Jump to content
IGNORERAD

Varsågoda: över 10000 billiga biljetter till och från Thailand


Singha711

Recommended Posts

Har testat sidan allafygbiljetter.se och kan konstatera att man kan tjäna några tusen lappar om man jämför med andra sidor som tex supersavers eller flygstolen.

Tack Sam Sip Sam

Sorry Lobuzz,

men förstår du inte att listorna i själva verket innehåller sökningar på bl.a, AllaFlygBiljetter och andra sökmotorer (tex. PriceRunner)???

Den enda skillnaden är att jag har vaskat fram (se tidigare inlägg) de mest prisvärda alternativ (t.ex. alla resor under 6000 SEK inom en viss tidsperiod).

M.a.o. är jobbet redan gjort och du behöver bara välja (och evtl boka) de alternativ som passar dig genom att klicka på motsvarande länk.

Jag kan garantera dig att du inte kan hitta nämnvärt billigare alternativ om du använder listan när den är färsk, dvs den dagen den kommer ut.

Gör ett försök nästa gång en ny lista kommer och se själv att listan till stor del innehåller dagsfärska sökningar på bl.a. AllaFlygBiljetter genom att dubbelkolla.

Lycka till!

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 388
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    177

  • Sam sip sam

    19

  • janne_h

    11

  • Stefan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har gått igenom dom sista 2 sidorna, men hittar bara resor fram till o med Dec, kommer du att göra någon uppdatering för resor efter nyår?

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått igenom dom sista 2 sidorna, men hittar bara resor fram till o med Dec, kommer du att göra någon uppdatering för resor efter nyår?

Ja, snart (förmodligen nästa vecka) börjar jag att lägga in sökningar för avresa 2012/kvartal 1.

Dessutom kommer jag även att utöka reselängder till 25-91 dagar, samt ta tätare aktualisering på alla resor från Bangkok till Skandinavien (STO/GOT/CPH).

Jag överväger även att ta in ett antal sträckor via Tyskland(FRA/BER/MUC) och England(LON) i programmet för att utröna om det lönar sig att ta denna omväg mha lågprisflyg.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog ordentligt missuppfattat vad det hela går ut på!

Hade du läst lite innan du - din vana trogen - vräker ur dig dina mestadels ogenomtänkta och oinformerade yttranden och påståenden, hade du förstått att det INTE gäller att hitta de billigaste alternativ för GIVNA tidpunkter på utresa/hemresa. I så fall hade det naturligtvis räckt med att göra några sökningar på en eller flera sökmotorer för att få tillräkligt beslutsunderlag för en ENSKILD resa.

När man har som (affärs-)ide att ALLTID och på NOLLTID tillhandahålla de billigaste och prisvärdaste alternativ för en större och anonym kundkrets(på internet) måste man ha ett annat koncept. Jag kan ju omöjligen veta när och vart den presumtiva kunden ska åka. Alltså måste jag samla information om ALLA tänkbara alternativ redan I FÖRVÄG och tillhandahålla de mest attraktiva resultat för kundens sökning. För att det är bara som toppen på ett isberg eller den berömda nålen i höstacken som jag kan tjäna pengar på. M.a.o. måste jag ha hittat nålen INNAN kunden frågar efter den och är beredd att betala ett pris för att slippa tidsödande sökning på internet eller via andra källor.

Dessutom finns det numera fler och fler personer som är flexibla med sina restider och istället anpassar resdagarna efter utbudet på de billigaste biljetter. Till denna grupp hör bl.a. pensionärerna där en eller flera tusenlappar i besparade reskostnader är av stor betydelse. M.a.o. finns det en marknad med växande efterfråga för att med några enkla knapptryckningar komma åt de absolut och garanterat billigaste samt aktuella biljetter inom en viss tidsperiod med ganska stora variationer m.a.p. datum för utresa/hemresa.

Uppgiften består alltså INTE att hitta de billigaste biljetter för en enskild resa med givna tidpunkter för utresa resp. hemresa, utan att hitta de flyg som är billigast inom en viss tidsperiod och sträcka. Det är en helt annan sak och kräver ett annorlunda och hittills (så vitt jag vet) oprövat koncept.

