Jump to content
IGNORERAD

Yingluck i södra Thailand


noBuzz

Recommended Posts

Att kunna tala Brittisk engelska är då ingen förutsättning för att förmedla ett ett seriöst, insatt och intellektuellt intryck av både

sig själv och landets regering.

Ni tar en intervju ur sitt sammanhang för att slå ner på hennes premiär minister kanditatur. Jag tycker inte att det är rättvist på något sätt.

Det är som att säga att Vladimir Putin inte har ett seriöst, insatt och intellektuellt intryck pga att han inte talar Engelska. Men ändå så leder han en stormakt.<br><br>Hur bra Engelska pratar Sarkozy?<br><br>Berlusconi?<br><br>etc etc?<br>

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    17

  • Tallviking

    10

  • MaiChai

    10

  • Rob

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Att kunna tala Brittisk engelska är då ingen förutsättning för att förmedla ett ett seriöst, insatt och intellektuellt intryck av både

sig själv och landets regering.

Ni tar en intervju ur sitt sammanhang för att slå ner på hennes premiär minister kanditatur. Jag tycker inte att det är rättvist på något sätt.

Det är som att säga att Vladimir Putin inte har ett seriöst, insatt och intellektuellt intryck pga att han inte talar Engelska. Men ändå så leder han en stormakt.<br><br>Hur bra Engelska pratar Sarkozy?<br><br>Berlusconi?<br><br>etc etc?<br>

Självklart behöver hon inte prata dålig Engelska för att förmedla ett ett seriöst, insatt och

intellektuellt intryck av både sig själv och landets regering.

Det går lika bra med att prata Thai och att ha en bra tolk för att få fram budskapet.

Hellre det än att staka sig fram på en dålig Engelska.

Vad det gäller Putin så har ju han vett att inte prata Engelska i intervjuer och vid internationella möten.

Han håller sig till ryska istället, vilket han säkert bemästrar mångt mycket

bättre än den som intervjuar.

På så vis kan han via tolk framföra en nyanserad bild av vad han vill ha sagt.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Att kunna tala Brittisk engelska är då ingen förutsättning för att förmedla ett ett seriöst, insatt och intellektuellt intryck av både

sig själv och landets regering.

Ni tar en intervju ur sitt sammanhang för att slå ner på hennes premiär minister kanditatur. Jag tycker inte att det är rättvist på något sätt.

Det är som att säga att Vladimir Putin inte har ett seriöst, insatt och intellektuellt intryck pga att han inte talar Engelska. Men ändå så leder han en stormakt.<br><br>Hur bra Engelska pratar Sarkozy?<br><br>Berlusconi?<br><br>etc etc?<br>

Alltså... jag är ganska dålig på arabiska.

Om jag så bara blev ordförandekandidat i lokala minigolfklubben så skulle nog det sista jag gjorde vara att ge en intervju på något språk jag inte klarade av.

Faktum är att jag inte skulle ge en intervju på ett språk jag inte behärskade, alldeles oavsett ämne.

För oavsett vad vi pratade om så skulle jag framstå som en idi*t. Ungefär som Yingluck gjorde.

Hon må vara smart, intellektuell, duktig eller skithot med läckra tuttar.

Men i den här intervjun framkom hon som något helt annat.

Och.. vi tar inte någon intervju ur sitt sammanhang (vad betyder det föresten?).

Vi bedömer intervjun och hur hon framställde sig. Inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart behöver hon inte prata dålig Engelska för att förmedla ett ett seriöst, insatt och

intellektuellt intryck av både sig själv och landets regering.

Det går lika bra med att prata Thai och att ha en bra tolk för att få fram budskapet.

Hellre det än att staka sig fram på en dålig Engelska.

Vad det gäller Putin så har ju han vett att inte prata Engelska i intervjuer och vid internationella möten.

Han håller sig till ryska istället, vilket han säkert bemästrar mångt mycket

bättre än den som intervjuar.

På så vis kan han via tolk framföra en nyanserad bild av vad han vill ha sagt.

