Odin Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 18 minuter sedan, skrev Mankan: Infrastrukturavgift så det är väl ingen skatt då pengarna går till finansieringen av bron enbart. Finns hittills Sundsvallsbron och Motala bro på 9 respektive 5 kr för att köra över med personbil. Det kommer garanterat bli fler. Nya Skurupsbon planeras väl även till att bli en betalbro. Går att ansöka om autogiro så slipper man riskera att få föreningsavgift om man missar en räkning. Har själv ett autogiro för trängselskatten, för fordonsskatten och för infrastrukturavgiften. 3 olika ansökningar Kalla statens uttag vad du vill. Dom tar betalt för något vi redan betalt via skattsedeln en gång, underbar affärside'... Bilen beskattning har aldrig varit så hög som nu, tycker du att vägarna är i bra skick? Alltså låt bilarna bekosta vägar mm. Inte feta bonusar till politikerpacket. J-a parasiter. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 37 minuter sedan, skrev Odin: Kalla statens uttag vad du vill. Dom tar betalt för något vi redan betalt via skattsedeln en gång, underbar affärside'... Bilen beskattning har aldrig varit så hög som nu, tycker du att vägarna är i bra skick? Alltså låt bilarna bekosta vägar mm. Inte feta bonusar till politikerpacket. J-a parasiter. Nu förstår jag inte riktigt varför jag ska stå till svars för politikernas användande av de skattemedel de får in av bilismen men broar som ska bekostas av infrastrukturavgifter kommer garanterat att öka vad än du eller jag tycker om saken. Men för att ändå svara på din fråga så tror jag Svenska statliga vägar håller en rätt hög klass sett till värdens alla vägar. Men visst finns det brister, speciellt i landsbygden. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 12 minuter sedan, skrev Mankan: Nu förstår jag inte riktigt varför jag ska stå till svars för politikernas användande av de skattemedel de får in av bilismen men broar som ska bekostas av infrastrukturavgifter kommer garanterat att öka vad än du eller jag tycker om saken. Men för att ändå svara på din fråga så tror jag Svenska statliga vägar håller en rätt hög klass sett till värdens alla vägar. Men visst finns det brister, speciellt i landsbygden. Bron är ju redan betald med skattemedel, tar man betalt igen av en skattebetalare så känns det riktigt fel.. Han/hon betalar ju för bron flera gånger. Ok nu relaterar jag närmast till Stockholms vägar, å säger du att dom är i gott skick så börjar jag fundera om du kanske ska ansöka om ledarhund. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 On 2018-02-06 at 20:31, skrev Kötthandlarn: Asså, jag tycker väl att det är trevligt att hotellet varnar oss för ngn slags yta, som ev. kan bringa gästerna skada, men om man kunde stava rätt, så kanske folk från andra länder kan inse vad det är man skall ha "attention" på......... On 2018-02-07 at 15:40, skrev acarls: Är väl rättstavat, men fel ordval. Borde nog vara "Caution icy Surface!" Ännu bättre om de sandat och saltat! MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 4 minuter sedan, skrev Odin: Bron är ju redan betald med skattemedel, tar man betalt igen av en skattebetalare så känns det riktigt fel.. Han/hon betalar ju för bron flera gånger. Ok nu relaterar jag närmast till Stockholms vägar, å säger du att dom är i gott skick så börjar jag fundera om du kanske ska ansöka om ledarhund. Bakgrund 2010 beslutade Riksdagen att Sundsvallsbron med anslutningar skulle finansieras med lån som ska återbetalas med infrastrukturavgifter, så kallade broavgifter. Det innebär att avgift tas ut för fordon som åker på bron. På det sättet är de som använder bron med och bekostar bygget. Regeringen har tagit beslut om att att det från och med 1 februari 2015 tas ut en broavgift på bron. https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Infrastrukturavgifter/Broavgift-Sundsvall/ Som jag sa så tror jag Sveriges statliga vägar generellt håller relativt hög kvalitet å då tror jag inte Stockholmsregionen är något undantag. Stockholms vägnät är dock hårt belastat pga det politiska motståndet att bygga ut vägnätet i den takt vi skulle behöva. Miljömupparna tycker ju att alla ska cykla i stället och att alla bilar bara ska försvinna. Nu har jag ju aldrig påstått att det inte finns brister men vad är du ser som du känner dig tvungen att kalla mig blind för? Säkerhetsbrister, potthål eller vad? Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 11 minuter sedan, skrev Tommy: Ännu bättre om de sandat och saltat! MVH Nja saltar gör dom som f-n så fort tempen närmar sej +2 så är vartenda tillgängligt fordon ute å vräker på salt, men... Det är inte vägvård - tvärtom, men det är jävligt vinstgivande för dom som saltar... Och deras beställare... Bestickning är riktigt olagligt, men om man skulle kolla fakturorna/saltmängden som `används´´varje år så är Sverige fortfarande en stormakt som saltar både Finland och Norge. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 2 minuter sedan, skrev Odin: Nja saltar gör dom som f-n så fort tempen närmar sej +2 så är vartenda tillgängligt fordon ute å vräker på salt, men... Det är inte vägvård - tvärtom, men det är jävligt vinstgivande för dom som saltar... Och deras beställare... Bestickning är riktigt olagligt, men om man skulle kolla fakturorna/saltmängden som `används´´varje år så är Sverige fortfarande en stormakt som saltar både Finland och Norge. Om jag inte skottar, sandar och saltar utanför vårt lilla Thaihak och någon halkar å skadar sej, vem får notan? Naturligtvis är saltet skadligt för vägar och fordon, men kanske inte så illa för trappsteg och skor? MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 6 minuter sedan, skrev Odin: Nja saltar gör dom som f-n så fort tempen närmar sej +2 så är vartenda tillgängligt fordon ute å vräker på salt, men... Det är inte vägvård - tvärtom, men det är jävligt vinstgivande för dom som saltar... Och deras beställare... Bestickning är riktigt olagligt, men om man skulle kolla fakturorna/saltmängden som `används´´varje år så är Sverige fortfarande en stormakt som saltar både Finland och Norge. Förresten, 3-1! "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 7 minuter sedan, skrev Mankan: Bakgrund 2010 beslutade Riksdagen att Sundsvallsbron med anslutningar skulle finansieras med lån som ska återbetalas med infrastrukturavgifter, så kallade broavgifter. Det innebär att avgift tas ut för fordon som åker på bron. På det sättet är de som använder bron med och bekostar bygget. Regeringen har tagit beslut om att att det från och med 1 februari 2015 tas ut en broavgift på bron. https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Infrastrukturavgifter/Broavgift-Sundsvall/ Som jag sa så tror jag Sveriges statliga vägar generellt håller relativt hög kvalitet å då tror jag inte Stockholmsregionen är något undantag. Stockholms vägnät är dock hårt belastat pga det politiska motståndet att bygga ut vägnätet i den takt vi skulle behöva. Miljömupparna tycker ju att alla ska cykla i stället och att alla bilar bara ska försvinna. Nu har jag ju aldrig påstått att det inte finns brister men vad är du ser som du känner dig tvungen att kalla mig blind för? Säkerhetsbrister, potthål eller vad? Visst höger (skattefinansierade) ficka lånar av vänster (skattefinansierade) ficka.. Och sedan robbar man familjen Svenson på både broavgifter och ränta. Refat El Sayed var en mönstermedborgare i jämförelse. Jag har en olaglig dashcam i min bil, jag kan skicka en film (förutsatt att jag klarar av att ladda upp den) så får du se själv. Allmänskicket på vägarna i förorterna är bedrövligt. Man kör sönder sin bil om man inte är försiktig. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 5 minuter sedan, skrev Tommy: Om jag inte skottar, sandar och saltar utanför vårt lilla Thaihak och någon halkar å skadar sej, vem får notan? Naturligtvis är saltet skadligt för vägar och fordon, men kanske inte så illa för trappsteg och skor? MVH Jag åker ofta till Åva, från Dalarövägen till Åva saltar man inte. Men ok man sandar, helt underbart inget j-a saltsänk på rutorna dubbarna funkar kanon och sliter inte på vägbanan. Jag är uppvuxen i norra Dalarna å där saltar man inte heller, vintertid består vägbanan av packad snö och även där har man bättre fäste (med dubbar) än på sommaren och med noll slitage på asfaltsytan. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 (ändrad) 2 timmar sedan, skrev Odin: Visst höger (skattefinansierade) ficka lånar av vänster (skattefinansierade) ficka.. Och sedan robbar man familjen Svenson på både broavgifter och ränta. Refat El Sayed var en mönstermedborgare i jämförelse. Jag har en olaglig dashcam i min bil, jag kan skicka en film (förutsatt att jag klarar av att ladda upp den) så får du se själv. Allmänskicket på vägarna i förorterna är bedrövligt. Man kör sönder sin bil om man inte är försiktig. Ok nu är jag ju inte å kör överallt i Stockholm och det är mängder av vägar jag aldrig varit på. Men jag måste säga att det är sällsynt att jag hittar någon väg där jag känner oro för att köra sönder bilen vare sig det gäller de statliga eller kommunala vägarna. Kommunala vägar varierar nog i kvalitet i högre utsträckning dock. När det gäller kommunerna så kan jag tycka att de har en skrämmande dålig jourverksamhet när det gäller akuta vägskador. Solna och flera kranskommuner saknar helt vägjour. Stockholms kommun har en jourkille som knappt har några resurser mer än att sätta ut några trafikkoner. Såvida det inte har ändrat sig de senaste 2-3 åren. Men vi ska nog inte förvänta år några stordåd så länge vi har muppen Daniel Helldén som trafikborgarråd. Ändrades Februari 18, 2018 av Mankan Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 5 minuter sedan, skrev Mankan: Ok nu är jag ju inte å kör överallt i Stockholm och det är mängder av vägar jag aldrig varit på. Men jag måste säga att det är sällsynt att jag hittar någon väg där jag känner oro för att köra sönder bilen vare sig det gäller de statliga eller kommunala vägarna. Kommunala vägar varierar nog i kvalitet i högre utsträckning dock. När det gäller kommunerna så kan jag tycka att de har en skrämmande dålig jourverksamhet när det gäller akuta vägskador. Solna och flera kranskommuner saknar helt vägjour. Stockholms kommun har en jour kille som knappt har några resurser mer än att sätta ut några trafikkoner. Såvida det inte har ändrat sig de senaste 2-3 åren. Men vi ska nog inte förvänta år några stordåd så länge vi har muppen Daniel Helldén som trafikborgarråd. Citat Nu har det kommit 2cm snö utanför balkongen, å nu plogas gångbanan av 2 traktorer. Ok det ska ju bli plusgrader i natt så de e ju säkrast att ploga innan det smälter. Det finns ingen bransch i Sverige som är så jäkla korrumperad som vägunderhåll/snösvängen. Allt kostar dubbelt och det byggs/renoveras en j-a massa sommarstugor på lägenheter på statens bekostnad Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 27 minuter sedan, skrev Odin: Jag åker ofta till Åva, från Dalarövägen till Åva saltar man inte. Men ok man sandar, helt underbart inget j-a saltsänk på rutorna dubbarna funkar kanon och sliter inte på vägbanan. Jag är uppvuxen i norra Dalarna å där saltar man inte heller, vintertid består vägbanan av packad snö och även där har man bättre fäste (med dubbar) än på sommaren och med noll slitage på asfaltsytan. Förvisso. Men det är ju inte nån finsand de dräller ut på vägarna utan grus... Fick 2 stenskott i framrutan förra vintern, båda kunde som tur var fixas med blästring och limning, salt spräcker inga framrutor! Bortsett från detta, så tror jag inte Kötthandlarens Hotell varnade för halka på riksvägen intill, utan för att de var för lata för att sanda och salta bort isen på sina trottoarer... MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 41 minuter sedan, skrev Odin: Visst höger (skattefinansierade) ficka lånar av vänster (skattefinansierade) ficka.. Och sedan robbar man familjen Svenson på både broavgifter och ränta. Refat El Sayed var en mönstermedborgare i jämförelse. Jag har en olaglig dashcam i min bil, jag kan skicka en film (förutsatt att jag klarar av att ladda upp den) så får du se själv. Allmänskicket på vägarna i förorterna är bedrövligt. Man kör sönder sin bil om man inte är försiktig. Tror faktiskt att dash-cam är lagligt numera! Lägg gärna in din filmsnutt! MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 11 minuter sedan, skrev Tommy: Tror faktiskt att dash-cam är lagligt numera! Lägg gärna in din filmsnutt! MVH Ja det är lagligt efter att Datainspektionen ändrade reglerna i samband med att dom också ändrade reglerna för att flygfotografera med drönare Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 1 minut sedan, skrev Tallviking: Ja det är lagligt efter att Datainspektionen ändrade reglerna i samband med att dom också ändrade reglerna för att flygfotografera med drönare Är det inte beroende på hur lång loopen är (hur lång tid du sparar)? Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 1 timme sedan, skrev Odin: Är det inte beroende på hur lång loopen är (hur lång tid du sparar)? Nej Det avgörande är hur den är placerad Enligt en dom i Högsta förvaltningsdomstolen 2016 gäller inte kameraövervakningslagen för en kamera som tillfälligt placeras i vindrutan på en bil eller på styret på en cykel och som fortlöpande styrs av föraren genom att kameran sätts på, stängs av och däremellan kontinuerligt styrs av föraren till fordonet. Det innebär att tillstånd till kameraövervakning inte krävs för sådan kameraanvändning. https://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervakning/vilka-regler-galler-for-dashcams-eller-vindrutekameror/ Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 1 timme sedan, skrev Odin: Citat Nu har det kommit 2cm snö utanför balkongen, å nu plogas gångbanan av 2 traktorer. Ok det ska ju bli plusgrader i natt så de e ju säkrast att ploga innan det smälter. Det finns ingen bransch i Sverige som är så jäkla korrumperad som vägunderhåll/snösvängen. Allt kostar dubbelt och det byggs/renoveras en j-a massa sommarstugor på lägenheter på statens bekostnad Jag vet inte vem du har citerat eller om det är dina egna ord. Hur som helst förekommer det mutor tyvärr. Du kan påstå att hela branschen är korrupt men det har du knappast några belägg. Du klagar alltså på att dom plogar när det har kommit snö å att det saltas och att det sandas. I regel brukar det ju vara tvärt om att folk klagar på att det inte plogas i tid. Det är inte lätt att vara alla till lags uppenbarligen. Många som klagar inklusive media verkar tro att man hela vinter står med en beredskap på tusentals plogbilar med förare som bara väntar på att röja undan alla Stockholms vägar på en timma när det kommer en snökanon. Gärna i rusningstrafik när dessutom hela stan är full av sommardäckbeskodda SL-bussar. Är det snöröjningen du menar är dålig när du säger att vägarna i är i dåligt skick? Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 46 minuter sedan, skrev Mankan: Jag vet inte vem du har citerat eller om det är dina egna ord. Hur som helst förekommer det mutor tyvärr. Du kan påstå att hela branschen är korrupt men det har du knappast några belägg. Du klagar alltså på att dom plogar när det har kommit snö å att det saltas och att det sandas. I regel brukar det ju vara tvärt om att folk klagar på att det inte plogas i tid. Det är inte lätt att vara alla till lags uppenbarligen. Många som klagar inklusive media verkar tro att man hela vinter står med en beredskap på tusentals plogbilar med förare som bara väntar på att röja undan alla Stockholms vägar på en timma när det kommer en snökanon. Gärna i rusningstrafik när dessutom hela stan är full av sommardäckbeskodda SL-bussar. Är det snöröjningen du menar är dålig när du säger att vägarna i är i dåligt skick? Snöröjningen är dålig och vägarna dom snöröjer är bedrövliga. Och detta är till stor del orsakat av stora kostnader, som beror på att berörda beställare inte beställer om inte typ 50% av den totala kostnaden hamnar i deras privata fickor. Hur svårt är det att förstå? Ifrågasätt gärna, jag vet att jag har rätt men kan av förklarliga skäl inte bränna mina källor... Dom sköter ju om våra vägar... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 5 minuter sedan, skrev Odin: Snöröjningen är dålig och vägarna dom snöröjer är bedrövliga. Och detta är till stor del orsakat av stora kostnader, som beror på att berörda beställare inte beställer om inte typ 50% av den totala kostnaden hamnar i deras privata fickor. Hur svårt är det att förstå? Ifrågasätt gärna, jag vet att jag har rätt men kan av förklarliga skäl inte bränna mina källor... Dom sköter ju om våra vägar... Låter som något för Janne Josefsson Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 1 minut sedan, skrev Odin: Snöröjningen är dålig och vägarna dom snöröjer är bedrövliga. Och detta är till stor del orsakat av stora kostnader, som beror på att berörda beställare inte beställer om inte typ 50% av den totala kostnaden hamnar i deras privata fickor. Hur svårt är det att förstå? Ifrågasätt gärna, jag vet att jag har rätt men kan av förklarliga skäl inte bränna mina källor... Dom sköter ju om våra vägar... Hur svårt kan det vara att komma med något konkret om det nu är så dåliga vägar? Att 50% av det totala kostnaden för snöröjningen i stockholm skulle hamna i beställares privata fickor är ju som tur är fullständig nonsens. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 (ändrad) 13 minuter sedan, skrev hamnoi: Låter som något för Janne Josefsson Ja det skulle ju knappast vara så svårt att gräva fram om det låg någon sanning i det. Ändrades Februari 18, 2018 av Mankan Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 2 minuter sedan, skrev hamnoi: Låter som något för Janne Josefsson Hehe de e två traktorer utanför balkongen nu som kämpar med 1cm rimfrost och 1cm snö. Dom skrapar som dårar i den smältande snön. Tidigare i vintras då det låg över 30cm hade dom annat att göra hos privata beställare som betalar betydligt bättre. Så då fick vi vackert pulsa i ´´djup´´snön på morgnarna... Kanske har dom privata beställarna en gräns på 5cm, vad vet jag? men nu har dom snart skavt av asfalten här utanför... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 6 minuter sedan, skrev Mankan: Hur svårt kan det vara att komma med något konkret om det nu är så dåliga vägar? Att 50% av det totala kostnaden för snöröjningen i stockholm skulle hamna i beställares privata fickor är ju som tur är fullständig nonsens. Nej. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 18, 2018 Dela Inlagd Februari 18, 2018 6 minuter sedan, skrev Mankan: Ja set skulle ju knappast vara så svårt att gräva fram om det låg någon sanning i det. He ja det är något som jag har väntat på ett tag.. De e lite surt att se hur kompisars barn får ``köpa´´hus (gård) för 230.000 2 mil från Sthlms. city. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu