Jump to content
IGNORERAD

Tull för produkter (solceller) ifrån Kina


Surin P3

Recommended Posts

Om man beställer nåt från Kina till Thailand, blir det tullavgifter på det när sakerna väl kommer till Thailand?

Är det nån skillnad på om produkterna kommer ifrån t.ex. Shanghai, Jiangsu eller Hong Kong?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • JohanB

    16

  • Surin P3

    12

  • Soengsang

    3

  • Burken

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok

Jag är inte helt säker på detta men...

jag har just en diskussion med ett företag där de advokater jag pratat med säger att;

Thailand och Kina är med i Asean. Därmed skall i princip varor som flödar mellan länderna inte beläggas med tull.

Kina har haft planer på att etablera ett gigantiskt center utanför Bangkok för ompackning av varor innan dessa skeppas till Europa. Detta för att Kinas varor ofta är belagda med höga tullar och genom att mellan-landa varorna i Thailand så kan Kina åtnjuta de särskilda, förmånliga, tullsatser som Thailand har med EU och USA.

Det torde inte vara någon skillnad på varifrån i Kina produkterna skickas.

Jag har en verksamhet där vi skickar produkter från Europa till Singapore(=Asean-land). Därefter tar vi produkterna in i Thailand.

Detta gör att vi sparar 15-20% tullsatser vilket kan bli mycket pengar!!

Man måste ha en del arrangemang (som lokalt bolag i Singapore etc) för att det ska fungera men funkar...det gör det.

Faktiskt är Thai customs web site rimligt uppdaterad (förutom en del felaktiga blanketter och annat) Kolla mer där. http://www.customs.go.th/Customs-Eng/indexEng.jsp

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte helt säker på detta men...

jag har just en diskussion med ett företag där de advokater jag pratat med säger att;

Thailand och Kina är med i Asean. Därmed skall i princip varor som flödar mellan länderna inte beläggas med tull.

Kina har haft planer på att etablera ett gigantiskt center utanför Bangkok för ompackning av varor innan dessa skeppas till Europa. Detta för att Kinas varor ofta är belagda med höga tullar och genom att mellan-landa varorna i Thailand så kan Kina åtnjuta de särskilda, förmånliga, tullsatser som Thailand har med EU och USA.

Det torde inte vara någon skillnad på varifrån i Kina produkterna skickas.

Jag har en verksamhet där vi skickar produkter från Europa till Singapore(=Asean-land). Därefter tar vi produkterna in i Thailand.

Detta gör att vi sparar 15-20% tullsatser vilket kan bli mycket pengar!!

Man måste ha en del arrangemang (som lokalt bolag i Singapore etc) för att det ska fungera men funkar...det gör det.

Faktiskt är Thai customs web site rimligt uppdaterad (förutom en del felaktiga blanketter och annat) Kolla mer där. http://www.customs.go.th/Customs-Eng/indexEng.jsp

Om kineserna gör som du säger ovan att de skall få lägre tull så bryter de mot lagen och förfalskar C.O. I EU så gäller det vad huvuddelen har tillverkats och inte var de har packat varorna. Har för mig att Thailands tullfrihet är borta på de flesta varorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nack Laeng

Motoon e proffs på sånt här P3 :whistle:

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Om kineserna gör som du säger ovan att de skall få lägre tull så bryter de mot lagen och förfalskar C.O. I EU så gäller det vad huvuddelen har tillverkats och inte var de har packat varorna. Har för mig att Thailands tullfrihet är borta på de flesta varorna.

ja jag var också väldigt förvånad över detta. Det lät väldigt enkelt men... detta var planen. Jag vet inte om man fortsatt enligt planen eller om projektet är nedlagt..

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Mooton skriver ovan så är det ren för falskning av ursprung i så fall.

De flesta varor generellt har liknande tullsatser in till EU oavsett om de kommer från Kina eller Thailand.

Från Thailand kan man dock avnjuta preferenstull (lägre procentsats om man uppvisar just ursprungscertifikat), vilket knappt finns kvar för varor från Kina.

