Jump to content
IGNORERAD

köpa bil i Thailand


ragson

Recommended Posts

...har tänkt en del... jo hjärnan funkar fortfarande...

jag kommer troligtvis att starta firma i Thairiket och jag behöver då en bil.

Helst en pickup, behöver inte vara ny. Men fungerande. Samma stil som polispickisarna, rätt storlek för mej.

Kan man köpa en juste för ca 100 000 baht? eller var ligger priset för en bra beggad?

och kan man köpa en beggad polispickis?? det vore ju det bästa! (tänk filmen blues brothers)

Jag är inte ute efter mercakomfort, mera driftsäkerhet och lätt att reparera.

jag antar att priserna är billigare i storstan än på landet, samma som i SWE.

Nån som har nåt bra tips??

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja...du har rätt andrej...jag vill hitta en bra bil för så lite pengar som möjligt.

därför la jag ut frågan här i forumet.

ditt svar hjälper ju ingenting.

om du vet VAR jag ska leta får du gärna tala om det.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

ja...du har rätt andrej...jag vill hitta en bra bil för så lite pengar som möjligt.

därför la jag ut frågan här i forumet.

ditt svar hjälper ju ingenting.

om du vet VAR jag ska leta får du gärna tala om det.

Känner en snut som säljer si Toyota pickis för 400k THB.

Har du en snäv budget så är mitt tips att du bör hålla dig ifrån business i LOS

Link to comment
Dela på andra sajter

...har tänkt en del... jo hjärnan funkar fortfarande...

jag kommer troligtvis att starta firma i Thairiket och jag behöver då en bil.

Helst en pickup, behöver inte vara ny. Men fungerande. Samma stil som polispickisarna, rätt storlek för mej.

Kan man köpa en juste för ca 100 000 baht? eller var ligger priset för en bra beggad?

och kan man köpa en beggad polispickis?? det vore ju det bästa! (tänk filmen blues brothers)

Jag är inte ute efter mercakomfort, mera driftsäkerhet och lätt att reparera.

jag antar att priserna är billigare i storstan än på landet, samma som i SWE.

Nån som har nåt bra tips??

Det ingen mening köpa bil beg för 100 000 bath :sFduh: beg billar i Thailand dyrt ..

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

...har tänkt en del... jo hjärnan funkar fortfarande...

jag kommer troligtvis att starta firma i Thairiket och jag behöver då en bil.

Helst en pickup, behöver inte vara ny. Men fungerande. Samma stil som polispickisarna, rätt storlek för mej.

Kan man köpa en juste för ca 100 000 baht? eller var ligger priset för en bra beggad?

och kan man köpa en beggad polispickis?? det vore ju det bästa! (tänk filmen blues brothers)

Jag är inte ute efter mercakomfort, mera driftsäkerhet och lätt att reparera.

jag antar att priserna är billigare i storstan än på landet, samma som i SWE.

Nån som har nåt bra tips??

Som det skrevs ovan brukar begagnade bilar vara väldigt dyra i Thailand. Själv brukar jag i Sverige köpa c:a 8 år gamla, och kör de blir opålitliga, för jag kör som en biltjuv :) MEN i Thailand "måste" det troligen bli en ny, eftersom de begagnade brukar vara svindyra eller skräp. Begagnatmarknaden är så liten, utom för skrot, gissar att de skickar dem vidare inom familjen till ingen vill ha dem längre :) Många thai brukar räkna med att de nyare på begagnatmarknaden är KROCKADE. Såklart finns en del undantag, om inte annat "farangbilar" och de, som tagits då lån inte kan betalas. Beslagtagna säljs bl a på auktioner i Korat.

En intressant sak är att bilar från inlandet INTE brukar få ROSTPROBLEM till skillnad från de närmare kusten. I inlandet brukar det inte vara problem med rost ens på vrak, där brukar istället först t ex transmisionen ta slut, och andra skador, somuppstått av att de kört ner i någon grop i hög fart.

Pickuper har jag hört är subventionerade av staten, så de kostar förhållandevis mindre än andra bilar. Sant eller beror det på följande?

