Jump to content
IGNORERAD

Passiv kylning av hus.


Guest DrRambone

Recommended Posts

Hur varmt är det i marken? Till och gräva en grop och kolla, eller ta av locket och mäta i septicen..

Kul länk med många tips, men de flesta lösningarna samt hus på pelare mm, bygger på att utomhusluften är kallare än den inomhus!

Mitt på dan är det oftare varmare utomhus än inomhus och då är det till att stänga alla fönster och dörrar!!

Det är den metoden som traditionellt används runt Medelhavet. När kvällsbrisen sen kommer så är det till att öppna upp och göra korsdrag och kyla ner golv och väggar.

Den metoden fodrar att huset är byggt direkt på marken, gärna enplanslösning och har relativt kraftiga stenväggar med hög "termisk massa".

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_mass

Bra ventilation av luften under taket, så att inte värmen kommer in genom innertaken och skugga för fönstren med minst en meters takfots-utsprång (eller vad det heter)!!

Jag har byggt vårt hus (se tråden "Husbygge i Nakhon Sawan") efter den metoden och har 25-28 grader inomhus utan AC, även när det blir 35-38 grader ute.

Men jag kommer ändå att montera ett par små AC för att kapa dom värsta värmetopparna i alla fall, när nätterna är för varma och medeltemperaturen går över 30.

Sprinkla vatten på taket varje dag verkar bara bädda för mögel och fuktskador ....:sFduh:

Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Huset är som det är, ingen vidare isolering. Ska dock åtgärda sovrummet då det är ett annex och lättare att fixa till.

Värst är vardagsrummet, 6 m i takhöjd och blir rätt varmt. Har lagt in fläkt i ett av fönstren längst.

Hjälper rätt ok.

Har testat temp, 1 m ner i backen så är det 10 C svalare när det är som varmast och 5 C svalare under vintern

Link to comment
Dela på andra sajter

Huset är som det är, ingen vidare isolering. Ska dock åtgärda sovrummet då det är ett annex och lättare att fixa till.

Värst är vardagsrummet, 6 m i takhöjd och blir rätt varmt. Har lagt in fläkt i ett av fönstren längst.

Hjälper rätt ok.

Har testat temp, 1 m ner i backen så är det 10 C svalare när det är som varmast och 5 C svalare under vintern

Har du så hög takhöjd, ska du suga ut luften högst upp under (inner)taket. Inte sätta en fönster eller takfläkt och blåsa ner den varma luften där till golvnivå.

Om du inte vill ha en utsugsfläkt, så skulle en "solar chimney göra jobbet där.

Gräver du ner några rör för "jordkyla" så måste dom vara under grundvatten-nivån, annars värmer du bara upp marken runt rören och det slutar funka.

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta en okunnig, som inte vet var alla boar någonstans, är huset i LOS eller kalla Sverge?

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta en okunnig, som inte vet var alla boar någonstans, är huset i LOS eller kalla Sverge?

En ledtråd skall du få: tråden ligger i avdelningen Fastigheter i Thailand;)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

De som gjort liknande lösningar här i Sverige fast i avsikt att värma huset har fått en fin entre för diverse 4-fota "vänner" ;)

De är välkomna i Thailand.

Kallas för "Mat"

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Sök på solar cooling på gåggel så hittar du en hel del intressant, jag har en speciell länk som jag inte hittar nu, återkommer om jag hittar den!

Link to comment
Dela på andra sajter

En ledtråd skall du få: tråden ligger i avdelningen Fastigheter i Thailand;)

Var ser man det ?

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ser man det ?

Längst ner på alla sidor.

Där har du i det statiska fältet alltid en markering på var du befinner dig på forumet.

Kategori och sedan underkategori.

Som här och nu, Boende och resa --- Fastigheter i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök på solar cooling på gåggel så hittar du en hel del intressant, jag har en speciell länk som jag inte hittar nu, återkommer om jag hittar den!

Hej,

Du får gärna lägga in länken på "länksidan" så kan alla hitta den sedan.

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Hej,

Du får gärna lägga in länken på "länksidan" så kan alla hitta den sedan.

Rebnel

Länken fanns i en havererad dator under favoriter, min it-nisse har lagt all info på sin server som jag glömt mitt lösen till...

Återkommer troligen i helgen med den.

Om du gågglar på solar cooling så finns det massor av soldrivna ac-anläggningar där, om jag bodde i Thailand så skulle jag satsat på att få rättigheterna till området på import och försäljning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Har du så hög takhöjd, ska du suga ut luften högst upp under (inner)taket.

Johan

Ungefär som på frugans hus utanför Korat.

Utblås för stigande varmluft finns högst upp på taknocken,

och vissa av innertakets vita rutor (skivor) som vilar på

korslagda aluminiumkonsoler

har hon bytt ut mot myggnät med ram (samma som till fönstren).

Detta luftar bra, och varm innerluft stiger då utan svårighet upp

genom de ventilerande myggnäten och vidare upp genom topphålet i taket.

Bra korsdrag med andra ord, och helt utan fläktar.

Mvh

SN

post-5068-0-23734900-1306917101_thumb.jp

post-5068-0-36044100-1306917117_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en bra tråd Hoppas på länk till Solar Chemistry

Offe

Var det ironi eller felläsning?

Solar chemistry får du ta upp med nån kärnfysiker...:whistle:

"Solar chimney" är det du ska googla på, så får du upp mängder av länkar, både för proffs och gör-det-självare!!

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som på frugans hus utanför Korat.

Utblås för stigande varmluft finns högst upp på taknocken,

och vissa av innertakets vita rutor (skivor) som vilar på

korslagda aluminiumkonsoler

har hon bytt ut mot myggnät med ram (samma som till fönstren).

Detta luftar bra, och varm innerluft stiger då utan svårighet upp

genom de ventilerande myggnäten och vidare upp genom topphålet i taket.

Bra korsdrag med andra ord, och helt utan fläktar.

Mvh

SN

post-5068-0-23734900-1306917101_thumb.jp

post-5068-0-36044100-1306917117_thumb.jp

Smart lösning.

Funderar även på varför det är så mycket svalare under ett hus som står på stolpar.

Det är rejäl skillnad mot att bara stå i skuggan tycker jag.

Och det i södra Thailand där det alltid är varmt dygnet runt.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...