Jump to content
IGNORERAD

Underhålls problem


borabu1

Recommended Posts

Försäkringskassan vill dra in min sambos underhåll till sin unge. Satt idag uppe på kommunen och prata med en dam om faderskaps utredning. Hon hade anlitat en

tolk till min sambo. Min sambos ex har aldrig brytt sig om barnet och nekar faderskapet,

i med detta så kan dom inte fastställa faderskapet. I med det inte finns någon pappa

så betalar dom inte ut något underhåll.

När min sambo födde barnet så skrev hon in pappans namn i födelsebeviset men han har aldrig skrivet under.

Hon har papper från Thailand som säger att pappan har aldrig deltagit vid graviditeten

och aldrig träffat barnet.

Nu ska kommunen skick ner pappren till ambassaden i Bangkok för att dom ska försöka hitta

Pappan och be honom att skriva på pappren. Kommun tanten menade att dom måste kräva

In pengarna någon stans.(lycka till)

Efter en halv timme så slängde hon ut mig, för jag blev lite arg. 

Det finnas kanske någon här med samma problem som kan ge mig lite tips.

Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Grevenigrevie

    7

  • stefan5300

    3

  • crazyswede

    3

  • Tommy

    3

Mest aktiva i denna tråd

Snälla Borabu, Är du inte Karl nog för och ta hand om din fru med barn, att barnet fanns visste du väl om från början, ELLER ?

Mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Har andra rätt att lyfta bidrag så som underhålls bidrag tex. tycker jag "borabu1" & hans dam åxå ska få göra det , det är fanimig inte mer än rätt få ut lite av sina surt förvärvda skattepengar! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Borabu,  När frugan ansökte om underhållsbidrag så räckte det med att hon uppgav faderns senaste adress,

sen eftersökte svenska ambassaden honom och hittade honom,  sen krävde dom honom på pengar men han hade ju

inga pengar,  så efter lite utredningar fick frugan pengarna retroaktivt från första dan grabben hade kommit till Sverige

                                          MVH Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Med risk för att bli nerlusad med minuskarma i dagens underbara bidragssamhälle måste jag ju bara undra en sak...  :neutral:

Hur kan man anse det rätt att en utländsk medborgare ska kunna komma hit och sen begära att svenska staten (jag m.fl)

ska betala ut underhållsbidrag för ett barn hon skaffade i sitt ursprungsland...

Anser detta helsjukt oavsett om det rör sig om våra kära thailändska flickor/fruar...

Hade nu fadern varit svensk medborgare hade där väl funnits en koppling till svenska bidragssamhället iaf.

Nää... håller ju nog med Anders i detta fallet...

Barnet vet man om från början att det ingår i paketet liksom...  :wai:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Grevenigrevie,

Visst är det märkligt? Den som har barn från ett annat förhållande belönas med ett extra pengar. Barn som lever med sina biologiska föräldrar får nöja sig med vanligt barnbidrag.

Kostar det mer att ta hand om ett barn från annat förhållande?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Min och min frus situation är exakt likadan, med en skillnad, Pappan finns i England och försäkringskassan skickar kraven till Pappan i England. Att han sedan vägrar att vare sig erkänna faderskap eller betala hindrar inte att försäkringskassan betalar underhåll så länge vi bidrar till att försöka fastställa faderskapet.

Det som suger i mitt fall är jag inte kan adoptera så länge faderskapet inte är fastställt. Detta trots att hon har med sig papper på att hon är ensam vårdnadshavare då pappan aldrig funnits med i bilden. Sonen, som är 2,5 år har också annat efternamn än vi, och det får vi inte ändra. (se  även min tråd "Besviken på min fru")

Ge dig inte, försäkringskassan kan knappt sina egna regler.

mvh Zappe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,  Jag håller fullständigt med om att detta underhållsbidrag är åt helsike,  men finns det så

utnyttjar jag det ju givetvis

                                          MVH Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej stefan5300,

Jag klandrar dig inte för att ni utnyttjar de bidrag ni har rätt till.

Men jag undrar ju ibland hur lagstiftarna tänkt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Zappe,  Nu tror jag att det är så att om du skulle adoptera hennes son så får ni nog inget underhållsbidrag för honom

Hejsan Changen,  Jag tror inte dom ha tänkt alls men dom här underhållbidragen som betalas ut är nog bara som en piss i atlanten

                                                    MVH Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Motsatsen till Robbans problem finns också, en Svensk man gifter sig i Thailand, får barn och tar på sig faderskapet.

