Jump to content
IGNORERAD

Altanmöbler


borje222

Recommended Posts

Jag och frugan har byggt oss ett litet hus utanför Aranya Pratet, att få tag i möbler där har visats sig mycket svårt.

Det vi är i behov av nu är altanmöbler, har tittat lite i Index-katalogen, utan att bli imponerad.

Skulle vilja ha lite mer autentiska "thai-möbler", gärna teak.

Är det någon som har några bra inköpsställen, och ev fraktlösningar.

Tack, borje222.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Jag och frugan har byggt oss ett litet hus utanför Aranya Pratet, att få tag i möbler där har visats sig mycket svårt.

Det vi är i behov av nu är altanmöbler, har tittat lite i Index-katalogen, utan att bli imponerad.

Skulle vilja ha lite mer autentiska "thai-möbler", gärna teak.

Är det någon som har några bra inköpsställen, och ev fraktlösningar.

Tack, borje222.

Enklast och troligen billigast är att låta en lokal snickare fixa möblerna.

Har gjort så ett antal ggr om blivit bra varje gång, senast ett datorbord, 2 m långt.

Kanon bra jobb för 2000 baht (i pradu med eget virke)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara en ide värd att utforska, dock mycket tveksam om kompetensen finns i närområdet.

Tack, borje222.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Köpte dessa av en kringresande möbelförsäljare vid en lokal festival i Wang sam Mo

post-3485-0-24417100-1307550828_thumb.jp

men har också sett försäljningsställen utanför större köpcentra typ Tesco, BigC mm

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett dessa möbler på forumet tidigare, mycket vackra.

Får man fråga vad du fick betala?

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har för mig att det var 25000 bath och då är det trä rakt igenom (tunga som f-n)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har för mig att det var 25000 bath och då är det trä rakt igenom (tunga som f-n)

Värt vartenda kron.bath. (Snygga som f-n)

Den typen av möbler ser man ibland, tunga gedigna och vackra att se på.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp om det inte finns lokala marknader i närmaste större by.

Vi har marknad i våran storby där amphur ligger(Sikhoraphum) 2ggr i månaden och där säljs det även utemöbler.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är som vanligt i Thailand när man frågar lokalbefolkningen, och även släkten, alla vill hjälpa till, och vet EXAKT var man ska handla.

När man sedan har åkt ett antal mil...det fanns här förrut..sorry.

Inte bara hänt en gång.

Så det vore bra med en faktisk address, gärna rutten från Bangkok-Pattaya-Rayong och norröver.(ofta vår bilväg till byn)

Tack. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har för mig att det var 25000 bath och då är det trä rakt igenom (tunga som f-n)

Trä rätt igenom och bra träd då de var tunga.

Möbler man kan åldras med lite kärlek tillbaka :great:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Vill du ha riktiga trämöbler ska du besöka Hang Dong utanför Chiang Mai. Dom har ALLT!

Ska ej uttala mig så mycket om priser på möbler och frakt, men det verkar rimligt med tanke på kvaliten.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha riktiga trämöbler ska du besöka Hang Dong utanför Chiang Mai. Dom har ALLT!

Ska ej uttala mig så mycket om priser på möbler och frakt, men det verkar rimligt med tanke på kvaliten.

Herr Chang har talat.

På tal om det, ska du kärran(orna) HC (du svarar ju inte??)?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ursäkta Kenneth, men det blev snarlika...

Inköptes mellen Rayong/Satahip,

25000B, så du mindes nog rätt.

Frugans syster har ombesörjt inköpet då vi fortfarande är i Sverige, (vintersemestrar).

Återstår bara att förklara att det är möbler som ska stå utomhus...

Mvh.borje222

post-7126-0-17592800-1312063553.jpg

post-7126-0-94176700-1312063697.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Tjusigt :thumbsup: och snarlika samt samma antal delar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! Vi har köpt alla våra möbler i Mae sot eller utan för Tak längs med motorvägen till Chang Mai.

Mycket billigt o allt i Teak o andra träslag. Inga problem med frakt plus att du får ett certifikat utfärdat:

Inget smuggelträd eller dyl. Många inköpare från butiker i Bangkok,Pukhet m.m handlar sina möbler där. Vet att dom lägger på mellan 30-50% när möblerna hamnar i deras butiker.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! Vi har köpt alla våra möbler i Mae sot eller utan för Tak längs med motorvägen till Chang Mai.

