Jump to content
IGNORERAD

Många frågor om tips för boende


Bluebox

Recommended Posts

Jag och min familj, 2 vuxna och 2 barn (3 och 12 år) åker till Thailand i början av nästa år. Vi har sagt upp lägenheten och lämnar pick och pack och far. Problemet är att jag har ett par frågor som jag skulle vilja har svar på:

1. Vi vill INTE komma till något partystället, vi vill ha lugn och ro, förhoppningsvis hitta oss jobb på ett svensk företag (för svenska löner) annars skall vi sälja lite på nätet för att få det att gå runt. Vart kan man åka då för att hyra sig ett hus och bosätta sig där det är billigt.

2. Vart vänder man sig för att hyra ett hus på den orten, då av ett Thailändskt företag för att inte någon annan förmedling skall salta en massa på hyran. Man skall tydligen passa sig för att hyra av svenskar på Blocket, då det kan bli väldigt dyrt.

3. Vi vill inte vara för nära vattnet, av en ganska naturlig förklaring, inte heller i något ofta jordbävningsdrabbat område.

4. När är det sk: lågsäsong, det verkar bli dyrare runt jul, antar att det släpper mot våren eller?

5. Jag läste någonstans att man måste ha ett bankutdrag som bevisar att man har 400.000 baht, men är det per vuxen person i familjen eller är det per familj?

6. Vet någon om det på en sådan ovan nämnd ort finns en svensk eller internationell skola för barnen. De svenska skolor jag hittat ligger rent fysiskt på stranden och det tycker jag inte känns riktigt helt 100, eller överdriver jag faran?

Många frågor =) Men nyfikenhet är en dygd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och min familj, 2 vuxna och 2 barn (3 och 12 år) åker till Thailand i början av nästa år. Vi har sagt upp lägenheten och lämnar pick och pack och far. Problemet är att jag har ett par frågor som jag skulle vilja har svar på:

1. Vi vill INTE komma till något partystället, vi vill ha lugn och ro, förhoppningsvis hitta oss jobb på ett svensk företag (för svenska löner) annars skall vi sälja lite på nätet för att få det att gå runt. Vart kan man åka då för att hyra sig ett hus och bosätta sig där det är billigt.

2. Vart vänder man sig för att hyra ett hus på den orten, då av ett Thailändskt företag för att inte någon annan förmedling skall salta en massa på hyran. Man skall tydligen passa sig för att hyra av svenskar på Blocket, då det kan bli väldigt dyrt.

3. Vi vill inte vara för nära vattnet, av en ganska naturlig förklaring, inte heller i något ofta jordbävningsdrabbat område.

4. När är det sk: lågsäsong, det verkar bli dyrare runt jul, antar att det släpper mot våren eller?

5. Jag läste någonstans att man måste ha ett bankutdrag som bevisar att man har 400.000 baht, men är det per vuxen person i familjen eller är det per familj?

6. Vet någon om det på en sådan ovan nämnd ort finns en svensk eller internationell skola för barnen. De svenska skolor jag hittat ligger rent fysiskt på stranden och det tycker jag inte känns riktigt helt 100, eller överdriver jag faran?

Många frågor =) Men nyfikenhet är en dygd.

Vart du än bestämmer dig för att bo så är det billigaste att köra runt och titta efter hus själv.

Och att hitta ett svenskt företag med svenska löner kommer nog bli väldigt svårt. Men lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att Petchaburi vore lämpligt för er.Vi har 15 km till havet,skolor finns det många olika.

Hyrorna är låga och maten billig.Här bor inte många västerlänningar dock ökar vi år från år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste kontra med en fråga.

Har ni verkligen tänkt igenom det här innan?

Det känns som om dina frågor är sådana som man bör ha svaret på redan när man börjar fundera på att flytta.

Det är ju inte så långt kvar till "i början av nästa år".

Men är det väl igenomtänkt så önskar jag er lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag och min familj, 2 vuxna och 2 barn (3 och 12 år) åker till Thailand i början av nästa år. Vi har sagt upp lägenheten och lämnar pick och pack och far. Problemet är att jag har ett par frågor som jag skulle vilja har svar på:

1. Vi vill INTE komma till något partystället, vi vill ha lugn och ro, förhoppningsvis hitta oss jobb på ett svensk företag (för svenska löner) annars skall vi sälja lite på nätet för att få det att gå runt. Vart kan man åka då för att hyra sig ett hus och bosätta sig där det är billigt.

2. Vart vänder man sig för att hyra ett hus på den orten, då av ett Thailändskt företag för att inte någon annan förmedling skall salta en massa på hyran. Man skall tydligen passa sig för att hyra av svenskar på Blocket, då det kan bli väldigt dyrt.

3. Vi vill inte vara för nära vattnet, av en ganska naturlig förklaring, inte heller i något ofta jordbävningsdrabbat område.

4. När är det sk: lågsäsong, det verkar bli dyrare runt jul, antar att det släpper mot våren eller?

5. Jag läste någonstans att man måste ha ett bankutdrag som bevisar att man har 400.000 baht, men är det per vuxen person i familjen eller är det per familj?

6. Vet någon om det på en sådan ovan nämnd ort finns en svensk eller internationell skola för barnen. De svenska skolor jag hittat ligger rent fysiskt på stranden och det tycker jag inte känns riktigt helt 100, eller överdriver jag faran?

Många frågor =) Men nyfikenhet är en dygd.

Oj, det var inte dåligt med frågor. Låter som ett ganska stort beslut, trots att ni har många stora avgörande frågor kvar att få besvarade. Nåväl, här är ju rätt plats att få vettiga och meningsfulla svar.

1. Generell får man ju då undvika de största turistorterna som exempelvis Phuket, Pattaya, Koh Pangan osv...men om man skall jobba (och helst i Svenskt företag) så är kanske Bangkok störst chans till detta.

Att arbeta i Thailand och tjäna lika mycket som i Sverige har jag aldrig hört talas om, möjligtvis om du är statsanställd eller privat anställd i Sverige och får kommendering eller förflyttning dit.

2. Som Nisse var inne på så är det smidigt att kika runt på plats och även höra med Skandinavier på orten (när man vet vilken ort som är intressant).

3. Vill ni inte vara nära vattnet därför att ni är oroliga för tsunami? Då har ni ju hela kusten på östsidan att kika på, eftersom tsunami historiskt sett inte drabbar den kusten (dvs söder om Bangkok ner till Kambodianska gränsen)

4. Lågsäsong kan variera men om man skall uttrycka sig väldigt generellt så kanske maj - sep, eller någonting ditåt. Vissa platser har mer lågsäsong än andra.

5. Vad är det för typ av VISA du tänker söka?

6. Vet det finns något på Koh Lanta annars fick du förslag från Khun Petch.

Önskar er lycka till med era planer, berätta gärna hur allt fortskrider!

:-)

Låter som att Petchaburi vore lämpligt för er.Vi har 15 km till havet,skolor finns det många olika.

Hyrorna är låga och maten billig.Här bor inte många västerlänningar dock ökar vi år från år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...