Jump to content
IGNORERAD

Varsågoda: över 10000 billiga biljetter till och från Thailand


Singha711

Recommended Posts

GammalDansken

Singha, en riktig vardagshjälte för prismedvetna thailandsresenärer.

En resandets Luke Skywalker, kanske

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 388
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    177

  • Sam sip sam

    19

  • janne_h

    11

  • Stefan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ok, då har det blivit söndag igen och dax för nya listor med billiga biljetter till Thailand.

Först ut listorna från Stockholm/Arlanda:

Resor (STO - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-31 dagar samt utresa under Augusti-Septemper 2012:

Resor (STO - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-31 dagar samt utresa under Oktober-December 2012:

Och slutligen den s.k. Thailistan, dvs

Thai Airways resor (STO - BKK) under 7500 kr och max 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-31 dagar samt utresa under Augusti - December 2012

//Singha711

OBS. Listorna går att sortera genom att klicka i resp. kolumnrubrik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens listor från Göteborg/Landvetter:

Resor (GOT - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-31 dagar samt utresa under Augusti-December 2012:

Och även här Thailistan, dvs

Thai Airways resor (GOT - BKK) under 7500 kr och max 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-31 dagar samt utresa under Augusti - December 2012

//Singha711

OBS. Listorna går att sortera genom att klicka i resp. kolumnrubrik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens listor från Köpenhamn/Kastrup

Resor (CPH - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-31 dagar samt utresa under Augusti-Septemper 2012:

Resor (CPH - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-31 dagar samt utresa under Oktober-December 2012:

Och slutligen den s.k. Thailistan, dvs

Thai Airways resor (CPH - BKK) under 7500 kr och max 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-31 dagar samt utresa under Augusti - December 2012

//Singha711

OBS. Listorna går att sortera genom att klicka i resp. kolumnrubrik.

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Suveränt Singha711. Finns det möjlighet att hitta något för oss som reser längre tid också, 3-6 månader tex? :thumbsup:

Mvh o tack på förhand

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Suveränt Singha711. Finns det möjlighet att hitta något för oss som reser längre tid också, 3-6 månader tex? :thumbsup:

Mvh o tack på förhand

BBJ

:wai:

Listor med längre resor (upp till 60 eller 90 dagar) kommer senare. Det tar väldigt på resurserna att helt generellt support längre resor eftersom det omfattar ett ohyggligt stort antal kombinationer av resedagar som alla måste sökas och aktualiseras med jämna mellanrum.

Men om du kan begränsa in dina tänkbara utresedagar till en låt oss säga 4 veckors intervall samt antal resdagar likaså (tex 80-91 dagar eller 170-180 dagar) kan du ju skicka ett PM till mig med alla förutsättningar (flygplats, utresedatum (intervall), antal dagar (intervall)). En sådan speciallista bjuder jag gärna på och kan nog fixas med kort varsel.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya listor med tusentals billiga resor (under 6000 kr) är på gång.

Den här gången med resor upp till 91 dagar med utresa från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn för tiden Augusti-December.

Kolla tråden ca kl 22.00.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då var det dags igen för tusentals billiga flygbiljetter till Thailand.

Först ut är resorna från Göteborg/Landvetter:

Resor (GOT - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-91 dagar samt utresa under Augusti-September 2012:

Resor (GOT - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-91 dagar samt utresa under Oktober-December 2012:

//Singha711

OBS! Listorna går att sortera genom att klicka i resp. kolumnhuvud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa är resorna från Köpenhamn/Kastrup som den här gången innehåller de absolut billigaste resorna (4543 kr med FinnAir):

Resor (CPH - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-91 dagar samt utresa under Augusti-September 2012:

Resor (CPH - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-91 dagar samt utresa under Oktober-December 2012:

//Singha711

OBS! Listorna går att sortera genom att klicka i resp. kolumnhuvud. Ex. Klicka omväxlande på kolumnhuvud för "Pris SEK" för att få de lägsta/högsta priserna i listan.

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan har vi resor från Stockholm/Arlanda:

Resor (STO - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-91 dagar samt utresa under Augusti-September 2012:

Resor (STO - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-91 dagar samt utresa under Oktober-December 2012:

//Singha711

OBS. Listorna går att sortera genom att klicka i resp. rubrik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och till sist billiga resor med Thai Airways från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn:

Resor (STO - BKK) med THAI AIRWAYS under 6000 kr, direktresor med reslängd 14-32 dagar samt utresa under Augusti-December 2012:

Resor (GOT - BKK) med THAI AIRWAYS under 7500 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-32 dagar samt utresa under Augusti-December 2012:

Resor (CPH - BKK) med THAI AIRWAYS under 7500 kr, direktresor (eller via STO) med reslängd 14-91 dagar samt utresa under Augusti-December 2012:

//Singha711

OBS. Listorna går att sortera genom att klicka i resp. rubrik.