SN

Jo, men en intervju i Bangkok post går inte att jämnföra med ett internationellt möte. Det fins ingenting som säger att Tjejen inte skulle använda sig av en tolk vid ett internationellt möte. Eller för den delen förbättra sin Engelska via studier/praktisering av språket om hon blev vald premiärminister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och.. vi tar inte någon intervju ur sitt sammanhang (vad betyder det föresten?).

Vi bedömer intervjun och hur hon framställde sig. Inget annat.

Det jag menar är att de flesta här inne anser att hon inte är kapabel till att vara Premiärminister pga en intervju på Engelska i Bangkok post. Man bedömmer henne pga av hennes Engelska kunskaper och inte alls pga det hon säger i intervjun. I denna tråd verkar man på allvar mena att hennes dåliga Engelska kunskaper har inverkan på hennes möjlighet att leda Thailand.<br>

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

Jag skulle vilja se valfri MPR medlem ... utan alcohål i kroppen.

Finns det såna ?

Angående engelska, hur många statschefer, presidenter o.dyl. kan prata bra engelska ?

Ytterst få. Fransmän o tyskar är inte intresserade/kunniga.

Kolla vad ryssarna hade, Jeltsin. Det enda språk han pratade var promille.

George W. Bush, kunde ju knappt göra sig förstådd ibland på sitt modersmål.

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det såna ?

Angående engelska, hur många statschefer, presidenter o.dyl. kan prata bra engelska ?

Ytterst få. Fransmän o tyskar är inte intresserade/kunniga.

Kolla vad ryssarna hade, Jeltsin. Det enda språk han pratade var promille.

George W. Bush, kunde ju knappt göra sig förstådd ibland på sitt modersmål.

Precis min mening.

:drinks:

Och samtidigt hyllas Obama för sin fina retorik och sin talförmåga medans landet går helt åt helvete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menar är att de flesta här inne anser att hon inte är kapabel till att vara Premiärminister pga en intervju på Engelska i Bangkok post. Man bedömmer henne pga av hennes Engelska kunskaper och inte alls pga det hon säger i intervjun. I denna tråd verkar man på allvar mena att hennes dåliga Engelska kunskaper har inverkan på hennes möjlighet att leda Thailand.<br>

Allt som sägs i dessa trådar är på renaste allvar.

Le

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som vill höra Yngluck "hacka" sig igenom en intervju på engelska kan göra detta här:

http://www.bangkokpost.com/multimedia/vdo/238500/exclusive-yingluck-shinawatra-interview

Med tanke på hur hon behärskar eller kanske rent av misshandlar det engelska språket

så kan man ju undra om hon tog sin master degree på Kentucky University i USA på distans från Thailand?

SN

Kentucky State Univeristy är ett universitet som främst har färgade studenter från södern i USA, så det är kanske ebonics varianten på engelska hon lärt sig?

Jag har varit på en företagspresentation med Yingluck och då talade hon bra engelska-visserligen från ett manus och utan Q&A efteråt men det lät ju okej i mina öron då?

Men värre en Samak kan det ju knappast bli...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Exteriört är hon i alla fall riktigt fräsch.

Hon är ju trots allt 44 år gammal, och det var 21 år sedan hon tog sin master degree i USA.

Har hon inte umgåtts med några engelskspråkiga faranger sedan dess,

så är det väl inte så konstigt om hon numera är lite ringrostig i det engelska språket.

Det har ju tidigare varit en och annan thailändsk premiärminister som också

slog knut på tungan när de skulle bli intervjuade på engelska. (Abhisit undantagen)

Så hon är inte ensam om att ta det lite lätt på att kunna utrycka sig väl på engelska.

Vi själva hade ju T. Fäldin en gång i tiden . . . :whistle:

SN

Räknas "Sfinxen från Torsby" till engelskspråkiga faranger? :lol:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte hon pratar så dålig engelska. Däremot ger hon ett osäkert intryck vilket antagligen beror på att hon inte riktigt vet vad hon pratar om. Hur länge har hon drillats för att bli kandidat för "gräsrotsrörelsen"?