Efter ett par år är det inte så rosenrött längre så mannen dumpar frugan och barnet, skaffar ny dam och flyttar hem till Sverige.

Barnet har Svenskt medborgarskap, men eftersom mamman och barnet bor kvar i LOS, har de inte rätt till ett öre från mannen eller Försäkringskassan... Och de får inget heller.

Tycker detta exempel är minst lika fel som Robbans problem.

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nää pojkar, nu har ni fått detta om bakfoten  :kort:

Herr changen.underhåll är något man nyttjar..inte utnyttjar..

Ni får vända lite på tänket...jag fick det förklarat för mig av en vaken kvinna på f-kassan.Alla barn i sverige ska ha samma förutsättningar när det gäller detta med bidrag...varför skulle ett utlandsfött barn inte få samma möjligheter som svenska barn?...meningen är att bidragen ska vara barnet till nytta...inte föräldrarna.

mvh Joachim

Link to comment
Dela på andra sajter

Och av samnama anledning så har f-kassan fel i trådstartarens fall.Dom _måste_ inte ha någon att kräva pengar av

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket bra skrivit fenrisulven,

invandrarbarn har det nog tillräckligt jobbigt ändå och behöver säkert all hjälp de kan få, ni som tycker det belastar svenska sammhället kan ju tänka på att de inte kostade ett nickel i föräldraledighet tidigare, (snart i samma situation)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp, bra svar Fenrisulven!

Har för mig att jag läst på TT nån gång om att Försäkringskassan vänt sig till Ambassaden i Thailand, för att försöka nå fadern och kräva denna på pengar.

Man att det inte spelar nån roll om fadern betalar eller ej, barnet skall ha sitt underhållsbidrag i vilket fall som helst!

Det är nog bara en regel de måste följa.

Sen kan det mycket väl vara så att handläggaren i Robbans fall inte kan reglerna, eller väljer att tolka dem som hon själv vill...

Bara att försöka få en annan handläggare, och kanske be att få prata med damens chef?

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Hej igen,  Jag håller fullständigt med om att detta underhållsbidrag är åt helsike,  men finns det så

utnyttjar jag det ju givetvis

                                           MVH Stefan

Klandrar inte heller dig att du nyttjar systemet, men det är systemet jag anser vara felaktigt...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Nää pojkar, nu har ni fått detta om bakfoten  :kort:

Herr changen.underhåll är något man nyttjar..inte utnyttjar..

Ni får vända lite på tänket...jag fick det förklarat för mig av en vaken kvinna på f-kassan.Alla barn i sverige ska ha samma förutsättningar när det gäller detta med bidrag...varför skulle ett utlandsfött barn inte få samma möjligheter som svenska barn?...meningen är att bidragen ska vara barnet till nytta...inte föräldrarna.

mvh Joachim

:kort::kort::kort:

Nu är du tyvärr ute och cyklar ulven...  ;)

Du måste ju skilja på om tjejen sitter ensam här i Svedala med ett barn...

eller...

Som i detta fallet är hon Sambo och då har barnet samma förutsättningar

eftersom det finns två vuxna individer som försörjer barnet.

Varför ska de i detta fallet få det bättre än de barn som bor med sina två biologiska föräldrar...

NÄ... FEL FEL FEL i ditt tänkande anser ju jag faktiskt.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:kort::kort::kort:

Nu är du tyvärr ute och cyklar ulven...  ;)

Du måste ju skilja på om tjejen sitter ensam här i Svedala med ett barn...

eller...

Som i detta fallet är hon Sambo och då har barnet samma förutsättningar

eftersom det finns två vuxna individer som försörjer barnet.

Varför ska de i detta fallet få det bättre än de barn som bor med sina två biologiska föräldrar...

NÄ... FEL FEL FEL i ditt tänkande anser ju jag faktiskt.

Greven, känner du inga skiljda par i Sverige, där en förälder betalar underhåll till sina barn, trots att "den andra" skaffat ny sambo, eller gift om sig?

Det gör jag.

Det är så att pengarna till barnen kommer från försäkringskassan, som i sin tur kräver dem av den vårdnadsskyldige föräldern, skulle denna inte betala, så får barnen sina pengar ändå, och den vårdnadskyldige får kronofogden på sig.

Varför skulle dessa regler inte gälla, om man tar hand om sin frus barn i ett fall som Robbans, och många andras?