Metoden går därför ut på att KONTINUERLIGT samla information om flyg och priser för utvalda sträckor (tex STO-BKK) i en databas för att sedan kunna plocka fram de mest intressanta alternativ. Dessutom ska informationen vara närmast 100% aktuellt vilket medför att varje enskild resekombination måste köras om dagligen, åtminstone för de resor vars utresedag ligger inom de närmaste veckorna.

Ett exempel: För sträckan STO-BKK vill jag ”dammsuga” marknaden för information om flygtider och -priser för ett halvt år framåt. Reslängder skall variera mellan 25 och 61 dagar och sökningen skall göras från minst 2 konkurerande källor (=sökmotorer). Enkel matematik ger ett resultat på 13320 sökningar (=180x37x2) som behövs för att få fram fullständig information endast en för en sträcka. Nu skall denna information hållas aktuellt så att en kontroll på senaste pris för en given resa inte överstiger mer än 1% jämfört med den senaste infon i databasen. För att åstadkomma detta måsta man köra om SAMTLIGA sökningar efter ett visst schema som styrs av hur många dagar det är kvar till utresedagen. I nuvarande utformning av systemet körs aktualiseringar (=omsökningar) enl. följande schema:

Veckor innan avresa: Omsökningar körs:

0 - 2 dagligen

3 – 5 varannan dag

6 -7 var 3:de dag

8 – 10 var 4:e dag

11 – 20 var 7:e dag

21 – 30 var 14:dag

31 - var 28:e dag

Detta schema medför att de krävs i genomsnitt ca 4500 sökningar/dygn för att hålla informationen aktuell på ENDAST EN STRÄCKA. I nuläge bevakar jag mellan 6 och 10 sträckor samtidigt med tidshorisont på minst 180 dagar framåt vilket ger ett behov av ca 36000 sökningar dagligen. Varje sökning ger 20 resultat vilket medför att databasen skulle öka med ca 720000 nya flyg- och prisuppgifter dagligen. Eftersom jag endast registrerar förändringar blir det bara en mindre del (< 5%) som kommer till för varje dygn.

Om man utgår ifrån att en enskild sökning tar mellan 30-50 sekunder betyder detta att en människa skulle behöva sitta minst 400 timmar oavbrutet enbart för att få tag i informationen som krävs för ett enda dygn. Dessutom skall resultatet antecknas, sorteras, förvaras och granskas i arkiv med 10-tals miljoner detaljerade uppgifter.

Det kan väl inte vara så svårt att förstå att det krävs en omfattande automatisering (=webbrobot) med rätt många (virtuella) datorer som jobbar självständig för att plocka fram den informationen som ett sådant system kräver. Inte heller går det att koppla upp sig mot IATA-databaser eftersom det är konsumentinfo i sista ledet (reseagent) som efterfrågas. Varje reseagent/sökmotor ruvar förståss på sin egen information och är knappast välvilligt inställd till att dela med sig sin information i större skala till någon annan som inte betalar eller kan uppfattas som konkurrent. Därför krävs det rätt avancerade tekniker att m.h.a. ständigt utbytta proxies och IP-info undgå blockering från de sajter vars information och resurser man använder i stor skala. Jag hoppas att de snart börjar förstå att de profiterar av ett sådant upplägg eftersom de själva blir betalda per ”klick” som genereras av detta system i 10000-tal/dygn utan att de själva behöver göra något.

Jag hoppas nu att jag för alla intresserade gett en liten inblick bakom kulisserna av projektet ”hitta billigaste biljetten” . Jag välkomnar synpunkter och förslag istället för unkna ”förstå-sig-på-attityder” av en liten rätt så okunnig krets av ”ryggdunkare” som i sin grabbiga naivitet tror sig göra en insats för en kompis (Nonki) genom att trakassera alla de som kan tänkas inkräkta i kompisens ”revir”. Det är väl där skon klämmer om man ska tolka alla kommentarer, inlägg och karmabetyg. Om ni visste att ni i själva verket gör Nonki, som jag uppskattar och önskar all tänkbar framgång, en björntjänst . Om det är någon som direkt har ekonomisk nytta av de listor som publiceras här, så är det Nonki. Men så långt räcker väl inte fantasin för somliga här…

//Singha711

Jasså herrn är stor i käften också

Tog mig inte många sekunder att konstatera att dom var inte speciellt märkvärdiga dom där listorna som sagt alla priser härleder till allaflygbiljetter och pricerunner och det klarar till och med min smartphone av

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya listor med aktuella priser.

