Jump to content
IGNORERAD

Ett annorlunda sätt att äga hus i Thailand.


Stickan

Recommended Posts

Det finns ett antal svenskar som köpt hus i Thailand.

Dom vanligaste formerna känner vi ju alla till redan.

Men det finns ett område utanför Hua Hin där man lagt upp nyttjanderätten till marken på ett annat vis.

Mellan 30 och 40 svenskar har investerat i hus med detta upplägg. Själv är jag tveksam till att detta är juridiskt hållbart.

Vad tror ni?

Följande beskrivning har jag fått av upplägget:

Nu till hur du kommer att äga din tomt och ditt hus i Baan Sabay Style:

vi har anlitat ett företag i Thailand som heter BrainHeart. Det drivs av en

svensk man och thailändska kompanjoner. De har mycket stor erfarenhet

av thailändskt rättsväsende. Konceptet de erbjuder är unikt och vi är i

stort sett enda villaområdet i Thailand som erbjuder denna ägandeform

(finns ett område till i södra Thailand som BrainHeart jobbar med).

I Baan Sabay Style är en villaklubb bildad som heter Sabai Hua Hin Property Club (SHH).

Som tomt/husägare är du medlem i klubben och har därmed rösträtt, m m i de frågor

som klubben hanterar. Att bli medlem kostar 40 000 baht (som vi står för när du

köper huset).

SHH äger sedan, tillsammans med BrainHeart, all den mark som husen står på i

Baan Sabay Style. Detta ägande är helt lagligt.

Villaklubben, SHH, skriver ut en besittningsrätt för marken till ägaren av huset.

Den gamla besittningsrätten (min i detta fallet) makuleras.

Ett köpekontrakt upprättas och du betalar huset. SHH ger dig dina dokument och

medlemskap i klubben. Sedan är affären över. Enkelt och smidigt, men framför allt

tryggt, säkert och lagligt.

Besittingsrätten till huset kan ärvas och husägaren har ett legalt och säkert sätt

att för alltid nyttja marken som huset är byggt på.

Mer information om området: som husägare i Baan Sabay Style betalar du för

närvarande en månadsavgift på 2 000 baht för tillgång till pooler, park, bevakning,

restaurang, m m. När du köper huset så står vi för månadsavgiften för år 2011.

Du betalar ca 900 bath/månad i avgift till SHH. Detta täcker driften av SHH och

det gemensamma bolaget (bokföring, revisor, m m).

Du kan beställa trädgårdsskötsel, koll på huset (huset kollas ca en gång per

vecka ut- och invändigt), städning, m m. Kostnaden för trädgårdsskötsel ligger

på ca 1 200 bath/mån.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • katten9liv

    7

  • Stickan

    6

  • Magnus-Chumphae

    6

  • pensionaren

    5

Mest aktiva i denna tråd

Borgmästarens Son

Låter mycket skumt måste jag säga

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Link to comment
Dela på andra sajter

:bag: ser ut som om det skulle var yttereliggare en Blåsning???? men är ej säker, kanske någon annan kan svara på som kan det juridiska i Thailand. men för mig ser det verkligen ut som en blåsning. :kort:
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ser det ut som en blåsning? Och varför låter det mycket skumt?

Om det är hållbart eller inte hänger på hur avtalen och ägarfördelningen ser ut mellan "BrainHeart" och "SSH".

Och hur ägarfördelningen ser ut i "BrainHeart".

Eftersom det inte framgår så går det inte att säga så mycket om upplägget - varken för eller emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog riktigt som det står.

SHH äger sedan, tillsammans med BrainHeart, all den mark som husen står på i

Baan Sabay Style. Detta ägande är helt lagligt.

Sedan börjar det väl att bli tveksamt. Tror inte att det är så enkelt att gå kring lagen. Duktigt i så fall att vara dom enda som klarar det. :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär så tänker jag oxå. Om det vore så enkelt så man kan skriva ut en bessitningsrätt borde ju alla köra detta upplägg.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ser det ut som en blåsning? Och varför låter det mycket skumt?