P.s. P3 du kan kolla tull på varorna du skall importera här;

http://igtf.customs.go.th/igtf/en/main_frame.jsp

Bra om du vet taric-/Statnummer (tariff code) på varorna.

Det kan vara knepigt på tullspråk, PM'a om du behöver hjälp.

Ändrades av Franco
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tänkte importera till Thailand ifrån Kina är solceller. Förmodligen 100% tillverkade i Kina.

Jag kollar om jag hittar mera info på tullverkets hemsida.

Tackar för hjälpen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tänkte importera till Thailand ifrån Kina är solceller. Förmodligen 100% tillverkade i Kina.

Jag kollar om jag hittar mera info på tullverkets hemsida.

Tackar för hjälpen...

Hej, är det solceller (Photo-electric) för att producera el,

eller solfångare (solar collectors) för att producera varmvatten, du vill importera?

Är själv mycket intresserad av ett par "flat panel solar collectors" på 1x2m, för att få billigt varmvatten i huset.

Solfångarna med vacuumrör blir för varma i Thailand och får lätt systemet i kokning, med de problem det blir då.

Får 5470 träffar i China och 0 träffar i Thailand vid sök på Alibaba....

Amerikanskt Tariff (eller Taric) No. 8419.19.00.40 (eller 00 på slutet om det inte blir några träffar på 40)

Nu är det inte 6000 tillverkare, utan de flesta som säljer är distributörer som har 0 koll på kvalitén, dom bara kränger..

Så det fodras en hel del reseach för att hitta en seriös säljare och få ett bra pris på frakten...

Nånting så här ska en bra en se ut, får man hoppas!

1267749493030_hz_fileserver3_270145.jpgtinox flat plate solar collector

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har beställt från Kina och åkte på 30% tull och avgifter.

Jag beställde till mitt bolag, tydligen andra tariffer om importeras privat till en Thai.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Solceller för elproduktion. Orkar inte sitta med elräkning nå mer. Har hittat rätt producent för både cellerna och invertern.

Beställer så snart jag fått reda på att tullavgifterna inte blir för dyra.

Skickat med Tapatalk/iPhone

Link to comment
Dela på andra sajter

Solceller för elproduktion. Orkar inte sitta med elräkning nå mer. Har hittat rätt producent för både cellerna och invertern.

Beställer så snart jag fått reda på att tullavgifterna inte blir för dyra.

Skickat med Tapatalk/iPhone

Interessant!!

Har du planerat för en större batteribank eller sälja/köpa direkt till/från det befintliga elnätet (om det funkar i Thailand)?

Vet du om de Thailändska elmätarna kan snurra baklänges, om man matar in överskotts-ström, givetvis i rätt fas och spänning "bakvägen" genom mätaren?

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat med elverket och tack vare VSPP lagarna så får man en mätare till som mäter det du producerar och går direkt till stolpen igen.

Och sen betalar eller får tillbaka om du producerar mer än du konsumerar.

Systemet blir betydlig billigare jämfört med att lagra själv. Mest pga att man slipper batterier. Nackdelen är väl att ett strömavbrott fortfarande märks. Men nu har vi sällan avbrott :)

Har räknat ut att ca 4 KW celler bör räcka och bli över och som priserna ser ut nu så 4000 USD för cellerna plus ca 1000 USD för invertern plus lite annat krafs, bör bli ett bra system. Så 200000 Baht fås igen på ca 3,5 år hemma hos oss.

Skickat med Tapatalk/iPhone

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Mycket intressant tråd!

Detta kommer jag följa noga

Initiativrikt!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Väldigt intressant tråd

Finns det ingen möjlighet att ansluta systemet inne i sitt eget hus och sedan ha en elmätare i stolpen som kan gå åt båda hållen beroende på förbrukning eller produktion ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat med elverket och tack vare VSPP lagarna så får man en mätare till som mäter det du producerar och går direkt till stolpen igen.

Och sen betalar eller får tillbaka om du producerar mer än du konsumerar.