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, Singa711

Tack! för dessa ubernördiga listor. Jag ser att du verkar göra dina sökningar via AFB allaflygresor.se eller söker du på flera sökmotorer, själv

har jag helt ovetenskapligt kommit fram till att www . flygeresor . se brukar vara den bästa att söka på. :respect:

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tack! mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, Singa711

Tack! för dessa ubernördiga listor. Jag ser att du verkar göra dina sökningar via AFB allaflygresor.se eller söker du på flera sökmotorer, själv

har jag helt ovetenskapligt kommit fram till att www . flygeresor . se brukar vara den bästa att söka på. :respect:

Inte så illa pinkat för det har fler kommit fram till

post-3404-0-57358900-1344270086_thumb.jp

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, Singa711

Tack! för dessa ubernördiga listor. Jag ser att du verkar göra dina sökningar via AFB allaflygresor.se eller söker du på flera sökmotorer, själv

har jag helt ovetenskapligt kommit fram till att www . flygeresor . se brukar vara den bästa att söka på. :respect:

Tack för dina konstruktiva synpunkter!

Naturligtvis kollar jag själv olika sökmotorer och jämför dem med varandra m.a.p. snabbhet, aktualitet, tillförlitlighet, opartiskhet etc. Och det finns faktiskt betydande skillnader i dessa avseende. Vissa motorer kanske ge snabbare svar men när man kollar det erhållna priset mot källan/agenten så visar sig priset inte vara aktuellt längre. Det finns även sökmotorer som nästan alltid visar högre priser och på ett systematiskt sätt exkluderar agenter ur sitt resultat som de inte får lika mycket betalt än andra.

Men den huvudsakliga anledningen för att det just nu bara finns resor från allaflygbiljetter.se i min databas är att det krävs ganska omfattande programmering för varje källa. Det är inget som man gör med en knapptryckning eftersom ambitionen ligger på att ett större antal datorer helt automatiskt och i samverkan "bearbetar" källan under nattetid och med egen intelligens måste leka ett utstuderat kurragömmalek med "leverantören" som naturligtvis sätter in alla till buds stående medel att spåra och blockera objudna "bandbredssnyltare". Detta måste ske helt utan manuell intervention bortsett från övervakning då och då eftersom jag behöver en del av natten för min skönhetssömn.

Just nu jobbar jag med att ta in "flygresor.se" och "skyscanner.se" i programmet men det kommer att dröja ytterligare några veckor tills allt är uttestat och klart för helautomatisk produktion. Ni kommer då i listorna att se priser från dessa alternativa källor men enbart om de för en viss flight erbjuder billigaste pris.

Vidare tar det ett tag att bygga upp och aktualisera databaserna igen efter senaste uppehåll (december 2011 - juni 2012). För att tillhandahålla priser på 3 sträckor (STO/GOT/CPH - BKK) för en period av 5 månader (=150 utresor) med reslängder 14-91 dagar (=78 hemresor) krävs det 3x150x78 = 35100 sökningar. Varje sökning tar ca 30 sekunder om allt flyter på väl. Detta innebär en initial tidsåtgång på ca 300 timmar på ett tidsfönster på max 8 timmar/dygn, dvs. mellan kl.24-08. Övriga timmar går inte att använda om jag är mån om mina "leverantörer".

Sedan måste priserna aktualiseras genom ett rullande schema som innebär att ju närmare utresedagen man kommer desto oftare görs sökningen om igen. På en 5-månaders period innebär detta att i genomsnitt en tredjedel av priserna behöver aktualiseras varje natt. I klartext innebär detta ca.12000 omsökningar varje natt bara för aktualisera priserna. Eller en tidsåtgång på 100 timmar dagligen för enbart omsökningar.

Eftersom det bara finns ett tidsfönster på max 8 timmar dagligen behövs det minst 12 datorer som arbetar synkront i lag för att klara upp denna arbetslast. Nu har jag en egen kraftfull server som jag kör med "Windows Server 2008 R8 Datacenter" som OS, "SqlServer 2008 R2" som databas och "Windows Hyper-V" som virtualiseringsplattform. Detta ger mig tillgång till ett större antal virtuella datorer men eftersom jag "bara" har kunnat installera 64GB RAM-minne så blir det i praktiken "bara" max. 40 virtuella datorer som kan köra samtidigt. Det krävs ju en del resurser för OS och databas, oberoende hur många virtuella datorer jag kör.

Slutsatsen är att jag med nuvarande hårdvara bara kan söka m.h.a. max 3 leverantörer. Det är helt enkelt oerhört resurskrävande att hålla min ambitionsnivå på aktuella priser för 5 månder framåt på mist 3 sträckor och för ett stort antal olika reslängder. Hade jag tillgång direkt till alla agenters databaser hade det varit en annan sak. Men då hade jag förmodligen behövt betala en ordentlig slant. Men nu tvingas jag erhålla samma information genom automatiserade sökningar via en "gratisleverantör", typ allaflygbiljetter.se.

F.ö. är detta projekt bara att ses som ett testcase inom ramen för utveckling av knowhow och teknologi för att strukturera ostrukturerad information från webben. Detta tycker jag är ett ytterst spännande område som det säkert lönar sig att ligga i framkanten, oberoende om man jobbar med detta professionellt eller i form av ett pensionärshobby, som jag nu gör, hehe.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det söndag igen, fastän lite senare än vanligt. Det beror på att några maskiner har tagit sig en olovlig ledighet inatt och helt struntat i sitt uppdrag att söka fram de billigaste biljetterna åt oss.