Om det är hållbart eller inte hänger på hur avtalen och ägarfördelningen ser ut mellan "BrainHeart" och "SSH".

Och hur ägarfördelningen ser ut i "BrainHeart".

Eftersom det inte framgår så går det inte att säga så mycket om upplägget - varken för eller emot.

hej. javisst kan det var okey.men det brukar väl alltid vara en baktanke med ett sådant upplägg.om det vore så enkelt varför har då inte detta påtalats här på mpr???? jag personligen tycker det verkar konstigt, men det är som sagt vad att alla detaljerna har ju inte redovisats här.

om det är ett kryphål så dröjer det nog inte länge föränn det är tilltäppt skulle jag tro! med tanka på Thailnds sätt att strypa farrangers ägande i Thai. men jag kanske har fel.

ha en bra dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Om det låter för bra för att vara sant är det antagligen så.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär så tänker jag oxå. Om det vore så enkelt så man kan skriva ut en bessitningsrätt borde ju alla köra detta upplägg.

Hej

Någon måste vara först,

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Sawadee

Om jag har förstått saken rätt är det förbjudet att ha ett bolag som endast är till för att äga mark åt

en utlänning.

Hur kan det då bli lagligt att ha ett bolag som är till för att äga mark åt många utlänningar?

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Sawadee

Om jag har förstått saken rätt är det förbjudet att ha ett bolag som endast är till för att äga mark åt

en utlänning.

Hur kan det då bli lagligt att ha ett bolag som är till för att äga mark åt många utlänningar?

MVH

Nutteman

Just den detaljen skulle man komma runt om bolaget även har annan verksamhet.

I detta fallet ägs marken delvis av en "klubb".

Undrar vad en klubb har för juridisk status i Thailand?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad händer om den svenska mannen blir blåst av sina kompanjoner i Brainheart?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Först skulle jag vilja veta bolagsformen för BrainHeart; är det ett Thailändskt 51-49% bolag eller vad? Har dom någon form av BOI status?

51-49%-bolag kräver en del tänk för att det ska bli juridiskt bra. Det är många farangs som gått på en mina där. Jag har startat tre bolag och alltid använt en bra Thai jurist jag känner för upprättande av avtal mm. Inte ens då kan man vara 100 % säker.

Sedan, som Stickan skrev; vilken status har en villaklubb i Thailand?

För mig så har vi nu två okända faktorer; 1 status på BrainHeart och status på villaklubben.

Dessa saker skulle jag kräva att få full insyn i innan jag gick in i en sådan affär.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Först skulle jag vilja veta bolagsformen för BrainHeart; är det ett Thailändskt 51-49% bolag eller vad? Har dom någon form av BOI status?

51-49%-bolag kräver en del tänk för att det ska bli juridiskt bra. Det är många farangs som gått på en mina där. Jag har startat tre bolag och alltid använt en bra Thai jurist jag känner för upprättande av avtal mm. Inte ens då kan man vara 100 % säker.

Sedan, som Stickan skrev; vilken status har en villaklubb i Thailand?

För mig så har vi nu två okända faktorer; 1 status på BrainHeart och status på villaklubben.

Dessa saker skulle jag kräva att få full insyn i innan jag gick in i en sådan affär.

Och varför skall Brain Heart finnas där nu över huvud taget, dom var väl bara med och finansierade från början, och har väl fått sitt deg. Jag är mycket tvivelaktig på detta koncept, för många aktörer och osäker bolagsbildning.

Sedan, varför invstera när det finns så stora risker och små pengar att tjäna, varje vecka blir en falang blåst.

Jag hyr, och kommer inte att köpa något, kanske skulle ha gjort det om jag var 30 år yngre, och kunde bo här 60-70 % av året.

Det finns så mycket bra och billigt att hyra om man letar lite.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

För egen del hade jag inte litat ett ögonblick på detta "upplägg" Låter alldeles för bra!!