Systemet blir betydlig billigare jämfört med att lagra själv. Mest pga att man slipper batterier. Nackdelen är väl att ett strömavbrott fortfarande märks. Men nu har vi sällan avbrott :)

Har räknat ut att ca 4 KW celler bör räcka och bli över och som priserna ser ut nu så 4000 USD för cellerna plus ca 1000 USD för invertern plus lite annat krafs, bör bli ett bra system. Så 200000 Baht fås igen på ca 3,5 år hemma hos oss.

Skickat med Tapatalk/iPhone

Det där låter som ett riktigt bra och modernt system. :great:

Batterierna kostar en hel del också och har inte så lång livslängd, och invertern behövs ju i alla fall.

Du får "planera" strömavbrotten till då solen lyser...

Jag har sett en hel del såna system i södra Tyskland förra året. En hel by hade solceller på nästan varenda tak!! C:a 40-50st paneler / hus.

Jag tror att det finns kombinations-invertrar också med extra utgång för några batterier, så mindre strömavbrott kan räddas, om man bor så till.

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Väldigt intressant tråd

Finns det ingen möjlighet att ansluta systemet inne i sitt eget hus och sedan ha en elmätare i stolpen som kan gå åt båda hållen beroende på förbrukning eller produktion ?

http://solar.smps.us/grid-tied.html

http://solar.smps.us...tie-backup.html

Jo, dom säger här att "it may spin your electric meter backwords". Ska väl då vara de gamla mekaniska (som dom har i Thailand):great:

Låter krångligt med 2 mätare, för invertern ska ju kopplas in efter mätaren och måste ha en inkommande spänning/ström att addera sin utgående effekt till.

En liten nackdel är att om nätspänningen falerar, så kan solcellerna/invertern inte leverera någon 220-ström till huset.

En med batteribackup är lite mer komplicerad, då den ska koppla över på batterierna vid strömavbrott och sen koppla in synkroniserat på nätet när strömmen kommer tillbaka.

Koppling för en enfas anläggning utan backup, respektive med batteribackup.

(Observera att de här schemana är amerikanska och visar 2-fas 110V spänning med mittnolla)

post-6170-0-44072300-1307733210_thumb.jp

post-6170-0-37812200-1307733957_thumb.jp

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

surin

Vad får du betala per W för solpanelerna?

De har ju gått ner i pris väldigt mycket det senaste året.

Link to comment
Dela på andra sajter

surin

Vad får du betala per W för solpanelerna?

De har ju gått ner i pris väldigt mycket det senaste året.

Har räknat ut att ca 4 KW celler bör räcka och bli över och som priserna ser ut nu så 4000 USD för cellerna

Lite snabb huvudräkning säger mig att det borde bli ca 1$ per W B)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Man köpa dem för euro0.10 i Amsterdam från ett kina företag.

Kommer inte ihåg vad de tar för dem FOB Kina. Priserna går ner varje månad. Har fått lägre priser i princip varje månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått pris på runda slängar 1 USD per Watt.

Att köpa celler idag för 0.1 Euro låter för billigt för att vara nån högre kvalitet.

Angående krånglighet att driva systemet på två mätare är inte direkt så krångligt, vad jag förstår.

Det är i princip två helt separata system där cellerna med inverter (som drivs med ditt befintliga elsystem) och ny mätare, levererar el till stolpen.

Din gamla, befintliga mätare mäter din elkonsumtion, precis som vanligt.

Elgubben kommer sen en gång i månaden och läser av båda systemen och jag betalar eller får tillbaka mellanskillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått pris på runda slängar 1 USD per Watt.

Att köpa celler idag för 0.1 Euro låter för billigt för att vara nån högre kvalitet.

Angående krånglighet att driva systemet på två mätare är inte direkt så krångligt, vad jag förstår.

Det är i princip två helt separata system där cellerna med inverter (som drivs med ditt befintliga elsystem) och ny mätare, levererar el till stolpen.

Din gamla, befintliga mätare mäter din elkonsumtion, precis som vanligt.

