Jump to content
IGNORERAD

Huggsexa i valfläsk..


noBuzz

Recommended Posts

Guest Atom

Där har vi ett stort problem, nästan 64 miljoner medborgare i Thailand betalar ingen skatt alls. Men skulle man föreslå för "Medel-Somchai" att hans lön skulle stiga till 300 THB om dagen mot dagens drygt 200 i minimilön men att samtidigt 50 baht skulle gå i skatt så skulle han aldrig acceptera det trots att det blir en reell löneökning.

När man berättar för en thai att man betalar 30% i skatt på sin lön så tittar de ofta på en som om man kom från en annan planet-Why do you pay that, i would never do that if i had your salary...

Nu tror jag du är onödigt fördomsfull. För de allra flesta thailändare är inkomstskatt ett främmande begrepp men att de inte skulle kunna ta till sig det konceptet den dagen fler hade ett lönearbete i den vita sektorn tror jag inte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    14

  • MaiChai

    9

  • Tallviking

    5

  • andersbangkok

    4

Mest aktiva i denna tråd

Isaan Butterfly

Där har vi ett stort problem, nästan 64 miljoner medborgare i Thailand betalar ingen skatt alls. Men skulle man föreslå för "Medel-Somchai" att hans lön skulle stiga till 300 THB om dagen mot dagens drygt 200 i minimilön men att samtidigt 50 baht skulle gå i skatt så skulle han aldrig acceptera det trots att det blir en reell löneökning.

När man berättar för en thai att man betalar 30% i skatt på sin lön så tittar de ofta på en som om man kom från en annan planet-Why do you pay that, i would never do that if i had your salary...

Från de 64 miljonerna får du väl räkna bort alla barn upp till 18 år, och alla pensionärer?

Vi har olika erfarenhet om hur thai reagerar på att betala skatt.

När jag berättat för thai att jag betalade 40 procent av min lön i skatt, men att jag då hade fri utbildning, även universitet, studiemedel, fri sjukvård, fri tandvård i 18 år, rejäl ålderspension, sjukpenning, barnbidrag betald föräldraledighet, etc.

har nästan alla tyckt att det var ett bra system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag du är onödigt fördomsfull. För de allra flesta thailändare är inkomstskatt ett främmande begrepp men att de inte skulle kunna ta till sig det konceptet den dagen fler hade ett lönearbete i den vita sektorn tror jag inte på.

Kanske det, men att få dem att förstå varför alla bör betala skatt är ett styvt jobb. Sen tror jag inte att det konceptet går hem hos Thailändska politiker i allmänhet då de skulle förlora sina positioner som Phuu Yai i landet om det visade sig att reformer och annat betalades av alla ur statskassan och inte som idag när de kan ta åt sig äran för det ena efter det andra så att man nästan tror att de pyntar för det ur sin egen ficka.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det stämmer att Thaksin indförde fri el för dom med låg förbrukning, vilket bl.a frugans pappa fick nytta av tillsammans med dom flesta andra hushållen i byn, men om det fortfarande finns kvar vet jag inte.

Mvh Isan Lover

Kan Du berätta för mig när Thaksin införde fri el?

Poffa

Det vill jag också veta. Har för mig att det var demokraterna som införde fri el. Svårt att veta vad man ska tycka annars. Om det var Thaksin var det ju bra gjort men om det var demokraterna så var det bara fjäsk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vill jag också veta. Har för mig att det var demokraterna som införde fri el. Svårt att veta vad man ska tycka annars. Om det var Thaksin var det ju bra gjort men om det var demokraterna så var det bara fjäsk.

Nej det var inte demokraterna som införde fri el. Och det var inte heller Thaksin.

Samak införde tillfälligt fri el 2008. Inte undra på att Samak och Thaksin hamnade på direkt kollisionskurs.

I Thaksins Thailand utdelades valfläsket innan valet. Inte efter.

Demokraterna har dock infört fri el permanent. Upp till 90 kWh/mån.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, var det Samak. Det var inte dåligt. Trodde inte han genomförde speciellt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Det stämmer att Thaksin indförde fri el för dom med låg förbrukning, vilket bl.a frugans pappa fick nytta av tillsammans med dom flesta andra hushållen i byn, men om det fortfarande finns kvar vet jag inte.

