Jump to content
IGNORERAD

Varsågoda: över 10000 billiga biljetter till och från Thailand


Singha711

Recommended Posts

Ja har inte glömt bort skåningarna...

Varsågoda, billiga biljetter från Kastrup:

Mvh.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 388
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    177

  • Sam sip sam

    19

  • janne_h

    11

  • Stefan

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sam sip sam

Ja har inte glömt bort skåningarna...

Varsågoda, billiga biljetter från Kastrup:

Mvh.

//Singha711

Du söker ju alla biljetter på

http://resor.pricerunner.se/cgi-bin/rg/acq_air.cgi?event=result&site=pricerunner&oneway=0&city_id_dep=2618425&dep=CPH&city_id_dest=1609350&dest=BKK&dep_date=2011-09-11&return_date=2011-10-16&adults=1&children=0

http://www.allaflygbiljetter.se/flyg/bangkok_bkk?q=9073485223776461166

Det klarar nog alla av själva som har en dator ha ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Som de flesta av er säkerligen vet, är jag närmast "besatt" av att m.h.a. mina datorer få fram de "absolut billigaste" biljetterna till eller från Thailand.

Att få fram de billigaste biljetterna är som att leta fram en nål i en höstack. Bara genom att vända varje sten eller kolla varje höstrån är man garanterat resultat

Jag har nu bytt strategi och låter datorerna "dammsuga" biljettmarknaden varje natt, eftersom biljettpriserna är som färskvara i ständig behov av aktualisering. Detta gäller i synnerhet ju närmare avresedagen man kommer.

Resultaten sparas i en databas och aktualiseras enl. ett schema som med hög sannolikhet garanterar att priset är 'up-to-date'.

På så sätt har jag nu samlat på mig över 10 miljoner biljettpriser, huvudsakligen för flygresor mellan Sverige och Thailand.

Att få fram de billigaste biljetterna är då bara att plocka ut en lista med lämpliga sökkriteria, tex. pris under 5000 SEK.

Trots det låga priset får jag tex mellan Stockholm och Bangkok ändå över 9000 träffar och listan blir därför för långt.

Jag går därför ner till 4500 SEK som maxpris och får 'hyggliga' 344 träffar...

Här kommer några exempel på billiga flygresor till och från Thailand som det ser ut just nu

1) STO-BKK Utresa 2011-06-01 tom 2011-12-31, Reslängd 25-61 dagar, Pris < 4700 SEK:

2) GOT-BKK Utresa 2011-06-01 tom 2011-12-31, Reslängd 25-61 dagar, Pris < 5300 SEK:

3) BKK-STO Utresa 2011-06-01 tom 2011-12-31, Reslängd 85-91 dagar, Pris < 6000 SEK

4) BKK-GOT Utresa 2011-06-01 tom 2011-12-31, Reslängd 85-91 dagar, Pris < 7000 SEK

P.S. Listorna går att sortera uppåt och neråt genom att klicka i resp. kolumnhuvud!

P.S. Detaljer och evtl bokning genom att klicka i markerade länkar..

Lycka till!

//Singha711

Haur Du inga billiga från CPH-BKK i oktober? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

hej har en liten fråga till er som är kunniga om man tar tjejen till sverige från Thailand å ska köpa biljeten för första besöket vilket äör att rekomendera.

från svea till Thailand tur å retur x2 eller Thailand till svea x1? å vad skulle en sån biljet i så fall kunna gå lös på på ett ungjefär?

tacksam för alla svar.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

hej har en liten fråga till er som är kunniga om man tar tjejen till sverige från Thailand å ska köpa biljeten för första besöket vilket äör att rekomendera.

från svea till Thailand tur å retur x2 eller Thailand till svea x1? å vad skulle en sån biljet i så fall kunna gå lös på på ett ungjefär?

tacksam för alla svar.

Kolla här

http://www.saveflights.com/

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska nu bara berätta om januari-mars resan jag gjorde i vintras..

