Jump to content
IGNORERAD

Bra byggfirma runt udon?


Guest DrRambone

Recommended Posts

Guest DrRambone

Jag behöver byta ut 3-6 pelare som väder och termiter har gått hårt åt.

Vill byta ut dom mot betongpelare klädda i trä som termiterna inte gillar.

Nån som kan reka en vettig byggare?, dom lokala snickarna ger jag inte mycket för.

Ändrades av DrRambone
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får väl göra som alla andra prata med Alan the Builder.

Han är ju sponsor på forumet så titta i sponsordelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Du får väl göra som alla andra prata med Alan the Builder.

Han är ju sponsor på forumet så titta i sponsordelen.

Nja, han håller till i surin, för långt bort.

Jobbet är inte så stort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, han säger nog samma. För långt för ett jobb som detta.

Han är för tillfället i Khorat och bygger :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver byta ut 3-6 pelare som väder och termiter har gått hårt åt.

Vill byta ut dom mot betongpelare klädda i trä som termiterna inte gillar.

Nån som kan reka en vettig byggare?, dom lokala snickarna ger jag inte mycket för.

Har du några bilder att lägga in, så går det bättre att utvärdera vad som ska göras.

Är det ett gammalt traditionellt trähus med tjocka träpelare, som är skadade under och en liten bit ovan mark, så går det att kapa och gjuta ny nederdel i betong.

Stötta upp, kapa, gräva ut den skadade delen, vidga gropen och gjuta en fot och ny nederdel av stolpen. Låt härda några dagar och ta bort stöttningen. Klart!!

Normalt har jag inte sett att man använder fuktspärr mellan trä och betong, men man kan ju alltid olja in "stumpen " ordentligt innan gjutningen.

Kan gjutas runt eller fyrkantigt som en fortsättning på den ursprungliga pelaren och målas i liknande kulör.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Det är ett rätt nytt hus (10 år)

Pelarna står på en betongplatta, vissa är rätt dåligt skick. Finns en stålbalk ovanför som är ankrad i vägg förutom pelare.

Dom yttersta pelarna är rätt ok som tur är.

Bifogar ett par bilder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt hus!!

Ja det var ett märkligt sätt att bygga. De där träpelarna ser ut att vara nerslagna direkt i jorden, så mycket fukt dom har dragit upp.

Väggen bakom visar också att fukt kommer underifrån. Menar du att det finns en hel betongplatta under huset, eller har man gjutit fast träpelarna i betongklumpar direkt i jorden?

Jag håller fortfarande på metoden att stötta överdelen av stolpen ordentligt och avlasta med hjälp av stöttor/ domkraft, sen såga av den där den är frisk. Ta bort den angripna biten, kratsa ut hålet i golvet och eventuellt såga upp någon klinker lite för att komma åt och sen kratsa/gräva ner till plattan/betongklumpen.

Borra ner 4st 9mm (3-Hun full) armeringsjärn i betongen och göra en rund eller fyrkantig form. Gjuta ända upp till under den avsågade delen och sen låta den vila på den nya betongpelaren.

Så mycket fukt som kommer underifrån, är det ingen idé att ha trä i eller utanpå pelarna ända ner till marknivå.

De nya "fötterna" (om du gör fyrkantiga/ midjehöga) går sen, om man vill, att "kakla" med tunn sandstens-immitation och kan bli mycket dekorativa under träpelarna.

T.ex typ sån vi har under fönstret på bilden nedan. Finns i gul eller röd nyans och är bara runt en cm tjocka.

Johan

post-6170-0-08035900-1306924949_thumb.jp

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt hus!!

Ja det var ett märkligt sätt att bygga. De där träpelarna ser ut att vara nerslagna direkt i jorden, så mycket fukt dom har dragit upp.

Väggen bakom visar också att fukt kommer underifrån. Menar du att det finns en hel betongplatta under huset, eller har man gjutit fast träpelarna i betongklumpar direkt i jorden?

Jag håller fortfarande på metoden att stötta överdelen av stolpen ordentligt och avlasta med hjälp av stöttor/ domkraft, sen såga av den där den är frisk. Ta bort den angripna biten, kratsa ut hålet i golvet och eventuellt såga upp någon klinker lite för att komma åt och sen kratsa/gräva ner till plattan/betongklumpen.

