Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Kyligt mottagande för Abhisit i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Demokraternas partiledare Abhisit Vejjavija välkomnades med protestplakat när han under tisdag

morgon besökte en marknad i Bangkok´s Sai Mai-distrikt.

En man höll upp en skylt där det stod "Reya i politiken, skarp tunga med kan inte leverera" när

Abhisit anlände till platsen.

Reya är en karaktär i en populär tv-såpa som snabbt skaffar sig rikedomar genom att vara

älskarinna åt rika män.

Mannen lämnade platsen efter att polisen pratat med honom.

Senare träffade Abhisit på en kvinna som höll upp en skylt där det stod "Inkompetent, får

levnadskostnaderna att stiga".

Kvinnan, som senare identifierades som Sirima Nualjaem, gick med på att lämna platsen när

polisen pratade med henne.

Hon berättade efteråt för reportrar att hon ville uttrycka sin besvikelse över att regering

misslyckats med att lösa problemet med stigande levnadskostnader.

Källa: http://www.nationmul...i-30156627.html

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    7

  • Wangthong

    3

  • andersbangkok

    2

  • Caveman

    1

Mest aktiva i denna tråd

Öppet politiskt klimat i Thailand om man blir avhyst av polisen för att man håller upp ett plakat :sFduh:

Men de var väl terorister och polisen gjorde bara sitt jobb... är väl bäst att tillägga så man inte trampar någon forumist på tåna.

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Öppet politiskt klimat i Thailand om man blir avhyst av polisen för att man håller upp ett plakat :sFduh:

Men de var väl terorister och polisen gjorde bara sitt jobb... är väl bäst att tillägga så man inte trampar någon forumist på tåna.

/ENis

Hej

Ja det är tur "terroristerna" tas omhand. :)

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är Thailand fantastiskt!

Var finns demokrati, åsiktsfrihet, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet....någon som sett det i Thailand?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Visst är Thailand fantastiskt!

Var finns demokrati, åsiktsfrihet, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet....någon som sett det i Thailand?

Allt är väl relativt och jag måste säga att i vissa avseenden tycker jag mig se en positiv utveckling i Thailand. Visst är det absolut inte bra att protestanter motas iväg av polis men å andra sidan körs de inte heller iväg till ngn sunkig industrilokal och slås ihjäl av militärpolis, ngt som tragisk nog händer på vissa platser runt om i världen. Situationen i Thailand är på inga sätt perfekt, knappt bra ens, men den förbättras ju faktiskt överlag. Det kanske viktigaste som jag ser det är inte hur snabbt förbättringar sker utan att inga försämringar äger rum. Situationen får absolut int ebli sämre utan en positiv utveckling måste bibehållas även det sker i en ibland frustrerande långsam takt. Progressive realization är relevant i Thailands fall.

Det handlar inte om att vara apologetisk kring övertramp mot grundläggande mänskliga rättigheter utan endast om att hitta en rimlig jämförelse. Jämför Thailand år 1990, 2000 och 2010 och det blir tydligt att sociala, kulturella, ekonomiska och politiska friheter och rättigheter överlag har stärkts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Allt är väl relativt och jag måste säga att i vissa avseenden tycker jag mig se en positiv utveckling i Thailand. Visst är det absolut inte bra att protestanter motas iväg av polis men å andra sidan körs de inte heller iväg till ngn sunkig industrilokal och slås ihjäl av militärpolis, ngt som tragisk nog händer på vissa platser runt om i världen. Situationen i Thailand är på inga sätt perfekt, knappt bra ens, men den förbättras ju faktiskt överlag. Det kanske viktigaste som jag ser det är inte hur snabbt förbättringar sker utan att inga försämringar äger rum. Situationen får absolut int ebli sämre utan en positiv utveckling måste bibehållas även det sker i en ibland frustrerande långsam takt. Progressive realization är relevant i Thailands fall.

Det handlar inte om att vara apologetisk kring övertramp mot grundläggande mänskliga rättigheter utan endast om att hitta en rimlig jämförelse. Jämför Thailand år 1990, 2000 och 2010 och det blir tydligt att sociala, kulturella, ekonomiska och politiska friheter och rättigheter överlag har stärkts.

