Jump to content
IGNORERAD

Aktier


hasse11

Recommended Posts

Såg när jag läst en del trådar här.

Då såg jag att det var några andra som höll på med aktier.

Håller själv på lite med aktier.

Så kan man inte fixa en tråd med detta ämne eller så har jag börjat

om det finns några fler som håller på .

Själv har jag Opus Prodox AB som har en inriktning på miljö- och säkerhetskontroll av fordon.

Och Capital oil som bedriver oljeprospektering i två licensblock, Kubash-Lukva och Maydan,

utanför Ivano-Frankivsk i västra Ukraina.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swippe

    6

  • hasse11

    5

  • Kim

    4

  • ban99arne

    4

Mest aktiva i denna tråd

finns väl bättre forum att skriva om aktier i ?

prova di's börssnack.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sitter väl ett helt gäng nere i Thailand och försöker få in lite extra pengar på aktier. Känner ett par jänkare

i roi et som håller på.

Men jag tror inte det går så bra , för det är mest  :diablo:   :grrrrrr:   man hör när dom pratar om det.  :he:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Låter bra, själv är jag inte tillräckligt insatt, så jag brukar bara köpa aktier efter flera års börsras och behålla dom några år.

Funkar men det är långt mellan dom stora rasen, så det blir bara intäkter vart tionde år ungefär.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man prata om detta på Di mm

Men jag håller inte på så mycket för att vara med de stora skrävlarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gargamel

Börssnack går bara ut på att prata upp dom aktierna som man själv äger , om det är sanna ryckte man kommer med verkar inte att spela någon roll .

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Börssnack går bara ut på att prata upp dom aktierna som man själv äger , om det är sanna ryckte man kommer med verkar inte att spela någon roll .

Tycker inte att det är speciellt många inne på börssnack som kommer med rena lögner i syfte att försöka få upp kursen på sina aktier, sk "pump and dump". Däremot så ligger det ju i sakens natur att man gärna tipsar om egna innehav, dels eftersom man förhoppningsvis är hyffsat insatt i bolaget och dels eftersom man tror att det kommer att bli en lönande investering på sikt.

Sen får man väl ta många målkurser som folk hoppas på med en nypa salt.

Men precis som jag gjort de senaste åren så tycker jag fortfarande att lågt värderade oljebolag som t ex PAR, TYKS och WSIB är intressanta köp, framför allt efter senaste tidens kursras. Och jag äger inga av dessa bolag själv så har inget eget intresse i att tipsa om dom. Har ägt aktier i dessa bolag tidigare men sålt till förmån för investeringar utanför börsen.

Har däremot aktier i ett diamantbolag som heter "Afri-Can Marine Minerals Corporation" , kortnamn AFA på Canada börsen. De ska leta efter diamanter på havsbottnen utanför Namibias kust nu i höst med en specialbyggd båt för detta ändamål. Att det finns diamanter nere på havsbotten är redan fastställt men ingen vet hur många och där ligger den stora risken att köpa aktier i detta bolag. Aktiekursen har rasat kraftigt pga av det allmänna sura börskimatet och upprepade förseningar när det gäller båtens färdigställande som pågår för fullt i Singapore.

Tycker att AFA är ett mycket spännande bolag som man bör äga om man gillar att ta ganska stora risker med en del av sina besparingar. Det kan gå åt skogen lika gärna som aktiekursen lätt kan 10 dubblas om de hittar mycket diamanter och det finns mycket som tyder på att det faktist kan finnas rätt mycket diamanter där på havsbottnen i gamla flodbäddar som dränkts i havet för tusentals år sen. Sen har ett annat diamantbolag "De Beers" hittat mycket diamanter i närliggande områden på havsbottnen så förhoppningvis så kan det finnas mycket diamanter även i AFA´s områden.

Finns mycket info att läsa på bolagets hemsida: http://www.afri-can.com/

Eller om man föredrar lite info på Svenska: http://www.realtid.s.asp?sAction=lk

http://www.realtid.s...ltid885.dbp.asp

http://www.realtid.s...ltid982.dbp.asp

Men vill man inte ta allt för stora risker även om det alltid finns risker med aktier så tycker jag att det är bättre att sattsa sina pengar i nämda oljebolag i stället. Rekar INGEN att sattsa pengar i AFA som de inte är beredda att förlora.  :gasp:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Får hålla med Swippe om oljeaktier

har själv TYKS, men man får vara beredd på snabba körningar upp och ner,

men man vänjer sig med det med  :he:

men alla har sitt eget ansvar med att köpa aktier,

jag rekar ej

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Lite halvknepigt att veta vilka aktier som ska gå upp eller ner i dagens läge med svängningar än hit än dit, men varför inte då passa på att utnyttja tillfället att köra en sk straddle lite då o då.

Annars har vi ju den förträffliga oddsbörsen där slumpens lagar i än högre grad styr men med lite list så går det att ta tillvara på svängningarna innan match och knipa runt 2%/match i princip helt riskfritt.

Eller om ni vill åt än mer procent och har huvudet på skaft och vet vad ni pysslar med så varför inte scalpa dom dagliga hästkapplöpningarna på dom brittiska öarna - dock inget jag rekomenderar.

Självklarheter som moneymanagment, likviditet med mera tar jag för givet att ni som vill ge er in i denna ädla konst redan känner till.

MVH Born62

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gargamel

Swippe ! Utryckte mig lite klantigt . Menade inte att det är rena lögner . Oftast när det är någon som ger "info" om en aktie , så lyser egen intresset igenom . Fast en del av dom hävdar så inte är fallet .