Som sagt innehåller listorna nyligen gjorda sökningar med bl.a. "AllaFlygBiljetter" och "PriceRunner" till Bangkok från Göteborg, Stockholm och Köpenhamn. Enbart priser under 6000 kr samt restid mindre än 20 timmar/sträcka har tagits med.

M.a.o. ett koncentrat av de prisvärdaste resor till Thailand just nu utan att själv behöva söka.

Den här gången sträcker sig urvalet till 31.Jan 2012 som senaste utresedag. Nästa söndag blir det resor t.om. 31.Mars 2012.

Varsågoda!

//Singha711

P.S. Listorna går att sortera genom att klicka i resp. kolumnhuvud/rubrik.

Detaljinfo, kontroll av pris och tillgänglighet samt evtl bokning genom att klicka i resp. länk under "Källa" eller "Agent"

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis finns det listor med billiga flyg för de som vill åka TILL Sverige FRÅN Thailand också.

Listorna innehåller 3-månaders resor (85-91 dagar) under 8000 kr med max 20 timmars restid/sträcka.

Hör av er om det finns intresse för kortare resor till Sverige, tex. över jul/nyår.

Mvh

//Singha711

P.S. Glöm ej att det går att sortera listorna på tex pris (klicka på resp. rubrik). Det finns biljetter fr. ca 5500 kr till Stockholm

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller resor till Thailand är sommarsäsongen över och många prisvärda höstresor har redan bokats. Även de billigaste julresor har gått åt vilket märks i genomsnittsprisets snabba uppgång.

Men så har det varit i alla år jag minns, även om det alltid finns några få billiga resor kvar om man bara söker tillräckligt länge.

Men det slipper du göra eftersom mina datorer gör det för dig...

Varsågoda, höst- och julresor under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka:

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag halkade just in på den här tråden och jag måste säga att detta är väldigt snyggt ihopsnickrat Singha711! Söktjänsterna som finns på internet idag är alltför otillräckliga, detta är mycket bättre. Jag saknar dock kortare resor. Finns det någon särskild anledning till varför du inte har med sådana i listorna?

I vilket fall söker jag resor som har 14-25 resdagar, <20h restid, pris <8000 (eller lägre om det blir för många träffar), STO-BKK, DEC-JAN. Om du har lust får du gärna skapa en sådan lista. Det skulle i alla fall JAG ha nytta av :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag halkade just in på den här tråden och jag måste säga att detta är väldigt snyggt ihopsnickrat Singha711! Söktjänsterna som finns på internet idag är alltför otillräckliga, detta är mycket bättre. Jag saknar dock kortare resor. Finns det någon särskild anledning till varför du inte har med sådana i listorna?

I vilket fall söker jag resor som har 14-25 resdagar, <20h restid, pris <8000 (eller lägre om det blir för många träffar), STO-BKK, DEC-JAN. Om du har lust får du gärna skapa en sådan lista. Det skulle i alla fall JAG ha nytta av :-)

Tack för intresset!

Inget problem att fixa en sådan lista så snart någon dator blir ledig...

Så, håll utkik och kolla lite senare i kväll!

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag halkade just in på den här tråden och jag måste säga att detta är väldigt snyggt ihopsnickrat Singha711! Söktjänsterna som finns på internet idag är alltför otillräckliga, detta är mycket bättre. Jag saknar dock kortare resor. Finns det någon särskild anledning till varför du inte har med sådana i listorna?

