Jump to content
IGNORERAD

20 maj nya regler


huldis

Recommended Posts

Hej kommer med en varning ni som har fått ut beviljat och inte hämtat ut ännu res inte ner för att hämta ut klisterlapparna dom har helt nya regler.Ut för barnen var färdigt bara resa ner o hämta ut på ambassaden i bkk..Min fru var på ambassaden i dag fick ej ut det krävs uppehållskort med fingeravtryck typ id-kort.Shit happends Frugan får lämna barnen i Thailand resa hem till sverige igen.Ansökan inlämnad nya turer ,kortet blir utfärdat i sverige sänt till Thailand om ca 3 veckor.Någon mer än jag som tycker det är tungjobbat? Ny resa till Thailand väntar ta ledigt från jobb leta biljetter igen fy fan rent ut sagt borde dom inte kunna utfärda kortet på ambassaden när alla papper är klara för länge sen.:rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej kommer med en varning ni som har fått ut beviljat och inte hämtat ut ännu res inte ner för att hämta ut klisterlapparna dom har helt nya regler.

Ut för barnen var färdigt bara resa ner o hämta ut på ambassaden i bkk..Min fru var på ambassaden i dag fick ej ut det krävs uppehållskort med fingeravtryck typ id-kort.Shit happends Frugan får lämna barnen i Thailand resa hem till sverige igen.

Ansökan inlämnad nya turer ,kortet blir utfärdat i sverige sänt till Thailand om ca 3 veckor.Någon mer än jag som tycker det är tungjobbat? Ny resa till Thailand väntar ta ledigt från jobb leta biljetter igen fy fan rent ut sagt borde dom inte kunna utfärda kortet på ambassaden när alla papper är klara för länge sen.:rtfm:

Man kan säga att det djävlas, med oss frön våra politiker! :diablo:

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Om det finns nya regler måste ju dessa gå att läsa någonstans

Någon som kan hitta en sådan länk isåfall ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här skit kan vi tack Ola Ulsten för Det var han som hittade på att man måste åka hem för att söka ut Tack och lov är han död

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkar det som att din fru har uppehålstillstånd redan. Om hon har det i passet kan väl för tusan inte ambassaden hävda att det inte gäller längre. Det står väl på det hur länge det gäller. Men om hon byter pass måste hon också skaffa ett UT-kort. Men eftersom hon kan åka till Sverige måste hon ju ha något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Sånt här skit kan vi tack Ola Ulsten för Det var han som hittade på att man måste åka hem för att söka ut Tack och lov är han död

Offe

När dog han?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Sånt här skit kan vi tack Ola Ulsten för Det var han som hittade på att man måste åka hem för att söka ut Tack och lov är han död

Offe

Är han död, han med?

Det låter som om han slutligen fick vad han förtjänade.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkar det som att din fru har uppehålstillstånd redan. Om hon har det i passet kan väl för tusan inte ambassaden hävda att det inte gäller längre. Det står väl på det hur länge det gäller. Men om hon byter pass måste hon också skaffa ett UT-kort. Men eftersom hon kan åka till Sverige måste hon ju ha något?

Hon har ut det är barnen det gäller

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon har ut det är barnen det gäller

Då ska de ju för tusan inte säga att det är färdigt. Förstår att du blir sne på dom.

Kommer ihåg när frugan sökte, vet i tusan hur många ggr hon fick åka ner till BKK. Varje gång hon trodde det var klart var det något nytt papper hon skulle ha från ampöö eller jangwat. Som tur var slapp hon i varje fall åka fram och tillbaka mellan Thailand och Sverige, men hon och jag gjorde en hel del 80 mils resor.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Nu blir man orolig igen. Frugan och barnen har UT. Sedan förra året. Vi ska åka om 7 dagar. Det verkar som det är Ok då. Men fan om jag måste börja strula nu eller. Det är så härligt med byråkrati

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir man orolig igen. Frugan och barnen har UT. Sedan förra året. Vi ska åka om 7 dagar. Det verkar som det är Ok då. Men fan om jag måste börja strula nu eller. Det är så härligt med byråkrati

Lugn o fin, dom gamla " inklistrade" tillstånden i passet gäller till 2015 någonting. Samma för oss här..vi åker 10/7 och både frugan o grabben har sina tillstånd i thaipasset. MVH HNjap.gifJag har ett PUT i mitt pass. Är det ogiltigt nu? Behöver jag göra något med min PUT-stickers i passet?

Du som har ett gällande tillståndsmärke i ditt pass får inte byta ut det mot ett uppehållstillståndskort om det inte är så att passets giltighetstid går ut eller om du fått ett nytt pass. Du kan resa med ditt giltiga tillståndsmärke fram till 20 maj 2015.

edit:Inklistrat från MIGs sida

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Sånt här skit kan vi tack Ola Ulsten för Det var han som hittade

på att man måste åka hem för att söka ut Tack och lov är han död

Offe

Tror faktiskt inte han fått UT ännu

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir man orolig igen. Frugan och barnen har UT. Sedan förra året. Vi ska åka om 7 dagar. Det verkar som det är Ok då. Men fan om jag måste börja strula nu eller. Det är så härligt med byråkrati

Kolla bara att passen gäller så att de inte måste byta där nere då kan det bli strul. Men de kan ju inte göra ett system som ställer till det så att saker och ting inte går att rätta till. Vad händer om man är i Thailand och tappar ett UT-kort eller ett pass. Det måste väl

finnas en lösning som inte ska behöva ta tre veckor?

Link to comment
Dela på andra sajter

tjejen reste till Bangkok den 23:e maj.. for att fa uppehallstillstandet inklistrat i passet, men dom hade tydligen andrat reglerna bara ngra dagar be4.. (som jag missat totalt)

hon fick lamna fingeravtryck och dom tog ett foto av henne..dom sa att det kunde max ta 3 veckor innan det kom tillbaka fran sverige..

men, dom ringde redan fran ambassaden den 1:a juni att kortet fanns att hamta dar, sa tog bara 9 dagar for oss..

Skosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska de ju för tusan inte säga att det är färdigt. Förstår att du blir sne på dom.

Kommer ihåg när frugan sökte, vet i tusan hur många ggr hon fick åka ner till BKK. Varje gång hon trodde det var klart var det något nytt papper hon skulle ha från ampöö eller jangwat. Som tur var slapp hon i varje fall åka fram och tillbaka mellan Thailand och Sverige, men hon och jag gjorde en hel del 80 mils resor.

Just därför kan det ibland vara bra att använda de tjänster som tex Lasse på Thaiscan erbjuder, normalt räcker det med en resa till Bkk för de damer han hjälper med UT (fast att han och hans personal lägger igenomsnitt mer än 30 timmars arbete per kund med personlig rådgivning och guidning, så kallas hans avgifter ibland, av mindre vetande för "dyra", men vad kostar tiden som damen reser i onödan, och resor samt boende?, inget???).

Kolla bara att passen gäller så att de inte måste byta där nere då kan det bli strul. Men de kan ju inte göra ett system som ställer till det så att saker och ting inte går att rätta till. Vad händer om man är i Thailand och tappar ett UT-kort eller ett pass. Det måste väl

finnas en lösning som inte ska behöva ta tre veckor?

Kolla mitt inlägg i tråden som Bosse 15 länkade till här på MPR,

Inägg 7:

En bekant/ blivande kompis, upptäckte det där idag när han med frugan och lillgrabben klev in på Ambassaden för att få UT-stämpeln i frugans pass, de tänkte resa hem till Sverige imorgon...

De fick besked om att UT var klart för ca 3 veckor sedan, och att det bara var att komma upp på Ambassaden och få UT insatt i passet, inget nämdes om det nya kortet, inte förrän i morse då...

De har bott uppe i Isaan, och tyckte det var lagom att få Ut i frugans pass, när de ändå var i Bkk för att resa hem så biljetter inköps, släkten vinkas av och de beger sig till Bkk, Tre dar försent visar det sej.

"det har annonserats tydligt, och det tar några veckor att få ett UT-kort från Sverige", var beskedet. :diablo:

Lyckligtvis lät sej min bekant/ blivande kompis nöja sej med det utan sa som det var, ni borde lämna klara besked om så här stora ändringar och VARNA folk som fått UT godkänt men ännu inte hämtat dessa!

Lite sura röster från personalen, men det visade sig att Ambassaden kan skriva ett slags tillfälligt UT, sen får hans fru fixa UT-kort på Migrationsverket i Sverige.

Detta tog med lite övertalning endast 30 minuter, till skillnad från de av personalen påstådda 5 timmarna, att fixa på Ambassaden, så de kommer iväg imorgon som UTlovat :drinks:

Kan var bra att veta om nån ni känner riskerar att råka i samma knipa.

MVH Tommy

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Den erfarenhet jag har av ambassaden är att om det finns en svensk med som säger till på ett vettigt sätt, så brukar det komma fram en del råd som inte thailändarna (kanske speciellt thaijejer) får.

Ett intryck jag fått är att den thailändska personalen på ambassaden verkar ska visa att dom är märkvärdiga och vet så mycket mera än de thailändare som kommer till ambassaden i något ärende. Så länge de inte frågar på ett korrekt sätt så får de heller inte de bästa svaren.

Nu har jag inte varit där de sista åren så mina personliga erfarenheter ligger en del år år tillbaka i tiden. Men de intryck jag fått av bekanta verkar ungefär lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den erfarenhet jag har av ambassaden är att om det finns en svensk med som säger till på ett vettigt sätt, så brukar det komma fram en del råd som inte thailändarna (kanske speciellt thaijejer) får.

Ett intryck jag fått är att den thailändska personalen på ambassaden verkar ska visa att dom är märkvärdiga och vet så mycket mera än de thailändare som kommer till ambassaden i något ärende. Så länge de inte frågar på ett korrekt sätt så får de heller inte de bästa svaren.

Nu har jag inte varit där de sista åren så mina personliga erfarenheter ligger en del år år tillbaka i tiden. Men de intryck jag fått av bekanta verkar ungefär lika.

Instämmer

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska de ju för tusan inte säga att det är färdigt. Förstår att du blir sne på dom.

Kommer ihåg när frugan sökte, vet i tusan hur många ggr hon fick åka ner till BKK. Varje gång hon trodde det var klart var det något nytt papper hon skulle ha från ampöö eller jangwat. Som tur var slapp hon i varje fall åka fram och tillbaka mellan Thailand och Sverige, men hon och jag gjorde en hel del 80 mils resor.

Felet av oss var att inte hämta ut barnens ut före den 20 e maj verkar som det blir minst 3 thailandsresor i år också hmmm plånboken skriker ja är tom ja är tom :ironi: måste sticka till jobbet snart hemma igen vid midnatt efter att ha hämtat frugan på Landvetter.Hon har turen att fått jobb så hon får nog fylla på mitt konto när hennes lön kommer...

Link to comment
Dela på andra sajter

27:e Maj fick jag ett Meddelande från MIG där de ville att jag skulle svara på frågor på blankett T77.

På meddelandet finns hela processen beskriven samt följande text:

”Ambassaden får omedelbart en kopia av vårt beslut eftersom vi har samma datasystem. Om vi beviljar uppehållstillstånd så ska din partner kort efter beslut kontakta den ambassad där ansökan gjorts och få ett bevis om uppehållstillstånd insatt i sin passhandling.”

”OBS: Vi ber dig att inte kontakta Migrationsverket under handläggningen om det inte är akut!”

Meddelandet är daterat den 25 Maj 2011

Min partner fick ingen information om UT-kort när hon var på interjuv i slutet av April.

Så i vårat fall är inte UT-Kort aktuellt om man ska tro på vad MIG säger i informationen till oss.... Eller?!?

Oj! vilket förtroende man får för Svenska myndigheter.... NOT! :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...