Idag är jag en glad Wsib aktieägare , har vart det länge .Köpte en stor post på 2,30 kr , så i alla upp och nedgångar så är jag glad och nöjd idag  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju roligt att några höll på med aktier .

Och olje aktier och  så att säga hög risk.

Ni som har olje aktier skall då hålla koll på COIL där kan någt hända de närmsta månaderna

eller rent av veckorna.

Men som sagt högrisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och olje aktier och  så att säga hög risk.

Allting är relativt, i min portfölj är olja det säkra kortet (Lupe) men det kanske säger mer om mig än risker med aktier, har dock levt ganska gott på mina "klipp" som sponsrat en och annan Thailands resa.

Jag spenderade mina pengar på sprit ,kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Swippe ! Utryckte mig lite klantigt . Menade inte att det är rena lögner . Oftast när det är någon som ger "info" om en aktie , så lyser egen intresset igenom . Fast en del av dom hävdar så inte är fallet .

Idag är jag en glad Wsib aktieägare , har vart det länge .Köpte en stor post på 2,30 kr , så i alla upp och nedgångar så är jag glad och nöjd idag  :great:

Jo visst brukar det vara så. :yes: Det är nästan komiskt ibland hur en del tolkar all info som kommer ifrån "deras" bolag som enbart possitiv och målar upp alla tänkbara och otänkbara scenarion där aktiekursen kommer att rusa. Men det jag gillar med börssnack är ju att det finns så många olika åsikter så man får oftast helt olika synvinklar på samma bolag, både risker och möjligheter helt enkelt. Sen får man sålla lite själv bland alla åsikter. Just när det gäller oljebolagen så brukar ju kritikerna som sågar investeringar i oljebolag hävda att vi snart inte kommer att vara beroende av olja utan att de miljövänliga alternativen kommer att göra att oljan blir värdelös och att oljebolagen går i konkurs. Men det är ingen risk att så blir fallet på väldigt länge. Så länge oljeförbrukningen ökar och ökar för varje år (vilket den gör) trots att det kommer fler och fler alternativ till oljan så kommer naturligtvis oljebolagen att tjäna enorma pengar.

Kul att du ägt WSIB så länge, blir nog en bra pensionsförsäkring. :glasses:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Gargamel

Idag är jag en glad Wsib aktieägare , har vart det länge .Köpte en stor post på 2,30 kr , så i alla upp och nedgångar så är jag glad och nöjd idag  :great:

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

har efter ett långt förhållande lämnat mina TYKS för ett par dagar sedan.

men kunde mig inte hålla mig ifrån oljeaktier så idag köpte jag PEARL.

så nu får vi se vart den resan tar mig.

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tur är sålde jag bort det mesta av mitt aktieinnehav för ca 2 år sedan. För det som blev kvar har inte haft någon lysande uppgång precis, kvar finns ca 40% av värdet. Låsta är dom också eftersom jag inte gärna tar ut förlusten utan att ha någon vinst att kvitta mot.

Men nu då? Kommer ihåg bankkrisen i början av -90 talet och dom makalösa uppgångarna vissa bankaktier gjorde när finansmarknaden började återhämta sig.

Nu har vi ju åter en bankkris av rejäla mått. Köpläge?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man utnyttja nedgången på börsen men samtidigt tjäna pengar ganska riskfritt så kan man ju köpa oljebolaget TYKS. Aktien står i strax under 180 kr nu och ligger ju bud på bolaget på 200 kr per aktie som med största sannolikhet går igenom. Det är drygt 10% avkastning tills Jan om köpet går i lås.

Å andra sidan så finns det ju massor av bolag som det är "rea" på och som lätt kan gå upp betydligt mer än 10% om börsen vänder men när börsen vänder vet ju ingen. De aktier det är "rea" på kan fortsätta att gå ner ännu mer. Men är ju bara köpa PAR och vänta, förr eller senare så lär de gå upp till det dubbla igen, dvs upp till tidigare ATG på drygt 70 kr. Köpte TYKS åt morsan i början på jan för 75 kr vilket uppenbarligen var en mycket bra affär men sålde dom och köpte PAR i stället, tror inte att mor min kommer att bli missnöjd på mig. :whistle:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vill man utnyttja nedgången på börsen men samtidigt tjäna pengar ganska riskfritt så kan man ju köpa oljebolaget TYKS. Aktien står i strax under 180 kr nu och ligger ju bud på bolaget på 200 kr per aktie som med största sannolikhet går igenom. Det är drygt 10% avkastning tills Jan om köpet går i lås.

Å andra sidan så finns det ju massor av bolag som det är "rea" på och som lätt kan gå upp betydligt mer än 10% om börsen vänder men när börsen vänder vet ju ingen. De aktier det är "rea" på kan fortsätta att gå ner ännu mer. Men är ju bara köpa PAR och vänta, förr eller senare så lär de gå upp till det dubbla igen, dvs upp till tidigare ATG på drygt 70 kr. Köpte TYKS åt morsan i början på jan för 75 kr vilket uppenbarligen var en mycket bra affär men sålde dom och köpte PAR i stället, tror inte att mor min kommer att bli missnöjd på mig. :whistle:

Mvh Swippe

Men du som har matjord i fickorna, till skillnad från mig, vad tror du om bankaktier, t ex Swedbank vars kurs tagit mycket (oförtjänt?)stryk?

Eller är du bara oljebaron i alla lägen? :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gurragul

Jag köpte Swedbank i morse strax efter 9-snåret. Sålde nån timme senare, gick ju bra, även om jag sålde lite för tidigt.

Men skulle inte våga behålla Swedbank över natten. Gäller väl att kunna tolka alla finananshändelsers påverkan på aktien korrekt.

GG

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...