Jump to content
IGNORERAD

Nu har vi provat på den svenska barn-akuten


Surin P3

Recommended Posts

Igår fick vår dotter på 15 år nåt slags muskelkramp-anfall. Hela kroppen stel som en pinne, svårt att andas, ingen känsel i kroppen överhuvudtaget.

Ringde till "vårdguiden" och frågade vad vi skulle göra, de rekommenderade barn-akuten i Huddinge. :great:

Vi kom till akuten kl. 19.47, doktorn hade två fall före oss. Vi fick vänta på rummet, ett litet fint rum med lite leksaker för de mindre barnen och tidningar för oss, de äldre barnen :mdr: Strax efter var sköterskan hos oss och kollade blodtryck samt frågade generellt om vad som var problemet. Sedan gick hon iväg.

Med jämna mellanrum frågade vi när doktorn hade tid och alla gånger var det "två före". :neutral:

Kl. 23.20 hade doktorn tid, alltså ca 3½ timme senare... På barn-akuten. :grrrrrr:

Som tur var så tyckte doktorn att det inte var nån fara utan detta var "inte alls onaturligt" för en tjej i hennes ålder, med panik-attacker. Alltså inget ont om diagnosen, men att få vänta över 3 timmar på en barn-akut är i det längsta laget.

Så nu har dottern bestämt sig... Hon ska bli läkare, eftersom man tydligen inte behöver göra nåt då.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svarten

    16

  • Herr Chang

    8

  • Tommy

    6

  • snömannen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Skönt att det inte var något allvarligt.  :wai:

Men det är ju helt sjukt att man ska behöva vänta så jäkla länge.

Tänk om det hade varit något allvarligt...

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja svensk sjukvård är inte acceptabel längre.

Var själv på akuten en gång, fick remiss från företagsläkaren för magsmärtor, fick vänta 6 timmar.

Under tiden kom det in en prao elev med sprucken finger, han såg ut som han skulle svimma när som helst och blodet droppade på golvet, han kom in efter 1.5 timme.

När jag väl blev insläppt i ett rum, kom det en patient i 80 års åldern som frågade efter sina kläder han skulle gå hem igen, han hade tröttnat på att vänta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Igår fick vår dotter på 15 år nåt slags muskelkramp-anfall. Hela kroppen stel som en pinne, svårt att andas, ingen känsel i kroppen överhuvudtaget.

Ringde till "vårdguiden" och frågade vad vi skulle göra, de rekommenderade barn-akuten i Huddinge. :great:

Vi kom till akuten kl. 19.47, doktorn hade två fall före oss. Vi fick vänta på rummet, ett litet fint rum med lite leksaker för de mindre barnen och tidningar för oss, de äldre barnen :mdr: Strax efter var sköterskan hos oss och kollade blodtryck samt frågade generellt om vad som var problemet. Sedan gick hon iväg.

Med jämna mellanrum frågade vi när doktorn hade tid och alla gånger var det "två före". :neutral:

Kl. 23.20 hade doktorn tid, alltså ca 3½ timme senare... På barn-akuten. :grrrrrr:

Som tur var så tyckte doktorn att det inte var nån fara utan detta var "inte alls onaturligt" för en tjej i hennes ålder, med panik-attacker. Alltså inget ont om diagnosen, men att få vänta över 3 timmar på en barn-akut är i det längsta laget.

Så nu har dottern bestämt sig... Hon ska bli läkare, eftersom man tydligen inte behöver göra nåt då.

Jo att vi vuxna får vänta 3,5 timme om vi behöver akut sjukvård är väl inget ovanligt och vill man på ett mer planerat besök så får man vänta i telefonkö i flera dar för att ens få boka sin tid. en förbokad tid som man sedan ändå får komma 1,5 timme sent in till.

Men när det gäller just barn så är min erfarenhet att det brukar gå bra mycket lättare. I alla fall har vi fått en alldeles utmärkt och oklanderlig service med allt vår son haft att göra med BVC. Ringer man om något akut får man komma direkt och behöver inte vänta något alls.

Men er flicka börjar ju vara lika mycket vuxen som barn så det kanske är en nackdel i sammanhanget. Skönt i alla fall att det gick bra och tycker jag känner igen problemet från min egen frus beskrivning av tonårsproblem hon hade.

Tycker också att du ska lyckönska Tuk från mig till ett bra yrkesval. :) Som läkare får man, förutom att inte behöva göra något, även räkna med hög lön, möjlighet till flexibla arbetstider, utlandsjobb och att hela dagarna omges av sjuksköterskeklädda kvinnor. ;)

Fast det sistnämda är väl kanske inte så upphetsande just här i Sverige där uniformerna ersatts av fula vitrockar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inom akutsjukvården såväl som andra sektorer inom sjukvården måste personalen prioritera patienterna. Resurserna räcker helt enkelt inte till för att ta emot alla åkommor direkt.

Tre och en halv timmes väntan är helt normalt så länge en patients vital funktioner inte är hotade. Samtidigt som ni var inne så kan det ha varit barn som hade varit utsatta för större trauman eller exempelvis anafylaxi som kräver snabba och livsavgörande insatser och då blev ni nedprioriterad med all rätt då en panikattack ej kan räknas som livshotande.

Största felet med vårt sjukvårdsystem är att ofta söker folk vård i fel nivå vilket givetvis ger längre väntetider. Exempelvis vårdcentralspatienter/jourcentralspatienter som söker vård på akutmottagningar. Observera att jag inte säger att ni gjorde det iom att ni tog kontakt med vårdguiden först som rekommenderade er till barnskuten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åka till Akuten det suger!!  :kort:

Jag vantar i det längsta och försöker gå till Vårdcentralen på deras akuttid.  :great:

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att verksamheten funger dåligt, med långa väntetider, är nog någonting som de flesta har noterat. Det där med "världens bästa sjukvård" och "mycket för skattepengarna" äd det väl bara gråsåssar som fortfarande tror på.

   Men det är en besvärlig verksamhet att planera produktionen inom. Ibland inträffar det svåra olyckor och läkarna blir upptagna med operationer, med medföljande långa väntetider för övriga patienter. Kostnaderna för läkarna är hög så man försöker nog i det längsta att hålla minsta möjliga antalet läkare, och utan överkapacitet så leder även små störning till långa köer. (Typ, någon bromsar i Munchen vilket leder till 5 timmars "stau" i Hamburg.)

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok med att få vänta om det kommer mer akuta behov in under tiden, MEN, är det så förbenat svårt att INFORMERA ! Det finns inget mer frustrerande än att inget få veta är man är orolig för nära och kära, eller för sig själv också för den skull, lite mer medkänsla skulle inte skada och tar väl inte så himla lång tid??

Mer kvalitetsutbildning på det mänskliga planet skulle inte skada, medicinskt har sjukvården den kvalitet man kan önska, så fram för medmänskligheten.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, som några säger så var det ju absolut inte livshotande. Allt gick ju bra till slut. Och visst betraktas en 15-åring idag som vuxen i dessa fall.

Men, det man kunde önska, som Baa säger, är att man som sagt fick lite mera info om t.ex. det kommer andra före som har större problem, vilket vi kunde ana igår när vi såg en familj komma in med en yngre kille som såg ut att må dålig.

Det vi såg mera av var sjuksystrar som satt och åt flingor med fil, mackor osv...

Sen kan i allafall jag tycka att ett så stort sjukhus som Huddinge Sjukhus är, borde ha fler än en läkare på barnavdelningen kl 20.00 en torsdagskväll. Nu kan det har funnits flera, men vi såg bara en på våra 3 timmar där. Jobbigt om ett par ungar råkar komma in samtidigt med större problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att doktorn låg och slaggade några timmar eftersom han hade

haft en tuff dag på sin privata mottagning :morgon:

18.5

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att det slutade bra.

Hälsa dottern er att vi hejar på hennes yrkesval.

Mycket smart tjej som vänder elände till något positivt.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Får nog ventilera mig lite.

