Jump to content
IGNORERAD

Ett annorlunda sätt att äga hus i Thailand.


Stickan

Recommended Posts

Har en i svägerskans bekantskapskrets som blivit lurad av en svensk mäklare.

Han köpte hus i Pattaya som mäklaren byggt, nu är det visst masstämmningar på gång från hela det området av alla husägare.

Huset han köpt äger han inte har det uppdagats , lagfartsavgiften som den svenske mäklaren skulle betala till någon myndighet Thailand har uteblivit.

Så enda sättet är att betala avgiften en gång till. Vet ej hur stor den är. Kan tillägga att mäklaren inte går att få tag på nu han har visst flyttat till något annat ställe i Thailand och fortsätter med sina skummaffärer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • katten9liv

    7

  • Stickan

    6

  • Magnus-Chumphae

    6

  • pensionaren

    5

Mest aktiva i denna tråd

Ja och själv så verkar du inte vara den skarpaste kniven i lådan pensionaren, du spekulerar i mörkertal och andra saker som du inte har en aning om.Och är där sen någon annan som vädrar sin åsikt, som khun-petch gjorde i det här fallet verkar han inte vara värd mycket i dina små inskränkta ögon. Själv så tycker jag det khun-petch skrev är väldigt talande för hur ni lurade och bittra människor försöker spilla över er besvikelse på oss andra för att era liv inte blev som ni hoppats på.

Mvh

En med en annan åsikt än din

Tack för ditt inlägg.Vill bara belysa den risk som föreligger vid husköp i Thailand...Vill också påpeka att jag själv varit klok nog att lyssna på "dom som kan det här med att köpa hus i Thailand..Jag är alltså inte en av de lurade...vill samtidigt påpeka att mitt live blev bra i alla avseenden, men du vet tydligen bättre... :14: Prova med att vara lite mera saklig... så kommer dina inlägg bli mycket bättre i fortsättningen..men men..vi kan alla ha en dålig dag.

med vänlig hälsning

pensionären :17:

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

[size=4]Ett enkelt råd endera köp fastigheten med frun som ägare om hon är thailändska och ta den risk som ett sprucket förhållande innebär, eller om ni har gemensamma barn som har rätten att inneha dubbelt medborgarskap skriv fastigheten på dessa.

Om ni inte vill välja någon av dessa vägar ge fan i att köpa och hyr alla andra sätt är illegala om äganderätt till fastigheten är aktuellt. Så hyr eller leasa eller använd en tomträtt men strunta i att försöka gå runt lagen för att kunna äga marken då blir ni av med den förr eller senare! Det är ju faktiskt ni som bryter mot lagen om ni försöker kringå förbudet mot utländskt ägande av fastigheter som finns i Thailand!

Mvh

Magnus-Chumphae

Ps, frun äger fastigheten vi byggt på nu, om vi köper en ny fastighet får vår dotter äga den![/size]

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

En ytterligare iakttagelse i sammanhanget det borde ju vara straffbart att genom bulvaner, fiktiva ägarförhållanden eller andra dylika metoder tillskansa sig en rättighet som man inte har. Det kallas i Sverige för ekonomisk brottslighet så vem vet endera dagen kanske Thailand väljer att kriminalisera sådant ägande och förverka samtliga fastigheter som ägs av utländska medborgare oavsett hur ägandet är upplagt då det ägandet bryter mot lagens syfte! Det skulle ju ge den Thailändska staten ganska många attraktiva fastigheter att rea ut för att göra väljarna belåtna!

Mvh

Magnus-Chumphae

PS. lycka till med ert fastighetsköp i Thailand

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

En ytterligare iakttagelse i sammanhanget det borde ju vara straffbart att genom bulvaner, fiktiva ägarförhållanden eller andra dylika metoder tillskansa sig en rättighet som man inte har. Det kallas i Sverige för ekonomisk brottslighet så vem vet endera dagen kanske Thailand väljer att kriminalisera sådant ägande och förverka samtliga fastigheter som ägs av utländska medborgare oavsett hur ägandet är upplagt då det ägandet bryter mot lagens syfte! Det skulle ju ge den Thailändska staten ganska många attraktiva fastigheter att rea ut för att göra väljarna belåtna!

Mvh

Magnus-Chumphae

PS. lycka till med ert fastighetsköp i Thailand

hej på er alla oavstt vad ni tycker.!!!!

Anledningen till att jag varnar med jämna ,är att jag ibland spelar intresserad av div hus till salu. Har förstått att en del har börjat sälja som privatpersoner, men det gör ju inte saken bättre.

Vaför undrar en del av er.

Jo, jag har tidigare varit Fastighetsmäklare 20 år i Sthlm, tänkte fortsätta med det nere i Thailand som pensionär, men så blev inte fallet .. Därför att jag kan inte, för mitt liv stå och ljuga folk upp i ansiktet, när det gäller förhållanden ang. marken i Thailand.