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Greven, känner du inga skiljda par i Sverige, där en förälder betalar underhåll till sina barn, trots att "den andra" skaffat ny sambo, eller gift om sig?

Det gör jag.

Det är så att pengarna till barnen kommer från försäkringskassan, som i sin tur kräver dem av den vårdnadsskyldige föräldern, skulle denna inte betala, så får barnen sina pengar ändå, och den vårdnadskyldige får kronofogden på sig.

iVarför skulle dessa regler nte gälla, om man tar hand om sin frus barn i ett fall som Robbans, och många andras?

Ja det undrar jag också ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du måste ju skilja på om tjejen sitter ensam här i Svedala med ett barn...

eller...

Som i detta fallet är hon Sambo och då har barnet samma förutsättningar

eftersom det finns två vuxna individer som försörjer barnet.

Så då kan jag kräva tebax mitt underhåll jag betalt för grabben här i Sverige , iaf. i från det datum hans mamma flyttade ihop & gifte sig med "militär jävlen" som grabben kallt honom i alla år?!  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:kort::kort::kort:

Nu är du tyvärr ute och cyklar ulven...  ;)

Du måste ju skilja på om tjejen sitter ensam här i Svedala med ett barn...

eller...

Som i detta fallet är hon Sambo och då har barnet samma förutsättningar

eftersom det finns två vuxna individer som försörjer barnet.

Varför ska de i detta fallet få det bättre än de barn som bor med sina två biologiska föräldrar...

NÄ... FEL FEL FEL i ditt tänkande anser ju jag faktiskt.l

Grevenigrevie!! :kort::kort::kort:

Lär dig det att k**Skatten ska betalas av killen!!

Om inte barnet bor tillsamans med honnom!!

Hon kommer att få rätt till pengarna det tar lite tid,

men Försökringskassan måste batala ut. 

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Greven, känner du inga skiljda par i Sverige, där en förälder betalar underhåll till sina barn, trots att "den andra" skaffat ny sambo, eller gift om sig?

Det gör jag.

Det är så att pengarna till barnen kommer från försäkringskassan, som i sin tur kräver dem av den vårdnadsskyldige föräldern, skulle denna inte betala, så får barnen sina pengar ändå, och den vårdnadskyldige får kronofogden på sig.

Varför skulle dessa regler inte gälla, om man tar hand om sin frus barn i ett fall som Robbans, och många andras?

Visst... kan väl medge att det inte rimmar med din förklaring...

Sitter själv lite i den sitsen än om jag idag inte betalar underhåll eftersom barnen bor hälften av tiden hos mig.

Tycker dock hela bidragssystemet är sjukt där folk kan komma utifrån och hit och leva på det svenska bidragssamhället...

...precis som alla 10-barns flyktingfamiljer som kommer hit och hämtar barnbidrag och annat och sen lever gott på detta...

Jag står fortfarande fast vid att jag tycker det är fel att man kan få bidrag i dessa typer av fall...

DOCK... ska man självklart se till att nyttja det man har rättighet till och det har jag inte sagt något om heller utan hoppas verkligen det löser sig för dem det handlar om.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu e du ute å cyklar igen greven  :crazy:

Se det ur barnets synvinkel!!!

Det är _barnets_ pengar...sen spelar de ingen roll om föräldrarna är miljonärer. ..Sen att

vi har individer som utnyttjar systemet.det kommer det alltid att finnas,man får bara hoppas migverket å f-kassan kan lägga sin energi där  :diablo:

mvh Joachim

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Nu e du ute å cyklar igen greven  :crazy:

Se det ur barnets synvinkel!!!

Det är _barnets_ pengar...sen spelar de ingen roll om föräldrarna är miljonärer. ..Sen att

vi har individer som utnyttjar systemet.det kommer det alltid att finnas,man får bara hoppas migverket å f-kassan kan lägga sin energi där  :diablo:

mvh Joachim

Jag vet att t.ex barnbidraget är "barnets bidrag" och det är en av anledningarna att man inte kan behovspröva detta...

Det skulle ju varit väldigt synd om t.ex Zlatan junior inte fick sitt barnbidrag... risken att han fått gå i trasiga skor !!  :diablo::crazy:

Kommer aldrig att ge mig på den punkten att jag tycker bidragssystemet är sjukt dåligt utarbetat !

Genomarbeta det så att det tillfaller hjälp till de som verkligen har behov och som gjort sig förtjänta av det...

...så det inte fungerar som idag att många familjer hellre avstår att jobba för att leva på bidrag för då är det snett !

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...