Borra ner 4st 9mm (3-Hun full) armeringsjärn i betongen och göra en rund eller fyrkantig form. Gjuta ända upp till under den avsågade delen och sen låta den vila på den nya betongpelaren.

Så mycket fukt som kommer underifrån, är det ingen idé att ha trä i eller utanpå pelarna ända ner till marknivå.

De nya "fötterna" (om du gör fyrkantiga/ midjehöga) går sen, om man vill, att "kakla" med tunn sandstens-immitation och kan bli mycket dekorativa under träpelarna.

T.ex typ sån vi har under fönstret på bilden nedan. Finns i gul eller röd nyans och är bara runt en cm tjocka.

Johan

Ett bra tips! av Johan :great:

För byter du ut träpelarna så kommer de se likadana ut om några år igen, men gör du som Johan rekommenderar så kommer du dels lindrigt(billigt) undan då du slipper byta ut något över midjehöjd + att du slipper framtida bekymmer med pelarna.

ps. det finns en olja som skyddar mot termiter som du bör pensla på minst 3ggr på resterande trä.

Oljan finns att köpa i välsorterade byggaffärer,home mart i våran stad tar 700B för en burk(ca 2l)

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej DrRambone

Om du eller din fru pratter Thai, kan Ni ringe och pratte med Chang Somdie.

Han har gjort mycke job for mig, och jag har altid väret nöjd.

Han har värkstad i Udon Thani. Tlf. 0819752756

Mvh

Swedmark

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

ps. det finns en olja som skyddar mot termiter som du bör pensla på minst 3ggr på resterande trä.

Oljan finns att köpa i välsorterade byggaffärer,home mart i våran stad tar 700B för en burk(ca 2l)

"Shelldrite" eller "Chaindrite" heter den och den har jag använt mycket på alla trädetaljer.

Rekommenderas också!!

Finns överallt i bygg-/färg-varuhusen.

JohanB

Edit: Här är den och så ser den ut.

h-chaindrite-woodpre.gif

chaindrite-db_cl_lb.jpg

Ready-to-apply oil borne wood preservative, used to protect and preserve wood from fungi, wood boring insects, sunlight, rain and moisture whilst giving a beautiful finishing surface.

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Tack Swedmark för tipset, det var en byggare här o kollade idag, ska se vad han ger för bud.

Pelarna står på samma platta som huset, runt 12-15 cm tjock vid pelarna. Ser välarmerat ut.

Finns ingjutna plattjärn för infästning av pelarna.

Planen är att gjuta upp ca 30 cm höga betongpelare med fästen för ny träpelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du några bilder att lägga in, så går det bättre att utvärdera vad som ska göras.

Är det ett gammalt traditionellt trähus med tjocka träpelare, som är skadade under och en liten bit ovan mark, så går det att kapa och gjuta ny nederdel i betong.

Stötta upp, kapa, gräva ut den skadade delen, vidga gropen och gjuta en fot och ny nederdel av stolpen. Låt härda några dagar och ta bort stöttningen. Klart!!

Normalt har jag inte sett att man använder fuktspärr mellan trä och betong, men man kan ju alltid olja in "stumpen " ordentligt innan gjutningen.

Kan gjutas runt eller fyrkantigt som en fortsättning på den ursprungliga pelaren och målas i liknande kulör.

JohanB

Kanon Johan och tack för det !!!

Nu återstår det svåra att försöka övertyga hustrun att detta är en billigare och bättre lösning än att riva ner allt och börja om från början :dance1:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, avlasta balken som pelaren bär, t.ex. stötta upp den med stadiga trästöttor eller valvstämp ( finns knappast i los ), minst en stötta på varje sida.

Kapa sen bort träpelaren gräv ur alla rester som finns under så det blir riktigt rent till betongen.

Beställ enn färdig stålpelare av någon smed , tex fykantspelare, finns i en mängd dimensioner, tillverka den ca 200 mm kortare än träpelaren om

du har det utrymmet från klinker golvet ner till betongen, annars får du minska detta mått. se till att dom svetsar på ett lock ovanpå pelaren och

så stor fotplåt som du får ner i hålet i golvet den bör vara minst 12 mm tjock.

Jag vet inte hur det ser ut i ditt tak om stålbalken du hade i taket är synlig, om så är fallet så tryck upp den nya pelaren mot stålbalken och svetsa fast den sedan du riktat

den ordentligt, sen är det bara att hälla i betong i hålet så att du får den ordenligt under gjuten gjut även upp så långt du kan så du får betong över fotplåten,

( ingjutet stål rostar ej om det är riktigt gjort )

sen kan du klä in pelaren efter önskemål.

Lycka till

Budon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra tips! av Johan :great:

För byter du ut träpelarna så kommer de se likadana ut om några år igen, men gör du som Johan rekommenderar så kommer du dels lindrigt(billigt) undan då du slipper byta ut något över midjehöjd + att du slipper framtida bekymmer med pelarna.

ps. det finns en olja som skyddar mot termiter som du bör pensla på minst 3ggr på resterande trä.

Oljan finns att köpa i välsorterade byggaffärer,home mart i våran stad tar 700B för en burk(ca 2l)

Vad heter medlet (oljan).

Håller själv på med husbygge och vill försäkra mig om att inte trät på verandan blir angripet.

Ber om ursäkt för inlägget då jag inte läst hela konversationen innan jag skickade frågan.

Mr Phimai

Ändrades av Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Hej, avlasta balken som pelaren bär, t.ex. stötta upp den med stadiga trästöttor eller valvstämp ( finns knappast i los ), minst en stötta på varje sida.

Kapa sen bort träpelaren gräv ur alla rester som finns under så det blir riktigt rent till betongen.

Beställ enn färdig stålpelare av någon smed , tex fykantspelare, finns i en mängd dimensioner, tillverka den ca 200 mm kortare än träpelaren om

du har det utrymmet från klinker golvet ner till betongen, annars får du minska detta mått. se till att dom svetsar på ett lock ovanpå pelaren och

så stor fotplåt som du får ner i hålet i golvet den bör vara minst 12 mm tjock.

Jag vet inte hur det ser ut i ditt tak om stålbalken du hade i taket är synlig, om så är fallet så tryck upp den nya pelaren mot stålbalken och svetsa fast den sedan du riktat

den ordentligt, sen är det bara att hälla i betong i hålet så att du får den ordenligt under gjuten gjut även upp så långt du kan så du får betong över fotplåten,

( ingjutet stål rostar ej om det är riktigt gjort )

sen kan du klä in pelaren efter önskemål.

Lycka till

Budon

Tackar, står mellan klädd stålbalk (bästa valet) och byta ut mot samma träslag som idag.

Ska se om tanten går med på en 20*20 cm stålbalk, klädd med praduk.

Kan bli snyggt med, vi har en pelare i kåken klädd med det träslaget. Liksom golvet.

Ändrades av DrRambone
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, står mellan klädd stålbalk (bästa valet) och byta ut mot samma träslag som idag.

Ska se om tanten går med på en 20*20 cm stålbalk, klädd med praduk.

Kan bli snyggt med, vi har en pelare i kåken klädd med det träslaget. Liksom golvet.

Hej

Jag undrar om du vill lämna lite info om ditt otroligt vackra golv.

träslag, pris,lack,m.m

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Hej

Jag undrar om du vill lämna lite info om ditt otroligt vackra golv.

träslag, pris,lack,m.m

MVH//Jocko

Tanten byggde kåken innan vi träffades, så det jag vet är:

2 m länga plank, 40 cm breda , 50 mm tjocka. Kostade 2500 baht styck för 10 år sedan.

Hårt som f**n, fick ta vinkelslipen för att göra ett uttag för nytt lås.

Lack... ingen aning, men golvet är fint än efter 10 år.

Tror det är samma träslag som

Padauk

(Pterocarpus spp.)

Other names: Vermillon, Pradu.

http://www.hobbithouseinc.com/personal/woodpics/padauk.htm

Ändrades av DrRambone
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...