Hej

Håller med om den första delen, men det avslutande stycket där du tycker att "Thailand år 1990, 2000 och 2010 och det blir tydligt att sociala, kulturella, ekonomiska och politiska friheter och rättigheter överlag har stärkts." är jag mycket tveksam till, det vimlar ju av åtal enligt lese majestät lagarna och det är nog ganska många som upplever att det är lägre till tak nu i landet på många plan än före militärkuppen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

I det stora hela måste man väl säga att det blivit bättre, men om man bara stirrar sig blind på det fåtal (jämfört med hela nationen) som blir fällda för LM-brott så har både antal fällningar och brott ökat som jag ser det.

De går liksom hand i hand.

Jag säger absolut inte att LM lagarna är bra, utan bara konstaterar att det är flera idag som bryter mot dessa än för bara 10 år sen.

Bara ett konstaterande, IL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I det stora hela måste man väl säga att det blivit bättre, men om man bara stirrar sig blind på det fåtal (jämfört med hela nationen) som blir fällda för LM-brott så har både antal fällningar och brott ökat som jag ser det.

De går liksom hand i hand.

Jag säger absolut inte att LM lagarna är bra, utan bara konstaterar att det är flera idag som bryter mot dessa än för bara 10 år sen.

Bara ett konstaterande, IL.

Hej

Det är ju inte bara LM lagarna som gör att jag är tveksam till om dom politiska fri och rättigheterna har ökat under denna period, det började ju ganska bra men efter kuppen har det definitivt blivit sämre vi har ju tveksamma partiupplösningar, banning av politiker, en aldrig tidigare skådad censur, vi har haft undantagstillstånd, militärkupp, fängslande av oliktänkande, många döda och sårade vid upploppen i Bangkok just under denna period som dom Thailändska fri och rättigheterna ska ha ökat, mycket tveksamt tycker jag personligen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är ju inte bara LM lagarna som gör att jag är tveksam till om dom politiska fri och rättigheterna har ökat under denna period, det började ju ganska bra men efter kuppen har det definitivt blivit sämre vi har ju tveksamma partiupplösningar, banning av politiker, en aldrig tidigare skådad censur, vi har haft undantagstillstånd, militärkupp, fängslande av oliktänkande, många döda och sårade vid upploppen i Bangkok just under denna period som dom Thailändska fri och rättigheterna ska ha ökat, mycket tveksamt tycker jag personligen.

Mvh isan lover

Ja, precis som jag skrev tidigare. Antal åtal av brott går hand i hand med antal utförda brott.

Du kan stirra dig blind på ena sidan, hur mycket du vill, men det är inte helt utan grund det ser ut som det gör idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja, precis som jag skrev tidigare. Antal åtal av brott går hand i hand med antal utförda brott.

Du kan stirra dig blind på ena sidan, hur mycket du vill, men det är inte helt utan grund det ser ut som det gör idag.

Hej

Det har du helt rätt i och allt elände började med PAD och deras framtvingade militärkupp, före den fanns inte ens UDD.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det har du helt rätt i och allt elände började med PAD och deras framtvingade militärkupp, före den fanns inte ens UDD.

Mvh Isan Lover

Jag konstrar med att säga att "allt elände började med Thaksin".

Innan honom var alla överens och gick hand i hand med ett stort leende på läpparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Visst kan man se skärpta Lese Majestet lagar som ett problem. Men i relation till ett minskat antal konstiga försvinnanden i samband polisingripanden, fall av regelrätt tortyr av obekväma individer osv. så ter sig ändå LM-lagarna som ett fall framåt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är väl relativt och jag måste säga att i vissa avseenden tycker jag mig se en positiv utveckling i Thailand. Visst är det absolut inte bra att protestanter motas iväg av polis men å andra sidan körs de inte heller iväg till ngn sunkig industrilokal och slås ihjäl av militärpolis, ngt som tragisk nog händer på vissa platser runt om i världen. Situationen i Thailand är på inga sätt perfekt, knappt bra ens, men den förbättras ju faktiskt överlag. Det kanske viktigaste som jag ser det är inte hur snabbt förbättringar sker utan att inga försämringar äger rum. Situationen får absolut int ebli sämre utan en positiv utveckling måste bibehållas även det sker i en ibland frustrerande långsam takt. Progressive realization är relevant i Thailands fall.

