan är redan bort opererad) samt en stor knuta på tarmen. Vill du diskutera statistik med min morbror kan jag koppla ihop er.

...

Hej Jing Jing!

Bra inlägg! Det är bra att upplysa allmänheten om allt besvär som svenska vårdbehövande får av att vänta. De ansvariga är förstås mycket medveten om detta. Både sossarna och alliansien har detta som högsta prioritet bland annat i och med vårdgarantin som infördes med alla partiers stöd under den tidigare regeringen och som fortsätter under den nuvarande. Men som sagt är köerna fortfarande för långa och medborgarna måste trycka på ännu mer!

Intressant att du hyser så mycket agg mot Håkan Sörman. Han blev huvudjagad från sin framgångsrika position som kommunchef för Täby kommun - din favorit mönsterkommun där invånarna är rikast, betalar minst skatt, har mest privat vård och skolor, minst muslimer (he he! - skämtar bara), osv. Jag trodde att du skulle gilla honom. Du hånar honom för att han tycker att tillgängligheten är stort problem som måste åtgärdas snarast och att han är stolt att Sverige uppvisar bäst betyg inom en rad områden till en låg kostnad.

Vad skulle göra dig stolt? Den motsatta bilden? - bäst tillgänglighet i världen, högst kostnad i världen, högst spädbarnsdödlighet och lägst canceröverlevnad i världen?

Det är inte Sverige som har problem med att mäta tillgängliget vilket framgår i pressmeddelandet. Sverige har mycket bra koll på väntetiden i olika landting över åren. De är de andra länderna som inte presenterar sådana data vilket förhindrar att vi kan se hur Sverige kan jämföras internationellt.

Såg du Rapport kl. 21 i fredags föressten? Den var intressant. Den tog upp en uppföljning av vårdgaranti vilken inte var så lysande. Ett privat konsultförtag hade uppgifter över vissa länders väntetider. Det finns faktiskt länder som inte känner till köer som Belgien, Österrike och några andra som jag missade. Du kanske borde kolla upp detta!

Jing Jing! Du måste förstå att kvaliteten i vård måste också prioriteras. Vad hjälper det att bara behöva vänta en minut för en hjärteoperation som man ändå dör av?

Du läste att Sverige ligger sämre till med överlevnads i hjärtsjukdom samt med strokevård. Vilket av följande två strategier tycker du är bäst?

1). Väntetiden till hjärt- och strokevård förminskas till 1 minut med bibehållen hög dödlighet och skadlighet.

2). Bibehållen väntetid till hjärt- och strokevård och förminskad dödlighet och skadlighet.

Jag väljer strategi 2. Det är visst jobbigt om mina anhöriga måste vänta månader i kö men det är ännu värre om de blir halvsidesförlamade eller dör.

Det är ingen konst för ett land att bli världsledande i korta köer. Nigeria skulle kunna anställa miljoner arbetslösa bönder för att slussa in alla in till operationssalarna omedelbart. Men vad hjälper det om alla patienter dör av den operationen som de får?

Du skriver att du kräver lägre kostnader samtidigt som vårdköerna tas bort. Är detta rimlig? Det finns ju ett kraftigt samband mellan priser och köer. Visst skulle akutvården kunna ringa in extra läkare vid perioder av hög belastning men att betala läkare övertid är mycket dyr. Var ska dessa pengar komma ifrån? Skattebetalarna vill inte betala mer. Ska vi ta pengar från barnavården och öka på spädbarnsdödlighet?

I ditt drömland finns inga köer. Men kostnaden är mer än 2 ggr så dyr. Och titta gärna i de jämförelsetal som du har tillgång till i länken som jag gav dig. USA:s resultat ligger inte i världsklass. Googla gärna mera och du ska få se att USA:s sjukvård har ett mycket dåligt rykte!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Hej Jing Jing!

Bra inlägg! Det är bra att upplysa allmänheten om allt besvär som svenska vårdbehövande får av att vänta. De ansvariga är förstås mycket medveten om detta. Både sossarna och alliansien har detta som högsta prioritet bland annat i och med vårdgarantin som infördes med alla partiers stöd under den tidigare regeringen och som fortsätter under den nuvarande. Men som sagt är köerna fortfarande för långa och medborgarna måste trycka på ännu mer!

Intressant att du hyser så mycket agg mot Håkan Sörman. Han blev huvudjagad från sin framgångsrika position som kommunchef för Täby kommun - din favorit mönsterkommun där invånarna är rikast, betalar minst skatt, har mest privat vård och skolor, minst muslimer (he he! - skämtar bara), osv. Jag trodde att du skulle gilla honom. Du hånar honom för att han tycker att tillgängligheten är stort problem som måste åtgärdas snarast och att han är stolt att Sverige uppvisar bäst betyg inom en rad områden till en låg kostnad.

Vad skulle göra dig stolt? Den motsatta bilden? - bäst tillgänglighet i världen, högst kostnad i världen, högst spädbarnsdödlighet och lägst canceröverlevnad i världen?

Det är inte Sverige som har problem med att mäta tillgängliget vilket framgår i pressmeddelandet. Sverige har mycket bra koll på väntetiden i olika landting över åren. De är de andra länderna som inte presenterar sådana data vilket förhindrar att vi kan se hur Sverige kan jämföras internationellt.

Såg du Rapport kl. 21 i fredags föressten? Den var intressant. Den tog upp en uppföljning av vårdgaranti vilken inte var så lysande. Ett privat konsultförtag hade uppgifter över vissa länders väntetider. Det finns faktiskt länder som inte känner till köer som Belgien, Österrike och några andra som jag missade. Du kanske borde kolla upp detta!

