Jump to content
IGNORERAD

Allemansrätt i Thailand


leifen

Recommended Posts

Vi är ju bortskämda med att nästan allt är fritt i vår natur i Sverige.

Hur är det i Thailand?

Får man plocka svamp och vilda bär i de Thailändska skogarna?

Sportfiske i sjöar och floder?

Vandra och campa i Thailand?

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Vad man får och vad de gör är inte samma sak :)

T ex så blir en familjs skog nära byn rensad även på djur. Det är väldigt sällan det syns någon orm där, råttor finns lite fler kvar, fastän de äts också.

En del yngre stadsbor åker och campar, men jag tror det brukar vara till ställen där det är godkänt.

Det finns ganska mycket nationalparksmarker. I (vissa) nationalparker finns vandringsleder t ex i bergen i Nakon Rachasimaprovinsen.

Hörde att byfolket sticker och jagar i någon större skog. Tror de menade in i nationalparken där. Knappast tillåtet :)

Ingen aning gällande fiske.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plocka svamp och bär är tillåtet i skogar ägda av staten.

Många Thaiare plockar även svamp i mörkret med pannlampor då de syns bättre enligt gumman(Thailogik) :huh:

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Plocka svamp och bär är tillåtet i skogar ägda av staten.

Många Thaiare plockar även svamp i mörkret med pannlampor då de syns bättre enligt gumman(Thailogik) :huh:

Har aldrig blivit plockad i Thaihland :rotfl:

Och pannlampa var en bra ide för andra aktiviteter????????????

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har aldrig blivit plockad i Thaihland :rotfl:

Och pannlampa var en bra ide för andra aktiviteter????????????

Ja det är ju bra med lampa då så att man upptäcker eventuell oönskad svampkultur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är ju bortskämda med att nästan allt är fritt i vår natur i Sverige.

Hur är det i Thailand?

Får man plocka svamp och vilda bär i de Thailändska skogarna?

Sportfiske i sjöar och floder?

Vandra och campa i Thailand?

Leif

Vilda bär var intressant! Jag har alltid hört att det inte finns vilda bär i Thailand.

Konstigt nog har jag dålig koll på vad som är tillåtet i övrigt, men någon allemansrätt finns inte.

Campa är inte tillåtet annat än på särskilda upplåtna platser.

Jag har säkert brutit mot en hel del av reglerna. Har genat över risfält, t.ex. Tveksamt om vi inte bröt mot reglerna när vi fångade grodor, med pannlampa. Kan rekomenderas både roligt och gott att äta när de blivit tillagade.

Plocka frukt hos grannarna har jag tillstånd till, så länge det inte finns farliga ormar i träden förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plocka svamp och bär är tillåtet i skogar ägda av staten.

Många Thaiare plockar även svamp i mörkret med pannlampor då de syns bättre enligt gumman(Thailogik) :huh:

Magic mushrom, kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilda bär var intressant! Jag har alltid hört att det inte finns vilda bär i Thailand.

Visst finns det vilda bär i Thailand.

Här plockar gumman några vildvuxna syrliga bär i statens skog.

De såg ut som blåbär.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Plocka frukt hos grannarna har jag tillstånd till, så länge det inte finns farliga ormar i träden förstås.

Av vem har du fått tillstånd? Frugan eller markägaren? ;)

Svärföräldrarna har upptäckt att träden på vår tomt ger mycket mer frukt nu när det kom upp en mur kring tomten. Det

finns också mer fisk i dammen...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Av vem har du fått tillstånd? Frugan eller markägaren? ;)

Svärföräldrarna har upptäckt att träden på vår tomt ger mycket mer frukt nu när det kom upp en mur kring tomten. Det

finns också mer fisk i dammen...