Sedan förkommer det justa Mäklare här också, men dom kan man nog räkna ganska lätt.

Kom ihåg att Fastighetsmäklartiteln är inte skyddad som för läkare mm.

Du får kalla dig mäklare i SWE, dock utan att vara verksam i SWE men här kan vilken "tomte" som helst, kalla sig Mäklare och vara verksam. Vet att det snackas mycket inom kåren i SWE om detta med Thailand.

Vet dom som tjänar grova pengar, men dock inte på mig.

Det senaste tricket är att spela privatperson, och säger att vi skulle bara bygga ett hus,men det blev plats för flera hus så passa på nu när "chansen " kommer att förverkliga din dröm om Beach resoert ett fantastiskt läge vid havet. Verkligheten är ett hus i skogen långt från all medmensklighet.

Jo !!

Det stämmer Jag hyr mitt boende, man vet inte vilka grannar man har, förrän man bott ett par månader, köper man så sitter man där med lång näsa, ingen vill köpa mitt Thailändska drömhus.

Skall ni bygga så gör som någon skrev låt damen stå för huset, den risken får man då ta . SE till att inte bygga för stort och dyrt, lite på banken är alltid bra att ha kvar.

Detta är ingen pekpinne till er som har hus i Thailand , ni som vet att ni sitter på tvivelaktiga avtal håller jag alla mina 2 tummar för.

Det finns lättlurade av alla samhellsklasser, träffade ett par i 50 årsåldern som satt vid bordet bredvid mig på en restaurang i Thai. Dom berättade om det lyckade köpet och den underbara service dom fick då dom nu skulle flytta in nästa dag.

Frågade om hur många resor dom haft och varför denna del av Thai.

SVAR!

Det var andra gången dom vistades i Thai, hade varit 2 v på ett resort i Phuket tidigare, men hittade detta "fynd" på en mässa i Oslo. Fyndet kostede 3,5 milj Norska RIDÅ!!

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit det förut och jag gör det igen: USUFRUCT! Lär er detta, så slipper ni ägarbekymmer.

Och vad skulle vitsen vara med Usufruct?

Ett arrendeavtal gäller max 30 år. Ett usufructavtal gäller tills hyrestagaren dör, dock max 30 år i Thailand ?

Det finns en lag som säger att max arrendetid av mark för privatpersoner i Thailand är 30 år. Och skriver man avtal som kommer i konflikt med den lagen så är det lagen, inte avtalet som gäller. Vilken djävla knölig avtalskonstruktion man än hittar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore intressant att få veta om någon utlänning har fått sitt första 30 års avtal förlängt med dessa options år på ytterligare 30 år.

Leasing avtal skrivna i början av 80 talet måste väl börja falla ut nu. och vara föremål för denna sk option i kontraktet.

Som sagt vore kul att få veta om någon har lyckats med detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Till alla som är osäkra på leasing. Man kan när man vill (1 år,5 år, 10 år m.fl.) överlåta/sälja till annan farang,company, thailändare, kompis, barn, fru m.m.. Då får den personen ett nytt leasing kontrakt på 30 år. Det kostar endast ca 10 tusen Baht för nytt leasing kontrakt. Ny lagfart är dyrare.. Säljer du till tha eller companyi så behövs inte leasing kontrakt utan där blir det ny lagfart. Man ska inte måla fan på väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Av alla dessa inlägg drar jag den slutsatsen att det endast finns två lösningar du låter frugan eller barn som har Thailändskmedborgarskap äga, om du ej har den möjligheten eller ej vill att någon av dessa äger, tja då får du hyra!

Att som en del här föreslår trassla med diverse konstruktioner vars syfte är att kringgå lagen om ägande av mark i Thailand är dömt att förr eller senare skapa problem. Tror att det inte kommer att vara något av de fallen som klarar sig i domstolar efter en tid om inte stora mutor utbetalas till domstolen vilket är synnerligen riskabelt.

Varför vill så många försöka kringgå lagen, är det någon slags trotsålder som spridit sig eller bara det att vissa ej vill acceptera att det finns lagar som är tillför att skydda medborgarna och ett lands intressen.

Anser personligen att det är en bra lag vi borde ha en likartad lag som begränsar rätten att äga mark i Sverige till Svenska medborgare och bolag där minst 51 % av ägandet är Svenskt.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Till alla som är osäkra på leasing. Man kan när man vill (1 år,5 år, 10 år m.fl.) överlåta/sälja till annan farang,company, thailändare, kompis, barn, fru m.m.. Då får den personen ett nytt leasing kontrakt på 30 år. Det kostar endast ca 10 tusen Baht för nytt leasing kontrakt. Ny lagfart är dyrare.. Säljer du till tha eller companyi så behövs inte leasing kontrakt utan där blir det ny lagfart. Man ska inte måla fan på väggen.