Jing Jing! Du måste förstå att kvaliteten i vård måste också prioriteras. Vad hjälper det att bara behöva vänta en minut för en hjärteoperation som man ändå dör av?

Du läste att Sverige ligger sämre till med överlevnads i hjärtsjukdom samt med strokevård. Vilket av följande två strategier tycker du är bäst?

1). Väntetiden till hjärt- och strokevård förminskas till 1 minut med bibehållen hög dödlighet och skadlighet.

2). Bibehållen väntetid till hjärt- och strokevård och förminskad dödlighet och skadlighet.

Jag väljer strategi 2. Det är visst jobbigt om mina anhöriga måste vänta månader i kö men det är ännu värre om de blir halvsidesförlamade eller dör.

Det är ingen konst för ett land att bli världsledande i korta köer. Nigeria skulle kunna anställa miljoner arbetslösa bönder för att slussa in alla in till operationssalarna omedelbart. Men vad hjälper det om alla patienter dör av den operationen som de får?

Du skriver att du kräver lägre kostnader samtidigt som vårdköerna tas bort. Är detta rimlig? Det finns ju ett kraftigt samband mellan priser och köer. Visst skulle akutvården kunna ringa in extra läkare vid perioder av hög belastning men att betala läkare övertid är mycket dyr. Var ska dessa pengar komma ifrån? Skattebetalarna vill inte betala mer. Ska vi ta pengar från barnavården och öka på spädbarnsdödlighet?

I ditt drömland finns inga köer. Men kostnaden är mer än 2 ggr så dyr. Och titta gärna i de jämförelsetal som du har tillgång till i länken som jag gav dig. USA:s resultat ligger inte i världsklass. Googla gärna mera och du ska få se att USA:s sjukvård har ett mycket dåligt rykte!

Hälsning

Svarten

Svarten

Du komplicerar en enkel fråga!

--Låt inte folk sitta och vänta, ibland upp till hela dagar för att komma in på akuten.

--Se till att folk inte behöver vänta i åratal på operationer och röntgen.

Två enkla krav från min sida! Känns lite märkligt att behöva blanda in statistik från OECD och statistik från barnadödligheten i Afganistan och Turkiet för att bemöte väldigt enkla krav från vanliga människor som uppfattar sjukvården som svåråtkommlig.

Beträffande Håkan Sörman. Om karlen inte förstår vart problemen finns i Svensk sjukvård så förtjänar han knappast någon respekt oavsett vart han kommer ifrån, eller gjort tidigare i sitt liv. Fall inte för frestelsen att försöka plocka in mig i ett fack, för att sätta en färg på mina åsiker. Det blir bara fel. Har jag någon gång hissat sjukvården i USA?  Varför försöker du insinuera detta? Klarar du inte av att bemöta min enkla beskrivning av bristerna i Svensk sjukvård?

Eftersom jag aldrig kritiserat kvaliteten på själva vården (när man väl kommit till) så finns det heller inget intresse för mig att fördjupa mig i dina statistiska utsvävningar. Jag förväntar mig högsta kvalitet på den svenska sjukvården, och har väl inga direkta uppgifter på att det finns anmärkningsvärda brister kring detta, men tillgängligheten är skamligt dålig, och jag tycker det är ett lågvattenmärke att försöka dölja bristerna med statistik.

Om man nu får dra några egna slutsatser kring den låga tillgängligheten så kan man ju misstänka att det begås en hel del misstag utav sjuksystar som tvingas till en prioritering av sjuka för att inte hela systemet (akuten) skall braka ihopa. Nu senast tänker vi på fallet i Helsingborg, men det finns många andra fall där man förmodligen gjort liknande felbedömningar.

Jag förmodar att du och Håkan Sörman inte hade tid att prata statistik med kriminalkommissarien som väntar på en höftledsoperation, där väntetiden snart är uppe i 1år och 4 månader. När det finns sådana brister i Svensk sjukvård tycker jag det borde vara pinsamt att prata om världsklass. 

Googla på svarten,  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att se att Svarten som inte har svensk bakgrund berömmer svensk sjukvård, medan jing jing (som jag antar har svensk bakgrund) dömer ut den.

Bör man komma utifrån för att uppskatta ett lands sjukvård? Är thailändare nöjda med Thailands sjukvård?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svarten

Du komplicerar en enkel fråga!

--Låt inte folk sitta och vänta, ibland upp till hela dagar för att komma in på akuten.

--Se till att folk inte behöver vänta i åratal på operationer och röntgen.

Två enkla krav från min sida! Känns lite märkligt att behöva blanda in statistik från OECD och statistik från barnadödligheten i Afganistan och Turkiet för att bemöte väldigt enkla krav från vanliga människor som uppfattar sjukvården som svåråtkommlig.

Beträffande Håkan Sörman. Om karlen inte förstår vart problemen finns i Svensk sjukvård så förtjänar han knappast någon respekt oavsett vart han kommer ifrån, eller gjort tidigare i sitt liv. Fall inte för frestelsen att försöka plocka in mig i ett fack, för att sätta en färg på mina åsiker. Det blir bara fel. Har jag någon gång hissat sjukvården i USA?  Varför försöker du insinuera detta? Klarar du inte av att bemöta min enkla beskrivning av bristerna i Svensk sjukvård?

