Jump to content
IGNORERAD

Förebygga Denguefeber


Guest DrRambone

Recommended Posts

Guest DrRambone

Här i byn så har årets Denguefebersäsong startat, det klipps gräs och röks diken för fullt.

Vad gör ni för att minimera myggeländena?

Det vi gjort är myggnät för alla dörrar o fönster, ser alltid till att dessa är stängda.

Småfiskar i vattenkrukorna, brukar även hälls lite diskmedel i pölar som är äldre än ett dygn.

Fler tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i byn så har årets Denguefebersäsong startat, det klipps gräs och röks diken för fullt.

Vad gör ni för att minimera myggeländena?

Det vi gjort är myggnät för alla dörrar o fönster, ser alltid till att dessa är stängda.

Småfiskar i vattenkrukorna, brukar även hälls lite diskmedel i pölar som är äldre än ett dygn.

Fler tips?

Åker till Sverige i morron, ingen feber där!!! :giggle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i byn så har årets Denguefebersäsong startat, det klipps gräs och röks diken för fullt.

Vad gör ni för att minimera myggeländena?

Det vi gjort är myggnät för alla dörrar o fönster, ser alltid till att dessa är stängda.

Småfiskar i vattenkrukorna, brukar även hälls lite diskmedel i pölar som är äldre än ett dygn.

Fler tips?

Heltäckande kläder

Fläkt

Luftkonditionering

Myggmedel

Myggnät

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Heltäckande kläder

Fläkt

Luftkonditionering

Myggmedel

Myggnät

Precis jag kör myggmedel varje dag och det är enbart p.g.a. malaria och denguefeber.Myggorna här i petchaburi är

annars ganska snälla,mest liknar dom knott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det viktigaste är väl att inte ha bildäck, kokosnötskal eller annat som vatten kan samlas i liggande på tomten, efter detta kommer väl heltäckande kläder kvällstid och myggnät över sovplatsen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om det är Denguemyggan som du är rädd för så är den till 98% aktiv på dagtid. Använd ljusa heltäckande kläder.

Hade sjukdomen 2010 i jan. En djävulsk sits att hamna i. Feber mellan 38.5 upp till 40 svettningar apatiskt beteende.

Följdsjukdomen blev inflammerad lever och en vända till i Thai sjukvården, totalt 3 mån till att allt var bra igen.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Och om det är Denguemyggan som du är rädd för så är den till 98% aktiv på dagtid. Använd ljusa heltäckande kläder.

Hade sjukdomen 2010 i jan. En djävulsk sits att hamna i. Feber mellan 38.5 upp till 40 svettningar apatiskt beteende.

Följdsjukdomen blev inflammerad lever och en vända till i Thai sjukvården, totalt 3 mån till att allt var bra igen.

Jo, verkar vara en jäkla sjukdom att få, lokala sjukan har 8 dengue patienter inne nu, var där idag.

En del såg för eländiga ut.

Ska ta en raid imorrn o kolla runt på tomten, allt stillastående vatten ska bort.

Update: dessa ser trevliga ut:

http://www.doyourownpestcontrol.com/mosquitodunk.htm

Nån som vet om dessa finns att köpa i Thailand?

Update 2: http://www.mosquitoworld.net/mosquitocontrol.php

Ändrades av DrRambone
Link to comment
Dela på andra sajter

Åker till Sverige i morron, ingen feber där!!! :giggle:

Ja, det var ju ett ovanligt dumt inlägg.

Trevlig resa!

A.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick dengue November 2009, 3 månader på sjukhus, nästan död ett antal gånger och ännu idag är mina levervärde inte riktigt bra.

Hur man skall skydda sig från en mygga som biter på dagen är ju heltäckande klädsel, inte lätt dock i 35 gradig värme.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ja, det blir ju annorlunda av att tigermyggan är dagaktiv och inte hindras av solljus, som vanliga myggor.

Jag har inte frågat thailänska mygg vad de tycker :) men svenska ogillar vissa växter, som jag inte kommer ihåg namn på nu. (Tagetes?)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det blir ju annorlunda av att tigermyggan är dagaktiv och inte hindras av solljus, som vanliga myggor.

Jag har inte frågat thailänska mygg vad de tycker :) men svenska ogillar vissa växter, som jag inte kommer ihåg namn på nu. (Tagetes?)

kanske Calendula officinalis

plus gräslök vid kanten på odlingar brukar funka mot småkryp

tror vitlök går bra oxå

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

falukorven

Tänkte skoja först. Dengue är mkt otrevligt. Hade det senaste resan, inget jag rekar ngn. Inte så farligt första gången, andra gången slår det till.

Inte är det skickat med posten i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, det blir ju annorlunda av att tigermyggan är dagaktiv och inte hindras av solljus, som vanliga myggor.

Jag har inte frågat thailänska mygg vad de tycker :) men svenska ogillar vissa växter, som jag inte kommer ihåg namn på nu. (Tagetes?)

Glöm inte att träna dom mentalt så ska du se att det går bra.

Men dengue feber kommer aldrig att vara aktuellt för din del. Tropiska sjukdomar kommer nog till Sverige först om 400 år, eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Har lärt mig här i min by att om man gnider huden med Tak rai blad så får man inga myggbett Engelska: Lemongras, Citronella.

Själv gör jag så nästan varje dag eftersom jag arbetar i min trädgård

flera timmar om dan endast iklädd shorts.

Luktar dessutom väldigt gott tycker jag.

TakRai ingår även i TomJam soppa, och är gott i grillad fisk.

Kan inte minnas att jag blivit myggbiten dagtid de senaste tre åren. men jag har sett tigermyggor då och då.

Däremot ibland på natten, men då är det en mindre mygga, inte tigermyggan.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

I min trädgård ser Pak rai ut så här, och är ca en meter höga.

De finns året runt eftersom jag vattnar.

post-3130-0-69099000-1307682484_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var ju ett ovanligt dumt inlägg.

Trevlig resa!

A.

Tack (gäller båda omdömmena) :dance1:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...