Jump to content
IGNORERAD

Falangmaträtter som går att skapa med lokala råvaror...


Guest DrRambone

Recommended Posts

Guest DrRambone

Thaimaten och i synnerhet dito i issan är klart överskattad.

Liten variation och få rätter.

Så tänkte vi skulle få till en tråd i vad roligt man skapa i matväg med lokala (nästan) råvaror.

Jag brukar laga till köttgrytor med potatis, potatis finns på lokala lotus och vettigt kött finns i udon.

Pastasåser går ju även att få till. Mer tips?

Förtydligande: I LOS såklart.

Ändrades av DrRambone
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • JohanB

    7

  • Baa

    4

  • Caveman

    4

  • Surin P3

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vad jag funderat på är att dom inte styckar kött som oss.Kan man vara med vid styckningen av tex en gris kan man ju lätt få ut några fina fläskotletter fläskfile karre osv.Bara en tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köttfärssås gör jag på kokosmjölk och pannkakor på majsmjöl det blir riktigt gott faktist.

Kåldolmar har jag också provat på att göra med lyckat resultat, gumman ångkokade en stund innan de hamnade i stekpannan.

Sen brukar gumman göra småbullar med kokosfyllning,de smakar precis som "munkar" gör hemma i Sverige. :great:

Hamburgare med strips är ungarnas favorit numera, som hamburgerbröd andvänder vi vanligt sandwichbröd och stripsen är skuren potatis friterad i wookpannan.

Det var väl lite av den farangmaten man kan göra utav ingredienser köpta i byaffären, men åker man in till storstan(Surin i vårat fall) så finns ju det mesta i farangmat att få tag i.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju mjöl, mjölk o ägg så pankisar går alldeles utmärkt.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag funderat på är att dom inte styckar kött som oss.Kan man vara med vid styckningen av tex en gris kan man ju lätt få ut några fina fläskotletter fläskfile karre osv.Bara en tanke.

Det finns oftast att handla på Big C eller Tesco Lotus, fläskfile i Surin var t.ex 10B billigare per kilo än vad köttmarknaden i Sikhoraphum tar för randomstyckat fläskkött :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nåt speciellt du vill göra så skriv det.

Jag med flera här har säkert förslag på ersättningsprodukter som går att få tag på!

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Är det nåt speciellt du vill göra så skriv det.

Jag med flera här har säkert förslag på ersättningsprodukter som går att få tag på!

Det svåra är grädde, ost, pasta, tomatpure etc, brukar bunkra vid varje resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det svåra är grädde, ost, pasta, tomatpure etc, brukar bunkra vid varje resa.

I byaffärer finns det nog inte att få tag i, men åk in till närmaste BigC eller liknande så kommer du att hitta allt du frågade efter.

Och besöker du Pattaya så rekommenderar jag ett stopp på restaurang Flaggan och snacka lite med Daeng som kommer med ovärdelig hjälp om ersättningsprodukter till en massa "svensk" produkter så som strömming, lingon mm.

ps. jag brukar handla med hem till byn av hennes hemgjorda inlagda gurkor + skånska senap :great:

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Det svåra är grädde, ost, pasta, tomatpure etc, brukar bunkra vid varje resa.

ost o pasta finns lite överallt, om inte BigC kvaliteten duger så ta en tur in på ChimChern, där finns det prima prylar.

Ett annat tips är att knalla in på City Lodge och snacka med Andy, han bakar eget bröd, fixar utsökta pizzor m.m. så han vet var man kan handla.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ krossade tomater gör du lätt själv!

Ta vanliga tomater från marknaden, skär ett litet grunt kryss i skalet,

Doppa tomaterna hastigt i kokande vatten och lägg dom i isvatten.

Då lossnar skalet!

Bara att hacka och mosa tills det blir som du vill.

Grädde går ju utmärkt att frysa, köp den fetaste du kan hitta, fys och späd till önskad styrka o smak med mjölk.

Ost är det ju som det är i Thailand.. det mesta finns men svindyrt!

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

I Surin på Makro finns nu ordentlig ost.

Edam "boll" 1.9 Kg för 700 Baht. Gottigottgott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Osten fixar sig lättast, brukar ta med ett par kg västerbotten varje gång o frysa in.

Köttet har fixat sig bra, köper file hos http://www.chernchim.com/index.html, han har nån thaifile som är kanonbra, "grain feed" utanför bkk. (nån som vet nått mer om stället?, ska vara en större köttproducent med ett par tusen biffkor)

Ska prova och laga till tjärknöl imorrn, ska bli intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Annars så finns Villa Market i Bangkok, men det går även att beställa On-line för dom som bor utanför Bangkok. Där finns det mesta att få tag på, fasen vad sugen jag blev på rostbiff och potatissallad nu..

http://www.villamarket.com/stores.html

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det svåra är grädde, ost, pasta, tomatpure etc, brukar bunkra vid varje resa.

Ni har väl Macrokort?