Att prata perfekt engelska borde komma väldigt långt ner på prioriteringen för en thailändsk PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte hon pratar så dålig engelska. Däremot ger hon ett osäkert intryck vilket antagligen beror på att hon inte riktigt vet vad hon pratar om. Hur länge har hon drillats för att bli kandidat för "gräsrotsrörelsen"?

Att prata perfekt engelska borde komma väldigt långt ner på prioriteringen för en thailändsk PM.

Hon förstod uppenbarligen inte frågorna vid ett par tillfällen. Om det inte beror på språkförbistring så är det som du säger p.g.a att "hon inte vet vad hon pratar om".

Och det är ju egentligen värre.

Värst vore om det handlade om en dålig kombination av båda saker. :)

Det får vi veta om några dagar om PT tackar ja till inbjudan till en partiledardebatt.

(fast jag tror att de kommer att tacka nej :( )

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Som om språkkunskaper skulle spela nån roll i Thailand.

Kalle Thai bryr sig inte ett smack

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Läste att Yingluck var i södra Thailand igår.

Idag såg jag bifigade bild därifrån.

Muslim redshirts in the south.

Endast kvinnor.

Kan det ha något med muslimernas förtryck av kvinnor att göra ?

post-3130-0-79618900-1308109910_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg på TV nyss och Abhisit tyckte Yinglucks stora problem var att de (PT) i princip fokuserar på deras egna problem, mera än på landets.

Och det kan skapa instabilitet i Thailand.

Han menade också att en av hennes stora nackdelar var hennes relativt nya karriär inom politiken. Även fast hon i den engelska intervjun tyckte sig vara uppvuxen med politik. :)

Personligen så skulle jag välkomna henne som premiärminister (som andra också sagt), men jag hoppas hon inte lägger någon tid på att försöka få en viss person i exil tillbaka till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det jag menar är att de flesta här inne anser att hon inte är kapabel till att vara Premiärminister pga en intervju på Engelska i Bangkok post. Man bedömmer henne pga av hennes Engelska kunskaper och inte alls pga det hon säger i intervjun. I denna tråd verkar man på allvar mena att hennes dåliga Engelska kunskaper har inverkan på hennes möjlighet att leda Thailand.<br>

Hej

Håller med dig, och jag tycker att det tyder på en viss desperation när man kritiserar hennes språkkunskaper och ifrågasätter hennes utbildning istället för höra på vad hon säger och vill göra om hon blir vald av folket till PM, förmodligen är det opinionsundersökningarnas resultat som ligger bakom.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Läste att Yingluck var i södra Thailand igår.

Idag såg jag bifigade bild därifrån.

Muslim redshirts in the south.

Endast kvinnor.

Kan det ha något med muslimernas förtryck av kvinnor att göra ?

post-3130-0-79618900-1308109910_thumb.jp

Inte omojligt att de hade separata samlingar for kvinnor respektive män.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon förstod uppenbarligen inte frågorna vid ett par tillfällen. Om det inte beror på språkförbistring så är det som du säger p.g.a att "hon inte vet vad hon pratar om".

Och det är ju egentligen värre.

Värst vore om det handlade om en dålig kombination av båda saker. :)

Det får vi veta om några dagar om PT tackar ja till inbjudan till en partiledardebatt.

(fast jag tror att de kommer att tacka nej :( )

Tror nog på Joints linje här, hon är helt enkelt inte tillräckligt insatt i frågorna och gör därför ett osäkert intryck. Hon skulle förmodligen göra samma osäkra intryck om intervjun gjordes på thai eftersom hon helt enklet inte har hunnit att sätta sig in i politiken.

Så en partiledardebatt lär vi inte få se om PT´s partistrateger får bestämma.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så en partiledardebatt lär vi inte få se om PT´s partistrateger får bestämma.