Nåväl, det kan vi leva med fastän det bara blir resor från Stockholm i kväll. De andra listorna kommer under veckan. Så håll utkik om ni söker billiga resor från Göteborg och Köpenhamn.

Å andra sidan har det blivit ovanligt många resor under 6000 kr den här gången. Bara från Stockholm finns det nästan 10000 billiga biljetter med utresor enbart under September månad.

Resor (STO - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-91 dagar samt utresa under 20.Augusti - 31.Augusti 2012:

Resor (STO - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-91 dagar samt utresa under September 2012:

Resor (STO - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-91 dagar samt utresa under Augusti - December 2012:

Och slutligen "Thailistan", dvs

Resor (STO - BKK) under 7000 kr med Thai Airways och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-32 dagar samt utresa under Oktober - December 2012:

//Singha711

OBS. Listorna går att sortera genom att klicka resp. rubrik.

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Nu är det söndag igen, fastän lite senare än vanligt. Det beror på att några maskiner har tagit sig en olovlig ledighet inatt och helt struntat i sitt uppdrag att söka fram de billigaste biljetterna åt oss.

Skyll inte på maskinerna nu Singha! Det var nog du som glömde slå igång dom när du kom hemrumlandes från Nya Varvet :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skyll inte på maskinerna nu Singha! Det var nog du som glömde slå igång dom när du kom hemrumlandes från Nya Varvet :crazy:

Ja du, Knasen, jag skall nog inte vara sämre än andra och ta på mig skulden. Det är nog mycket möjligt att jag var lite sluddrig i mina instruktioner igår natt. De stackars maskiner har tydligen "missuppfattat" mig en aning, hehe.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, dags för Göteborgsbiljetterna fram till 14.Jan 2013:

3957 resor (GOT - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-91 dagar samt utresa 16.Augusti - 30.September 2012:

1049 resor (GOT - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-91 dagar samt utresa 1.Oktober 2012 - 14.Januari 2013:

Och slutligen "Thailistan", dvs

251 resor (GOT - BKK) under 8000 kr med Thai Airways och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-31 dagar samt utresa 17. Augusti - 31.Oktober 2012:

//Singha711

OBS. Listorna går att sortera genom att klicka i resp. rubrik.

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns ju tusentals med billiga flygresor även från Köpenhamn. Från 4392 kr med Finnair.

4357 resor (CPH - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-91 dagar samt utresa under September 2012:

2718 resor (CPH - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-91 dagar samt utresa under Oktober 2012:

4828 resor (CPH - BKK) under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 14-91 dagar samt utresa under 1.November 2012 - 15.Januari 2013:

//Singha711

OBS. Listorna går att sortera genom att klicka i resp. rubrik.

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Respekt Singha711!!

Mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tid är pengar.

MVH Nonki

Exakt, Nonki,

så resonerar jag också när jag tänker på hur mycket jag kan spara(=tjäna in) på så kort tid... :crazy:

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tid är pengar.

MVH Nonki

Håller med. Om jag tjänar 300 kronor i timmen på att jobba så kommer staten och vill ha 57% i hittebonus och chefen står och gömmer sig i bakgrunden och harklar sig lite.

Om jag tjänar 300 kronor i timmen på att bara vänta så är tiden bara min!!

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tid jag jag sparar genom att flyga Thai är värd mera än de kronor du sparar genom att "arbeta" på extra flygtimmar, krångel och risk för förseningar och fellastat bagage med mera...

MVH Nonki

Ja, det får vi väl hoppas att det är en välavvägd kalkyl i din och många andras livssituation. Har absolut inget att invända när tiden av den ena eller andra anledningen är knapp.

Men så är det ju inte för alla. De flesta pensionärer tex har gott om tid att bjuda på men inga som helst möjligheter att sätta guldkant på tillvaron annars än att spara in det på ett annat ställe. Då blir några tusenlappar i "onödiga utgifter" genast en tyngre post i deras kalkyl som inte så lätt går att "tjäna in" igen genom en extra arbetsinsats.

Och för att skocka dig lite så brukar jag tex personligen hålla utkik på billiga resor med Turkish Airlines och en bytestid över natten med minst 10 timmars uppehåll i Istanbul. Det angenäma med den här lösningen är inte bara att resan är väldigt billig utan att man får betalt lyxhotell inkl. mat och transfer till och från flygplatsen. Det kallar jag för "guldkant" att kunna avbryta en tråkig långresa till Bangkok med en kvällspromenad längs Bosporus och en bekväm nattvila i en riktig säng och samtidig kunna spara in ett par tusenlappar som för min del gör bättre nytta på andra ställen.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika behov avseende tiden. För mig är det lördag hela veckan lång, men har en rätt stram budget... Sitter gärna några extra timmar på en flygplats. Tyvärr äts en del av vinsten upp av besök i någon bar...

Saknar resor BKK till Sverige i listorna

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...