Mycket billigt o allt i Teak o andra träslag. Inga problem med frakt plus att du får ett certifikat utfärdat:

Inget smuggelträd eller dyl. Många inköpare från butiker i Bangkok,Pukhet m.m handlar sina möbler där. Vet att dom lägger på mellan 30-50% när möblerna hamnar i deras butiker.

Lycka till.

Frugans bror brukar också rekommendera Tak. Han jobbar ofta i norra Thailand och vet att det finns överallt där. Han tycker att bästa pris/prestanda går att uppbringa i Tak. Om han då räknar in frakten så är Tak naturligtvis närmast hemmet i Pitsanulok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Vi köper trämöbler på Chatuchak i Bkk, då kan du designa själv.

Transport brukar vara småpengar om man passar på att beställa rätt mycket.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Vi köper trämöbler på Chatuchak i Bkk, då kan du designa själv.

Transport brukar vara småpengar om man passar på att beställa rätt mycket.

Erkki

Har du exempel på dessa möbler med bild och pris

Jag planerar köpa sådana själv i närtid nämligen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och frugan har byggt oss ett litet hus utanför Aranya Pratet, att få tag i möbler där har visats sig mycket svårt.

Det vi är i behov av nu är altanmöbler, har tittat lite i Index-katalogen, utan att bli imponerad.

Skulle vilja ha lite mer autentiska "thai-möbler", gärna teak.

Är det någon som har några bra inköpsställen, och ev fraktlösningar.

Tack, borje222.

Nu har du ju redan köpt dina möbler men annars är just "din" provins, Sa Kaeo, den förmodligen mest kända möbelprovinsen i Centrala och Östra Thailand. Vi köpte våra utemöbler av frugans kompis som har en affär i Wang Naam Yen och affären ligger i en gigantisk marknad med säkert närmare 100 möbelaffärer och tillverkare. Mycket av möblerna är tillverkade av insmugglat kambodjanskt ädelträ men det finns mycket "legala" möbler också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har du ju redan köpt dina möbler men annars är just "din" provins, Sa Kaeo, den förmodligen mest kända möbelprovinsen i Centrala och Östra Thailand. Vi köpte våra utemöbler av frugans kompis som har en affär i Wang Naam Yen och affären ligger i en gigantisk marknad med säkert närmare 100 möbelaffärer och tillverkare. Mycket av möblerna är tillverkade av insmugglat kambodjanskt ädelträ men det finns mycket "legala" möbler också.

Jag råder ingen att köpa trä-möbler utan att få ett certifikat o äkthetsintyg på vart träder kommer ifrån. Alla seriösa möbel-tillverkare ger dej ett sådant innan du lämnar stället. Problemet är vår kära polis här i detta land. Blir du stoppad eller ev. den som fraktar möblerna och inte har kvitto samt utfärdade papper från stället där möblerna inköpts.värsta cenariot,du blir av med möblerna på plats,betala dryga böter. Har du tur kan du slippa undan med muta(oftast jävligt dyr då det gäller teak o andra träslag)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Tallviking,

Jag har haft ett visitkost som jag tappat bort såklart...

Det jag har beställt är vardagsrumsmöbler i rotting, utemöbler i "svensk" stil, solstolar typ baden baden i trä samt köksbord och stolar.

Priserna kommer jag ej ihåg, men de har alltid kostat ganska likvärdigt som det laminerade skiten man kan köpa på index och de flesta thailändska möbelaffärerna.

I september skall jag dit och beställa ett helt möblemang för våran gäststuga, men du kanske inte kan vänta så länge?

Du kan få en dålig vägbeskrivning...

Baksidan av marknaden så står det efter vägen en massa stenfontäner till salu, denna butik har den största fontänen med en stenkula som snurrar i vatten... finns en drös med möbelaffärer i rad, säkert är alla duktiga.

En stol gick sönder, de skickade en ny direkt efter ett telefonsamtal.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

På de regelbundet återkommande marknaderna runt om i Thailand kan man oxå hitta en del fynd från kringresande hantverkare.

Som de här två korgsofforna som jag var kanonnöjd med att komma över. Efter ett par veckors väntan levererades de till dörren.

post-3517-0-40643600-1312112294.jpg

Likaså inhandlades det altangrupper på samma sätt. En grupp på vardera sidan huset som sattes ihop vid större kalas.

post-3517-0-26403200-1312112446.jpg

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Atom för tippset.

Wang Naam Yen verkar vara värt ett besök, då vi även behöver fler möbler, även om det inte är lika akut.

Och som sagt inte så många mil från "hemmabyn"

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...