Utlandsproducerade bilar är väldigt dyra, som mycket annat utlänskt p g a "strafftullar", men vissa biltillverkare har tänkt på det, för att minska det problemet, genom att göra en del av tillverkningen innanför där det inte blir strafftullar.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja... det där med att pickups... dom har lägre skatt o försäkring pga av dom anses som arbetsfordon?

och då toyota och izuzu som sätts ihop i Thailand om jag fattat rätt. extra billigt att köpa för thaifolk tror jag?

inte gör det mej nåt iallafall...

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ragson,

För 100 000 Baht får du inte mycket till bil eller Pick-up, men du lär få mycket problem ;) Om du däremot går upp till 300 000 - 400 000 kan du hitta en "bra" bil eller Pick-up. Toyota har begangnade bilar och begangnade bilarna hittar du ofta precis brevid

Toyota återförsäljaren, kolla bara efter en skylt SURE, du kan även söka i länken nedan:

Toyota SURE

Annars kan du köpa min Volvo XC90, men den kostar lite mer ;)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det skrevs ovan brukar begagnade bilar vara väldigt dyra i Thailand. Själv brukar jag i Sverige köpa c:a 8 år gamla, och kör de blir opålitliga, för jag kör som en biltjuv :) MEN i Thailand "måste" det troligen bli en ny, eftersom de begagnade brukar vara svindyra eller skräp. Begagnatmarknaden är så liten, utom för skrot, gissar att de skickar dem vidare inom familjen till ingen vill ha dem längre :) Många thai brukar räkna med att de nyare på begagnatmarknaden är KROCKADE. Såklart finns en del undantag, om inte annat "farangbilar" och de, som tagits då lån inte kan betalas. Beslagtagna säljs bl a på auktioner i Korat.

En intressant sak är att bilar från inlandet INTE brukar få ROSTPROBLEM till skillnad från de närmare kusten. I inlandet brukar det inte vara problem med rost ens på vrak, där brukar istället först t ex transmisionen ta slut, och andra skador, somuppstått av att de kört ner i någon grop i hög fart.

Pickuper har jag hört är subventionerade av staten, så de kostar förhållandevis mindre än andra bilar. Sant eller beror det på följande?

Utlandsproducerade bilar är väldigt dyra, som mycket annat utlänskt p g a "strafftullar", men vissa biltillverkare har tänkt på det, för att minska det problemet, genom att göra en del av tillverkningen innanför där det inte blir strafftullar.

Hej Sek Losos uncle :)

Tacksamt att du försöker hjälpa medlemmar här på forumet med dina svar, tyvärr blir det inte alltid så rätt och i vissa fall som i detta kan du till och med stjälpa med din råd.

1) Begangnad marknaden för bilar i Thailand är enormt stor, och vanligast är att när en bilhandlare byter in en bil så säljs denna sedan till företag som enbart säljer begangnade bilar. Du hittar många många fina nyare bilar här inte bara "skrot".

2) Auktionerna är inte billiga och du vet oftast inte historien bakom bilen, här är dom stora budgivarna oftas just mindre bilhandlare som bara sysslar med begangnat.

3) Beslagtagna bilar, om du missar 3 inbetalningar så tas bilen tillbaka om du köpt den på lån. Ett företag som te.x KTB leasing har 25 000 Pick-up och 500 000 motorcyklar just på lån, dom sköter sin försäljning av beslagtagna fordon själva.

4) Rost är inte ett problem i Thailand, oavsett om det är i inlandet eller nära kusterna. Enda undantaget är väl pickuperna som kör färsk fisk på flaket i tunnor med saltvattnet, detta skvätter överallt och jag är sur på dessa när man ligger bakom :(

5) Det är inte bara gropar på landet, dom flesta kunderna som vi har slår i sönder sina fälgar och däck i "monster potthåll" runt Bangkok. Vidare är dom flesta Thai otroligt noga med att göra service på sina bilar.

6) Skatteklass Pick-ups med två dörrar är 3%, Pickup fyra dörrar 20% och en vanlig personbil 30% med en motor mindre än 2000cc har du större motor än 3250cc är skatten 50% (gäller lokalproducerat). Se detta som ett exepel då skattenklaserna har 40 olika satser och är väldigt komplicerat, dock håller Thailand på att se över skatterna för att gynna miljövänliga alternativ.

