Jump to content
IGNORERAD

Isaan vs övriga delar av Thailand


Kim

Recommended Posts

Det hävdas ofta här på forumet att Isaan skulle vara så annorlunda och mycket fattigare än övriga Thailand. Och då speciellt av dom som aldrig varit där. Men stämmer egentligen detta?

Visst, Thailands lägsta medelinkomster hittar man i Isaan och det beror främst på det vintertid torra klimatet som försvårar för jordbruket. På andra håll i landet där man har mer jämn tillgång på vatten kan man få fram fler skördar per år samt odla andra mer vinstgivande grödor än dom som passar i ett vintertorrt klimat.

Och genererar inte jordbruket lika mycket pengar som på andra håll i landet så blir givetvis alla servicebrancher lidande eftersom pengarna i omlopp blir färre. Och på det sättet är förstås Isaan den fattigast landsdelen i Thailand.

Men hur stor är egentligen skillnaden mot andra landsdelar om man ser på det med våra västerländska ögon?

Jag hävdar bestämt att skillnaden är mindre än dom flesta tror och det grundar jag på egen erfarenhet.

Har nämligen dom sista 11 åren flitigt rest runt hela landet och hunnit med att besöka ett drygt 40-tal provinser av dom totalt 76 som finns. Och det på riktigt, dvs inte bara åkt igenom dom utan övernattat där alternativt tillbringat minst en hel dag där.

Och min erfarenhet är att det inte spelar någon roll om man kommer till en provinsstad i södra, norra, centrala eller nordöstra Thailand, dom ser ändå nästan på pricken likadana ut. Storleken skiftar naturligtvis en del men i dom flesta så hittar man ett jättelikt Big C, en Tesco Lotus, en Makro, ett par KFC, en Pizza hut, en stor polisstation, en länsförvaltningsbyggnad, några större köpcentran, en nattmarknad, några hotell med högre standard, en nöjesgata med diskotek, ett par fina parker, trevliga restauranger, en eller ett par universitet osv osv.

Isaan skiljer sig inte i det avseendet på något enda sätt från övriga landsprovinsers städer, allt finns i precis lika stor utsträckning.

Och dom större Isaanska städerna som Korat, Khon kaen och Udon thani har faktiskt bra mycket större utbud av allt än vad dom "rika" södra turistprovinsernas städer har som t ex Krabi, Phuket och Suratthani.

Ute i småbyarna blir förstås skillnaden mellan landsändarna aningen större men om man jämför äpple med äpple och päron med päron så hävdar jag bestämt att det i mina ögon inte finns några, för oss västerlänningar, uppenbara skillnader där heller.

Landsbygd är landsbygd över hela landet och människor, beteenden och byggnader ser i mina ögon nästan likadana ut överallt. Fattiga och rika människor finner man överallt i landet och inte som vissa tydligen tycks tro, dom fattiga i Isaan samt dom rika på andra ställen i landet.

Diskuterade just detta med medlem Atom som bor i Chachoengsao som räknas till den östra, eller centrala delen av Thailand i en annan tråd och lovade visa några av mina egna bilder från mitt besök i en by i hans provins. Och dom bilderna hävdar jag att jag lika gärna kunde ha tagit i en by i Isaan, i en by i södra eller i en by i norra delarna av landet. Själva intrycken är dom samma. I alla fall vid en första anblick för en västerländsk turist.

Men dom bilderna tar jag i meddelandet efter detta så att dom inte behöver laddas varje gång tråden öppnas om tråden skulle råka bli lång.

Att det förekommer skillnader mellan byar som ligger nära städerna och dom som ligger långt ifrån är jag dock helt införstådd med, men den skillnaden finns i alla provinser, även i Isaan och det var därför jag tidigare påpekade att man bör jämföra äpplen med äpplen osv.

Hur som helst så är mitt syfte med denna tråd att försöka döda fördomen många har om att Isaan skulle vara så annorlunda övriga delar av landet. Så himla stor skillnad är det faktiskt inte.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilder/miljöer från en by i Chachoengsao, men som lika gärna hade kunnat vara bilder/miljöer från en by någon annanstans i landet enligt min personliga uppfattning.