Mvh Isan Lover

Och som vanligt är denna mans minne begränsat när det gäller fakta som han själv förmedlat tidigare

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt minne är bra men kort :)

Mitt med. Tack och lov för google. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Kanske det, men att få dem att förstå varför alla bör betala skatt är ett styvt jobb. Sen tror jag inte att det konceptet går hem hos Thailändska politiker i allmänhet då de skulle förlora sina positioner som Phuu Yai i landet om det visade sig att reformer och annat betalades av alla ur statskassan och inte som idag när de kan ta åt sig äran för det ena efter det andra så att man nästan tror att de pyntar för det ur sin egen ficka.

Håller med om att det i dagsläget vore väldigt svårt att införa en universiell inkomstskatt i Thailand. Det är ju fortfarande bara en liten del av befolkningen som har en fast månadslön och det skulle krävas en ordentlig informationskampanj för att få alla att se fördelarna med inkomstskatt och givetvis så skulle många initialt vara emot det bland annat pga vetskapen att 30% av statens inkomster och utgifter brukar försvinna in i det svarta hålet korruption.

Det stämmer nog också att många av de provinsiella makthavarna absolut inte vill att de fattiga ska betala skatt och få diverse förmåner för precis som du säger så underminerar det deras makt som kommer från den gamla patroniseringskulturen. Men trots allt, Sverige och alla andra utvecklade demokratier har gått igenom samma fas så givetvis kommer det gå i Thailand också även om det av kulturella skäl går mycket långsammare här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Håller med om att det i dagsläget vore väldigt svårt att införa en universiell inkomstskatt i Thailand. Det är ju fortfarande bara en liten del av befolkningen som har en fast månadslön och det skulle krävas en ordentlig informationskampanj för att få alla att se fördelarna med inkomstskatt och givetvis så skulle många initialt vara emot det bland annat pga vetskapen att 30% av statens inkomster och utgifter brukar försvinna in i det svarta hålet korruption.

Det stämmer nog också att många av de provinsiella makthavarna absolut inte vill att de fattiga ska betala skatt och få diverse förmåner för precis som du säger så underminerar det deras makt som kommer från den gamla patroniseringskulturen. Men trots allt, Sverige och alla andra utvecklade demokratier har gått igenom samma fas så givetvis kommer det gå i Thailand också även om det av kulturella skäl går mycket långsammare här.

Ett ytterligare problem är ju att få arbetsgivare att dra skatten på utbetalad lön eftersom en stor del av lågavlönade arbetare är daglönare och oftast med svart avlöning utan anställningskontrakt och annat som vi är vara vid i Sverige

Skall dom börja betala skatt för sina löntagare blir det ju en massa annat som strular till livet och medför merkostnader som arbetsgivaransvaret medför.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det i dagsläget vore väldigt svårt att införa en universiell inkomstskatt i Thailand. Det är ju fortfarande bara en liten del av befolkningen som har en fast månadslön och det skulle krävas en ordentlig informationskampanj för att få alla att se fördelarna med inkomstskatt och givetvis så skulle många initialt vara emot det bland annat pga vetskapen att 30% av statens inkomster och utgifter brukar försvinna in i det svarta hålet korruption.

Det stämmer nog också att många av de provinsiella makthavarna absolut inte vill att de fattiga ska betala skatt och få diverse förmåner för precis som du säger så underminerar det deras makt som kommer från den gamla patroniseringskulturen. Men trots allt, Sverige och alla andra utvecklade demokratier har gått igenom samma fas så givetvis kommer det gå i Thailand också även om det av kulturella skäl går mycket långsammare här.