Elgubben kommer sen en gång i månaden och läser av båda systemen och jag betalar eller får tillbaka mellanskillnaden.

Vad jag tänkte på att det skulle vara krångligt var inte själva installationen.

Nu vet jag inte hur det är med energi-skatt/moms och elföretagets vinst i Thailand.

Men troligen får du avsevärt mindre betalt för den ström du levererar till elverket i den nya mätaren, än vad du får betala för den ström du förbrukar i den andra mätaren.

Du får i så fall, förutom din stora investering även betala både "vinst" & skatt och på den egenframställda strömmen som du förbrukar själv !!

Sitter invertern kopplad innanför din mätare (som på de amerikanska schemorna jag klistrade in ovanför) så minskar din elförbrukning på mätaren och överskottet kan ev. få mätaren att "spin backwords" (om det funkar med de thailändska)

Du skulle i så fall inte behöva anmäla din intallation över huvud taget, då du inte manipulerar mätaren eller elverkets system. Du konsumerar enbart sin egenframställda energi.

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag tänkte på att det skulle vara krångligt var inte själva installationen.

Nu vet jag inte hur det är med energi-skatt/moms och elföretagets vinst i Thailand.

Men troligen får du avsevärt mindre betalt för den ström du levererar till elverket i den nya mätaren, än vad du får betala för den ström du förbrukar i den andra mätaren.

Du får i så fall, förutom din stora investering även betala både "vinst" & skatt och på den egenframställda strömmen som du förbrukar själv !!

Sitter invertern kopplad innanför din mätare (som på de amerikanska schemorna jag klistrade in ovanför) så minskar din elförbrukning på mätaren och överskottet kan ev. få mätaren att "spin backwords" (om det funkar med de thailändska)

Du skulle i så fall inte behöva anmäla din intallation över huvud taget, då du inte manipulerar mätaren eller elverkets system. Du konsumerar enbart sin egenframställda energi.

Johan

Precis min tanke också. Därav frågan jag ställde om detta.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, skatter lär man aldrig komma undan, men de lär inte vara över 100%. :)

Som jag förstått avtalet så får man samma pris för den elen man säljer, som den lägsta taxan av den, som konsument, förbrukade elen, -2%.

Sen "kostar" inte mig nåt att producera elen, förutom inköp och underhåll så en rejält sänkt elkostnad är ett måste, hur man än räknar.

Om jag sen överproducerar el och får betala skatt är inget som direkt stör mig.

När man sen väl fått igång systemet är det väl bara att utöka antalet celler för att jämna ut skillnaden så gott det går.

Det är i alla fall min tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Intressant tråd. Har 2 st 65 w paneler på taket som laddar järnfosfat celler, 48 V /120 Ah. Driver alla utelampor och diverse fläktar med detta.

Rullat i 2 år nu utan större underhåll.

Funderat i samma banor o bygga ut mer, men panelerna är tok för dyra i bra kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, skatter lär man aldrig komma undan, men den lär inte vara över 100%.

Som jag förstått avtalet så får man samma pris för den elen man säljer, som den lägsta taxan av den, som konsument, förbrukade elen, -2%.

Sen "kostar" inte mig nåt att producera elen, förutom inköp och underhåll så en rejält sänkt elkostnad är ett måste, hur man än räknar.

Om jag sen överproducerar el och får betala skatt är inget som direkt stör mig.

När man sen väl fått igång systemet är det väl bara att utöka antalet celler för att jämna ut skillnaden så gott det går.

Det är i alla fall min tanke.

-2% skillnad låter för bra för att vara sant.....osv.. om inte den lägsta taxan är extremt låg och subventionerad av myndigheterna.

Det var inte vinst /skatt/moms på ev överskottsel du säljer till elverket jag tänker på, utan på den el som du tillverkar och sen förbrukar och som sen går genom båda dina elmätare tillbaka till ditt hus.

Om det inte finns något subventionsbidrag från staten inblandat, så verkar avtalet orimligt dåligt för elbolaget.

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...