Chachoengsao14.jpg

Chachoengsao2.jpg

Chachoengsao4.jpg

Chachoengsao5.jpg

Chachoengsao6.jpg

Chachoengsao7.jpg

Chachoengsao8.jpg

Chachoengsao9.jpg

Chachoengsao10.jpg

Chachoengsao11.jpg

Chachoengsao12.jpg

Chachoengsao13.jpg

Chachoengsao1.jpg

Chachoengsao3.jpg

Chachoengsao15.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim!

Mycket styggt av dig att lägga ut dylika bilder Från Klongjaisoi.Man börjar sakna byn :cry:

Tur att jag åker ner om 4 veckor :mdr:

Mvh.Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra inlägg. Klart alla pratar om Isaan eftersom deras fruar/flickvänner kommer därifrån. Håller med dig att det inte är någon större skilnad. Gräset är ju alltid grönare på andra sidan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim!

Mycket styggt av dig att lägga ut dylika bilder Från Klongjaisoi.Man börjar sakna byn :cry:

Tur att jag åker ner om 4 veckor :mdr:

Mvh.Frazze

Jo jag la ut bilderna med visshet om risken att du skulle få en stor längtanstår i ögat, känslomänniska som du är. ;)

Men eftersom du är i landet om bara några veckor så funkar dom nog bara som positiv peppning misstänker jag. Hade varit elakare att lägga ut dom genast efter din hemkomst till snö och kyla.  :yes:

Ser för övrigt fram emot fler besök i helmysiga Chachoengsao.  :great:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim.

Ta inte det läskiga ordet hemkomst i din mun.. Hade jag varit något annat än en fattig gruvis,

Så blev det en enkel biljett med säkerhet.

Å en liten condo i fiskebyn såklart. :party:

Mvh.Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim!  :wai:

Kloka ord, och kul att läsa din erfarenhet av LOS i stort och Issan i synnerhet.

Håller med dig till 100 %, gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

Som vanligt mycket tjusiga pics från dig!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim.

Ta inte det läskiga ordet hemkomst i din mun.. Hade jag varit något annat än en fattig gruvis,

Så blev det en enkel biljett med säkerhet.

Å en liten condo i fiskebyn såklart. :party:

Mvh.Frazze

Fattig och fattig, jag tyckte minsann jag hörde någon prata om en snittlön hitills över året på dryga 40k/mån för ett par veckor sen. ;)

Fast du brukar ju ha rätt så dyra dricksvanor förstås.   :yes:

Nej, nu måste jag slå av datorn och åka iväg och göra nytta tyvärr. Hälsa Muay!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där Kim,iväg och gör lite nytta istället för att svamla här. :mdr:

Hälsa Oa&Linus från oss. Och tack för senast,det gör vi om. :yes:

Mvh.Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att de flesta delar (i alla fall de delar jag besökt) av Thailand har sin skönhet. T o m Bangkok.  :yes:

När jag spenderade några veckor strax utanför Pressat, Surin så fick jag äran att bekanta mig med den thailändska landsbygden och deras livsstil, och jag tycker det var en underbar tillvaro. En fantastisk gemenskap och ett stilla lugn som skulle kunna ladda upp vilka batterier som helst.

Lika underbart kan det vara att spendera lite tid i Phuket, längs någon av deras alla underbara stränder, eller bara strosa omkring och vara en vardaglig turist. Kanske hyra en moppe och njuta av kustremsans fantastiska vyer med vind i ansiktet, stanna till vid någon liten, mysig resturang och avnjuta det thailändska köket en primitiv bit bortom de större, komersiella resturangerna som lockar med pizza, västerländsk bukfylla och schnitzel. Dock så är också dom en skön hemma-närhet att ha när man tröttnat lite på ris.

Hela rikets alla småöar som gett näring till ordet paradis måste vara skönheten personifierad med de vackrasta av stränder under den skönaste vy av himmel. Såvida man inte springer rakt in i regnperiodens tunga vägg så kan en semester inte vara annat än lyckad om man får en del av detta paradis.

Myrstacken Bangkok har också den sin charm och får väl ses som smått legendarisk i folkmun. Antingen hatar du Bangkok eller så älskar du staden; änglarnas stad. Jag personligen gillar dess kaxiga attityd och har förstått hur enkelt man slukas av stadens gap.

Bangkok är staden som aldrig är stilla och söker man lugn så har man hamnat lika fel som en feminist i Pattayas värsta kvarter.

