Jump to content
IGNORERAD

Tull för produkter (solceller) ifrån Kina


Surin P3

Recommended Posts

Finns det någon som har koll på någon leverantör, installatör av dessa solcellspaneler?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • JohanB

    16

  • Surin P3

    12

  • Soengsang

    3

  • Burken

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest BpaijingKatai

 

Priserna var givetvis i THB.

Precis min tankegång också. Pensionen är inte så fet!

Solpanelspriserna sjunker och elpriserna stiger.

Sen kommer det också att kännas gott i själen att inte belasta miljön när AC:n går..

Huvuddelen av thai-elen görs ju i naturgaseldade gasturbin-kraftverk.

Bättre att naturgasen (NGV) används till fordonstrafiken, än att eldas upp till el.

Johan

 

 

Om jag minns rätt så hade du en tråd om ditt bygge för några år sedan, jag vill minnas att du hade järnkoll på det mesta inom husbygge i Thailand.

-Har du någon koll på om det går att skarva svenska golvbrunnar med thai rör?

Om det går vad behöver man för prylar??

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag minns rätt så hade du en tråd om ditt bygge för några år sedan, jag vill minnas att du hade järnkoll på det mesta inom husbygge i Thailand.

-Har du någon koll på om det går att skarva svenska golvbrunnar med thai rör?

Om det går vad behöver man för prylar??

 Hej, börjar bli lite OT i den här tråden, men jag lägger in en länk till dimensioner på Thai-rör, så du kan kolla om något passar. Jämför både ytter och innermått, då man även kan använda en muff för och skarva.Thai-PVC rör-limmet borde fästa på golvbrunnsplasten om det inte är polyeten. Jag har också sett muffar med gummitätning på HomePro mm

http://www.thaipipe.com/products&services/upvcpipe.htm

 

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt bra tråd, hur fasen kan jag ha missat den???

Antagligen var jag utan bra internet, på jobb, när den startades...

 

Solpanelsdrivna AC är fan klockrent! När det är som varmast sparar man som mest.

Tyvärr hade det funkat dåligt i vårt radhus i Bkk, för liten yta, tror jag.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
 Hej, börjar bli lite OT i den här tråden, men jag lägger in en länk till dimensioner på Thai-rör, så du kan kolla om något passar. Jämför både ytter och innermått, då man även kan använda en muff för och skarva.Thai-PVC rör-limmet borde fästa på golvbrunnsplasten om det inte är polyeten. Jag har också sett muffar med gummitätning på HomePro mm

http://www.thaipipe.com/products&services/upvcpipe.htm

 

Johan

 

Stort tack!

Du är en guld gruva!

 

EDIT:

Jag tror att en del svenska brunnar är av annan plast.

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Grymt bra tråd, hur fasen kan jag ha missat den???

Antagligen var jag utan bra internet, på jobb, när den startades...

 

Solpanelsdrivna AC är fan klockrent! När det är som varmast sparar man som mest.

Tyvärr hade det funkat dåligt i vårt radhus i Bkk, för liten yta, tror jag.

 

MVH Tommy

 

Ska man komplettera ett äldre hus så är väl solceller vettigt, ska man bygga nytt så finns det massor att hitta om man söker på:

Solar cooling

Solar cooling system

Solar cooling passive

Och mycket mera....

EDIT:

En länk:

 

 

 

 

En till:

 

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack!

Du är en guld gruva!

 

EDIT:

Jag tror att en del svenska brunnar är av annan plast.

Svenska golvbrunnar är oftast i materialet PP plast som inte är limbart, så oringstätning är att föredra

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Svenska golvbrunnar är oftast i materialet PP plast som inte är limbart, så oringstätning är att föredra

 

Jag var ganska säker på det då jag stoppat in några Purus i kåken, men helt säker var jag inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Förbrukning för t.ex en Panasonic 24.000BTU:

Electrical Data:

Voltage: 230

Running Current: 12.1 amps

Power Input: 2680 watts

2680W är förbrukningen när den går kontinuerligt för fullt (100%).

Med en intermittens på 50 % (dvs att kompressorn går 50% av tiden AC'n är påslagen, t.ex 6min på-6min av) är medelförbrukningen 1340W

En "grid tied" (nätansluten) solcells-anläggning med 10-12st seriekopplade paneler (t.ex Suntech STP285-24/VD) och en 3KW inverter är ungefär vad som skulle behövas för att göra din 24.000BTU-AC "kostnadsfri" att driva.

Det behövs 10-12st därför att spänningen ska vara mellan 350-450 Volt från de seriekopplade panelerna (Pmax 35,8Volt @ 7,95Amp/panel) för att invertern ska fungera bra.

Får du t.ex 6 timmar/dag med 2600Watt inmatat på ditt nät, räcker det för att kompensera AC:ns förbrukning för c:a 12 timmars drift/dag.