Det finns alltså ingen partiledardebatt planerad i nuläget? Synd i så fall. Om hon känner sig osäker kanske hon kan engagera Bush gamle talskrivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns alltså ingen partiledardebatt planerad i nuläget? Synd i så fall. Om hon känner sig osäker kanske hon kan engagera Bush gamle talskrivare.

Jo, en debatt är planerad. Och alla kommer att delta. Utom Yingluck. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, en debatt är planerad. Och alla kommer att delta. Utom Yingluck. :)

Hon prioriterar väl annat framför en debatt med samtliga partiledare, som att sköta Shinawatra klanens affärer. Hon kommer att delegera skötande av Thailand till någon annan så att hon kan koncentrera sig på det som är viktigt-nämligen familjens affärsimperium!

De skickar Chalerm Yoobamrung till partiledardebatten istället och det blir han som kommer att sköta Shinawatraklanens andrahandsprioritet-själva landet Thailand om Puea Terrorist Party väl bildar regering.

Yingluck är bara en marionett till makteliten och maffian...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon prioriterar väl annat framför en debatt med samtliga partiledare, som att sköta Shinawatra klanens affärer. Hon kommer att delegera skötande av Thailand till någon annan så att hon kan koncentrera sig på det som är viktigt-nämligen familjens affärsimperium!

De skickar Chalerm Yoobamrung till partiledardebatten istället och det blir han som kommer att sköta Shinawatraklanens andrahandsprioritet-själva landet Thailand om Puea Terrorist Party väl bildar regering.

Yingluck är bara en marionett till makteliten och maffian...

Det där med att skicka fram Chalerm till debatten, som ställföreträdande klon (som tycker och tänker som Yingluck... ).. är en bra gissning. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Håller med dig, och jag tycker att det tyder på en viss desperation när man kritiserar hennes språkkunskaper och ifrågasätter hennes utbildning istället för höra på vad hon säger och vill göra om hon blir vald av folket till PM, förmodligen är det opinionsundersökningarnas resultat som ligger bakom.

Mvh Isan Lover

När det gäller min egen framförda kritik så var syftet att peka på det politiskt o-smarta i att strax innan valet utsätta sig för en liveintervju på engelska eftersom hon uppenbarligen inte behärskar detta språk på samma vis som sitt modersmål.

När hon gör på detta vis så hamnar hon ofrånkomligt i ett till synes intellektuellt underläge, och då är risken stor att hon lite orättvist bidrar till att ge ett intryck av att vara både disträ och dåligt påläst i de sakfrågor som intervjuaren lägger tyngd på.

Hade hon istället valt att svara på sitt modermål Thai så är jag dock övertygad om att hon hade fått fram sitt politiska budskap på ett mycket bättre och nyanserat sätt.

Hon borde i alla fall ha krävt att först få läsa de ställda frågorna i förväg så att hon hade kunnat förbereda sina svar lite bättre. Att inte göra så förefaller tämligen naivt,

och detta skulle naturligtvis hennes partisekreterare mm ha ordnat i förväg.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

När det gäller hennes ståndpunkt i det kommande ”kriget” mot knarket

så sa hon ju ganska klart att narkomanerna skulle få vård i syfte att

kunna återanpassas in till det goda samhället.

Det var väl snällt och bra.

Knarklangarna däremot (vilka även kan vara narkomaner) skulle dock mötas

av andra (outtalade) åtgärder som slutligen en gång för alla ska sätta stopp för dem.

Riktigt vad denna ”final solution” (mitt eget uttryck) innebär och vilka åtgärder

som det syftas på nämnde hon dock inte i intervjun.

Kanske herr Chalerm filar på ett konstruktivt förslag gällande knarklangarnas framtid?

Men det är väl inte alltför långsökt att tro att det även denna gång kommer att bli frågan om lämpliga ”avskjutningar”, som vid det tidigare kriget mot knarket.

Annars får de ju spärra in alla tusentals knarklangare på livstid, vilket kommer att

kosta en jäkla massa skattepengar i form av nya anstalter mm.

Fängelserna är ju redan idag överfulla, så där lär de ju inte få plats.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...