Jump to content
IGNORERAD

Dagens bild


Kim

Recommended Posts

27 minuter sedan, skrev Odin:

Jag åker ofta till Åva, från Dalarövägen till Åva saltar man inte. Men ok man sandar, helt underbart inget j-a saltsänk på rutorna dubbarna funkar kanon och sliter inte på vägbanan.

Jag är uppvuxen i norra Dalarna å där saltar man inte heller, vintertid består vägbanan av packad snö och även där har man bättre fäste (med dubbar) än på sommaren och med noll slitage på asfaltsytan.

Förvisso.

Men det är ju inte nån finsand de dräller ut på vägarna utan grus...

Fick 2 stenskott i framrutan förra vintern, båda kunde som tur var fixas med blästring och limning, salt spräcker inga framrutor!

 

Bortsett från detta, så tror jag inte Kötthandlarens Hotell varnade för halka på riksvägen intill, utan för att de var för lata för att sanda och salta bort isen på sina trottoarer...

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Odin:

Visst höger (skattefinansierade)  ficka lånar av vänster (skattefinansierade) ficka.. Och sedan robbar man familjen Svenson på både broavgifter och ränta.

Refat El Sayed var en mönstermedborgare i jämförelse.

 

Jag har en olaglig dashcam i min bil, jag kan skicka en film (förutsatt att jag klarar av att ladda upp den) så får du se själv. Allmänskicket på vägarna i förorterna är bedrövligt.

Man kör sönder sin bil om man inte är försiktig.

Tror faktiskt att dash-cam är lagligt numera!

Lägg gärna in din filmsnutt!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tommy:

Tror faktiskt att dash-cam är lagligt numera!

Lägg gärna in din filmsnutt!

 

MVH

Ja det är lagligt efter att Datainspektionen ändrade reglerna i samband med att dom också ändrade reglerna för att flygfotografera med drönare

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Ja det är lagligt efter att Datainspektionen ändrade reglerna i samband med att dom också ändrade reglerna för att flygfotografera med drönare

Är det inte beroende på hur lång loopen är (hur lång tid du sparar)?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Odin:

Är det inte beroende på hur lång loopen är (hur lång tid du sparar)?

Nej


Det avgörande är hur den är placerad

 

Enligt en dom i Högsta förvaltningsdomstolen 2016 gäller inte kameraövervakningslagen för en kamera som tillfälligt placeras i vindrutan på en bil eller på styret på en cykel och som fortlöpande styrs av föraren genom att kameran sätts på, stängs av och däremellan kontinuerligt styrs av föraren till fordonet. Det innebär att tillstånd till kameraövervakning inte krävs för sådan kameraanvändning.

 

https://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervakning/vilka-regler-galler-for-dashcams-eller-vindrutekameror/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Odin:

 

 

Citat

 

Nu har det kommit 2cm snö utanför balkongen, å nu plogas gångbanan av 2 traktorer. Ok det ska ju bli plusgrader i natt så de e ju säkrast att ploga innan det smälter.

Det finns ingen bransch i Sverige som är så jäkla korrumperad som vägunderhåll/snösvängen. Allt kostar dubbelt och det byggs/renoveras en j-a massa sommarstugor på lägenheter på statens bekostnad

 

Jag vet inte vem du har citerat eller om det är dina egna ord. Hur som helst förekommer det mutor tyvärr. Du kan påstå att hela branschen är korrupt men det har du knappast några belägg.

 

Du klagar alltså på att dom plogar när det har kommit snö å att det saltas och att det sandas. I regel brukar det ju vara tvärt om att folk klagar på att det inte plogas i tid. Det är inte lätt att vara alla till lags uppenbarligen. Många som klagar inklusive media verkar tro att man hela vinter står med en beredskap på tusentals plogbilar med förare som bara väntar på att röja undan alla Stockholms vägar på en timma när det kommer en snökanon. Gärna i rusningstrafik när dessutom hela stan är full av sommardäckbeskodda SL-bussar. 

 

Är det snöröjningen du menar är dålig när du säger att vägarna i är i dåligt skick?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag vet inte vem du har citerat eller om det är dina egna ord. Hur som helst förekommer det mutor tyvärr. Du kan påstå att hela branschen är korrupt men det har du knappast några belägg.

 

Du klagar alltså på att dom plogar när det har kommit snö å att det saltas och att det sandas. I regel brukar det ju vara tvärt om att folk klagar på att det inte plogas i tid. Det är inte lätt att vara alla till lags uppenbarligen. Många som klagar inklusive media verkar tro att man hela vinter står med en beredskap på tusentals plogbilar med förare som bara väntar på att röja undan alla Stockholms vägar på en timma när det kommer en snökanon. Gärna i rusningstrafik när dessutom hela stan är full av sommardäckbeskodda SL-bussar. 

 

Är det snöröjningen du menar är dålig när du säger att vägarna i är i dåligt skick?

Snöröjningen är dålig och vägarna dom snöröjer är bedrövliga. Och detta är till stor del orsakat av stora kostnader, som beror på att berörda beställare inte beställer om inte typ 50% av den totala kostnaden hamnar i deras privata fickor. 

Hur svårt är det att förstå?

Ifrågasätt gärna, jag vet att jag har rätt men kan av förklarliga skäl inte bränna mina källor... Dom sköter ju om våra vägar...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Odin:

Snöröjningen är dålig och vägarna dom snöröjer är bedrövliga. Och detta är till stor del orsakat av stora kostnader, som beror på att berörda beställare inte beställer om inte typ 50% av den totala kostnaden hamnar i deras privata fickor. 

Hur svårt är det att förstå?

Ifrågasätt gärna, jag vet att jag har rätt men kan av förklarliga skäl inte bränna mina källor... Dom sköter ju om våra vägar...

Låter som något för Janne Josefsson:)

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Odin:

Snöröjningen är dålig och vägarna dom snöröjer är bedrövliga. Och detta är till stor del orsakat av stora kostnader, som beror på att berörda beställare inte beställer om inte typ 50% av den totala kostnaden hamnar i deras privata fickor. 

Hur svårt är det att förstå?

Ifrågasätt gärna, jag vet att jag har rätt men kan av förklarliga skäl inte bränna mina källor... Dom sköter ju om våra vägar...

Hur svårt kan det vara att komma med något konkret om det nu är så dåliga vägar? Att 50% av det totala kostnaden för snöröjningen i stockholm skulle hamna i beställares privata fickor är ju som tur är fullständig nonsens. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev hamnoi:

Låter som något för Janne Josefsson:)

Ja det skulle ju knappast vara så svårt att gräva fram om det låg någon sanning i det.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev hamnoi:

Låter som något för Janne Josefsson:)

Hehe de e två traktorer utanför balkongen nu som kämpar med 1cm rimfrost och 1cm snö. Dom skrapar som dårar i den smältande snön. Tidigare i vintras då det låg över 30cm hade dom annat att göra hos privata beställare som betalar betydligt bättre. Så då fick vi vackert pulsa i ´´djup´´snön på morgnarna...

 

Kanske har dom privata beställarna en gräns på 5cm, vad vet jag? men nu har dom snart skavt av asfalten här utanför...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mankan:

Hur svårt kan det vara att komma med något konkret om det nu är så dåliga vägar? Att 50% av det totala kostnaden för snöröjningen i stockholm skulle hamna i beställares privata fickor är ju som tur är fullständig nonsens. 

Nej.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja set skulle ju knappast vara så svårt att gräva fram om det låg någon sanning i det.

He ja det är något som jag har väntat på ett tag.. De e lite surt att se hur kompisars barn får ``köpa´´hus (gård)  för 230.000   2 mil från Sthlms. city.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Odin:

Nej.

Vilka beställare pratar du om Stockholm stad eller Trafikverket?

 

För Trafikverket Storstockholm finns det ca 8 upphandlade distrikt vad jag kan se. Svevia innehar alla förutom distrikt Mälaröarna. Baskontrakten för väg kostar en hel del per år. Det måste väl vara ett par hundra millar bara i Stockholmsområdet. Man kan ju undra hur Svevia lyckas få lös alla dessa pengar som beställarna ska ha under bordet. 

 

Jag råkar genom mitt jobb flyktigt känna ett par beställarna vilka totalt sätt inte är många. Vi snackar alltså om ett fåtal individer i Stockholm. Det skulle vara intressant att höra deras åsikt om att du misstänkliggör dem bestickning och att det dessutom är 50% av totala kostnaden som hamnar i deras fickor. Det är ansenliga summor så dom borde inte bli långvariga på sina tjänster. Om jag vore dem skulle jag pensionerat mig och flyttat till varmare breddgrader för länge sedan.

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Känns som det har blivit ngt fel i tråden (eller på MPR) för det verkar som det det blir ngn form av vinkelvolt i en del personers inlägg......:giggle:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Stoneys:

DAGENS BILD, heter tråden, inte dagens snö röjare.

 

7 minuter sedan, skrev Mankan:

Vilka beställare pratar du om Stockholm stad eller Trafikverket?

 

För Trafikverket Storstockholm finns det ca 8 upphandlade distrikt vad jag kan se. Svevia innehar alla förutom distrikt Mälaröarna. Baskontrakten för väg kostar en hel del per år. Det måste väl vara ett par hundra millar bara i Stockholmsområdet. Man kan ju undra hur Svevia lyckas få lös alla dessa pengar som beställarna ska ha under bordet. 

 

Jag råkar genom mitt jobb flyktigt känna ett par beställarna vilka totalt sätt inte är många. Vi snackar alltså om ett fåtal individer. Det skulle vara intressant att höra deras åsikt om att du misstänkliggör dem bestickning och att det dessutom är 50% av totala kostnaden som hamnar i deras fickor. Det är ansenliga summor så dom borde inte bli långvariga på sina tjänster. Om jag vore dem skulle jag pensionerat mig och flyttat till varmare breddgrader för länge sedan.

 

tja i norr så delas det ju ut skotrar, svetsagregat, 50000 i kontanter bakom en sten för att få måla lite vita streck både belagda och grusvägar

 

WP_20180218_20_15_14_Pro.thumb.jpg.5dbd8c891d3342b2d00bd4433c792610.jpg

 

djävlar vad de fuskat här, fick ju beställa in bandvagnar för att ta sig fram

 

WP_20180218_20_14_14_Pro.thumb.jpg.4ce5440c4c1c663cdb96444705745b14.jpg

 

tillslut kom det en snöröjare

 

enis

 

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Enis:

tja i norr så delas det ju ut skotrar, svetsagregat, 50000 i kontanter bakom en sten för att få måla lite vita streck både belagda och grusvägar

Japp så gick det till efter avslöjande i uppdrag granskning. Som jag sa förekommer det tyvärr i en viss utsträckning men det betyder ju inte att alla gör så.

 

Jag misstänker att Uppdrag granskning inte bara nöjde sig med att gräva efter oegentligheter där uppe i det distriktet där detta vart avslöjat.

 

Fel av mig det var Kalla fakta. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvisso.
Men det är ju inte nån finsand de dräller ut på vägarna utan grus...
Fick 2 stenskott i framrutan förra vintern, båda kunde som tur var fixas med blästring och limning, salt spräcker inga framrutor!
 
Bortsett från detta, så tror jag inte Kötthandlarens Hotell varnade för halka på riksvägen intill, utan för att de var för lata för att sanda och salta bort isen på sina trottoarer...
 
MVH
 
Dom flesta stenskott beror på att dubbdäcken river upp stenarna i asfalten.
I Sverige har vi upp till 12mm i asfalten för att den ska ha en struktur som inte är hal vintertid.

Både dubbdäck och salt borde förbjudas i grundlag förstör bilarna totalt.
Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Nicholas:

Dom flesta stenskott beror på att dubbdäcken river upp stenarna i asfalten.
I Sverige har vi upp till 12mm i asfalten för att den ska ha en struktur som inte är hal vintertid.

Både dubbdäck och salt borde förbjudas i grundlag förstör bilarna totalt.

För att inte tala om bilar...

Har kört dubbfritt sen jag kom tillbaka till Sverige, funkar bra i Götlaborg!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok under kinesiska nyåret. Ett lejon i luften i ett hopp mellan olika pelare.

 

cny_2018_5.jpg

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Mankan:

Ok nu är jag ju inte å kör överallt i Stockholm och det är mängder av vägar jag aldrig varit på. Men jag måste säga att det är sällsynt att jag hittar någon väg där jag känner oro för att köra sönder bilen vare sig det gäller de statliga eller kommunala vägarna. Kommunala vägar varierar nog i kvalitet i högre utsträckning dock. När det gäller kommunerna så kan jag tycka att de har en skrämmande dålig jourverksamhet när det gäller akuta vägskador. Solna och flera kranskommuner saknar helt vägjour. Stockholms kommun har en jourkille som knappt har några resurser mer än att sätta ut några trafikkoner. Såvida det inte har ändrat sig de senaste 2-3 åren. Men vi ska nog inte förvänta år några stordåd så länge vi har muppen Daniel Helldén som trafikborgarråd.

Prova en tur på E20 eller E18 men ta dig ca 25 mil väster om Stockholm. Jag garanterar dig hål i asfalten, stenskott i rutan och motorhuv, grus stor som plommon 

liggande på asfalten. Snöröjning efter kl 7. Innan 7 och efter 16 kan du glömma att de plågar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Tallviking:

Ja det är lagligt efter att Datainspektionen ändrade reglerna i samband med att dom också ändrade reglerna för att flygfotografera med drönare

Det har alltid varit lagligt att använda Dash-cam om det inte var fastmonterat och man inte  publicerade filmen på något sätt.

Prova inte att säga emot :waaaht: För jag hade allvarliga samtal med försäkringsbolag just om detta redan för 3 eller 4 år sedan då de

inte ville godkänna bevis från dash-cam just med motivering att det var olagligt. Men efter att jag förklarade med hjälp av just Datainspektionen 

så godkände de filmen. Kamera satte på en sugpropp och kunde tas bort med en handgrepp, strömförsörjning samma sak.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...