Eftersom jag aldrig kritiserat kvaliteten på själva vården (när man väl kommit till) så finns det heller inget intresse för mig att fördjupa mig i dina statistiska utsvävningar. Jag förväntar mig högsta kvalitet på den svenska sjukvården, och har väl inga direkta uppgifter på att det finns anmärkningsvärda brister kring detta, men tillgängligheten är skamligt dålig, och jag tycker det är ett lågvattenmärke att försöka dölja bristerna med statistik.

Googla på svarten,  :yes:

Hej Jing Jing!

Ursäkta att jag har placerat i ett fack. Jag har trott att du tycker om låg skatt, privatservice, osv. eftersom du ofta skriver om dessa saker. Att jag felaktigt trott att du är anhängare till amerikansk vård är pga att du pratar så varmt om privat vård vilket dominerar i USA. Förlåt! Jag ska inte göra om det!

VARFÖR UPPREPAR DU ATT INGEN BRYR SIG OM KÖERNA? LÄS PRESSMEDELANDET EN GÅNG TILL OCH DU KAN LÄSA ATT DÅLIG TILLGÄNGLIGHET ÄR ETT AV DE STÖRSTA PROBLEM!!!! INGEN HAR NÅGONSIN SAGT ANNAT! Det enda som folk säger är att det också finns andra prioriteringar som ovanlig högt dödlighet i hjärtsjukdom, högt antal dödsfall till följd av själva vården, förbättrad kostnadseffektivitet.

Varför irriteras du av Håkan Sörman? Alla håller med om de resultat som nämns - alla partier, tidningar, forskningsinstitut, m.m. i Sverige har sina egna hälsoanalytiker (exkl. småtidningar) och citerar denna rapport. Sveriges höga resultat till låg kostnad uppmärksammas i utlandet och används som en modell för att förbättra vården i det egna landet. Håkan är bara en av många.

Afghanistan är inte med i jämförelserna. OECD:s medlemmar är de rikaste länderna. Turkiet och Mexiko är undantag pga politik.

Har du glömt bort att du bad mig att redovisa Sveriges kostnadseffektivitet (höga resultat till låg kostnad)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Intressant att se att Svarten som inte har svensk bakgrund berömmer svensk sjukvård, medan jing jing (som jag antar har svensk bakgrund) dömer ut den.

Bör man komma utifrån för att uppskatta ett lands sjukvård? Är thailändare nöjda med Thailands sjukvård?

Herr Chang har talat.

Hej Herr Chang!

Det var en intressant jämförelse du gör mellan mig och Jing Jing. Men mina åsikter baseras på logiken "3 är mer 2, 4 är mindre än 5, osv. Denna logik finns bland människor från alla länder!

Jag ser att de svenska kostnader för sjukvården är låga jämfört med motsvarande kostnader person i andra lika välmående länder. Jag ser att mycket höga resultat har uppnåtts i Sverige jämfört med andra jämföra länder.

Jag har faktiskt studerat mycket ekonomi. Hög kostnadseffektivitet definieras faktiskt som hög kvalitet till låg kostnad. I alla verksamheter finns komponenterna väntetid, kostnad och kvalitet. De går inte att ändra en utan att påverka de andra. Vill Jing Jing minska väntetiden och kostnaden i vården är inget annat att vänta än lägre kvalitet.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarten,

Ja, det var väl en något originell jämförelse av dig och jing jing. Inget illa ment!

Intressant det här med "väntetid, kostnad och kvalitet". Ganska exakt vad man säger i databranschen vad gäller styrning av stora projekt. Man kan inte få maximalt av alla tre parametrarna...

Eftersom du verkar ha studerat så mycket av svensk sjukvård tar jag mig friheten att ställa en fråga. Är hypokondriker ett stort problem, dvs skulle vi frigöra mycket resurser om vi blev av med dom? Själv har jag inte en aning, men det vore intressant om det fanns någon forskning om det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Svarten,

Ja, det var väl en något originell jämförelse av dig och jing jing. Inget illa ment!

Intressant det här med "väntetid, kostnad och kvalitet". Ganska exakt vad man säger i databranschen vad gäller styrning av stora projekt. Man kan inte få maximalt av alla tre parametrarna...

Eftersom du verkar ha studerat så mycket av svensk sjukvård tar jag mig friheten att ställa en fråga. Är hypokondriker ett stort problem, dvs skulle vi frigöra mycket resurser om vi blev av med dom? Själv har jag inte en aning, men det vore intressant om det fanns någon forskning om det.

Herr Chang har talat.

Hej HC!

Nej jag tog inte illa upp av din jämförelse. Det var intressant att den infödde svensken förkastar svensk vård medan den utländske skribenten försvarar den.

Jag ville bara tala om att jag har utgått ifrån uppgifter som den samlade sjukvården i de rika länder har sammanställde. Jag talar om att Sverige är på plats 13 när det gäller kostnader och mycket högt när de gäller resultat. Hade det varit Tjeckien som hade haft samma resultat hade jag väl skrivit att Tjeckien hade god kostnadseffektivitet. Jag försvar inte Sverige utan enkel matematik!

Bra att du förstår problematiken med köer, kostnader och kvalitet. Men du är väl egenföretagare. Jag tror att även Jing Jing som också är egenföretagare förstår samspelet mellan dessa 3 faktorer. Men ibland när ett problem står i ens omedelbar närhet är det lätta glömma livets hårda verklighet.

Du ställer en bra fråga om hypokrondriker. Jag känner inte till någon sådan studie eller möjlighet att göra en sådan på ett enkelt sätt. De som har ansvar för individdata som till exempel patientregistret hyser en mycket hög integritet för patienterna. Användning av patientdata regleras dessutom hårt i Patientdatalagen.