7) "Strafftullar", tillverkning i Thailand ger en väldigt liten fördel på som du nämner "strafftullar" då ändå komponenter importeras (en liten del lokal tillverkas). För att räknas som "lokal producerat" skall 40% av värdet vara tillverkat i Thailand, i detta räknas även produktionskostad in (lön, lokaler etc. etc) och givetvis delar. Samma här skattesystemet är otroligt komplicerat så ovan skrivit är bara en kort summering.

8) Summering, det går alldeles utmärkt att hitta en mycket bra begangnad bil / pick-up i Thailand.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.one2car.com/ Ytterligre en länk till mängder av beg bilar alla sorter och prisklasser från 100k till 17mille (en maserati) och årsklasser från 1998 fram till 2010.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

>stjp8729

Pratar du ur ett storstadsperspektiv? De jag fick uppgifterna ifrån är thai, som bor i "bushen" i Isaan. Tipset om auktionerna kom f ö från en farang, med lång kontakt med Thailand.

Normalt skulle det inte falla mig in att köpa nytt, men efter att ha sett och hört priser i Thailand, så lutar det åt att det "måste" bli nytt, men om du har rätt i att det finns bra billiga begagnade bilar i Thailand, så blir jag bara glad :)

Då jag för något år sedan kollade 6-9 år gamla bilar, så var priset normalt ungefär nypris/15 d v s MYCKET MER än vad bilar i den åldern kostar i Sverige. Om de går ner så lite per år, så kan man ju lika gärna köpa nytt. Om det inte ligger något i det jag skrev, varför är begagnatpriserna då så höga i Thailand? :) Eller var kan man hitta billiga bra begagnade bilar i inlandet?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

>stjp8729

Pratar du ur ett storstadsperspektiv? De jag fick uppgifterna ifrån är thai, som bor i "bushen" i Isaan. Tipset om auktionerna kom f ö från en farang, med lång kontakt med Thailand.

Normalt skulle det inte falla mig in att köpa nytt, men efter att ha sett och hört priser i Thailand, så lutar det åt att det "måste" bli nytt, men om du har rätt i att det finns bra billiga begagnade bilar i Thailand, så blir jag bara glad :)

Då jag för något år sedan kollade 6-9 år gamla bilar, så var priset normalt ungefär nypris/15 d v s MYCKET MER än vad bilar i den åldern kostar i Sverige. Om de går ner så lite per år, så kan man ju lika gärna köpa nytt. Om det inte ligger något i det jag skrev, varför är begagnatpriserna då så höga i Thailand? :) Eller var kan man hitta billiga bra begagnade bilar i inlandet?

När du någon gång besöker Thailand kommer du att upptäcka att det vimlar av beg-bils försäljare efter vägarna och ofta i utkanten av städerna.

Sen ifall bilarna är bra och billiga är ju inte lätt att veta, för det är ju beroende på dina krav och ekonomiska medel.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jag och daem köpte en Nissan Taeda ( Sunny ) 93 för 60 000bath reg mm så blev det 70 000 Bath Bilen går bra även Damen säger att brosarna inte är "som nya" Den är konventerad för Gas Om jag hade läst denna tråd + den om konvetering hade det nog inte blivit av Var noga med koll av fjädring Se ovan om potthål. Försäkrin ett år 7000b Nr 1 Nr 2 5000b Nr 3 4000b ! "take care everything" säger hon

Offe Mer info om kostnader senare om så önskas

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det skrevs ovan brukar begagnade bilar vara väldigt dyra i Thailand. Själv brukar jag i Sverige köpa c:a 8 år gamla, och kör de blir opålitliga, för jag kör som en biltjuv :) MEN i Thailand "måste" det troligen bli en ny, eftersom de begagnade brukar vara svindyra eller skräp. Begagnatmarknaden är så liten, utom för skrot, gissar att de skickar dem vidare inom familjen till ingen vill ha dem längre :) Många thai brukar räkna med att de nyare på begagnatmarknaden är KROCKADE. Såklart finns en del undantag, om inte annat "farangbilar" och de, som tagits då lån inte kan betalas. Beslagtagna säljs bl a på auktioner i Korat.