Naturligtvis måste en sådan här ekonomisk omändring genomföras stegvis, men lägger man ut alla stegen i förväg och "säljer" in konceptet till Medel-Somchai på rätt sätt bör det kunna vara genomfört på en 3-4 år. Men precis som du så tror jag inte att Phuu Yais ute på landsbygden kommer att acceptera en sådan förändring som ju är ett direkt hot mot deras makt och inflytande. De vill kunna resa runt bland sin valboskap och strö lite allmosor över folket och noga poängtera vem det är som ger allmosorna. Men det är den enda vägen tror jag för att kunna slå sönder det i mångt och mycket hierarki styrda thailändska samhället.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ytterligare problem är ju att få arbetsgivare att dra skatten på utbetalad lön eftersom en stor del av lågavlönade arbetare är daglönare och oftast med svart avlöning utan anställningskontrakt och annat som vi är vara vid i Sverige

Skall dom börja betala skatt för sina löntagare blir det ju en massa annat som strular till livet och medför merkostnader som arbetsgivaransvaret medför.

Att följden blir fler "vita" jobb ser jag inte alls som någon nackdel-visst kommer en del bönder och mindre nogräknade fabriksägare att gnälla om kostnadsökningarna och istället värva illegal arbetskraft från grannländerna men för att citera Carl Bildt så är det den enda vägen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Att följden blir fler "vita" jobb ser jag inte alls som någon nackdel-visst kommer en del bönder och mindre nogräknade fabriksägare att gnälla om kostnadsökningarna och istället värva illegal arbetskraft från grannländerna men för att citera Carl Bildt så är det den enda vägen...

Nej. Fler vita jobb vore bäst i längden men den reformen kommer motarbetas kraftigt av alla arbetsgivare som idag kan betala svart och slippa allt vad arbetsgivaransvar heter som hälsa, skydd och sjukvård/försäkringar/ansvar etc som medföljer arbetsgivaransvaret.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och vem var det som införde den?

Hej

Jag kom inte ihåg om det var TRT eller PPP, men att det var någon av dom visste jag ju.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag kom inte ihåg om det var TRT eller PPP, men att det var någon av dom visste jag ju.

Mvh Isan Lover

Man ska inte sparka på en som redan ligger ner så se detta inlägg inte som en spark.

Hur stämmer ditt inlägg ovan med ditt tidigare där du, med säkerhet, prompt angav att det var Thaksin som var välgöraren?

Tack vare Poffa och BuBuzz fick vi det korrekta ( i alla fall uppfattar jag det så)

Vad säger du?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Man ska inte sparka på en som redan ligger ner så se detta inlägg inte som en spark.

Hur stämmer ditt inlägg ovan med ditt tidigare där du, med säkerhet, prompt angav att det var Thaksin som var välgöraren?

Tack vare Poffa och BuBuzz fick vi det korrekta ( i alla fall uppfattar jag det så)

Vad säger du?

Men du (och andra inklusive mig sjalv) har ju med frenesi havdat att Thaksin stod bakom PPP och att Samak bara var en frontfigur osv.

Seriost, att haka upp sig pa huruvida det var Samak eller Thaksin som inforde initiativet kanns som att sila mygg och missa elefanterna i en pagaende valrorelse.

On topic:

Jag tycker Chuvits nya valaffischer ar for roliga. Chuvit med hund - "om du vill ha en lojal politiker", Chuvit med barn - "om du vill ha en politiker som bryr sig om dig", osv. Dessa nya affischer star kant i kant med de gamla dar ondsint grimaserande Chuvit deklarerar att han skall vara en nagel i ogat pa "makten".

Men jag haller med Tommy om att PAD's "rosta inte"-affischer ar mkt fyndiga. Tigrar, hundar, apor, etc i kostym och en idi*tforklaring av hela parlamentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du (och andra inklusive mig sjalv) har ju med frenesi havdat att Thaksin stod bakom PPP och att Samak bara var en frontfigur osv.

Seriost, att haka upp sig pa huruvida det var Samak eller Thaksin som inforde initiativet kanns som att sila mygg och missa elefanterna i en pagaende valrorelse.

cut

Nu visade det sig att Samak inte alls var den lydiga knähund Thaksin hade förutsatt utan visade sig vara en riktig litet mops som inte alls lydde husse.

T.ex. när Thaksin återvände till Thailand så var Samak inte ens ute och mötte honom. Ett rejält etikettsbrott i Thailand.

Så att tillskriva Thaksin de "tack för att ni valde mig gåvor" som Samak skänkte bort är väl ändå knappast korrekt.