Men en sådant undersökning skulle vara intressant om man även inkluderar personer som försöker få sjukersättning eller sjukpension genom "fejkade" tillstånd.

Jag har läst en intressant artikel i Dagens medicin. Där förklaras att tillgänglighet till primärvården ofta beror på rädsla för överkonsumtion av vården om tillgången är helt fritt. Sådana vårdcentraler har t.ex. begränsade telefontider och ibland låter även bli att uppge en e-postadress. Syftet är säkerligen till stor del att undvika hypokondriker och andra "skojare". Det intressanta var en beskrivning av experiment där några vårdcentraler under en undersökningsperiod gav alla som önskade läkartid utan fördröjning. Resultatet visade att farhågorna av en ström av hykrondriker kom på skam. Kostnaderna var lägre då alla fick hjälp utan att vänta. Det blev lättare att hantera hypokrondrikerna genom att möta de ansikte mot ansikte i stället för att försöka undvika dem.

Man får väl hoppas att de ansvariga får upp ögonen för dessa experiment och tillämpar de i större utsträckning.

Nu förstår jag att Jing Jing kan mycket väl hävda att ovanstående motsäger mina tidigare inlägg. Men det är bara i vissa fall att köarna tillskrivs medveten bromsning. De kostnader som studerats i ovanstående fall tillskrivs den misstänkta "överkonsumtionen". Oftast handlar problemen om resursbrist. Enligt Rapport i fredags beror köarna ofta på utformningen av budgetsystemet. Det är lättare för en klinikchef att få mera pengar om kliniken "stryps" av långa köer. 

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

Eftersom du verkar ha studerat så mycket av svensk sjukvård tar jag mig friheten att ställa en fråga. Är hypokondriker ett stort problem, dvs skulle vi frigöra mycket resurser om vi blev av med dom? Själv har jag inte en aning, men det vore intressant om det fanns någon forskning om det.

Herr Chang har talat.

Nu har jag googlat lite som hastigast och hittade en projektbeskrivning för terapi för hypokondriker. Där ges en sammanfattning av hypokondri i USA.

http://www.internetp...skningsplan.pdf

Hälsoångest kännetecknas av en handikappande oro där individen är fixerad vid sin rädsla för att

drabbas av eller redan vara drabbad av allvarlig sjukdom. I den aktuella studien definieras

hälsoångest som hypokondri, inklusive begränsad form (se diagnostik), och sjukdomsfobi enligt

DSM-IV. Livstidsprevalensen för hypokondri varierar i olika amerikanska studier mellan 2-4 %

och punktprevalensen för sjukdomsfobi uppskattas till 3-4 %. Hälsoångest är således enligt denna

definition lika vanligt förekommande som exempelvis paniksyndrom. Problemen kan debutera

när som helst i livet och för med sig ett stort psykiskt lidande och handikapp för den drabbade.

Patientgruppen utgör dessutom en stor belastning på den somatiska sjukvården och medför stora

samhällsekonomiska kostnader som dessvärre sällan står i proportion till utfallet.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag "klassades" som hypokondriker som 20-åring fick mig att upptäcka att jag hade en neuroligisk sjukdom som jag idag tar broms med. för. Fick tid för en MR när jag besökte akuten efter en olycka på väg till jobbet och där jag berättade om mina iakttageleser för en grekisk doktor. Han:"gör det dig lugnare om du får en tid för MR röntgen"? Jag hade rätt i slutändan och 3 överläkare hade jag rätt över som alla hade nonchalerat mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Vill börja med att ni som jämför Svensk sjukvård med den sjukvård NI får i Thailand är uppåt väggarna.

Svensk sjukvård är finansierad med skattemedel och om ni jämför den Thailänska sjukvården som är finansierad med skattemedel så kan man nog säga att den svenska vinner med hästlängder.

Själv är jag i den lyckliga situationen att jag via min gamla arbetsgivare fick en sjukvårdsförsäkring som gjorde att jag bara kan ringa ett samtal till en central och dom bokar sedan vård enligt de behov jag har.

När jag lämnade denna arbetsgivare fick jag möjligheten att fortsätta med samma försäkring privat mot en avgift på 410:- i månaden. Och då jag börjar komma upp i åldern när jag troligen aldrig skulle kunna få en liknande försäkring igen betalar jag snällt varje månad.

Och de klart. När jag nu har problem så ringer jag detta nummer. Och sedan har jag ofta tid inom ett par timmar på Calanderska här i GBG. Här finns inga köer, Här hamnar jag oftast hos en specialist med en gång.  Och det är ju denna typ av Svensk sjukvård vi skall jämföra med den sjukvård i får i Thailand.  Och då kan jag lugnt säga att den Svenska vinner.

Sedan denna sjukvård av hög kvalitet som ni säger att ni får i Thailand. Ibland undrar jag om man inte i Thailand har en övertro till piller. Dessutom bryr man sig inte om vad dessa piller har för biverkningar. Man skriver bara ut.

Själv var jag hos en läkare för ett antal år sedan. Jag hade svår ledvärk i vissa leder. Och fick då en mycket effektiv medicin. Efter en vecka var det borta.

När jag sedan kom hem fick jag tillbaks samma problem efter någon månad. Gick då till en svensk läkare. Jag hade då med påsen som min gamla medicin hade legat i så jag tyckte att jag kanske kan få samma igen. Han tittade på påsen, skakade på huvudet och sa "Över min döda kropp att jag skriver ut den typen av medicin". Vad jag fått var ren kortison vilket man absolut inte ger via tabletter då den har stora biverkningar (när man blir gammal).