Kolla upp den svenska kontakten!! Branchen är smutsig...dom har tjusiga hemsidor som inger förtroende

men många av dessa svenska "mäklare" har varken utbildning eller moral...Alltför många svenskar härnere

har antingen blivit grundlurade eller betalt alldeles för höga priser för sina hus.

Mitt råd ...om det nu kan vara värt något är att flytta ner och hyra först...lär känna människor här som kan ge råd och tips

och som inte har något vinstintresse...Det finns sätt att göra en säker husaffär på ..

hälsn Pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har rätt pojkar. Inte fan ska man hoppa på det. Bor man kortare tid ska man naturligtvis bo hos Maitan. Längre tid. 1. Hyr hus. 2. Hyr lägenhet. 3. Hyr huset först o köp sen med leasing (av din Thaitant). 4. Hyr huset först o köp sen det med eget company 5. Hyr/köp ett hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

så sant sagt "katten9liv" mörkertalet av lurade svenskar är stort eftersom dom skäms över att tala om att dom varit så naiva och lättlurade...

märkligt att trots alla varningar massor med svenskar går i fällan och i värsta fall blir av med alla sina besparingar..

Efet en del år härnere har jag sett flera tragedier och jag blir lika ursinnig varje gång man ser hyggliga människors drömmar gå åt skogen

p g a att dom blivit grundlurade..

MVH

pensionären

Link to comment
Dela på andra sajter

så sant sagt "katten9liv" mörkertalet av lurade svenskar är stort eftersom dom skäms över att tala om att dom varit så naiva och lättlurade...

märkligt att trots alla varningar massor med svenskar går i fällan och i värsta fall blir av med alla sina besparingar..

Efet en del år härnere har jag sett flera tragedier och jag blir lika ursinnig varje gång man ser hyggliga människors drömmar gå åt skogen

p g a att dom blivit grundlurade..

MVH

pensionären

Hej jag tycker att ni glömmer en viktig sak.Ni fokuserar på dom som blir lurade men hur många är det inte som inte blir lurade och

lever lyckliga tillsammans.Jag blir ursinnig varje gång jag ser en lurad och bitter människa spy galla och döma ut människor generellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratar inte om alla "lyckliga"

Jag pratar om dom som blir lurade av sammvetslösa skojare.

Jag trampade visst på en öm tå!!!

Säljer du hus förresten???????

mvh

pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att vi ska fokusera på dom som inte blir lurade????

Du e visst en riktig "smarting du!!!

MVH

pensionären

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och själv så verkar du inte vara den skarpaste kniven i lådan pensionaren, du spekulerar i mörkertal och andra saker som du inte har en aning om.Och är där sen någon annan som vädrar sin åsikt, som khun-petch gjorde i det här fallet verkar han inte vara värd mycket i dina små inskränkta ögon. Själv så tycker jag det khun-petch skrev är väldigt talande för hur ni lurade och bittra människor försöker spilla över er besvikelse på oss andra för att era liv inte blev som ni hoppats på.

Mvh

En med en annan åsikt än din

Link to comment
Dela på andra sajter

Sanningen är mycket enkel i Thailand angående markägande för Faranger.

Oavsett hur fantastiskt smart du tycker att ditt upplägg är för att gå runt lagen, så kan myndigheterna när som helst bestämma sig för att det du tror är din mark INTE ALLS är det.

Ett upplägg gjort av Faranger, för att sälja hus till andra Faranger är dessutom ett 100 %-igt tecken på att någon vill tjäna pengar och skiter i vad som händer i framtiden.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Sanningen är mycket enkel i Thailand angående markägande för Faranger.

Oavsett hur fantastiskt smart du tycker att ditt upplägg är för att gå runt lagen, så kan myndigheterna när som helst bestämma sig för att det du tror är din mark INTE ALLS är det.

Ett upplägg gjort av Faranger, för att sälja hus till andra Faranger är dessutom ett 100 %-igt tecken på att någon vill tjäna pengar och skiter i vad som händer i framtiden.

Slut på + men det är så sant som du säger

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna ägandeform finns på Samui.

Vi kallar det för vad det är, TimeShare.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...