I vilket fall söker jag resor som har 14-25 resdagar, <20h restid, pris <8000 (eller lägre om det blir för många träffar), STO-BKK, DEC-JAN. Om du har lust får du gärna skapa en sådan lista. Det skulle i alla fall JAG ha nytta av :-)

Sån resa är jag också på jakt efter fast i jan /febr, så vi får se vad Singha 711 kommer med senare ikväll :nyam:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, här kommer listan för en billig "snabbis" (14-25 dagar) från Stockholm till Thailand under jul och nyår.

Det blev drygt 4600 biljetter under 8000 kr från Stockholm, så jag begränsade den till priser under 7000 kr istället (1446 st).

Alla restider ligger under 20 timmar/sträcka och utresa är fr.om. 1.Dec 2011 t.om. 31.Jan.2012:

Imorgon kommer kommer motsvarande lista för utresa även från Göteborg och Köpenhamn.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Sån resa är jag också på jakt efter fast i jan /febr, så vi får se vad Singha 711 kommer med senare ikväll :nyam:

Skall försöka få fram en lista t.om. Feb 2012 senare.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt arbete med dessa listor! Jag ser fram mot februari-mars listor. I mitt fall är endast Göteborg och Köpenhamn intressant.

Mvh

Janptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har lovat tidigare kommer nu listorna for kortare resor (14-25 dagar) över jul och nyår även för utresan från Göteborg och Köpenhamn.

Alla resor ligger under 7000 kr, har restider under 20 timmar/sträcka och omfattar utresa Dec2011-Feb2012:

(OBS!! Rättad lista!!)

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten undran, kan man lita på att de olika länkarna leder till seriösa företag tro...eller man bör kolla upp ev företag innan köp av biljett kanske?

Mvh

Janptr

Ändrades av janptr
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten undran, kan man lita på att de olika länkarna leder till seriösa företag tro...eller man bör kolla upp ev företag innan köp av biljett kanske?

Mvh

Janptr

Listorna har tagits fram baserat på massökningar på kända jämförelsesajter, tex AllaFlygBiljetter och PriceRunner.

På samma sätt har länkarna i listan kopierats därifrån. Du kan ju kontrollera detta genom att köra en sökning för resp. flyg på sajten i kolumn 'Källa' (=länk till jämförelsesajt med flygdata) och därefter välja den första länken i det översta (=billigaste) alternativet. Där kan du sedan se att länkarna är identiska.

Därför kan du absolut lita på länkarna i listan eftersom de leder till kända reseföretag med referenser till jämförelsesajten ifråga.

Klickar du på en länk i listan så får faktiskt jämförelsesajten betald en slant och inte jag. Bokar du en resa får dom ytterligare provision.

I nuvarande läge är systemet inte kommersialiserat. Jag är fortfarande kvar i teknikutvecklingsskede och det kommer säkert att dröja ytterligare några månader innan systemet kan köras helt automatiskt med ett minimum av övervakning. Listorna är egentligen bara en ytterst improviserat biprodukt där syftet är att dela med sig nyttig information till medlemmarna och kanske få nyttiga synpunkter tillbaks.

En kommersialiserat version kommer säkert ha en annan form än att ta fram listor. I slutändan vill jag ju också tjäna pengar på mitt arbete och det är nog inte osannolikt att något väletablerat företag i branschen köper upp den idag dyrbara know-how och bakomliggande tekniska koncept för att driva detta relativt simpla kommersiella koncept i egen regi.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten undran, kan man lita på att de olika länkarna leder till seriösa företag tro...eller man bör kolla upp ev företag innan köp av biljett kanske?

Mvh

Janptr

Glömde att nämna att så gott som alla antivirus-program har en option för 'safe-surf', dvs att blockera eller varna för oseriösa länkar innan sidan tas upp.

Det är bara att aktivera den om den inte redan är aktiverad.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

tACK FÖR HJÄLPEN MED DINA LISTOR, NU ÄR DET BOKAT Å KLART, NU TAR JAG MIG EN CHANG ooopps inte meninge med stora bokstäver

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

I nuvarande läge är systemet inte kommersialiserat. Jag är fortfarande kvar i teknikutvecklingsskede och det kommer säkert att dröja ytterligare några månader innan systemet kan köras helt automatiskt med ett minimum av övervakning. Listorna är egentligen bara en ytterst improviserat biprodukt där syftet är att dela med sig nyttig information till medlemmarna och kanske få nyttiga synpunkter tillbaks.

En kommersialiserat version kommer säkert ha en annan form än att ta fram listor. I slutändan vill jag ju också tjäna pengar på mitt arbete och det är nog inte osannolikt att något väletablerat företag i branschen köper upp den idag dyrbara know-how och bakomliggande tekniska koncept för att driva detta relativt simpla kommersiella koncept i egen regi.

Mvh

//Singha711

Ja, datan bör presenteras i en matris eller liknande. Går det att få tag på information om avgångstider etc. direkt från flygbolag eller måste du använda metadata?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, datan bör presenteras i en matris eller liknande. Går det att få tag på information om avgångstider etc. direkt från flygbolag eller måste du använda metadata?

Alla data har samlats innan och lagras i en stor databas med över 10 miljoner detaljuppgifter (priser, avgångstider, reseagenter etc.).

Alla uppgifter hålls aktuella genom en frekvent uppdatering av eventuella ändringar. Detta gäller i synnerhet ju närmare avresedagen man kommer. T.ex. kollas alla resor som avgår inom de närmaste 2 veckorna dagligen för senaste priset gentemot minst 2 jämförelsesajter. Resor som avgår om 3-5 veckor kollas varannan dag osv, osv.

Det är kärnan i systemet och gör att man kan anpassa urvalet och presentationen i efterhand och på många alternativa sätt. Vill man presentera det i matris-form går det naturligtvis bra, men man bör komma ihåg att matrisen endast duger för en presentation i 2 dimensioner (tex lägsta pris per utrese- resp. hemrese-datum). Systemet tillhandahåller dock betydligt mer information som behövs för att välja en resa, t.ex. restider och framför allt längd på resp. resa.

Därför funderar jag just nu på ett enkelt sätt att integrera ett dynamisk urvals-formulär i själva HTML-koden så att listan inte behöver bli så omfattande för den som redan vet inom vilka tidsintervaller etc. resan skall sökas. Det är ingen trivial uppgift eftersom i det inte finns DB- eller server-kontakt i detta läge (dvs efter nedladdning) och skriptet bara kan kommunicera med data som finns inbäddade i HTML-koden. Kunniga webb-programmerare (javascript) kan gärna höra av sig med förslag eftersom mina tunga meriter ligger mera på andra områden.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite irriterande men mig själv att skylla :angry: Hittade via dina länkar en tripp som passade utmärkt men som vanligt funkar ej det Goda om man väntar några dagar på att slå till. Har du nya sökningar på gång i det närmaste som man kanske kan dra nytta av? Tänkte ta med tjejen så hon får hälsa på de sina i typ februari mars. Är gärna borta i en 5v men kan vara ganska flexibel men måste vara tillbaks innan april. Endast Göteborg/Köpenhamn är intressant.

Mvh

Janptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite irriterande men mig själv att skylla :angry: Hittade via dina länkar en tripp som passade utmärkt men som vanligt funkar ej det Goda om man väntar några dagar på att slå till. Har du nya sökningar på gång i det närmaste som man kanske kan dra nytta av? Tänkte ta med tjejen så hon får hälsa på de sina i typ februari mars. Är gärna borta i en 5v men kan vara ganska flexibel men måste vara tillbaks innan april. Endast Göteborg/Köpenhamn är intressant.

Mvh

Janptr

Det kommer nya listor ikväll.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, söndag kväll brukar det komma ny fräscha listor med lågprisbiljetter till Thailand.

Så även idag, vi börjar med kortresorna (14-25 dagar) över jul och nyår (Dec2011-Feb2012).

Samtliga resor under 7000 kr och mindre än 20 timmars restid/sträcka:

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här kommer långresorna (25-91 dagar) för (utresa-) period Okt2011 - Feb2012 .

Samtliga resor under 6000 kr och 20 timmars restid/sträcka:

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...