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vill börja med att ni som jämför Svensk sjukvård med den sjukvård NI får i Thailand är uppåt väggarna.

Svensk sjukvård är finansierad med skattemedel och om ni jämför den Thailänska sjukvården som är finansierad med skattemedel så kan man nog säga att den svenska vinner med hästlängder.

Nja,

Nu har man ju mera pengar kvar i Thailand efter att man betalat skatt än vad man har i Sverige, så en sådan jämförelse är väl också lite fel. Och om man då måste lägga lite av mellanskillnaden på ett besök hos den privata doktorn... ja du förstår vad jag menar. Men om du jämför genomsnitts svensken med genomsnitts thailändaren så skulle jag tippa på att det går ganska jämnt ut när vi diskuterar dagligvård.

Men att Sverige säkerligen ligger hästlängder före i mer avancerad vård. När vi pratar om den statliga vården.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Hej Jing Jing!

Ursäkta att jag har placerat i ett fack. Jag har trott att du tycker om låg skatt, privatservice, osv. eftersom du ofta skriver om dessa saker. Att jag felaktigt trott att du är anhängare till amerikansk vård är pga att du pratar så varmt om privat vård vilket dominerar i USA. Förlåt! Jag ska inte göra om det!

VARFÖR UPPREPAR DU ATT INGEN BRYR SIG OM KÖERNA? LÄS PRESSMEDELANDET EN GÅNG TILL OCH DU KAN LÄSA ATT DÅLIG TILLGÄNGLIGHET ÄR ETT AV DE STÖRSTA PROBLEM!!!! INGEN HAR NÅGONSIN SAGT ANNAT! Det enda som folk säger är att det också finns andra prioriteringar som ovanlig högt dödlighet i hjärtsjukdom, högt antal dödsfall till följd av själva vården, förbättrad kostnadseffektivitet.

Varför irriteras du av Håkan Sörman? Alla håller med om de resultat som nämns - alla partier, tidningar, forskningsinstitut, m.m. i Sverige har sina egna hälsoanalytiker (exkl. småtidningar) och citerar denna rapport. Sveriges höga resultat till låg kostnad uppmärksammas i utlandet och används som en modell för att förbättra vården i det egna landet. Håkan är bara en av många.

Afghanistan är inte med i jämförelserna. OECD:s medlemmar är de rikaste länderna. Turkiet och Mexiko är undantag pga politik.

Har du glömt bort att du bad mig att redovisa Sveriges kostnadseffektivitet (höga resultat till låg kostnad)?

Det skulle vara intressant att se dessa jämförelser. Framför allt skulle det vara intressant att se en mätning baserad på resultat i förhållande till kostnad. Det skulle också vara intressant att jämföra administration/driftskostnader i förhållande till producerad sjukvårdstimma.    

Hur är det Svarten? Visst kan man bevisa allt med statistik ..  

och

Jag tycker dina siffror bara visar på att svensk sjukvård är ineffektiv och på tok för dyr.

Jag har visat dig summeringar av varje krona som har spenderats för vård i västvärlden samt summeringar av varje person i västerlandet som har sökt vård, opererats, fått vård och avlidit, skadats eller tvingats omoperera sig och så vidare. Resultaten visar att kostnaderna är lägre per person än i 12 andra västländer samt att mycket höga resultat har uppnåtts. Detta tolkas som hög kvalitet till låg kostnad för dina skattepengar som du och alla andra är så mån om. Varför är du irriterat för "min statistik"? Jag svarar bara de frågor som du ställer.

Kö, kvalitet och kostnad är odelaktiga komponenter i vårdsystemet. Ingen komponent kan ändras utan en påverkan på de andra två. Vill du minska köar måste acceptera ändringar i kvalitet och kostnad. Vill du drastiskt minska kostnaden får du acceptera ändringar i kvalitet och köar.

Det finns inget land som har noll väntetid, kostnader nära noll samt bästa tänkbar kvalitet. Det är inte så enkelt för Sverige att skapa ett sådant vårdsystem när inget annat land någonsin heller har lyckats.

Om jag, Håkan Sörman, samt någon annan som är insatt i internationell vård får tala med din klient skulle vi säga ungefär följande:

Det finns ingen som tycker att din väntetid är acceptabel. Detta är för djävligt. Samtliga partier och experter har köförminskning som mycket hög prioritet. Den enda möjlighet att på kort tid minska köerna är att tillsätta extra tillfälliga resurser snabbt. Detta kostar dock pengar. Detta kan enbart finansieras genom att försämra vården eller att höja skatten. Svenska skattebetalarna är dock inte villiga att betala lika mycket för vården som invånarna i de övriga västländerna med samma inkomstnivå. Din uppdragstagare Jing Jing vill dessutom kraftigt minska sjukvårdsbudgeten. När du väl får din operation har du åtminstone tur att finnas i landet där dödligheten efter sjukvården samt behov av omoperation hör till de lägsta som finns.

Hälsning

Svarten

Hej Svarten

Om jag, Håkan Sörman, samt någon annan som är insatt i internationell vård får tala med din klient skulle vi säga ungefär följande:

Det finns ingen som tycker att din väntetid är acceptabel. Detta är för djävligt. Samtliga partier och experter har köförminskning som mycket hög prioritet. Den enda möjlighet att på kort tid minska köerna är att tillsätta extra tillfälliga resurser snabbt. Detta kostar dock pengar. Detta kan enbart finansieras genom att försämra vården eller att höja skatten. Svenska skattebetalarna är dock inte villiga att betala lika mycket för vården som invånarna i de övriga västländerna med samma inkomstnivå. Din uppdragstagare Jing Jing vill dessutom kraftigt minska sjukvårdsbudgeten. När du väl får din operation har du åtminstone tur att finnas i landet där dödligheten efter sjukvården samt behov av omoperation hör till de lägsta som finns.