Dessa 6 timmar/dag med 2600W är inte 6timmar med sol, utan ett medelvärde för sol på panelerna hela dagen med fast monterade paneler där solen inte kommer in vinkelrätt hela tiden. Även lutningen (c:a 5-15 grader rekommenderas i Thailand) är av betydelse då solens "bana" är på olika höjd vinter/sommar.

Du använder alltså inga ackumulatorer (batterier), utan det är direktkopplat och synkroniserat till elnätet, som används som en reservoar som du tar ut eller matar in elenergin i. Blir det elavbrott så slår invertern av omedelbart!

Använder du inte AC:n så går din överskottsel från solpanelerna ut på nätet och "kediteras" föhoppningsvis genom att elmätaren saktar ner eller går baklänges, om du genererar mer el än du förbrukar.

Det finns skisser på exempel hur det kopplas tidigare i den här tråden. Googla också t.ex på "grid tied inverter" , så får du veta mer vad det är frågan om.

Alltså i runda slängar 50-80 tusen för panelerna + inverter + montering och lite sladd.mm

Johan

 

Eftersom vi bara bor halva året i Thailand så skulle ta ca 10 år innan jag fått tillbaka kostnaden för inköp och installation.

Sen är det väl en viss brukstid på panelerna innan de måste förnyas. Jag uppskattar elkostnaden till ca 1500 baht/månad för min ac.

Så med andra ord finns det ingen lönsamhet för ett vanligt hushåll som bara nyttjar huset halva året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Eftersom vi bara bor halva året i Thailand så skulle ta ca 10 år innan jag fått tillbaka kostnaden för inköp och installation.

Sen är det väl en viss brukstid på panelerna innan de måste förnyas. Jag uppskattar elkostnaden till ca 1500 baht/månad för min ac.

Så med andra ord finns det ingen lönsamhet för ett vanligt hushåll som bara nyttjar huset halva året.

 

Om din anläggning matar ut ström på nätet som du själv inte använder så FÅR du pengar av el-bolaget de sex månaderna du är i sverige och sparar till nästa resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om din anläggning matar ut ström på nätet som du själv inte använder så FÅR du pengar av el-bolaget de sex månaderna du är i sverige och sparar till nästa resa.

Jag stänger av all el då vi reser härifrån. Mest pga av att det är strömavbrott flera gånger per dag under regnperioden.

Då jag inte vill att någon skall ha tillgänglighet till huset, det är näst intill omöjligt att få nån thai som man kan lita på samt att

de saknar kunskap om att sköta driften av ett sånt system. Så min slutsats är att det inte skulle fungera i praktiken om man själv inte finns på plats.

Ändrades av Burken
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jag stänger av all el då vi reser härifrån. Mest pga av att det är strömavbrott flera gånger per dag under regnperioden.

Då jag inte vill att någon skall ha tillgänglighet till huset, det är näst intill omöjligt att få nån thai som man kan lita på samt att

de saknar kunskap om att sköta driften av ett sånt system. Så min slutsats är att det inte skulle fungera i praktiken om man själv inte finns på plats.

 

 

Om jag fattat rätt så ska det gå helt automatiskt.

Vid strömavbrott så bryter din anläggning så den inte skickar ut el på en lina som el gubbsen tror är spänningslös och slår till igen då den känner spänning utifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får en att tänka på någon i norrland som ville driva sitt hus med vattenkraft från en bäck, han byggde allt själv men han fick inte använda denna anläggning enligt vad jag minns, var några år sedan!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattat rätt så ska det gå helt automatiskt.

Vid strömavbrott så bryter din anläggning så den inte skickar ut el på en lina som el gubbsen tror är spänningslös och slår till igen då den känner spänning utifrån.

 Så har jag också uppfattat funktionen på samtliga "grid tie" invertrar.

Automatiskt avslag vid avbrott, underspänning (mindre än190V) eller överspänning på nätet.

Invertern kan vid avbrott inte ge ström till nätet, då inte finns någon spänning och frekvens/fasläge att synkronisera på.

När nätspänningen kommer tillbaks, kopplas invertern automatiskt in igen och låser omedelbart på spänning/fas.

Det kallas "Island protection" i specifikationerna (har inget med vulkanerna på Island att göra)

 

Vad som är oklart är vad elbolaget säger om mätaren snurrat baklänges ett tag när man inte är där och mätarmannen noterar en lägre siffra än föregående avläsning.

Dom kommer givetvis att starkt misstänka mätar-fiffel..så viss försiktighet bör iaktas, om man inte har något avtal med dom.

 

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant koncept för elproduktion, från Göteborg och Åmål, de hoppas på en beställning på 5000 aggregat i närtid, exportera till Kina, imponerande om det funkar!

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/article3233172.ece http://www.cleanergy.com/solar/utility-scale-solar-parks/

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

så viss försiktighet bör iaktas, om man inte har något avtal med dom

 

Ska nog vara omöjligt att få betalt av Elverket om man inte har avtal med dem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...