Där finns allt det du frågade efter, ett annat tips, det finns frysta bär i plastpåseförpackning, det står förvisso "blackberry" på påsen men ta 50% bär 50% socker och koka så får du en alldeles utsökt lingonsylt. (sockerhalten bestämmer man själv såklart)

Sen kan du göra potatismos med köttbullar brunsås och lingonsylt, de du!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bra med såna här mattrådar. Plötsligt började det suga i farangtarmen och det fick bli ett besök vid spisen.

post-5577-0-17446300-1306763420_thumb.jp

Hade jag skippat lingonsylten, Gud förbjude, så hade det dessutom uppfyllt kravet på lokala råvaror.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bra med såna här mattrådar. Plötsligt började det suga i farangtarmen och det fick bli ett besök vid spisen.

post-5577-0-17446300-1306763420_thumb.jp

Hade jag skippat lingonsylten, Gud förbjude, så hade det dessutom uppfyllt kravet på lokala råvaror.

Poffa

Det såg riktigt gott ut :great: gör du saltgurkan själv? jag har aldrig provat att göra den själv hittills men till nästa säsong så skall jag nog provsätta en sats saltgurka.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Det såg riktigt gott ut :great: gör du saltgurkan själv? jag har aldrig provat att göra den själv hittills men till nästa säsong så skall jag nog provsätta en sats saltgurka.

Jag gör inte gurkan själv. Den har Kenta, Phuket fixat till. Med dillfrön från Sverige.

Det finns annars hyfsad tysk gurka på bl.a. Carrefour.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan gör utomordentligt god smörgåsgurka...

Ska se om jag kan receptet, men jag gissar att det blir det vanliga svaret.

Först kastar man i lite grejor i skålen/kastrullen och sen gör man lite saker och sen väntar man tills det är klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar fixa inlagd, s.k. ättiksgurka. Det bästa med den är att man får ha den ifred, passar uppenbarligen inte till Thaiköket. :)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har väl Macrokort?

Där finns allt det du frågade efter, ett annat tips, det finns frysta bär i plastpåseförpackning, det står förvisso "blackberry" på påsen men ta 50% bär 50% socker och koka så får du en alldeles utsökt lingonsylt. (sockerhalten bestämmer man själv såklart)

Sen kan du göra potatismos med köttbullar brunsås och lingonsylt, de du!

Hm Baa....är det inte bättre att köpa "CRANBERRIES" (tranbär), i stället för Blackberries (björnbär)????

Finns också kinesiska frysta på Makro och blir förvillande likt lingonsylt, men ta lite mindre än 50% socker. 20-25% brukar räcka när jag gör min sylt till tunna fläskpannkakor.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm Baa....är det inte bättre att köpa "CRANBERRIES" (tranbär), i stället för Blackberries (björnbär)????

Finns också kinesiska frysta på Makro och blir förvillande likt lingonsylt, men ta lite mindre än 50% socker. 20-25% brukar räcka när jag gör min sylt till tunna fläskpannkakor.

Flaggan i Pattaya gör "lingonsylten" på Cranberries.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör inte gurkan själv. Den har Kenta, Phuket fixat till. Med dillfrön från Sverige.

Det finns annars hyfsad tysk gurka på bl.a. Carrefour.

Poffa

Det finns dill och dill-frön i Thailand. Färsk dill finns på varenda marknad!! Krondill har jag inte sett på marknaden, men är lätt att odla själv med thai-dillfrön.

Längst ner till höger bakom plankan, i det stökiga "trädgårdslandet" står krondillen!! Inte så ståtlig, men smakar helt OK.

post-6170-0-88098800-1306766182_thumb.jp

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Det såg riktigt gott ut :great: gör du saltgurkan själv? jag har aldrig provat att göra den själv hittills men till nästa säsong så skall jag nog provsätta en sats saltgurka.

Jag testade att göra "snabb"-saltgurka när vi var nere i LOS sist, enkelt och gott. Nu har jag tyvärr receptet kvar i Thailand, men gör som jag gjorde, dvs sök på "recept" "saltgurka" eller "snabbsaltgurka", så får du massor av träffar, bara att välja ut det som du tycker passar dig och de ingredienser du har att tillgå. :great:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Surin på Makro finns nu ordentlig ost.

Edam "boll" 1.9 Kg för 700 Baht. Gottigottgott.

Det verkar ju som rea om man jämför med priset som jag kollade in förra sommarn på BigC och Lotus i Pitsanulok. Om jag minns rätt tog den billigare av dom runt 800-900 Bath för ett kilo. Eftersom jag är ensam i familjen som tycker om ost, satsade jag på frukt istället. För att inte tappa allt för mycket vikt, köper jag ordentligt med öl istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalops med inlagda rödbetor och kokt potatis!! Rödbetor, ättika och (krydd)nejlika, på engelska clove och allt finns att köpa i Thailand.

Kroppkakor går utmärkt att göra med thai-indigrienser. Kryddpeppar heter allspice på engelska. Skirat smör och "lingonsylt" gjord på cranberries (se poster ovan)

Båda rätterna går utmärkt att frysa.

Alla recept på svenska finns på nätet.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...