Om jag förstått ert försvarstal rätt så är ni väl medvetna om att köerna till svensk sjukvård är på tok för långa. Spontant undrar man hur ni med den vetskapen kan slå er för bröstet och nästan utnämna svensk sjukvård till världens bästa? Försöker ni "kvitta" det ena mot det andra?

Jag kan se framför mig, du och Håkan Sörman stå i entren till akutmottagningarna och säga grattis till alla cancerpatienter, och hälsa dem välkomna till världens bästa sjukvård,   :gasp:  

Ser du ingen risk med det stora missnöje som sprider sig beträffande väntetiderna? Tror du på fullt allvar att folk tänker. skit samma att vi har flera års kö till operation och röntgen, vi har i alla fall världens bästa sjukvård!   :crazy:

Nu är det inte bara jag som har lämnat synpunkter här om vården. Det finns andra som skrivit inlägg om häpnadsväckande möten och beteenden inom svensk akutsjukvård. Men med tanke på att vi i Sverige har läkare som jobbar för försäkringskassan, som utan att behöva träffa patienterna, kan ställa "rätt" diagnos så måste vi helt enkelt vara världsbäst! Finns nog inte många länder som kan slå detta.   :yes:

Eftersom dom flesta med privat sjukförsäkring garanteras kvalificerad vård inom något dygn, så finns det tydligen resurser. Om nu läget är så att svensk sjukvård för vanligt folk utan privata sjukvårdförsäkringar, inte klarar av sitt åtagande, så borde man titta på andra lösningar? Det skulle också vara intressant att jämföra kostnaden för privata sjukförsäkringar med den faktiska kostnaden varje medborjare har för sjukvården.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

Men att Sverige säkerligen ligger hästlängder före i mer avancerad vård. När vi pratar om den statliga vården.

Hej Surin P3!

Jag skulle tipsa om att Thailand har samma avancerad sjukvård som Sverige för de som kan betala väl. Thailand tar importerar många patienter från bl.a. de rika arabiska golfstaterna, Taiwan, Japan, osv. Även den statliga vården har ganska hyfsad standard tycker jag med tanke på patienternas inkomstnivå. Som exempel kan jag nämna att en kompis svåger som var vanlig bonde i Isaan fick avancerad cancervård.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

att folk tänker. skit samma att vi har flera års kö till operation och röntgen, vi har i alla fall världens bästa sjukvård!  :crazy:

Nu är det inte bara jag som har lämnat synpunkter här om vården. Det finns andra som skrivit inlägg om häpnadsväckande möten och beteenden inom svensk akutsjukvård. Men med tanke på att vi i Sverige har läkare som jobbar för försäkringskassan, som utan att behöva träffa patienterna, kan ställa "rätt" diagnos så måste vi helt enkelt vara världsbäst! Finns nog inte många länder som kan slå detta.  :yes:

...

Hej Jing Jing!

Jag har verkligen försökt att svara på dina frågor men det verkar att du inte har läst någonting alls. Om du läser pressmeddelandet till den årliga rapporten som hela hälsovårds Sverige använder som underlag läser du att Håkan Sörman ser svår tillgänglighet som en av landets stora fiender. Jag har också sagt samma sak miljoner gånger. Jag skriver även i stora bokstäver. När kommer du att ta till dig att INGEN tycker om köer? Hur högt måste alla skrika dig i örat för att du ska förstå att alla menar att köerna måste bort?

Du pratar om folk som slår sig på bröstet. Det enda som jag gör att läsa. Jag läser att Sverige ligger på plats 13 i kostnadsliga. Jag läser att Sverige ligger på plats 1 i överlevnadsligan för cancervård. Varför slå jag mig på bröstet för att jag kan läsa siffran 13 och 1? Om du frågar mig vad invånare i andra länder får för sitt skattemedel/sina försäkringsavgifter då läser jag vilken rangordning deras länder får i olika rangordningslistorna.

Vad är det för problem att säga att i Sverige får man tyvärr vänta länge för att få cancervård med mycket hög överlevnadschans medan i andra länder får man vänta mindre för att tyvärr få cancervård med större chans att dö?

Du är egen företagare. Du kan inte neka att ingen någonsin har lyckats skapa en balans mellan kö, kvalitet och kostnad som alla är nöjda med. Du säger att du förväntar dig samma kvalitet i vården men att kötiderna och kostnader samtidigt minskar drastiskt.

Berätta hur du tycker att det ska gå till. Vilket land har lyckats uppnå lägst dödlighet, omoperationsfrekvens, osv. med en bråkdel av kostnaderna och kötider som Sverige?