Förstår inte riktigt vad Du menar. Har man i det första avtalet om 30 års leasing med en klausul som tillåter försäljning till 3:de person kan man överlåta resterande tid på kontrakten.(Något som inte ingår i "standardkontraktet")

Däremot är det givetvis möjligt att den nya leasingtagaren kan teckna ett nytt arrende på 30 år med fastighetsägaren, men det har ingenting med det första kontrakten att göra.

Jag köpte en gång en lägenhet som hade 22 år kvar på kontraktet vilket betydde att jag bara fick ett avtal på 22 år. Eftersom det var det jag köpt/tog över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har flera vänner som har hus i området som TS beskriver (Baan Sabai Style utanför Hua Hin). Jag kan inte uttala mig om deras ägande är lagligt men de byggde husen för 4-5 år sedan och är mycket nöjda med både området och personerna som sålde tomterna (som också bor i samma område).

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

När man överlåter så får inte den personen resterande utan ett nytt leasing kontrakt som är 30 år. Det pratas om att ändra leasing kontrakten till 90 år direkt på land-office. Men i Thailand så pratas det mycket men händer inget. Att äga med company ska man inte vara orolig för. Det är ingen som har blivit av med huset för dom har det o marken i sitt company. Advokaterna o skatteverket tjänar pengar varje år på varje hus så det låter dom vara ifred. Advokaterna blir rika på det för dom 15 tusen farangen betalar varje år så går ca 3 tusen till skatteverket. Tänk då hur många hundra/tusen tals hus varje advokat tar hand om.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller leasing så får skatteverket också in en hel del kulor. Den som leasar ut ska betala varje år eller för alla 30 år på en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis far leasa marken som hans hus står på. Han blev dålig efter ca 5 år. Då gick han, sonen och mark ägaren till land-office. Där fick sonen ett nytt leasing kontrakt på 30 år och hans namn inskrivet på baksidan av lagfarten. Faren har nu tyvärr gått bort. Är man äldre när man leasar så ska man helst skriva in sitt/sina barn i lagfarten och leasing kontraktet. Har man inte det så har barnen ändå rätt till resterande åren på kontraktet. Testamente ska man helst skriva i Thailand så blir det inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man överlåter så får inte den personen resterande utan ett nytt leasing kontrakt som är 30 år.

Min kompis far leasa marken som hans hus står på. Han blev dålig efter ca 5 år. Då gick han, sonen och mark ägaren till land-office. Där fick sonen ett nytt leasing kontrakt på 30 år och hans namn inskrivet på baksidan av lagfarten.

Antingen säljer du hus i Thailand och inbillar dina kunder att det är så eller så är du ovanligt blåögd.

Ett leasingavtal på 30 år är ett hyresavtal på just 30 år och ingenting annat.

Om det skulle förnyas per automatik så fort huset byter ägare så vore ju problemet ur världen.

Då skulle jag om jag leasade marken till vårt hus efter 29 år skriva över huset på min fru som sedan efters 29 år skriver över det på vår dotter som efter 29 år skriver över det på sin man osv.

Hela tiden skulle dom få ett nytt avtal på nya 30 år!

I sånt fall skulle ju husägarnas problem vara borta.

Att ingen annan tänkt på det tidigare!?

Du kanske kvalificerar dig för Nobelpriset i ekonomi.

Mest synd är det ju för den riktiga ägaren till marken som blir lurad om och om igen på sin mark.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis far leasa marken som hans hus står på. Han blev dålig efter ca 5 år. Då gick han, sonen och mark ägaren till land-office. Där fick sonen ett nytt leasing kontrakt på 30 år och hans namn inskrivet på baksidan av lagfarten. Faren har nu tyvärr gått bort. Är man äldre när man leasar så ska man helst skriva in sitt/sina barn i lagfarten och leasing kontraktet. Har man inte det så har barnen ändå rätt till resterande åren på kontraktet. Testamente ska man helst skriva i Thailand så blir det inga problem.

Så om man skriver ett testamente så är det inga problem att köpa eller leasa hus/mark i Thailand?

Vill man garanterat få problem som utlänning i Thailand ska man kringgå lagen med massa konstiga upplägg när man skaffar boende i landet.

