Jump to content
IGNORERAD

Uppehållstillstånd i Thailand, nån som har ett sånt?


Tommy

Recommended Posts

Läste lite i en tråd om Buriram, det snackades om visa i Thailand, och om medborgarskap, men inget nämndes om Uppehållstillstånd (vilket jag funderade på innan omständigheter som jag undviker att tala om på forum, gjorde att vi flyttar till Sverige om 7 dagar).

En Länk där reglerna presenteras: http://www.thaivisa.com/300.0.html

Verkar inte omöjligt, max 100 per land beviljas per år men det kan ju inte vara ett problem för Svenskar.

Nån på MPR som har ett?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste lite i en tråd om Buriram, det snackades om visa i Thailand, och om medborgarskap, men inget nämndes om Uppehållstillstånd (vilket jag funderade på innan omständigheter som jag undviker att tala om på forum, gjorde att vi flyttar till Sverige om 7 dagar).

En Länk där reglerna presenteras: http://www.thaivisa.com/300.0.html

Verkar inte omöjligt, max 100 per land beviljas per år men det kan ju inte vara ett problem för Svenskar.

Nån på MPR som har ett?

MVH Tommy

Max 100 per land betyder inte att det utfärdas 100 per land. Lär i praktiken vara ganska besvärligt att få. I alla fall enligt mitt lokala immigration i Ayutthaya.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har säkert rätt i att det är krångligt att få tag på ett, sen att det kostar ca 20.000 SEK om man har en Thai hustru eller barn och det dubbla annars, kan säkert skrämma iväg flera sökande.

Fast det kostar väl "bara" 7600bath att söka, den stora summan är för pappren vid ett godkänt Uppehållstillstånd.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick för 10 dagar sen besked om att jag kanske kan söka om ett år.

Priset som du skriver är 7600 och resten 95.000 vid godkänt tillstånd.

Hur krångligt det är återstår att se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några fördelar med uppehållstillstånd mer än att man slipper besöken på Immigration?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några fördelar med uppehållstillstånd mer än att man slipper besöken på Immigration?

Nja, det beror väl på vad man har för planer, men jag skulle säga att den enda generella fördelen är att man kan bo här utan visumproblem tills man tröttnar.

För mig personligen, känns det som ett bra alternativ, med tanke på att jag i bästa fall har över ett halvt sekel kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Finns det några fördelar med uppehållstillstånd mer än att man slipper besöken på Immigration?

(De nämner det i texten i länken ovan =

A permanent resident also has a number of other privileges such as, for example, being able to:

a/ buy a condominium without being required to transfer money from abroad;

b/apply for naturalization in accordance with the law concerned;

c/ have thai nationality granted to children who are born in Thailand;

d/ become a director of a public company; and (e) apply for an extension of stay or permanent residence for non-Thai family members.

Ändrades av Sek Losos uncle

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Max 100 per land betyder inte att det utfärdas 100 per land. Lär i praktiken vara ganska besvärligt att få. I alla fall enligt mitt lokala immigration i Ayutthaya.

Poffa

Hej,

Det verkar som det ställs ganska höga krav på den som vill få ett "residence permit". Ännu högre om man skulle få för sig att ansöka om ett thailändskt medborgarskap. Man kan bara tänka sig vad PK-maffian i Sverige skulle börja yla om något av partierna i Sverige framförde liknande krav. Jan Helin inte minst. 100 personer/dag åt varje land snarare, utan det allra minsta krav på motprestation.

Aliens who wish to apply for Thai nationality under the Nationality Act B.E. 2508 (A.D. 1965):

"They must be of the age of majority, be of good character, be gainfully employed"

Link to comment
Dela på andra sajter

"They must be of the age of majority, be of good character, be gainfully employed"

Inte så svårt egentligen... Det innebär att du ska vara kompis med nuvarande prem.minister, bekosta hans kampanj och hans familjs levnadsomkostnader, driva en välbesökt bar i Pattaya, vara snäll o glad, o vara thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...