En intressant sak är att bilar från inlandet INTE brukar få ROSTPROBLEM till skillnad från de närmare kusten. I inlandet brukar det inte vara problem med rost ens på vrak, där brukar istället först t ex transmisionen ta slut, och andra skador, somuppstått av att de kört ner i någon grop i hög fart.

Pickuper har jag hört är subventionerade av staten, så de kostar förhållandevis mindre än andra bilar. Sant eller beror det på följande?

Utlandsproducerade bilar är väldigt dyra, som mycket annat utlänskt p g a "strafftullar", men vissa biltillverkare har tänkt på det, för att minska det problemet, genom att göra en del av tillverkningen innanför där det inte blir strafftullar.

I all välmening.

http://www.wikihow.c...-Internet-Troll

MVH Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

1) Begangnad marknaden för bilar i Thailand är enormt stor, och vanligast är att när en bilhandlare byter in en bil så säljs denna sedan till företag som enbart säljer begangnade bilar. Du hittar många många fina nyare bilar här inte bara "skrot".

2) Auktionerna är inte billiga och du vet oftast inte historien bakom bilen, här är dom stora budgivarna oftas just mindre bilhandlare som bara sysslar med begangnat.

-cut-

8) Summering, det går alldeles utmärkt att hitta en mycket bra begangnad bil / pick-up i Thailand.

Ha en bra dag!

:wai:

Du fick + karma för det jag klippte bort,

men en invändning.

Det där är ju BILFIRMOR och det räknar jag INTE som en bra fungerande begagnatmarknad, för

dels ser man inte förre ägaren

och dels blir ju bilarna dyra med extra mellanhänder, och om begagnade bilar säljs normalt genom bilfirmor, så dras privatpriserna upp också. De är i alla fall DYRA av någon orsak :)

Gällande p2. Om många bilhandlare KÖPER på auktioner, så bör man väl kunna köpa billigare där än på bilformor? :) Eller är det bara krockade o d som säljs på auktionerna?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fick + karma för det jag klippte bort,

men en invändning.

Det där är ju BILFIRMOR och det räknar jag INTE som en bra fungerande begagnatmarknad, för

dels ser man inte förre ägaren

och dels blir ju bilarna dyra med extra mellanhänder, och om begagnade bilar säljs normalt genom bilfirmor, så dras privatpriserna upp också. De är i alla fall DYRA av någon orsak :)

Gällande p2. Om många bilhandlare KÖPER på auktioner, så bör man väl kunna köpa billigare där än på bilformor? :) Eller är det bara krockade o d som säljs på auktionerna?

Men om nu privatpersonen som byter in sin bil inte orkar hålla på och annonsera mm för att få bästa pris för sin inbytesbil utan tar det enkla sättet och byter in sin bil till bilhandlaren,varför är inte det bra då för begagnat bilmarknaden?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fick + karma för det jag klippte bort,

men en invändning.

Det där är ju BILFIRMOR och det räknar jag INTE som en bra fungerande begagnatmarknad, för

dels ser man inte förre ägaren

och dels blir ju bilarna dyra med extra mellanhänder, och om begagnade bilar säljs normalt genom bilfirmor, så dras privatpriserna upp också. De är i alla fall DYRA av någon orsak :)

Gällande p2. Om många bilhandlare KÖPER på auktioner, så bör man väl kunna köpa billigare där än på bilformor? :) Eller är det bara krockade o d som säljs på auktionerna?

Nja. Du kan alltid fråga huskatterna om utseende,skötsel av bil och var han borwink.gif. Men det gäller ju dig och inte oss vanliga homo sapienssmile.gif.

MVH HNjap.gif

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

...har tänkt en del... jo hjärnan funkar fortfarande...

jag kommer troligtvis att starta firma i Thairiket och jag behöver då en bil.

Helst en pickup, behöver inte vara ny. Men fungerande. Samma stil som polispickisarna, rätt storlek för mej.

Kan man köpa en juste för ca 100 000 baht? eller var ligger priset för en bra beggad?

och kan man köpa en beggad polispickis?? det vore ju det bästa! (tänk filmen blues brothers)

Jag är inte ute efter mercakomfort, mera driftsäkerhet och lätt att reparera.

jag antar att priserna är billigare i storstan än på landet, samma som i SWE.