Surin P3 förstår din frustation ang akut centralen, man har mycket att önska där, men dom va ju ute och kollade till din dotter innan ni kom in, och med det vill ja säga att det tyder på en viss omtanke ang din dotter så att hon kommer att hålla sig på (fötter) tills läkaren kommer till henne.

Man ska dock veta att akuten även innehåller folk som kommer via ambulans och dom har förtur, även dom som redan är inne med div sjukdommar.

PS har haft cancer och våran sjukvård håller världsklass när det väl gäller, har sett detta på väldigt nära håll och hoppas ni andra slipper.

Surin P3 hoppas allt gick väl för er.

Och ja beundrar din dotters val av yrke, starkt gjort.

Mvh snömannen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Snömannen,

Du har säkert helt rätt i det du säger om att det finns folk som behöver mera akut hjälp än vad vår dotter behövde.

Blir bara förundrad över att en akutmottagning kallas just akutmottagning, när alla ändå får vänta så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surin P3

Du har alldeles rätt. Det är mer än 1 gång man har suttit och väntat på en sk akutmottagning och undrat vart tog alla vägen? men ja tror också vårt "kära" landsting :diablo: har en stor del i detta pga av all administration dom måste göra efter varje "kund" (min tanke) men förstår din och många med dig (ink min också) frustration.

Mvh snömannen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim skriver..

"Jo att vi vuxna får vänta 3,5 timme om vi behöver akut sjukvård är väl inget ovanligt och vill man på ett mer planerat besök så får man vänta i telefonkö i flera dar för att ens få boka sin tid. en förbokad tid som man sedan ändå får komma 1,5 timme sent in till."

Att ni har det besvärligt norröver det visste jag redan. Men telefonkö i flera dar för att boka tid på en vårdinrättning? Men det är såklart en del som tillfrisknar under dessa dagar i telefonkön. På så sätt minskar ju belastningen..

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja.

Har som tur inte behöft anlita varken svensk eller thailänsk sjukvård så ofta...

Men dom gångerna det har behövts så måste jag säga att den thailänska sjukvåden är av bättre kvalitet.

Nu kanske det är lite fel att jämföra thailänsk privat sjukvård med svensk offentlig sjukvård.

men ..

Kan dock med verkligen rekommendera hälsokontroll på tex. Bangkok Hospital. Man får så mycket MER i en hälsoundersökning i BKK jämfört med i svedala, tex PSA, ultradjudsunderökning av inre orgnen mm.

Och kostnaden är klart lägre och servicen MYCKET bättre.

mvh LP

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim skriver..

"Jo att vi vuxna får vänta 3,5 timme om vi behöver akut sjukvård är väl inget ovanligt och vill man på ett mer planerat besök så får man vänta i telefonkö i flera dar för att ens få boka sin tid. en förbokad tid som man sedan ändå får komma 1,5 timme sent in till."

Att ni har det besvärligt norröver det visste jag redan. Men telefonkö i flera dar för att boka tid på en vårdinrättning? Men det är såklart en del som tillfrisknar under dessa dagar i telefonkön. På så sätt minskar ju belastningen..

/biker

Att man kan få vänta flera dgr på att ens få boka en tid är ju för att dom har telefontid mellan 8-9 på morgon och kommer man inte fram på sina 5-10 samtal under den tiden så är det bara att snällt vänta tills nästa dag kl 8.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade säkert varit bättre service i svensk sjukvård om man likt i Thailand kunde välja var ens pengar hamnar...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En reflektion på era svar!

Lätta på kraven ta in flera läkare,sjuksköterskor från andra länder utan för EU låt dem gäst arbetare på 3 år.

Samma lön som svenskar så bedriver vi samtidigt en bra och vettig bidstånds politik och de kan ta med sig den svenska sjukvården som ett varnande exempel hur det kan gå om ingen vill göra jobbet.

Skulle tro att det räker med att ersätt 10 svenska läkare eller sjuksköterskor med 5 utlänska som riskera att få åka hem om de inte jobbar. Men en sådan här lösning skulle väl inte se bra ut i en byråkratisk värld där det genom år tionden har varit mest lönande att göra så lite som möjligt för att få mera pengar. ( köerna ökar vi behöver mera pengar.