Muntligt tillstånd av grannarna. I ett fall hyr bara grannen så dom är inte markägare, men jag är inte orolig för det? :)

Hos oss tror jag inte det gör så stor skillnad med mur eller inte mur. Visst försvinner det, men inte så väldigt mycket. Hos oss är det nog så att släkten är värst! :kort: Sedan är väl grannarna smarta, om jag får plocka hos dom, varför ska inte dom kunna plocka hos oss. Enkel thailogik! :na:

Det som försvinner mest hos oss är nog till surgrannen på ena sidan som ställer till både det ena och det andra. Han skulle nog aldrig bjuda på en frukt. Men han har gjort en egen fiskdamm nu så fisksvinnet hos frugans bror har blivit mindre, utan mur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det vilda bär i Thailand.

Här plockar gumman några vildvuxna syrliga bär i statens skog.

De såg ut som blåbär.

Ser du bild och allt på en gång. Solklar bevisning. Frugan har sagt att det inte finns. Det finns inte ens något ord för bär på thailändska har hon sagt. Jag vet inte om det är en missuppfattning eller inte. Det vore roligt att veta vad bär heter isåfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Skogsbär heter ungefär Phålamai-pah

De blå som visades på fotot heter Lep Maw här i Södra Isaan.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Skogsbär heter ungefär Phålamai-pah

De blå som visades på fotot heter Lep Maw här i Södra Isaan.

Jag har hört att dom thailändare som pratar om att komma hit eller har varit här och plockat bär har sagt phålamai. Sedan har dom gått över till det swethaiska "baer", vilket ju fungerar bättre här i Sverige. Men jag har aldrig hört någon förutom dom som pratar lao haft några andra ord för bär. Så egentligen har nog frugan rätt när hon säger att det inte finns något speciellt ord för bär utan att det räknas som en slags frukt.

När vi varit ute i skogen och plockat bär och stöt på thailändska bärplockare är de ju ofta från Isaan. En gång hörde jag några som sa "bakk damm", "bakk daeng" och "bakk luang" om blåbär, lingon och hjortron. Vet inte om det är lao eller någon annan dialekt, jag har aldrig hört det sedan. Och släktingarna är för dåliga på lao för att veta. Jag kommer inte ihåg om dom kom från Chayapom eller Buriram men det kan lika gärna ha varit någon annanstans ifrån de kom.

Hur pass vanliga är dom blå och används dom i någon speciel maträtt? I trakterna runt Pitsanulok har jag inte sett dom. Men det kan ju vara för att man inte har tittat så mycket på buskar eller att man sett dom och dom inte haft några bär just den tiden på året. Där vi har huset är där rismarkerna börjar övergå i bergstrakter, med mestadels slättlandskap. Dom kanske inte trivs i den typen av landskap!

Frugan har vaknat. Hon säger att de blå kallas "Ma tan kah", och äts som frukt.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att dom thailändare som pratar om att komma hit eller har varit här och plockat bär har sagt phålamai. Sedan har dom gått över till det swethaiska "baer", vilket ju fungerar bättre här i Sverige. Men jag har aldrig hört någon förutom dom som pratar lao haft några andra ord för bär. Så egentligen har nog frugan rätt när hon säger att det inte finns något speciellt ord för bär utan att det räknas som en slags frukt.

När vi varit ute i skogen och plockat bär och stöt på thailändska bärplockare är de ju ofta från Isaan. En gång hörde jag några som sa "bakk damm", "bakk daeng" och "bakk luang" om blåbär, lingon och hjortron. Vet inte om det är lao eller någon annan dialekt, jag har aldrig hört det sedan. Och släktingarna är för dåliga på lao för att veta. Jag kommer inte ihåg om dom kom från Chayapom eller Buriram men det kan lika gärna ha varit någon annanstans ifrån de kom.

Hur pass vanliga är dom blå och används dom i någon speciel hmaträtt? I trakterna runt Pitsanulok har jag inte sett dom. Men det kan ju vara för att man inte har tittat så mycket på buskar eller att man sett dom och dom inte haft några bär just den tiden på året. Där vi har huset är där rismarkerna börjar övergå i bergstrakter, med mestadels slättlandskap. Dom kanske inte trivs i den typen av landskap!

Frugan har vaknat. Hon säger att de blå kallas "Ma tan kah", och äts som frukt.

Frugan säger att phålamai är Thailand och typ makmai heter bär på isaan, kanske samma på lao.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...