Berätta hur du kan halvera kostnaderna, halvera produktionstid och bihålla samma kvalitet i ditt företag! Berätta också varför du inte har gjort så tidigare om det är möjligt att minska produktionstid, kostnader och bibehålla samma kvalitet.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Jo svarten, jag kan läsa dina och herr Sörmans beklagande över dom långa köerna, men i nästa andetag vill ni åter igen beskriva förträffligheten med svensk sjukvård. Svensk sjukvård är i mina ögon inte bättre än den svagaste länken. och då är vi tillbaka till dom långa vårdköerna, slarv och fel diagnoser p.g.a under bemanning o.s.v  Hur kan man medvetet försöka slå i folk, att vår sjukvård är bland den bästa i världen, när folk måste köa i årtal för att komma under vård? Har ni verkligen inte högre krav än så på sjukvård? Finns det något annat verksamhetsområde där man accepterar samma resonemang? Tänker ni med samma resonemang när det gäller trafikolyckor? Då skulle ert försvarstal låta ungefär så här... Visst får olycksoffer vänta lite längre på ambulansen, men dom skall ändå vara glada att dom råkat ut för en olycka i Sverige, för vi har bra överlevnadsstatistik på olycksfall i Sverige, ja faktist bland dom bästa i världen...  :wai:  

Ta gärna upp dom statistisk positiva bitarna med svensk sjukvård men glöm då inte att det finns människor som (helt ofattbart, behöver vänta åratal för att få vård) Detta slätar du över med att dom ändå skall vara glada att (någon gång framöver) få komma till svensk sjukvård, för vi är statistiskt väldigt bra på att operera.?

Tänk om företagen skulle kopiera samma resonemang? Hur skulle det låta då?

Du frågar mig efter ett recept på att halvera kostnader. varför tror du jag har svaret på detta?

Det är nog hög tid att se över sina försäkringar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo svarten, jag kan läsa dina och herr Sörmans beklagande över dom långa köerna, men i nästa andetag vill ni åter igen beskriva förträffligheten med svensk sjukvård. Svensk sjukvård är i mina ögon inte bättre än den svagaste länken. och då är vi tillbaka till dom långa vårdköerna, slarv och fel diagnoser p.g.a under bemanning o.s.v  Hur kan man medvetet försöka slå i folk, att vår sjukvård är bland den bästa i världen, när folk måste köa i årtal för att komma under vård? Har ni verkligen inte högre krav än så på sjukvård? Finns det något annat verksamhetsområde där man accepterar samma resonemang? Tänker ni med samma resonemang när det gäller trafikolyckor? Då skulle ert försvarstal låta ungefär så här... Visst får olycksoffer vänta lite längre på ambulansen, men dom skall ändå vara glada att dom råkat ut för en olycka i Sverige, för vi har bra överlevnadsstatistik på olycksfall i Sverige, ja faktist bland dom bästa i världen...  :wai:
 

Hej Jing Jing!

Varför upprepar du samma sak? Alla säger att väntetiden är ett mycket stort problem som måste åtgärdas snarast. Alla ansvariga undersöker möjligheter att minska den. Vårdgarantin som godkändes av samtliga partier var det senaste försöket. Väntetiden minskade under de första åren men minskningen har avstannat nu och kommer antagligen inte att uppnå målet.

En möjlighet är att börja betala lika mycket som de andra västländerna med samma inkomst som oss. Men du säger att du inte vill betala lika mycket som dina motsvariga med samma inkomst gör för att kunna sätta in extra resurser för att få ner köarna så att din vän och andra i Sverige inte behöver vänta i onödan. Du säger till din vän med smärta att du vill t.o.m. betala långt mindre än vad vi gör idag.

Efter den långa debatten mellan dig och mig har du identifierat lång väntetid som enda problem i vården. Har ett land kortaste väntetider har landet världens bästa vård. Du tycks tror att det är bättre med ett land där cancerpatienter snabbt får vård som de har stor chans att dö av än ett land som Sverige där cancerpatienter måste vänta länge för att få den vård som ger den högsta överlevnadschansen.

Du säger att du inte kommer på lösningen för hur vården kan bibehålla samma kvalitet medan både produktionstid och kostnaderna minskas dramatiskt. Du kommer inte på något land som ger bättre vård till lägre kostnad och kortare produktionstid. Detta trots att du har levt hela livet som affärsman. Varför tror du då att dina krav som ingen i världen har lyckats med kan löses så enkelt?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

 

Hej Jing Jing!

Varför upprepar du samma sak? Alla säger att väntetiden är ett mycket stort problem som måste åtgärdas snarast. Alla ansvariga undersöker möjligheter att minska den. Vårdgarantin som godkändes av samtliga partier var det senaste försöket. Väntetiden minskade under de första åren men minskningen har avstannat nu och kommer antagligen inte att uppnå målet.

Nej svarten, alla säger inte att köerna är ett problem. och du själva t.ex. hade väl gärna fortsatt att diskutera den statistiska förtäfflighetenmed svensk sjukvård i stället för att diskutera problemen. Men så är det tyvärr överallt där politik och poitiker är inblandad

En möjlighet är att börja betala lika mycket som de andra västländerna med samma inkomst som oss. Men du säger att du inte vill betala lika mycket som dina motsvariga med samma inkomst gör för att kunna sätta in extra resurser för att få ner köarna så att din vän och andra i Sverige inte behöver vänta i onödan. Du säger till din vän med smärta att du vill t.o.m. betala långt mindre än vad vi gör idag.

Det är ju det eviga problemet, du och dina politiska anhängare tycks ju tro att allt blir bättre om bara skatten höjs. hehe svarten detta kommer jag inte att upprepa. Du och dina politiska gelikar har haft gott om tid på er att bygga värdens bästa sjukvård med världens högsta skatteintäckter under många många år. Och nu vill du ha mera pengar... skäms du inte?

Efter den långa debatten mellan dig och mig har du identifierat lång väntetid som enda problem i vården. Har ett land kortaste väntetider har landet världens bästa vård. Du tycks tror att det är bättre med ett land där cancerpatienter snabbt får vård som de har stor chans att dö av än ett land som Sverige där cancerpatienter måste vänta länge för att få den vård som ger den högsta överlevnadschansen.