Just nu är det psykologerna som inte tar sitt arbete på allvar i sverige utan gärnna ser till att någon psykopat går lös så att det blir finna rubriker i tidningarna.

Se bara här på detta forumet hur många tycker att det var ett bra val av yrke som flickan gjorde på grunder av hög lön OSV. Ingen om att när hon blir läkare så skall hon se till att det inga köer är.

Den som jobbar blir mobbade i detta samhället har hört det på min arbets plats han hon är så otrevlig tar saker ur händerna på mig tar mina arbets uppgifter ( Den där J""vla arbets myran).

Fast tjänst och sätt sig ned och letta efter rättigheter det är modelen skyldigheter det vet dom inte vad det är.

Jag säger bara lata svenskar hittar man över allt på alla arbets platser men tryggare kan ingen var än på ofentliga arbetsplatser. Vad hade vi varit om inte Posten ,Telia och säkert flera liknande företag inte hade privatiseratas.

Sverige behöver ändra grund modelen för vad som är en duktig mäniska den som bidrar med mycke till samhället och som jobbar mest är bra och skall hyllas och inte tvärtom.

Alla arbeten som idag annse vara bra borde ses över.

Jag själv tycker att det är sorligt att man måste privatisera sjukvården för att ändra på dessa latt maskar som jobbar där.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Den svenska sjukvården suger.

Sämre omvård än på en Svensk "Akut" får man leta efter, ingen info, eller missvisande sådan, rena löngner för att lungna ner patienter som väntat i 12timmar är vanligt.

Tacka vet jag Thailand, billigare och bättre kan det knappast bli.

Ett besök hos en duktig barnläkare här i vårt område kostar kanske 200bath, medicinerna inräknade, och inte fan tar läkaren paus för att golfa mellan varje patient, nej han tar nästa direkt.

Pappersarbetet sköts av hans sekreterare, och sjuksköterskor sköter det dom skall.

Det är hög tid att de Svenska landstingen sänder en delegation till Thailand, så de får se hur en fungerande sjukvård skall se ut.

Ja, jag är bitter...

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy,

du glömmer att i sverige finns det vårdcentraler , motsvarigheten finns väl inte i Thailand ?

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, och jag vet 3 inom gång avstånd från hemmet, bara det att de har riktigt kunniga läkare, som jobbar effektivt.

Starta inte upp mig om Svenska Allmänläkare... :crazy:

Vårdcentraler i Sverige verkar vara en avstjälpnings plats för läkare, som kan mycket, mycket lite om en hel massa.

Ok, det kallas inte "vårdentral" här, vi säger "Clinic".

De framgångsrika läkare som driver sin egen clinic vet att nöjda kunder kommer tillbaka, så de är effektiva och trevliga, samt utsatta för konkurrens från andra duktiga läkare.

Tandvård, någon? :D

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis säger jag bara 3,5 timme...

Polarns pojk hade brutit ett ben i armen tog 6 timmar innan doktorn kom...på AKUTEN...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungoy , att vänta är praxis vid benbrott, det fick jag lära mig då grabben bröt ett finger , kommer inte ihåg den medicinska orsaken  ..möjligen väntade man på att svullnaden skulle ner.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Grattis säger jag bara 3,5 timme...

Polarns pojk hade brutit ett ben i armen tog 6 timmar innan doktorn kom...på AKUTEN...

När vår son drog/slog armågen ur led, för 6 månader sedan, fick han träffa doktorn så fort vi kom till sjukhuset.

Trevligt att nästan alltid få samma läkare, som känner sina patienter.

Hela saken var klar inom 30 minuter, och då hade det röntgats och armbågen hade dragits på plats igen.

Vi lämnade sjukhuset efter 35 minuter (räkningen skulle betalas), efter den tiden hade Ungoys son 5,5 timmar kvar att vänta innan en läkare tittade på honom :cry: .

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...