Sökte som en galning i slutet av December efter en billig direktflygsresa till Thailand,

hittade endast ett fåtal och dom kostade alla runt 14-15 lax.

Ringde sedan till Nonki och kollade med honom om han hade nått att rekomendera.

-Jag har en här som stämmer med dina önskemål, sa han

-ok sa jag, vad går den på ( jag tänkte att 14 lax var max )

-hmmm den e lite dyr sa Nonki. den går på 10800:-

-Tagen sa jag direkt.. men varför e det sån stor skilnad mot dom andra resebyråerna?

-Jag ska vara ärlig med dig HajKaj sa han, det var en annan forummedlem som hade prellbokat den

och han ringde nu på morgonen och avbeställde den.

När han bokade den i september så var biljetterna billigare.

-Perfekt, då kan man suga i sig ett antal Sanka på någon annans bekostnad nu. Tack för det.

De finns dom som kollar runt hela Internet efter låga priser, jag ringer Nonki.

Har även ringt honom samma dag som jag vill ha biljett (utresa 4 timmar senare än bokning)

och han har fixat det. vilket ingen annan resebyrå brukar kunna fixa.

Vare sig på nätet eller i den fysiska världen.

Det är 2 bra skäl till att boka med Nonki.

Tack för ordet / HajKaj

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Det ena behöver ju inte utesluta det andra.. I vissa situationer är det kanske bättre att vända sig till tex Nonki och få lite personlig service. 2004 skulle jag ha tag på en ettårsbiljett med utresa i början av februari, På den tiden var jag verkligen novis vad gäller datorer och internet och kanske var sökmotorerna inte fulländade på den tiden heller. Satt och sökte och sökte efter biljett men det billigaste låg runt 13-14000 kr med bolag som Turkish och liknande.. Så jag knallade in på en resebyrå i Uppsala och bad dom plocka fram den billigaste ettårsbiljetten som fanns med ett "seriöst" bolag, å vips så fick jag en resa för 8800 kr med Lufthansa.

Men nu för tiden blir det ju mest 3 veckors resor och då är det nog fasen smidigast och billigast att köpa via nätet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

hej har en liten fråga till er som är kunniga om man tar tjejen till sverige från Thailand å ska köpa biljeten för första besöket vilket äör att rekomendera.

från svea till Thailand tur å retur x2 eller Thailand till svea x1? å vad skulle en sån biljet i så fall kunna gå lös på på ett ungjefär?

tacksam för alla svar.

Du kan lätt hitta enkel från BKK för under 4000:- tex i november, det finns flera andra avreseorter iThailand också bla CNX.

Deras sida går även att få på Thai.

http://www.airberlin.com/booking/flight/vacancy.php?LANG=se&HINDATUM=2011-11-17&VON=BKK&NACH=ARN

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ska nu bara berätta om januari-mars resan jag gjorde i vintras..

Sökte som en galning i slutet av December efter en billig direktflygsresa till Thailand,

hittade endast ett fåtal och dom kostade alla runt 14-15 lax.

Ringde sedan till Nonki och kollade med honom om han hade nått att rekomendera.

-Jag har en här som stämmer med dina önskemål, sa han

-ok sa jag, vad går den på ( jag tänkte att 14 lax var max )

-hmmm den e lite dyr sa Nonki. den går på 10800:-

-Tagen sa jag direkt.. men varför e det sån stor skilnad mot dom andra resebyråerna?

-Jag ska vara ärlig med dig HajKaj sa han, det var en annan forummedlem som hade prellbokat den

och han ringde nu på morgonen och avbeställde den.

När han bokade den i september så var biljetterna billigare.

-Perfekt, då kan man suga i sig ett antal Sanka på någon annans bekostnad nu. Tack för det.

De finns dom som kollar runt hela Internet efter låga priser, jag ringer Nonki.

Har även ringt honom samma dag som jag vill ha biljett (utresa 4 timmar senare än bokning)

och han har fixat det. vilket ingen annan resebyrå brukar kunna fixa.

Vare sig på nätet eller i den fysiska världen.

Det är 2 bra skäl till att boka med Nonki.

Tack för ordet / HajKaj

Ja och så fick du en direktflight med thai raka spåret till bkk

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Biljettpriserna ändras i rask takt, speciellt ju närmare avresedagen man kommer. Därför aktualiseras listorna varje dag.

Så här mycket finns det kvar idag på biljetter under 6000 kr (och restid under 20 timmar) för resor från Stockholm och Göteborg:

OBS! Turkish Airlines flyger från Stockholm under 4500 kr. Finns ganska många biljetter kvar.

Lycka till!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massor med billiga biljetter till Bangkok även från Kastrup.

Här kommer dagsfärska listor med aktualiserade priser. Alla under 6000 kr och mindre än 20 timmars restid/sträcka.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Enligt Rapport/Aktuellt skjuter priserna för rabatterade restresor upp pga det mesiga (=regniga) sommarväder vi nu har i Sverige.

Dessbättre kan jag inte se detta i min biljettdatabas som aktualiseras varje dag.

Finns mängder med billiga (under 6000 kr) biljetter kvar till Bangkok från såväl Stockholm som Göteborg och Köpenhamn.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags för ny listor med billiga biljetter...

Nu är det Turkish Airlines som leder i ligan med billigflyg från framförallt Stockholm.

4401 kr är ett bra pris så här dags om året med massor av regn på de flesta orter här i Sverige.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar bli lite ont om billiga flyg från Göteborg, men å andra sidan är det inte långt till Kastrup/Köpenhamn där alla överblivna restbiljetter tycks ha hamnat. Klart lönsamt att åka över sundet för en billig "trip" ... :crazy:

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nya listor med aktuella priser (under 6000 SEK och under 20t restid) för resor från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn:

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Begriper inte varför du slösar tid på detta, priserna är ju inaktuella innan du ens fått in dem i din tabell.

I mina ögon helt värdelösa siffror alltså.

Många bra exempel på det här:

http://www.maipenrai.se/forum/t/15315-kopa-flygbiljett/page__st__30

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Begriper inte varför du slösar tid på detta, priserna är ju inaktuella innan du ens fått in dem i din tabell.

I mina ögon helt värdelösa siffror alltså.

Många bra exempel på det här:

http://www.maipenrai...tt/page__st__30

Tack för omtanken,

men jag anser att det definitivt inte är din uppgift att bekymra dig för saker som du tydligen inte har den blekaste aning om (som vanligt).

Jag har vid flera tillfällen försökt förklara att det numera är datorerna som arbetar med detta medan jag själv kan ägna mig åt betydligt angenämare sysslor. Bara korkade människor skulle slösa sin tid med att manuellt köra fram de 10000-tals sökningar som faktiskt krävs varje dygn för att hålla listorna aktuella. Det skulle i så fall kräva minst 20 personer som dag och natt satt vid datorn och fyllde i tabeller.

Vad det hela går ut på och hur det i princip fungerar har nog du och dina meningsfränder grundligt missuppfattat. Detta har jag kunnat se i tidigare kommentarer som du genom karma har gett ditt gillande/ogillande.

F.ö. förstår jag inte vad som kan vara så upprörande med att utan egen vinning publicera aktuella och prisvärda flygpriser till Bangkok. Och visst är de aktuella i förhållande till avresedagen eftersom systemet automatiskt kollar det senaste priset ju närmare avresedagen man kommer. Resor som går de närmaste 2 veckor kollas dagligen. Resor som avgår senast om 4 veckor kollas minst varannan dag etc. I tabellerna kan man se när en sökning är gjort och då ser man att datorerna jobbar för fullt företrädesvis på nätterna, dvs den tid där jag sover.

Som sagt, hela systemet inklusive produktion av listorna är automatiserat. Datorerna underhåller en databas på ca 10 miljoner olika flyg- och prisuppgifterna helt på egen hand. Mitt arbete är begränsat till att enbart sätta igång olika jobb som sedan sköter sig själv och numera inte kräver någon eller minimal övervakning. Listorna är enbart en sidoprodukt och kräver inte mer än 5 minuter att producera. Det tar faktiskt längre att producera inlägget än själva innehållet. F.ö. är det inte bara en dator utan 12-15 virtuella datorer som samarbetar i en kraftfull server som jag har skaffat för detta ändamål.

Naturligtvis gör jag inte detta enbart av ren osjälviskhet utan jag ser stora möjligheter till en finansiell exploatering. Både tekniken och marknaden är mogen för detta och såvitt jag vet finns idag inte någon allmän tillgänglig teknisk lösning på detta tillämpningsområde. Även om det finns gott om mjukvaru-komponenter för ett sådant system krävs det alltid en viss investering i tid och pengar för att förvärva det nödvändiga know-how för ett större sammanhängande system. Detta ger ett försprång när marknaden kräver den typen av lösningar i den ena eller andra formen. Då gäller det att vara på plats och "mjölka kossan" så länge det varar...

Under tiden kommer jag att fortsätta med mitt arbete efter eget godtycke och då och då trycka på knappen för att ta fram en lista för intresserade MPR-medlemmar. Jag kommer i alla fall inte be dig om lov trots ditt upprepade och onaturligt närgångna intresse för mina förehavanden som du ändå inte verkar begripa ett iota av.

//Singha711

P.S. Fatta inte hur man så grovt kan misstolka resultatet av den tråd som du länkade till (http://www.maipenrai...tt/page__st__30). Den bekräftar i ALLA avseenden mina bedömningar och kan knappast tas som intäkt för ditt ogillande.

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för omtanken,

men jag anser att det definitivt inte är din uppgift att bekymra dig för saker som du tydligen inte har den blekaste aning om (som vanligt).

Jag har vid flera tillfällen försökt förklara att det numera är datorerna som arbetar med detta medan jag själv kan ägna mig åt betydligt angenämare sysslor. Bara korkade människor skulle slösa sin tid med att manuellt köra fram de 10000-tals sökningar som faktiskt krävs varje dygn för att hålla listorna aktuella. Det skulle i så fall kräva minst 20 personer som dag och natt satt vid datorn och fyllde i tabeller.

Vad det hela går ut på och hur det i princip fungerar har nog du och dina meningsfränder grundligt missuppfattat. Detta har jag kunnat se i tidigare kommentarer som du genom karma har gett ditt gillande/ogillande.

F.ö. förstår jag inte vad som kan vara så upprörande med att utan egen vinning publicera aktuella och prisvärda flygpriser till Bangkok. Och visst är de aktuella i förhållande till avresedagen eftersom systemet automatiskt kollar det senaste priset ju närmare avresedagen man kommer. Resor som går de närmaste 2 veckor kollas dagligen. Resor som avgår senast om 4 veckor kollas minst varannan dag etc. I tabellerna kan man se när en sökning är gjort och då ser man att datorerna jobbar för fullt företrädesvis på nätterna, dvs den tid där jag sover.

Som sagt, hela systemet inklusive produktion av listorna är automatiserat. Datorerna underhåller en databas på ca 10 miljoner olika flyg- och prisuppgifterna helt på egen hand. Mitt arbete är begränsat till att enbart sätta igång olika jobb som sedan sköter sig själv och numera inte kräver någon eller minimal övervakning. Listorna är enbart en sidoprodukt och kräver inte mer än 5 minuter att producera. Det tar faktiskt längre att producera inlägget än själva innehållet. F.ö. är det inte bara en dator utan 12-15 virtuella datorer som samarbetar i en kraftfull server som jag har skaffat för detta ändamål.

Naturligtvis gör jag inte detta enbart av ren osjälviskhet utan jag ser stora möjligheter till en finansiell exploatering. Både tekniken och marknaden är mogen för detta och såvitt jag vet finns idag inte någon allmän tillgänglig teknisk lösning på detta tillämpningsområde. Även om det finns gott om mjukvaru-komponenter för ett sådant system krävs det alltid en viss investering i tid och pengar för att förvärva det nödvändiga know-how för ett större sammanhängande system. Detta ger ett försprång när marknaden kräver den typen av lösningar i den ena eller andra formen. Då gäller det att vara på plats och "mjölka kossan" så länge det varar...

Under tiden kommer jag att fortsätta med mitt arbete efter eget godtycke och då och då trycka på knappen för att ta fram en lista för intresserade MPR-medlemmar. Jag kommer i alla fall inte be dig om lov trots ditt upprepade och onaturligt närgångna intresse för mina förehavanden som du ändå inte verkar begripa ett iota av.

//Singha711

P.S. Fatta inte hur man så grovt kan misstolka resultatet av den tråd som du länkade till (http://www.maipenrai...tt/page__st__30). Den bekräftar i ALLA avseenden mina bedömningar och kan knappast tas som intäkt för ditt ogillande.

Hmmmm..

Jag förstod inte riktigt, kan du inte förklara för en dum flane som mig så att även jag förstår, gärna i ett liiite längre inlägg. Tack!

OK, då kör vi på det, du behöver inte be om lov för dina framtida (i mitt tycke onödiga, men vad vet en dumstrut som mig om dina förehavanden?) inlägg, så kör på du!

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för omtanken,

men jag anser att det definitivt inte är din uppgift att bekymra dig för saker som du tydligen inte har den blekaste aning om (som vanligt).

Jag har vid flera tillfällen försökt förklara att det numera är datorerna som arbetar med detta medan jag själv kan ägna mig åt betydligt angenämare sysslor. Bara korkade människor skulle slösa sin tid med att manuellt köra fram de 10000-tals sökningar som faktiskt krävs varje dygn för att hålla listorna aktuella. Det skulle i så fall kräva minst 20 personer som dag och natt satt vid datorn och fyllde i tabeller.

Vad det hela går ut på och hur det i princip fungerar har nog du och dina meningsfränder grundligt missuppfattat. Detta har jag kunnat se i tidigare kommentarer som du genom karma har gett ditt gillande/ogillande.

F.ö. förstår jag inte vad som kan vara så upprörande med att utan egen vinning publicera aktuella och prisvärda flygpriser till Bangkok. Och visst är de aktuella i förhållande till avresedagen eftersom systemet automatiskt kollar det senaste priset ju närmare avresedagen man kommer. Resor som går de närmaste 2 veckor kollas dagligen. Resor som avgår senast om 4 veckor kollas minst varannan dag etc. I tabellerna kan man se när en sökning är gjort och då ser man att datorerna jobbar för fullt företrädesvis på nätterna, dvs den tid där jag sover.

Som sagt, hela systemet inklusive produktion av listorna är automatiserat. Datorerna underhåller en databas på ca 10 miljoner olika flyg- och prisuppgifterna helt på egen hand. Mitt arbete är begränsat till att enbart sätta igång olika jobb som sedan sköter sig själv och numera inte kräver någon eller minimal övervakning. Listorna är enbart en sidoprodukt och kräver inte mer än 5 minuter att producera. Det tar faktiskt längre att producera inlägget än själva innehållet. F.ö. är det inte bara en dator utan 12-15 virtuella datorer som samarbetar i en kraftfull server som jag har skaffat för detta ändamål.

Naturligtvis gör jag inte detta enbart av ren osjälviskhet utan jag ser stora möjligheter till en finansiell exploatering. Både tekniken och marknaden är mogen för detta och såvitt jag vet finns idag inte någon allmän tillgänglig teknisk lösning på detta tillämpningsområde. Även om det finns gott om mjukvaru-komponenter för ett sådant system krävs det alltid en viss investering i tid och pengar för att förvärva det nödvändiga know-how för ett större sammanhängande system. Detta ger ett försprång när marknaden kräver den typen av lösningar i den ena eller andra formen. Då gäller det att vara på plats och "mjölka kossan" så länge det varar...

Under tiden kommer jag att fortsätta med mitt arbete efter eget godtycke och då och då trycka på knappen för att ta fram en lista för intresserade MPR-medlemmar. Jag kommer i alla fall inte be dig om lov trots ditt upprepade och onaturligt närgångna intresse för mina förehavanden som du ändå inte verkar begripa ett iota av.

//Singha711

P.S. Fatta inte hur man så grovt kan misstolka resultatet av den tråd som du länkade till (http://www.maipenrai...tt/page__st__30). Den bekräftar i ALLA avseenden mina bedömningar och kan knappast tas som intäkt för ditt ogillande.

Är det inte enklare att slå in den här adressen istället där har du alla dina sökningar

www.allaflygbiljetter.se

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon gratis vill komma med tips om billiga resor har jag svårt att förstå hur man kan uppröras över det. Om man sedan tycker det är värdefullt eller inte är ju givetvis upp till var och en och själv har jag inget intresse men det är väl ändå en trevlig gest om inte annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte enklare att slå in den här adressen istället där har du alla dina sökningar

www.allaflygbiljetter.se

Har testat sidan allafygbiljetter.se och kan konstatera att man kan tjäna några tusen lappar om man jämför med andra sidor som tex supersavers eller flygstolen.

Tack Sam Sip Sam

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte enklare att slå in den här adressen istället där har du alla dina sökningar

www.allaflygbiljetter.se

Du har nog ordentligt missuppfattat vad det hela går ut på!

Hade du läst lite innan du - din vana trogen - vräker ur dig dina mestadels ogenomtänkta och oinformerade yttranden och påståenden, hade du förstått att det INTE gäller att hitta de billigaste alternativ för GIVNA tidpunkter på utresa/hemresa. I så fall hade det naturligtvis räckt med att göra några sökningar på en eller flera sökmotorer för att få tillräkligt beslutsunderlag för en ENSKILD resa.

När man har som (affärs-)ide att ALLTID och på NOLLTID tillhandahålla de billigaste och prisvärdaste alternativ för en större och anonym kundkrets(på internet) måste man ha ett annat koncept. Jag kan ju omöjligen veta när och vart den presumtiva kunden ska åka. Alltså måste jag samla information om ALLA tänkbara alternativ redan I FÖRVÄG och tillhandahålla de mest attraktiva resultat för kundens sökning. För att det är bara som toppen på ett isberg eller den berömda nålen i höstacken som jag kan tjäna pengar på. M.a.o. måste jag ha hittat nålen INNAN kunden frågar efter den och är beredd att betala ett pris för att slippa tidsödande sökning på internet eller via andra källor.

Dessutom finns det numera fler och fler personer som är flexibla med sina restider och istället anpassar resdagarna efter utbudet på de billigaste biljetter. Till denna grupp hör bl.a. pensionärerna där en eller flera tusenlappar i besparade reskostnader är av stor betydelse. M.a.o. finns det en marknad med växande efterfråga för att med några enkla knapptryckningar komma åt de absolut och garanterat billigaste samt aktuella biljetter inom en viss tidsperiod med ganska stora variationer m.a.p. datum för utresa/hemresa.

Uppgiften består alltså INTE att hitta de billigaste biljetter för en enskild resa med givna tidpunkter för utresa resp. hemresa, utan att hitta de flyg som är billigast inom en viss tidsperiod och sträcka. Det är en helt annan sak och kräver ett annorlunda och hittills (så vitt jag vet) oprövat koncept.

Metoden går därför ut på att KONTINUERLIGT samla information om flyg och priser för utvalda sträckor (tex STO-BKK) i en databas för att sedan kunna plocka fram de mest intressanta alternativ. Dessutom ska informationen vara närmast 100% aktuellt vilket medför att varje enskild resekombination måste köras om dagligen, åtminstone för de resor vars utresedag ligger inom de närmaste veckorna.

Ett exempel: För sträckan STO-BKK vill jag ”dammsuga” marknaden för information om flygtider och -priser för ett halvt år framåt. Reslängder skall variera mellan 25 och 61 dagar och sökningen skall göras från minst 2 konkurerande källor (=sökmotorer). Enkel matematik ger ett resultat på 13320 sökningar (=180x37x2) som behövs för att få fram fullständig information endast en för en sträcka. Nu skall denna information hållas aktuellt så att en kontroll på senaste pris för en given resa inte överstiger mer än 1% jämfört med den senaste infon i databasen. För att åstadkomma detta måsta man köra om SAMTLIGA sökningar efter ett visst schema som styrs av hur många dagar det är kvar till utresedagen. I nuvarande utformning av systemet körs aktualiseringar (=omsökningar) enl. följande schema:

Veckor innan avresa: Omsökningar körs:

0 - 2 dagligen

3 – 5 varannan dag

6 -7 var 3:de dag

8 – 10 var 4:e dag

11 – 20 var 7:e dag

21 – 30 var 14:dag

31 - var 28:e dag

Detta schema medför att de krävs i genomsnitt ca 4500 sökningar/dygn för att hålla informationen aktuell på ENDAST EN STRÄCKA. I nuläge bevakar jag mellan 6 och 10 sträckor samtidigt med tidshorisont på minst 180 dagar framåt vilket ger ett behov av ca 36000 sökningar dagligen. Varje sökning ger 20 resultat vilket medför att databasen skulle öka med ca 720000 nya flyg- och prisuppgifter dagligen. Eftersom jag endast registrerar förändringar blir det bara en mindre del (< 5%) som kommer till för varje dygn.

Om man utgår ifrån att en enskild sökning tar mellan 30-50 sekunder betyder detta att en människa skulle behöva sitta minst 400 timmar oavbrutet enbart för att få tag i informationen som krävs för ett enda dygn. Dessutom skall resultatet antecknas, sorteras, förvaras och granskas i arkiv med 10-tals miljoner detaljerade uppgifter.

Det kan väl inte vara så svårt att förstå att det krävs en omfattande automatisering (=webbrobot) med rätt många (virtuella) datorer som jobbar självständig för att plocka fram den informationen som ett sådant system kräver. Inte heller går det att koppla upp sig mot IATA-databaser eftersom det är konsumentinfo i sista ledet (reseagent) som efterfrågas. Varje reseagent/sökmotor ruvar förståss på sin egen information och är knappast välvilligt inställd till att dela med sig sin information i större skala till någon annan som inte betalar eller kan uppfattas som konkurrent. Därför krävs det rätt avancerade tekniker att m.h.a. ständigt utbytta proxies och IP-info undgå blockering från de sajter vars information och resurser man använder i stor skala. Jag hoppas att de snart börjar förstå att de profiterar av ett sådant upplägg eftersom de själva blir betalda per ”klick” som genereras av detta system i 10000-tal/dygn utan att de själva behöver göra något.

Jag hoppas nu att jag för alla intresserade gett en liten inblick bakom kulisserna av projektet ”hitta billigaste biljetten” . Jag välkomnar synpunkter och förslag istället för unkna ”förstå-sig-på-attityder” av en liten rätt så okunnig krets av ”ryggdunkare” som i sin grabbiga naivitet tror sig göra en insats för en kompis (Nonki) genom att trakassera alla de som kan tänkas inkräkta i kompisens ”revir”. Det är väl där skon klämmer om man ska tolka alla kommentarer, inlägg och karmabetyg. Om ni visste att ni i själva verket gör Nonki, som jag uppskattar och önskar all tänkbar framgång, en björntjänst . Om det är någon som direkt har ekonomisk nytta av de listor som publiceras här, så är det Nonki. Men så långt räcker väl inte fantasin för somliga här…

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...