Jump to content
IGNORERAD

Dagens bild


Kim

Recommended Posts

Guest lars60

Låååång parad med glada människor.  :) (jmfr Sverige)

Pan138.jpg

Pan141.jpg

Pan155.jpg

"Musik" spelas högt i bakgrunden!

Pan160.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Jag gissar att det inte är den första begravningen med kremering utan 100-dagarsfesten, folk visar ju inga ledsna miner. Vilken i och för sig inte behöver ske 100 dagar efter, utan när det passar de efterlevande bäst. Till exempel när någon syster i Sverige har möjlighet att komma. En manlig släkting, son, brorson syterson eller dylikt ger den avlidne "merit" genom att en kortare period, någon/några veckor bli munk. Detta för att underlätta vägen mot Nibbana.

På en av bliderna är det sannolikt ett foto av den avlidne som bärs till höger av en tjej. Till vänster gå en annan tjej med askan i en korg. Den avlidne har en sista gång varit hemma och festat och skall nu tillbaka till templet och placeras i ett gravmonument eller en hylla i tempelväggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Jag gissar att det inte är den första begravningen med kremering utan 100-dagarsfesten, folk visar ju inga ledsna miner. Vilken i och för sig inte behöver ske 100 dagar efter, utan när det passar de efterlevande bäst. Till exempel när någon syster i Sverige har möjlighet att komma. En manlig släkting, son, brorson syterson eller dylikt ger den avlidne "merit" genom att en kortare period, någon/några veckor bli munk. Detta för att underlätta vägen mot Nibbana.

På en av bliderna är det sannolikt ett foto av den avlidne som bärs till höger av en tjej. Till vänster gå en annan tjej med askan i en korg. Den avlidne har en sista gång varit hemma och festat och skall nu tillbaka till templet och placeras i ett gravmonument eller en hylla i tempelväggen.



:thumbsup: Stämmer bra det!

Hon som bär askan är min sambo och den som bär bilden på den döde (fadern) är svägerskan.  :wai:
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lars,

Intressanta bilder!

Fast jag tycker att du egentligen borde lagt in dom som en egen tråd i "Reseberättelser" Gärna med lite mer text! Bara min åsikt.

Men det kan du fortfarande göra, vi kommer inte att klandra dig för dubblering.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Hej Lars,



Intressanta bilder!



Fast jag tycker att du egentligen borde lagt in dom som en egen tråd i "Reseberättelser" Gärna med lite mer text! Bara min åsikt.



Men det kan du fortfarande göra, vi kommer inte att klandra dig för dubblering.



Herr Chang har talat.



Jag tänkte fortsätta här, men inser att det är lika bra att sluta!  :kort:
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tänkte fortsätta här, men inser att det är lika bra att sluta!  :kort:


Kom igen L, vi är många som uppskattar Dina reportage från LOS, måste kanske hålla med HC, när jag vill visa mina polare snygga bilder från Thailand använder jag resetråden som referens och Dina bilder ÄR representativa Thaibilder.
Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Har själv varit med om 100 dagars fest/ceremoni ett par gånger så jag känner igen attributen, även om det naurligtvis finna lokala varianter. Pappas lilla "hus", till höger på bilderna i #322 känner jag igen. Lika i såväl Loei som Rot Ei. Konstverket av bananblad som förekommer i alla ceremoner har en lokal prägel. Här är småblommorna gula, i Loei vita. Men det kan väl till och med vara olika från tillverkare till tillverkare. I hustruns hemby hade man tävling i bästa bananbladskonstverk och då använde alla vita blommor.

Förresten någon som vet vad detta konstverk/denna symbol kallas och betyder, jag menar det soms syns på bilden där "byälsten" förbereder pojken för munkkallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lars,

Du ska ju inte sluta lägga in bilder! Du kan givetvis lägga in dom i denna tråd om du föredrar det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Små grodorna är lustiga att se på

Kokas med grönsaker i bananblad





2008096.jpg



Jag avstod från att äta


Fan vad många grodor!

En riktig rökare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Hej Lars,



Du ska ju inte sluta lägga in bilder! Du kan givetvis lägga in dom i denna tråd om du föredrar det.



Herr Chang har talat.



Ok, sorry!  :aff: Avslutar min "Reseberättelse" från sambons by Bann Muang Lan ca 20 km utanför Roi Et, med några bilder från festligheterna som allt som allt tog 3 dagar.

Pan199.jpg

Pan201.jpg

Musik och bensprattel så klart.  :thumbsup:

Pan188.jpg
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej lars60

Härliga bilder, längtar ner, snart dax

fortsätt att lägga ut bilder om du har,

som du vill  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lars60 !

Tack för de fina bilderna , du har verkligen kameran redo när det händer något  :thumbsup:

                                  Mvh SWEDEMAN

Mvh SWEDEMAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Fina bilder! Tack Lars!

Det är sådana här bilder och berättelser från Thailand som vi verkligen behöver

för att förstå och lära mer om Thailand.

Nu längar jag dit ännu mer, åker dit om ca 2 månader.

:thumbsup:

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Fina bilder! Tack Lars!



Det är sådana här bilder och berättelser från Thailand som vi verkligen behöver

för att förstå och lära mer om Thailand.



Nu längar jag dit ännu mer, åker dit om ca 2 månader.

:thumbsup:

:)


:wai: Bugar och tackar!

Jag och sambo åker också snart, den 15/9 lyfter vi med Thai från ARN.

När åker du/ni?
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...