För att garderat sig mot fler sådana misstag som Samak har Thaksin också senare satsat på säkrare kort. Svåger resp. syster.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu visade det sig att Samak inte alls var den lydiga knähund Thaksin hade förutsatt utan visade sig vara en riktig litet mops som inte alls lydde husse.

T.ex. när Thaksin återvände till Thailand så var Samak inte ens ute och mötte honom. Ett rejält etikettsbrott i Thailand.

Så att tillskriva Thaksin de "tack för att ni valde mig gåvor" som Samak skänkte bort är väl ändå knappast korrekt.

För att garderat sig mot fler sådana misstag som Samak har Thaksin också senare satsat på säkrare kort. Svåger resp. syster.

Poffa

Ifall jag inte helt missminner mig så kom idén med gratis el för lågförbrukarna under 6 månader fram lite i panik när PPP trots vidlyftiga löften i valkampanjen om kraftigt höjda minimilöner beslutade sig för att inte höja lönerna alls och det började knorras i leden mitt under finanskrisen.

PPP hade ju fullt upp med att försöka ändra konstitutionen och glömde ju bort den finansiella krisen som pågick i världen under tiden.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Valfläsk är ju något som förmodligen förekommer i alla länder som har val, men det är synd att inte dom viktiga frågorna får större plats, som t.ex militärens roll i samhället, korruptionen, utbildningsfrågorna o.s.v.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Valfläsk är ju något som förmodligen förekommer i alla länder som har val, men det är synd att inte dom viktiga frågorna får större plats, som t.ex militärens roll i samhället, korruptionen, utbildningsfrågorna o.s.v.

Mvh Isan Lover

Det kanske är för att Thailändska politiker inser att prata om sådana frågor är inte det som ger röster i valet för de flesta Thailändare tycker inte sådana frågor är viktiga. Inte lika viktiga som att få reda på vad vart och ett av partierna, kortsiktigt, kan ge den egna personen för ekonomiska fördelar

Man kunde önska att Thailändare var lite mer intresserade av politik på ett större plan men det verkar mer och mer som det är tvärt om tyvärr

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det kanske är för att Thailändska politiker inser att prata om sådana frågor är inte det som ger röster i valet för de flesta Thailändare tycker inte sådana frågor är viktiga. Inte lika viktiga som att få reda på vad vart och ett av partierna, kortsiktigt, kan ge den egna personen för ekonomiska fördelar

Man kunde önska att Thailändare var lite mer intresserade av politik på ett större plan men det verkar mer och mer som det är tvärt om tyvärr

Hej

Lite så är det nog faktiskt, men som sagt valfläsk är allmännt förekommande i dom flesta länder med flera partier att välja på, så det är ju inte unikt för Thailand på något sätt, även om det Thailändska valfläsket är väldigt direkt riktat till olika grupper.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

valfläsk är en betydenhet ingrediens inför valsoppor i hela världen, såväl Sverige som Thailand.

Inget att hetsa upp sig över...bara att försöka förstå hur genomförbart det kan bli. Detta är dock inte helt lätt.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter de senaste 4 åren har man ju svängt rejält i sin Thaksinuppfattning och från att inledningsvis ha gillat honom så finns numera ganska få positiva saker jag har lust att ge honom.

Men det finns faktist en sak som Thaksin gjort, som troligtvis för alltid förändrat det politiska Thailand till det bättre.

Och det är just att använda sig av populism och omfattande valfläsk för att vinna röster.

Numera är det ju som sagt lite av en huggsexa i valfläsk och även om många av löftena knappast kan anses innehålla några bestående livskvalitetsförändringar så höjer de den politiska medvetenheten.

Och de tvingar politiker att tänka mer i termer av folkbaserad politik istället för enbart i termer av politikerbaserad politik.

Ännu är kanske den politiska medvetenheten för låg, och insikten i utländska trygghetssystem för liten, för en generell utveckling mot ett riktigt skattebaserat socialförsäkringssystem.

Och troligen så är det delvis därför Abhisits politik inte vinner gehör. Medans kortsiktighet och löften om snabba bensinpengar och dyligt ger resultat.

Men det är i alla fall på rätt väg. Och det får vi kanske tacka Dr T och hans thaksinomics för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...