Dina inlägg låter precis som alla de utlänningar som kallar sig fastighetsmäklare och som försöker lura andra utlänningar att köpa hus i Thailand.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

precis Stickan. som markägare kan du med detta drömupplägg aldrig komma åt din mark... och som grädde på moset kan arrendet aldrig höjas,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller att man skriver rätt från början och registrera det med pris på förlängning och allting annat. Gör man rätt från början så är man till 100 % säker. Annars så blir det svårt att förlänga det. Och som jag skrev så innan bilda company så slipper ni att vara oroliga. Leasar ni från början så ska där stå att du får sälja när du vill o att du får ändra till company när du vill o att du får förlänga när du vill och vad det kostar att förlänga efter 30 år. När man håller på med affärer så vet man att gör man rätt från början och skriver hellre lite extra än för lite så blir det aldrig problem. Ni ska bara se till att en registrerad advokat firma tar hand om det. Men ännu en gång. Låt en advokat ta hand om att du öppnar company och sätter hus o mark på ditt bolag. Annars att advokat tar hand om din leasing. Men fast du har advokat så måste du säga till om allt med förlängning efter 30 år, försäljning, överlåtelse m.m. till försäljaren så ni är överens och till advokaten så det verkligen kommer med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför 2 nästan samma tråd. Som sagt har ni köpt ett fint hus för 360 tusen kronor så kostar det er bara tusen kronor i månaden om ni leasar. Det kan det väl vara värt om ni nu blir utslängda efter 30 år. Detta för er som inte gör/gjort rätt från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

[size=4]Det är enkelt att göra rätt helt legalt med utan några konstiga avtal som ännu inte testats av en domstol! [/size]

[size=4]Fru är Thailändsk medborgare således kan hon äga fastigheten utan några trix, därmed inga bekymmer med att äga sedan när vi skaffar en ny fastighet får vår dotter äga den hon har dubbelt medborgarskap så hur enkelt som helst och helt legalt![/size]

[size=4]Förresten ni som trixar har ni rätt ägarpapper på marken ”Chanot (Nor Sor 4)” i ert förvar eller, det är ju många som ej har dessa papper i Thailand utan någon av dessa i stället, Nor Sor 3 Gor, Nor Sor 3, Possessory Right, Sor Por Kor 4-01. De som har fel rättighet av dess på marken de sålt till er har även de lurat er, så glöm nu bort ert trixande och följ lagen så blir det mycket enklare och lugnare för er själva.[/size]

[size=4]Mvh[/size]

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns bara en sak som är säker. Det är dom första 30 åren och ingenting annat.

Att bilda bolag vars enda syfte är att äga marken huset står på är inte lagligt.

Även om man skrivit förlängningsclausul så kan säljaren avlida, sälja marken eller gå i konkurs varpå den nya ägaren är helt befriad från dessa förlängingsclausuler.

Du kan hävda vad du vill men så är det.

En förlängning kan mycket väl funka enligt det ursprungliga kontraktet med överenskommet arende osv.

Men då beror det på att markägaren är en hygglig prick och inte vill ställa till problem.

Om nu markägaren efter 30 år i stället vill ha marken eller höja arendet så har han många möjligheter att kringå ert avtal oavsett vad ni skrivit.

Den thailänska lagen är solklar. Utlänningar får inte äga mark i Thailand om du inte investerar mycket stora belopp i landet.

Då kan du få köpa en rai för att bygga dig ett eget hus.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det finns bara en sak som är säker. Det är dom första 30 åren och ingenting annat. Att bilda bolag vars enda syfte är att äga marken huset står på är inte lagligt. Även om man skrivit förlängningsclausul så kan säljaren avlida, sälja marken eller gå i konkurs varpå den nya ägaren är helt befriad från dessa förlängingsclausuler. Du kan hävda vad du vill men så är det. En förlängning kan mycket väl funka enligt det ursprungliga kontraktet med överenskommet arende osv. Men då beror det på att markägaren är en hygglig prick och inte vill ställa till problem. Om nu markägaren efter 30 år i stället vill ha marken eller höja arendet så har han många möjligheter att kringå ert avtal oavsett vad ni skrivit. Den thailänska lagen är solklar. Utlänningar får inte äga mark i Thailand om du inte investerar mycket stora belopp i landet. Då kan du få köpa en rai för att bygga dig ett eget hus.

Helt rätt Stickan!

Märkligt att så många tror att de är så smarta att de kan lura Thailands regering och komma undan med det!

Jag hoppas inga av dessa jobbar med att placera våra pensionspengar då går det åt helvete, fast det är kanske därför det ser ut som det gör i landet nu, eller så har de lånat ut pengar till Grekland!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill så många försöka kringgå lagen, är det någon slags trotsålder som spridit sig eller bara det att vissa ej vill acceptera att det finns lagar som är tillför att skydda medborgarna och ett lands intressen.

Magnus med fl.

Kopierar en del av din text

Varför vill så många försöka kringgå lagen, är det någon slags trotsålder som spridit sig eller bara det att vissa ej vill acceptera att det finns lagar som är tillför att skydda medborgarna och ett lands intressen.

Så länge det finns folk (dom flesta hussäljare i Thai och SWE) som vill sko sig på andra

Så kommer det alltid att finnas "SMARTA" lösningar, går inte den ena så går den andra ideen igenom

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...