Nån som har nåt bra tips??

Akta dig att köpa bil av en lokal handlare.För några års sen skulle vi köpa en pick-up i Prasat för 500000b på avbetalning när alla papper var klara,så hotade dom oss att skjuta oss om vi inte betala.Då hoppa vi av.Det var inte lätt,med lite polishot från vår sida så fick vi tillbaka alla papper tillslut.Sen åkte vi till Toyota i Surin,NOplomplem

Hon till vänster som hotade :suicide:

post-3247-0-71882100-1308390342_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Akta dig att köpa bil av en lokal handlare.För några års sen skulle vi köpa en pick-up i Prasat för 500000b på avbetalning när alla papper var klara,så hotade dom oss att skjuta oss om vi inte betala.Då hoppa vi av.Det var inte lätt,med lite polishot från vår sida så fick vi tillbaka alla papper tillslut.Sen åkte vi till Toyota i Surin,NOplomplem

Hon till vänster som hotade :suicide:

Hej Kung Otto :)

Det är därför man köper hos auktoriserade återförsäljare (Tex Toyota SURE för begagnat) för att slippa massa problem, bråkar den lokala handlaren så är det bara att vända sig huvudkontoret och klaga.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Men om nu privatpersonen som byter in sin bil inte orkar hålla på och annonsera mm för att få bästa pris för sin inbytesbil utan tar det enkla sättet och byter in sin bil till bilhandlaren,varför är inte det bra då för begagnat bilmarknaden?

Hur många procent thai är det som inte orkar annonsera för att få mer betalt*? :)

(* D v s som i Sverige = Köpare och säljare på privatmarknaden delar på det som annars skulle blivit det onödiga stegets d v s bilfirmans vinst.)

Nja. Du kan alltid fråga huskatterna om utseende,skötsel av bil och var han bornothing.png. Men det gäller ju dig och inte oss vanliga homo sapiensnothing.png

MVH HNjap.gif

.

"MVN" ?! En kandidat till den störste hycklaren... Och sådana poster ger ni varandra pluskarma för ofta... :D

För ni i ert gäng, som inte fattade det:

Det är bra att se ägaren, för att se personligheten,

och se bilen innan bilfirmorna putsar dem med sina trick, så det blir svårare att se hur den är skött/misskött.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många procent thai är det som inte orkar annonsera för att få mer betalt*? :)

(* D v s som i Sverige = Köpare och säljare på privatmarknaden delar på det som annars skulle blivit det onödiga stegets d v s bilfirmans vinst.)

.

"MVN" ?! En kandidat till den störste hycklaren... Och sådana poster ger ni varandra pluskarma för ofta... :D

För ni i ert gäng, som inte fattade det:

Det är bra att se ägaren, för att se personligheten,

och se bilen innan bilfirmorna putsar dem med sina trick, så det blir svårare att se hur den är skött/misskött.

Så om man köpte en begagnad bil av dig så kan man räkna med att den är slut i lederna och stötdämparna + att den låter mycket.

Och bilen lär inte vara vidare utrustad men den går snålt.

m.a.o. ingen bil man gör några långresor med :giggle:

Om man nu skall följa dina teorier :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Begagnade bilar i Thailand ligger skyhögt över den nivå vi är van vid i Europa.

Nya fordon ligger som hos "oss", men ett par år gamla hos köper vi 50% av nypriset, men i LOS kostar dom 80% av nypriset.

Så är det bara.....

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte en 1 år gammal SUV (Chevrolet Captiva LT 4WD Diesel) för 2 år sedan.

Nypriset var 1.560.000 Bath 2008, 1 år senare betalade vi 1.080.000 bath.

En hyfsad affär tycker jag, vi sparade en halv miljon bath (det hade blivit ännu mer om vi köpt en ny likadan).

Så, man kan göra bra affärer på begagnat, men det gäller att känna marknaden.

Idag kan vi sälja samma bil för 950.000 bath, eller 900.000 vid en snabb affär, en värdeminskning på max 180.000 efter 2 års nyttjande med 35.000 körda km, inte så illa.

Fast frugan vill inte sälja, så mina siffror blir lite hypotetiska...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...