Jump to content
IGNORERAD

Informationskällor för bönder


kokos

Recommended Posts

Hej

Finns det någon informationskälla typ Tidningen Land för thailändska bönder?

Det verkar som om många av Thailands bönder inte har en aning om hur de ska maximera avkastningen på sina rai. Den huvudsakliga informationskällan verkar vara grannen och det verkar bara fungera sådär.

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Grannen och farfar är bäst.

Har inte hittat nån bra källa för bonderi, men det finns till exempel i Surin ett jordbrukgymnasium som man kan gå till och få en del tips.

Finns garanterat i flera större städer.

Men det är ju ingen som gör eftersom grannen och farfar vet bäst ändå.

Och jag tror att om du själv försöker ändra på nåt som funkat "sådär" i över hundra år, så blir det inte några direkta hyllningskörer som hejar på.

Har flera gånger läst på intenet och försökt få fram hur jag kan förbättra våra risodlingar ett litet snäpp i taget, som t.ex. att sluta med svedjebruket.

Mina försök har inte fått önskad effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Vet inte om det finns för alla provinser, men i norra Isan finns det förening(-ar ?) för gummiträdsodling. (Se tråd om det.)

Och jag tror det var för Ban Dong jag såg en bra informativ websida om bl a en del odling. Men det är säkert många bönder, som inte tittar på Internet. Ingen aning om hur Ban Donmg har det med infospridning utanför Internet.

---

Ja, det är nog inte lätt att ändra på gamla jordbrukarvanor :)

I Sverige blev det ju för länge sedan (200 år ?) tvångsskiften för att få lite ordning i röran. Sedan är historikerna oense om förändringen kom uppifrån eller från gräsrotsnivå gällande treskifte för att motverka utarmning av jorden, men det var nog "uppifrån" genom en skotte boende i södra Sverige, och som jag har glömt namnet på.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det senaste problemet gäller sockerrör. Massor av fd. risbönder har börjat odla sockerrör och nu när de ska säljas så har de enligt företaget de skulle sälja rören till skördat dem på fel sätt (de har eldat först). Så nu vill inte företaget köpa dem alls. Det verkar som om hela byar råkat ut för detta och ingen verkar veta hur det ska lösas. Socker priset på världsmarknaden är väl fortfarande relativt högt.

Men min poäng är att ingen av bönderna hade kollat med företaget de skulle sälja till innan de skördade... de hade kolla med grannen och det gick ju sådär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Det senaste problemet gäller sockerrör. Massor av fd. risbönder har börjat odla sockerrör och nu när de ska säljas så har de enligt företaget de skulle sälja rören till skördat dem på fel sätt (de har eldat först). Så nu vill inte företaget köpa dem alls. Det verkar som om hela byar råkat ut för detta och ingen verkar veta hur det ska lösas. Socker priset på världsmarknaden är väl fortfarande relativt högt.

Men min poäng är att ingen av bönderna hade kollat med företaget de skulle sälja till innan de skördade... de hade kolla med grannen och det gick ju sådär...

Ja. Gissar att det beror på att sockret tar smak av eldningen. Bilbränsle görs ju även av sockerrör. Finns det någon sådan anläggning tillräckligt nära, så de kan rädda situationen hyffsat?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Highlander

P3 plöj ner rishalmen så gör den nytta!

Mvh

Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Gissar att det beror på att sockret tar smak av eldningen. Bilbränsle görs ju även av sockerrör. Finns det någon sådan anläggning tillräckligt nära, så de kan rädda situationen hyffsat?

Jo jag har försökt övertyga dem att det borde gå att sälja (om inte annat så till etanoltillverkning) men det verkar som om de skiter i att fråga fler företag efter att ha fått nej på några ställen... bättra att förlora några miljoner THB än att riskera att få ett nej...

(Jag är inte så inblandad i det hela).

Men det verkar som om de thailändska småbönderna har otroligt dålig avkastning på sin mark. Även om man räknar bort arbetsinsatsen så blir avkastningen sällan i närheten av 10% av markvärdet. Eller har jag bara fått redogörelser från sällsynt inkompetenta bönder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att "amphur" har informationsmöten eller träffar med föreläsare från närliggande Jordbruksuniversitet i Kanchanaburi.

Hur ofta eller innehållet, är jag okunnig om. Vet bara att vi släppt av "svärfar" där en gång, när vi övriga for in och besökte BigC.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...