Nu pratar du strunt. Endast en politiker eller någon som sitter i knäet på en politiker skulle väl kunna fälla ett liknande uttalande. Du tycker vi svenska ska ha överseende med att behöva vänta åratal på en operation eller en röntgen. Det kanske börjar bli dags att komma ner till verkligheten och träffa människokrna som drabbas av din och dina politiska gelikars politik. Vad för dig att tro det är bättre att vänta i åratal på sjukvård än att ha en liten statistisk fördel på sin sida beträffande överlevnad vid operationer eller behandling av cancer? sorry svarten, men du måste längre ut på landet för att sälja in dessa tokiga ideer.

Du säger att du inte kommer på lösningen för hur vården kan bibehålla samma kvalitet medan både produktionstid och kostnaderna minskas dramatiskt. Du kommer inte på något land som ger bättre vård till lägre kostnad och kortare produktionstid. Detta trots att du har levt hela livet som affärsman. Varför tror du då att dina krav som ingen i världen har lyckats med kan löses så enkelt?

Det äv knappast mitt jobb att organisera sjukvården, det verkar finnas tillräckligt med administratörer där redan, du vet det där med många kockar och soppan. jag är dessutom tillräckligt gammal för att ha upplevt förändringen i sjukvården och kan väl säga att tillgängligheten den var bättre förr, du har ett sakfel i ditt påstående här svarten. alla med privata sjukförsäkringar har korta väntetider i Sverige, tydligen så har vi redan smyginfört ett annat vårdsystem än vårt traditionella. Hur skall du förklare detta svarten? Folk med pengar skiter i din statistik, dom löser sina problem ändå och i slutändan så är det s.k. vanliga människor som får ta smällen. Det är kanske hög tid att se över systemet?

Hälsning

Svarten

Mvh

jing jing

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Mvh

jing jing

Hej Jing Jing!

Nu skriver jag mitt sista inlägg här. Jag har lagt ned en del tid på skriveriet men du läser ingenting. Du läser att alla tycker att köer är motbjudande och måste åtgärdas omedelbart. Men du tjatar och tjatar och tjatar att jag, regeringen, oppositionen, SKL:s ordförande, Dagens Medicin, forskningsinstitut, osv. har som enda mål att göra köarna så långa som möjligt.

Alla system har fel. Inget är perfekt. Det finns inget fel att kartlägga nackdelar OCH fördelar med alla system. Man måste ju veta var man är för att kunna utvecklas och ta itu med problemen. Nackdelarna som det internationella samfundet brukar hitta med Sverige är köerna, högre dödlighet i hjärtsjukdomar, dödsfall till följd av själva vården och mycket mera. Fördelarna är världens lägsta spädbarnsdödlighet, världens högsta canceröverlevnad, m.m (se databasen som diskuterades tidigare). Du har ju sett att Sverige ligger högst upp på många indikatorer när alla i-länder rangordnas. Du har sett att Sveriges utgifter för vården är mycket låga i världen. I 12 andra länder i norra Europa och i Nordamerika är utgifterna mycket högre. Svensk sjukvård används som modell i världen som bra exempel på sjukvård med mycket kvalitet till låg kostnad.

Du blir hysterisk när jag och andra talar om fördelarna. Du blir hysterisk när jag och andra talar om de andra nackdelarna som t.ex. leder till dödsfall. Hur kan det vara ett problem för dig att tala om vilket land sitter högst upp på listan över länder som har lägst dödlighet och omoperationsfrekrekens i område efter område? Varför ska detta hållas hemligt? Det var förresten du som bad mig att redovisa vad som görs med pengar som sjukvården förbrukar.

Nej då! Vi måste istället hylla andra länder som har inga köer och större kostnader och där flera dör i cancer. Det är bättre att snabbt får cancervård som man dör av än att tvingas vänta på cancervård som man har bäst chans att överleva.

Du vill uppenbarligen att alla resurser ska i första hand sättas på att få folk ska in till läkaren omedelbart. Du blir hysterisk när det talas att andra döds reducerande, återfalls reducerande verksamheter, m.m. också behöver resurser.

Har du ingen respekt att det finns faktiskt en hel del folk (jag t.ex.) som väljer alt. A av följande 2 mycket svåra alternativ?.

A. Patienten måste tyvärr vänta för att få den hjärtvård som har högst överlevnad i världen.

B. Patienten får omedelbar tillgång till den hjärtvård som har högre dödlighet

Alternativ C vet du inte finns i något land:

C. Patienten får omedelbar tillgång till den hjärtvård som har högst överlevnad i världen till en minimal kostnad.

Du vet att många gör allt för att uppnå detta - Sörman, Reinfeldt, tidigare Persson, m.fl. men hittar inte lösning. Du säjer ju själv att du inte kan bidra med något förslag.

Nu lämnar jag diskussionen. Nu kan du och din karmakompis UT006 fortsätta att ljuga i evighet att regeringen, SKL, osv. älskar köerna och gör allt för att öka dem. Du kan fortsätta att tjata att det enda som är viktigt är att tillgänglighen ska få lejondelen av resurserna. Den vård man möter när man kommer fram är fullkomligt skitsamma. Du får gärna fortsätta att håna alla som önskar att minskad dödlighet och ökad operationsframgång ska prioriteras lika mycket som förminskade köer! Detta kommer att vara roligare för dig än den tillgång till ”Night Life” som du tidigare önskade så högt!  :D:D

Ha det kul!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...