Jump to content
IGNORERAD

Mat är inte bara till för att mätta hungern, utan även själen.


Thaifiskaren

Recommended Posts

Frugan går på SFI i en förort till Göteborg.

Det finns 1 st lärarinna i 30 års åldern som är älskar av eleverna.

Samt en i 45 års åldern som är.tyvärr väldigt illa omtyckt av både elever o dess bihang...

Vårsäsongen så hade frugan den yngre, men nu till hösten så fick hon den äldre...räpan.Tyvärr så måste jag säga så efter ett antal dispyter, från mig med flera.

I måndags så tog frugan med  rökt makrill o regnbåge som vi hade rökt på söndagen.

Dessutom gjorde hon lite Isaan käk. O detta bjöd hon övriga elever o sin " räpa" på lunchen.

På tisdagen var "räpan" ingen räpa längre...hon var en helt ny person.

Hon log,skrattade o till och med berättade om sig själv.

Hon till o med frågade eleverna om deras uppväxt i Thailand.och lyssnade intresserat på vad som sades.

Hon pratade som om dom var vänner.och det tror jag att dom nu är.

Talade med frugan för en stund sedan...o nu så bjöd den äldre på glass, samt bad om ursäkt för sitt

tidigare uppträdande. Härligt modigt och elegant gjort.

Fan vad glad jag blir över detta.skall köpa en blomma på väg hem, och säga vad jag tycker till henne.

Samtidigt.också be om ursäkt, för en del hårda ord från mig.

Tänk vad lite mat, gjord med omtanke o kärlek kan vända en elak djävel till att bli en human person.

Jag tror att hon nu mår som hon förtjänar.väldigt bra, med många vänner runt omkring sig.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja stora fina röda äpplen har ju varit populärt att "muta" läraren med. Men lite fisk och Issan käk verkar ju funka

bra det med .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Reagerade lite på trådens överskrift.

Mat är inte bara till för att mätta hungern, utan även själen.

Säg det till de stackars barnen som inte har mat för dagen här i världen...

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan

Reagerade lite på trådens överskrift.

Mat är inte bara till för att mätta hungern, utan även själen.

Säg det till de stackars barnen som inte har mat för dagen här i världen...

MVH Nonki

och?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar bara varför ett så allvarligt världsproblem ska in under denna tråd. Tycker inte heller om hungertragedin men det var ju inte det trådskaparen va ute efter, eller?

Hade

Baa, räknar bara ibland, när det blir plus.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det var mest menat som en liten tankeställare.

Givetvis hör det inte hemma i denna tråd men det är så lätt att glömma att det finns folk i världen som skulle bli överlyckliga för lite matrester medan vi diskuterar vilka köttbullar som är bäst osv.

Jag råkade se på ett program på TV igår som handlade om en by i Indien. Huvudpersonen var en flicka som hade fått stipendium för att få lov att gå i skolan. Hon var äldsta flickan i syskonskaran och då förutsatte familjen att det var hon som skulle utföra alla sysslorna.

Hon var tvungen att laga mat, tvätta, diska, städa, gå till marknaden osv...trots att hon var den enda som gick i skolan. Hennes bröder gjorde ingenting, pojkar behövde inte göra någonting utan bara flickorna...

Hon var nära att mista sitt stipendium pga av alla hushållssysslorna hon tvingade göra.

Till slut så talade en lärinna hennes mamma tillrätta så att hon åtminstone fick gå till skolan de stipulerade timmarna..

Men så snart hon kom hem så väntade alla sysslorna...

Ont om mat, smutsigt och eländigt,..

Intycken finns kvar och mitt inlägg kom nog till pga av dessa.

MVH Nonki, ber om ursäkt om jag blev lite "off topic"

Link to comment
Dela på andra sajter

#1 Det fick jag lära mig tidigt i mitt sällskap med frugan. Får hon inte äta så blir hon väldigt grinig. Själv kan jag vara utan mat en hel dag utan att det bekommer mig särskilt mycket, därför var det svårt att förstå hennes behov.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Rospigg,

Ja, "hiuu kao..." gnället har man hört så det räcker och blir över.

Uppenbarligen är mat mycket viktigare för fru Chang än för mig. Jag är nöjd om jag får en Beer Chang ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gärna en Beer Chang men hellre två.på semester skall tilläggas. Fast är det någon som vill bjuda på en 6.4% så säger jag inte nej.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...