Pattaya är den levandes stad, antar jag. Där sitter en festsugen direktör och skålar med företagets städare, arm i arm och inväntar nattens alla festligheter och äventyrliga lockelser. Känns kanske som en slags blandning mellan Patong och Bangkok, men jag kan ha fel. Måste dock säga att de klassiska bilderna med vy över Pattayas vatten ger en majestätisk känsla.

Man kan få allt i Thailand och dess helhet kan inte passa alla. Därför är det en sån tur att leendets land ger oss det bästa av allt.

:wai: Thailand; kärlek vid första ögonkastet  :wai:

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Kim

Tack för dom fina bilderna, jag håller nog med om att livet på landet är ganska lika i alla provinser.

Och att människorna där även om dom talar olika språk är lika fantastiska, dom är fulla av glädje och välkommnande överallt på landet.

Det är små skillnader i kultur och traditioner som skiljer, och vissa delar är ju mindre påverkade än andra.

Men i stort är det små skillnader.

Mvh Isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fina bilder Kim. Jag visade dem precis for svarmor och svarmors mor som bada ar fodda har men ingen av dem hade en aning

om var bilderna ar tagna, bada gissade pa Isaan  :yes: Efter manga om och men enades de dock om Sanaam Chai, ratt?

Haller helt med att om man kommer till Muang sa ar skillnaden minimal mellan Phuket, Chon Buri och Mukdahan. De ar alla

ganska fula och intetsagande arligt talat. Jag haller ocksa med om att skillnaderna inom en provins ofta ar storre an skillnaderna

mellan provinserna. Den storsta skillnaden ar i hur folk lever och som jag skrev i den andra traden, i "min" amphoe sa

forvarvsarbetar 90-95% av alla under 35 ar och det satter en helt annan pragel pa "bylivet" an om 90-95% lever av jorden

som i manga avlagsna byar i Isaan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan ja .. vart fan ligger det igentligen?? unsure.gif

Det verkar vara vitt skiljda uppfattningar om det även bland Thai:are!

I mitt huve är det tårtbiten från Korat & rätt upp till Nong Khai & från Korat rätt öster ut till Udon Ratchatthani ungef.!

Då jag hängde en del i Korat för några år sedan fick jag på skallen av lokal befolkningen när jag påstod mig befann mig i Isaan när jag var i Korat .. verkade uppfattas mer el. mindre som ett skällsord där! hehehe 

Nu vet ju alla att Thai:are knappt sett en karta på bild ens gång men det är lika samma då man snackar med falanger , finns ofta olika uppfattningar kan ja säga! Iof. har väl falangerna blivit itutade "kärringens" version av det hela kan ja tro = No Map!  tongue.gif

Sen var det fattigdomen då & visst ser det mest lika dant ut oavsett men besöker landsbygden runt Korat , Wanon Niwat , el. Surin tex. men endå verkar det inte vara nån som direkt svälter ihjäl & tur är väl det!

Morsan grät föresten då hon såg kort på hur "mormor" levde i Bhan Kham utan för Surin men det är väl så när man bara sett "Packat & Klart" & hört historier från 2 veckors resenärer , landsbyggden i Thailand är långt ifrån resebroschyrerna här hemma .. nu vet dock lilla mamsen bättre! ;)

Bild: Mormor tar en tupplur vid lägerelden .. "kallt" om nätterna ju!

IMG_1639_2.jpg

IMG_1651_2.jpg

IMG_1639_2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fina bilder Kim. Jag visade dem precis for svarmor och svarmors mor som bada ar fodda har men ingen av dem hade en aning

om var bilderna ar tagna, bada gissade pa Isaan  :yes: Efter manga om och men enades de dock om Sanaam Chai, ratt?

Haller helt med att om man kommer till Muang sa ar skillnaden minimal mellan Phuket, Chon Buri och Mukdahan. De ar alla

ganska fula och intetsagande arligt talat. Jag haller ocksa med om att skillnaderna inom en provins ofta ar storre an skillnaderna

mellan provinserna. Den storsta skillnaden ar i hur folk lever och som jag skrev i den andra traden, i "min" amphoe sa

forvarvsarbetar 90-95% av alla under 35 ar och det satter en helt annan pragel pa "bylivet" an om 90-95% lever av jorden

som i manga avlagsna byar i Isaan. 

