Jump to content
Naam kaeng

Stora tråden om Whisky

Recommended Posts

Enis

Min lilla klenod :wub: .. undrar :unsure: hur den smakar :drinks:

post-3356-0-98011900-1306177161_thumb.jp

post-3356-0-13040400-1306177189_thumb.jp

post-3356-0-51539500-1306177236_thumb.jp

Enis

• Ge karma 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

JMitchell

Du har både rätt och fel för när man torkar malten hårt oxideras sockret och du får då det som allmänt kallas sockerkulör.

Detta används när man gör Öl av olika sorter men kanske mest vid produktion av Porter som använder en malt som torkas vid hög temp och blir följaktligen kraftigt färgad då sockret i malten oxiderar i stor omfattning.

Vid produktion av Whisky går det alldeles utmärkt att först brygga en "Porter" som sedan destilleras till sprit men problemet är att färgen inte följer med vid en korrekt destillation då ren sprit normalt är färglös.

Detta löser man enklast genom att strunta i att brygga en "Porter" utan tillsätter sockerkulör i efterhand vilket dessutom är mycket vanligt förekommande.

Dock ger Porter förfarandet en viss smak till destillatet ( röksmak ) och används torv som bränsle vid torkningen av malten blir denna än mer uttalad.

Det är riktigt att fat lagring kan ge en viss infärgning av spriten och detta i kombination med sockerkulör säkerställer en jämn och fin kulör på slutprodukten.

Har sett exempel på att man med en gasollåga förkolnar insidan på nya fat och på detta vis ger infärgning av spriten vid lagring då hartset i virket oxideras till bla. etanollösliga färg/smak ämnen.

MVH Ducati

Tackar för en trevligt komentar. De var ju dock ett tag sedan jag läste om just framställnings processen men nu när de kommer på tapeten så faller poleten ner. Använder man samma sorts sockerkulör till all "färning" /nyansering av whisky eller görs den på olika sätt?

Ducati

Det finns två eller tre typer av processer för industriell framställning av E 150 d = livsmedelsgodkänd sockerkulör, detta fick jag slå upp B) .

Vad som styr är vald färg ton som går från svart till lätt gyllene brun, samt pris förstås.

Här kan även smak vara av betydelse och val av framställningsprocess kan vara styrande i de fallen.

MVH Ducati

Ducati

Tackar för korrigeringen från d till a.

Livsmedel är verkligen inte mitt område om det inte gäller att konsumera :drinks:

MVH Ducati

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

bruno99

Mitt favorit område är spayside o sorterna Macallan o Cardhu.

men en Highland park eller Bowmore är aldrig fel heller.

Till helgen öppnas en 12 årig Rosebank (destelleriet lades ner 1993)

för att fira att jag blev pappa till en son igår.drinks.gif

Mvh Bruno

Ducati

Stort grattis till dig och din familj.

MVH Ducati

andersbangkok

Prova gärna Bruichladdich. Den är ofärgad. jag vet inte om frånvaron av E150a påverkar smaken men detta är en riktigt god, inte särskilt rökig (vill man ha riktigt rökig så är detta inte rätt whisky) men med mycket smak.

Repe

Allt sköts av Springbank..troligtvis kommer vi hämta allt i Tyskland pga Svenska alkoskatten.

mvh Repe

Guest wille

Är man sugen på god Single Malt i Bangkok finns det ett undebart litet ställe i början på Thong Lor. Stället är en liten ocertifierad spritbutik som ligger ett par hundra meter in på gatan sett från Thong Lor (ojämna soi nummer). Det ser inte mkt ut för världen utifrån men butiksinnehavaren är en Whisky-fantast av stora mått och har ett litet cigar och whisky-rum bakom butiken. Där kan man för allt mellan 150-600 baht glaset avnjuta en mängd olika Single Malt han har på lager. Som pricken över i:et har han även en imponerande humidor innehållande godingar från Kuba etc. Ägaren sköter själv servering och berättar kunnigt om såväl whisky som cigarrer.

Vet fortfarande inte vad stället heter och det tog ca 4 års knatande upp och ned för Thong Lor innan det upptäcktes.

Naam kaeng

Mitt favorit område är spayside o sorterna Macallan o Cardhu.

men en Highland park eller Bowmore är aldrig fel heller.

Till helgen öppnas en 12 årig Rosebank (destelleriet lades ner 1993)

för att fira att jag blev pappa till en son igår.drinks.gif

Mvh Bruno

Vad roligt - gratulerar pappa Bruno!

Såg att Rosebank finns på systemet, men den kostar en del.

Hittade även en länk till auktionsverkets dryckesauktion som var i december;

Dryckesauktion

Festligt att den dyraste whiskyn var från Sverige.

Nästa auktion sista maj i Frihamnen, Stockholm.

jannef

Balvenie DoubleWood 12 yo. Det är kärlek det.

Janne

• Fint 1

Peo

Har varit på 3 resor till Skottland arrangerat av Akkurats whiskey klubb. Tre underbara resor genom Skottland bl.a. med besök på Islay och Orkneyöarna.

Favoriter är Lagavulin, Ardbeg, Laphroig, Macallan, Highland Park (18åriga) etc etc den japanska Yamazaki är helt underbar bästa ej rökta whiskeyn tycker jag. Caol Ila god och prisvärd.

maakaao

Är man sugen på god Single Malt i Bangkok finns det ett undebart litet ställe i början på Thong Lor. Stället är en liten ocertifierad spritbutik som ligger ett par hundra meter in på gatan sett från Thong Lor (ojämna soi nummer). Det ser inte mkt ut för världen utifrån men butiksinnehavaren är en Whisky-fantast av stora mått och har ett litet cigar och whisky-rum bakom butiken. Där kan man för allt mellan 150-600 baht glaset avnjuta en mängd olika Single Malt han har på lager. Som pricken över i:et har han även en imponerande humidor innehållande godingar från Kuba etc. Ägaren sköter själv servering och berättar kunnigt om såväl whisky som cigarrer.

Vet fortfarande inte vad stället heter och det tog ca 4 års knatande upp och ned för Thong Lor innan det upptäcktes.

Tack för tipset wille! :great:

Det stället ska jag försöka hitta när jag kommer ner om 3 månader, en god whisky i kombination med en havana är aldrig fel!

Men det måste vara en oansenligt butik för jag har promenerat runt där de sista 8 åren.

Har möjlighet att precisera var butiken ligger så vore jag tacksam!

:wai: