Jump to content
IGNORERAD

UT --> samboförhållande


Guest gurragul

Recommended Posts

Guest gurragul

Visst är det så att en person som kommer till Sverige på UT direkt blir skriven hos garanten.

Och därmed ingår ett samboförhållande.

Jag vet att sambolagen innebär att man endast delar på sådant som är inskaffat för gemensamt bruk.

Och att man inte får med sig mer ut än vad man hade med sig in i förhållande.

Har jag rätt eller har jag rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst är det så att en person som kommer till Sverige på UT direkt blir skriven hos garanten.

Beror ju helt på när man anmäler sig till folkbokföreningen hos skattemyndigheten och garant är man inte utan familjemedlem...

Link to comment
Dela på andra sajter

När en person stadigvarande flyttar in till dig blir ni sambor och sambolagen gäller.

Sambolagen gäller endast bostad och bohag.

Om du t.ex. äger en bostadsrätt får du dock behålla den, om ni inte säljer den och skaffar en ny.

Då blir den nya bostaden gemensam egendom om ni inte skrivit avtal om annat. Kan vara bra känna till.

h-r

paneng

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, paneng tar upp en mycket viktig detalj vad gäller sambolagen.

Det må vara hänt att man egenhändigt innan förhållandet inhandlat en bostadsrätt. Den ingår då icke i en delning när förhållandet upphör. Men: Om man under förhållandet säljer bostadsrätten för att sedan köpa en till exempel större eller bättre belägen lägenhet har man per automatik köpt dennna för gemensamt bruk. Att delas lika, oavsett vem som betalat vad med vilka pengar.

Det går förstås att gå runt denna lag om man skriver avtal (liknande äktenskapsförord) innan köpet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gurragul

Tack

Personligen har jag en hyresrätt, som ju har värde=0. Den har jag ju redan när hon kommer "till boet"  så det är det väl ingen risk.

Skaffar man den däremot under samboförhållandet så är det väl den som har mest behov som

tillskiftas den, och det är det väl den som har barn som har mest behov antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Tack

Personligen har jag en hyresrätt, som ju har värde=0. Den har jag ju redan när hon kommer "till boet"  så det är det väl ingen risk.

Skaffar man den däremot under samboförhållandet så är det väl den som har mest behov som

tillskiftas den, och det är det väl den som har barn som har mest behov antar jag.

Helt rätt är det oftast den som har barn som räknas till att vara i mest behov av lgh...

MEN... om ni t.ex har gemensamma barn så är det fullt möjligt att du kan sitta kvar med barnen om du får henne att flytta ut.

Gjorde den grodan för många år sen när jag ville skilja mig från mina barns mor och det mest var bråk och liv.

Jag flyttade ut och ordnade en lgh medans vi satte huset till försäljning...allt för barnens skull och att det skulle bli lugnt.

Detta fick jag äta upp med en tvist (som varade i ett par år och kostade mig plenty) om att få ha barnen hos mig varannan vecka.

Hade jag däremot suttit kvar i huset så hade det varit helt annat...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...