"De är alla ganska fula och intetsägande allihopa"... ja där slog du huvudet på spiken. Visst finns det en del vackra tempel, någon fin park etc i alla provinshuvudstäder men rent generellt så är dom lika fula och intetsägande allihopa. Och med i stort sett samma utbud överallt.

Håller i övrigt också med dig till nästan 100% men tvivlar däremot på att det fortfarande finns Isaanbyar där 90-95% lever på jordbruk. Åtminstone i våran by så är min erfarenhet den att närapå ingen lever uteslutande av jordbruk utan sin farm har man mest för sin familjs personliga självhushålls skull samtidigt som man försöker dra in pengar på allt möjligt annat. En del äger traktorer, lastbilar och grävmaskiner, en del bygger hus, andra är varugrossister, en hel del har affärer, restauranger, säljer diverse på marknader osv.

Och förstås åker till Bangkok mfl ställen för att jobba in pengar några månader då och då.

Väldigt vanligt verkar vara just det att man köper och säljer diverse varor med kanske ett litet vidareförädlingssteg inlagt och därmed också kan lägga ett litet påslag på priset.

Min egen familj odlar bara ris för eget bruk och det är bara år med extra god skörd som dom säljer något av det. Istället lever dom på sin lilla affär vid skolan där dom säljer allt som går att kränga för en baht till elever, diverse folk som rör sig vid skolan samt grannar. Men konkurransen är stenhård och priserna måste hållas låga, så för att överhuvudtaget kunna sälja så får svärföräldrarna kompensera med arbete från i princip gryning till skymning 7 dagar i veckan, året runt. Så att hävda att dom är risbönder är nog en sanning med modifikation. Dom odlar visserligen ris, Ja. Men deras huvudsakliga inkomst kommer från något annat än jordbruk. Och det gäller nog dom allra flesta, i alla fall i våran by.

Vad gäller var i Chachoengsao vi var så har du ju fått svar av Frazze. Tilläggas kan att jag hade ett helsike att orientera mig dit eftersom det var miljoner småvägar som det skulle svängas i under dom 40 kilometrana av östlig körning från Sanaam chaiket.

Vi körde fel så det stod härliga till och var ibland ute på rena odlingsvägar och körde och ibland snurrande i kvarteren i någon by innan vi efter ca 100 förfrågningar om vägval till slut kom rätt och kunde slå oss ner hos Frazze och Muay med en kall god Chang framför sig... Mmmm! :)

Som jag sa tidigare så har frugan också ett par fastrar med familjer boende i Chachoengsao men dom har vi tyvärr inte haft tid att hälsa på ännu. Men jag tror dom bor inne i muang eftersom deras män är yrkesmilitärer.. som så många fler i frugans släkt.

För övrigt en riktigt trevlig provins med många stora odlingar av träd etc istället för dom ris- och sockerrörsfält det finns så gott om i Isaan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

ftn705 och Kim, jag bor i Phanom Sarakham och ni ar valkommna hit nar ni ar i trakterna. Sag till innan da jag oftast ar i Kina

och normalt bara har Singha i kylen  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

ftn705 och Kim, jag bor i Phanom Sarakham och ni ar valkommna hit nar ni ar i trakterna. Sag till innan da jag oftast ar i Kina

och normalt bara har Singha i kylen  ;)

Små bekymmer Atom,jag tar med mig några lådor "riktig" öl ;)

Mvh.Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ar val inte krasnare an att jag kan fa ner en Chang nar solen ligger pa  :whistle:

Vi har fatt ett Tesco Lotus i Phanom Sarakham nu och dar kan man t.o.m. kopa sig en flaska Absolut sa nagon brist pa

dricka ska det inte behova vara om ni kommer forbi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

ftn705 och Kim, jag bor i Phanom Sarakham och ni ar valkommna hit nar ni ar i trakterna. Sag till innan da jag oftast ar i Kina

och normalt bara har Singha i kylen  ;)

Ja varför inte en Singha i Chachoengsao som omväxling. :) Kommer gärna förbi Phanom Sarakham om tillfälle yppas. :)

Fast just nu finns inte ens någon bokad Thailandsresa i siktet, något som dock kan förändras fortare än kvickt under dom den närmsta veckorna.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...