Det handlar inte om att vara apologetisk kring övertramp mot grundläggande mänskliga rättigheter utan endast om att hitta en rimlig jämförelse. Jämför Thailand år 1990, 2000 och 2010 och det blir tydligt att sociala, kulturella, ekonomiska och politiska friheter och rättigheter överlag har stärkts.

Jag vet inte om jag håller med.

Själv tycker jag nästan mig ha upplevt att de politiska motsättningarna blivit större sista tiden!

Eller är det bara för att man blivit mera thaipolitiskt medveten själv sedan 1990?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag vet inte om jag håller med.

Själv tycker jag nästan mig ha upplevt att de politiska motsättningarna blivit större sista tiden!

Motsättningar, politiska eller andra, betyder ju inte med någon sorts regel att rättig- och friheter har inskränkts eller minskat. Politiska motsättningar kan ju snarare vara ett tecken på ökade politiska rättigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag vet inte om jag håller med.

Själv tycker jag nästan mig ha upplevt att de politiska motsättningarna blivit större sista tiden!

Eller är det bara för att man blivit mera thaipolitiskt medveten själv sedan 1990?

Fast att det finns politiska motsättningar är ju en del av demokrati..

Link to comment
Dela på andra sajter

Motsättningar, politiska eller andra, betyder ju inte med någon sorts regel att rättig- och friheter har inskränkts eller minskat. Politiska motsättningar kan ju snarare vara ett tecken på ökade politiska rättigheter.

Jovisst, men jag upplever det inte positivt för Thailand. Man borde kunna ha fri- rättigheter utan att hata varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag konstrar med att säga att "allt elände började med Thaksin".

Innan honom var alla överens och gick hand i hand med ett stort leende på läpparna.

Hej

Man kan ju förstås säga att problemet började när Thaksin förde en politik som gynnade "fel" grupper i samhället och att detta fick till följd att han vann upprepade val, och att detta var något som PAD och herrklubben inte kunde tolerera. ;)

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Man kan ju förstås säga att problemet började när Thaksin förde en politik som gynnade "fel" grupper i samhället och att detta fick till följd att han vann upprepade val, och att detta var något som PAD och herrklubben inte kunde tolerera. ;)

Mvh Isan Lover

Gynnade fel person menar du väl? Inte grupp. :)

Nej, jag säger inget ont det goda Thaksin gjorde. Det jag inte kan tycka är OK är att allt han gjorde, gjordes på bekostnad av alla andra.

Med andra ord så hjälpte han bara sig själv.

Så i det långa loppet, så ser nog ingen att ett lands ekonomi kan fungera på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Gynnade fel person menar du väl? Inte grupp. :)

Nej, jag säger inget ont det goda Thaksin gjorde. Det jag inte kan tycka är OK är att allt han gjorde, gjordes på bekostnad av alla andra.

Med andra ord så hjälpte han bara sig själv.

Så i det långa loppet, så ser nog ingen att ett lands ekonomi kan fungera på det sättet.

Hej

Mitt svar blir som vanligt att det är upp till väljarna att betygsätta sin PM och om missnöje finns byta ut honom och hans parti vid nästa val, det räcker inte med att landets elit, Generaler och kungligt närstående tycker att Thaksin är dålig för att ingripa och avsätta honom, det är helt enkelt odemokratiskt, och även folk i små inflytelserika grupper får försöka lära sig att acceptera att det inte alltid finns en majoritet för det förslag (person, parti, m.m) som dom själva föredrar, och lära sig leva med det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Mitt svar blir som vanligt att det är upp till väljarna att betygsätta sin PM och om missnöje finns byta ut honom och hans parti vid nästa val, det räcker inte med att landets elit, Generaler och kungligt närstående tycker att Thaksin är dålig för att ingripa och avsätta honom, det är helt enkelt odemokratiskt, och även folk i små inflytelserika grupper får försöka lära sig att acceptera att det inte alltid finns en majoritet för det förslag (person, parti, m.m) som dom själva föredrar, och lära sig leva med det.

Mvh Isan Lover

Och enligt mig så fanns det en majoritet som ville ha bort Thaksin och det skedde också.

Om än med andra metoder än via val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Hej

Mitt svar blir som vanligt att det är upp till väljarna att betygsätta sin PM och om missnöje finns byta ut honom och hans parti vid nästa val, det räcker inte med att landets elit, Generaler och kungligt närstående tycker att Thaksin är dålig för att ingripa och avsätta honom, det är helt enkelt odemokratiskt, och även folk i små inflytelserika grupper får försöka lära sig att acceptera att det inte alltid finns en majoritet för det förslag (person, parti, m.m) som dom själva föredrar, och lära sig leva med det.

Mvh Isan Lover

Vill en majoritet av det thailändska folket ha Yingluck som premiärminister så ska de givetvis få det och jag hoppas att militärer eller legala petitesser inte stoppar henne från att få samt uträtta sitt jobb. Skulle hon dock försöka ge sin bror amnesti för hans brott så hoppas jag att domstolar och vanligt folk gör allt de kan för att stoppa det. Tänker klanen Shinawatra än en gång sätta sig över lagen så är det ointressant om de är demokratiskt valda eller inte, då måste de bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast att det finns politiska motsättningar är ju en del av demokrati..

Det beror väl på vilka uttryck dom politiska motsättningarna har. Man kan väl inte påstå att det är ett hälsosamt debattklimat i landet?

Thailand ligger inte bra till i raitingarna över pressfrihet till exempel. Hur demokratiskt landet är har väl diskuterats ett antal ggr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Det beror väl på vilka uttryck dom politiska motsättningarna har. Man kan väl inte påstå att det är ett hälsosamt debattklimat i landet?

Thailand ligger inte bra till i raitingarna över pressfrihet till exempel. Hur demokratiskt landet är har väl diskuterats ett antal ggr.

Förstår vad du menar.. Men bara det att det faktiskt tillåts politiskt oliktänkande är väl egentligen sunt.. Sen att demonstrationer mm spårar ur och blir upplopp där människor dör är givetvist väldigt tragiskt. Men, även den mest demokratiska och civiliserade regeringen hade slagit ner en liknande demonstration som lamslår ekonomin i landets finanshjärta.. Se bara vad svenska polisen gjorde under EU-toppmötet nere feskebyn 2001.. Och vi ska vara världsmästare i demokrati :blah:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Man kan ju förstås säga att problemet började när Thaksin förde en politik som gynnade "fel" grupper i samhället och att detta fick till följd att han vann upprepade val, och att detta var något som PAD och herrklubben inte kunde tolerera. ;)

Mvh Isan Lover

Du inte kan ha bedrivit affärsverksamhet i Thailand under Thaksins tid. Jag gjorde det. Om du hade gjort det hade du nog, precis som jag, kräkts över den skenhelighet och dubbelmoral han införde. Snacket om "jag är redan så rik så jag behöver inte mer pengar" motsades av vad han gjorde; tog mutor av helt nya nivåer, snodde åt sig till övriga familjen (systern som fick taxikoncessionen och parkeringskoncessionen vid BKK nya flygplats, sonen som fick vägtullarna på vägen till Pattaya, köpet av marken i Bangkok, hur det gick till när han byggde Alpine golfbana på helig mark och företag som "frivilligt" var med och sponsrade hela bygget mfl)

De lokala radiostationerna som hade program mot Thaksin, de lades ner eller terroriserades så dom stängde.

Hela affärslivet genomsyrades av försiktighet så man inte trampade Thaksin på tårna för då.

Jag skall förklara det enkelt för dig; han är ett svin som haft den värsta dubbelmoral man kan tänka sig.

Ditt tjafs om att han införde rättigheter för fattiga; det är trams. Han var smart nog att se att om han slänger lite smulor till de fattiga så kan han roffa åt sig avsevärt mer själv.

Det är patetiskt att du inte kan tillägna dig någon information som antyder att din gud egentligen var en djävul i fårakläder.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...