Jump to content
IGNORERAD

Stora tråden om Whisky

Oregistrerad

Recommended Posts

Oregistrerad

Kan detta vara nått? Grannfirman kom precis in med denna, lite bonus för hjälpen dom fick med kranbilen!  :good:

Whiskybonus är alltid trevligt!

Så här skriver någon som provat;

För några veckor sedan skulle jag ha provning hemma hos en bekant. En sådan där kompisprovning som man kör ibland. Jag lovade att rota runt lite hemma i sortimentet och det gjorde jag och hittade en skvätt Queen Margot och tänkte att det blir kul att ha med den. Queen Margot är lågprismärke som säljs av Lidl för knappt inga pengar alls och smakar där efter. Till min förvåning blev det inga rynkade näsor utan mest lite hummande och brummande om den. Jag körde själv ner näsan i glaset och började direkt ana ugglor i mossen. Det hade en lätt rökig touch, lite sötma och en hel del sherrykaraktär. Lång eftersmak, detta var absolut inte vad jag kom ihåg av Queen Margot men så började det gå upp ett ljus för mig och jag mindes en annan provning hemma hos mig för 3-4 år sedan. Till den provningen hade jag gjort i ordning en egen blendewhisky med cirka 85% malt och bara 15% Grenoore från Cooley, Irland. Det var nu denna blend vi gick in på och den är klart mycket bättre än flaskans orginalinnehåll.

555

Ingen dålig trio!

Bra du har halkskydd på glaset, så den inte slinker mellan fingrarna!

Dela på andra sajter

• Svar 885
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• dandic

79

• GreenValley

57

• Peolito

52

• MickeN

24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

• 1 månad senare...
Oregistrerad

Hallå?! Dags att vakna alla whiskyfantaster!

Nu blir det whisky å bärs, hasip hasip, skål ta mig faan.

post-6637-0-05120600-1435256373_thumb.jp

Dela på andra sajter

grannen kom ner på gården med ett glas av detta, tyvärr inte en droppe vatten men den slank ner  :wink:   liiite för rökig

https://www.thewhiskyexchange.com/P-29117.aspx

octob.05yov10.jpg

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Dela på andra sajter

Får se om jag får smaka av dessa drycker

post-9833-0-96439400-1435262122_thumb.jp

eller om jag i fortsättningen får hålla till godo med dessa "småflaskor"

post-9833-0-23243600-1435262134_thumb.jp

ja, ja, vi har testat innehållet i flaskorna, men tyvärr så fanns det inte så många droppar i varje flaska.

Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid.

Dela på andra sajter

Dags för en Bunnahabain in-chillfiltered på härliga 46 procentpost-9030-1435423938,28_thumb.jpg

Ändrades av Peolito
Dela på andra sajter

Testade Bushmills idag som ett alternativ till Tullamore Dew, Tullamore är bättre, men Bushmills är helt OK.

Vet ni förresten varför den lite sämre Skotska Whiskyn är populärast nu för tiden?

Innan förbudstiden i USA på 1930-talet var den Irländska Whiskyn klart populärast, Skotsk Whisky var inte så poppis, för att den smakar sämre.

Under förbudstiden stoppades importen av Whisky till USA, nästan den enda tillgängliga spriten vart hembränt "Made in USA", och smakade förstås finkel...

För att öka sin försäljning började många hembrännare märka sin sprit med texten "Finest Irish Whisky", och då sålde de mer av sitt finkel, så alla började märka sitt hemkörda som "Irish"...

När förbudstiden tog slut, var alla rätt trötta på "Finest Irish Whisky" och såg sej om efter nåt annat...

Det var så Skottarna äntligen kunde börja exportera sin dubbel-destillerade finkelsmörja (Irländska regler kräver minst 3 destilleringar, vilket ger en mycket mildare och bättre Whisky).

Uttrycket "den enes död,den andres bröd", har väl aldrig stämt bättre?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Är själv på jakt efter den.

Eller om du vill ha en riktigt god, ordentligt rökig whisky, med stabila smaker som en 5-åring aldrig kan ge dig, så rekommenderar jag hellre denna.

https://www.masterofmalt.com/whiskies/lagavulin/lagavulin-12-year-old-2014-special-release-whisky/?srh=1

12-årig Lagavulin på Caskstrenght!!!

Ej att jämföra med 16, som finns på Systemet.

Otroligt god.

Denna kommer ge dig betydligt mer för dina surt förvärvade slantar, än vad Octomore nånsin kan göra.

Köp den istället för den överomtalade Octomore.

Ändrades av dandic
Dela på andra sajter

Oregistrerad

//grannen kom ner på gården med ett glas av detta,,,,,,

Det var ta mig tusan en trevlig granne! 

post-6637-0-70156100-1435581186.jpg

Dela på andra sajter

Testade Bushmills idag som ett alternativ till Tullamore Dew, Tullamore är bättre, men Bushmills är helt OK.

Vet ni förresten varför den lite sämre Skotska Whiskyn är populärast nu för tiden?

Innan förbudstiden i USA på 1930-talet var den Irländska Whiskyn klart populärast, Skotsk Whisky var inte så poppis, för att den smakar sämre.

Under förbudstiden stoppades importen av Whisky till USA, nästan den enda tillgängliga spriten vart hembränt "Made in USA", och smakade förstås finkel...

För att öka sin försäljning började många hembrännare märka sin sprit med texten "Finest Irish Whisky", och då sålde de mer av sitt finkel, så alla började märka sitt hemkörda som "Irish"...

När förbudstiden tog slut, var alla rätt trötta på "Finest Irish Whisky" och såg sej om efter nåt annat...

Det var så Skottarna äntligen kunde börja exportera sin dubbel-destillerade finkelsmörja (Irländska regler kräver minst 3 destilleringar, vilket ger en mycket mildare och bättre Whisky).

Uttrycket "den enes död,den andres bröd", har väl aldrig stämt bättre?

MVH Tommy

Har ingen aning om vad som försigår i USA vad gäller whisky, dock anser jag att skotsk whisky har ett betydligt bredare spektrum smakmässigt än dom irländska. Sannolikheten att hitta en skotsk whisky som passar ens egen personliga smak är ju därmed betydligt större. Dessutom har ju det där med single malt hittills inte fått samma spridning vad gäller irländsk whiskey.

Antalet destilleringar tror jag inte har så stor betydelse i sig. Hantverksskicklighet och kunnande vid destilleringsprocessen tror jag spelar större roll för renheten.  Att den irländska whiskeyn generellt sett är mildare beror väl såvitt jag förstått på att den inte röks som ju den skotska gör.

Dela på andra sajter

GreenValley

Det är finkeloljorna som i mångt och mycket ger whiskyn dess karaktär, d v s efter lagring på ekfat.

Nydestillerad whisky smakar finkel, men genom den långa lagringstiden sker en långsam kemisk process, där finkeloljor och andra ämnen övergår till att ge whiskyn både sin färg och smak.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Whisky

Dela på andra sajter

GreenValley

Till Appen på Thai Rung?

Bra val av restaurang, hon är supertrevlig och maten är bra!

Jag besökte Thai Rung, Liljeholmen idag och fick det tråkiga beskedet att Appen gick bort för ca 2 veckor sedan.

Jag visste att hon var svårt sjuk så beskedet var inte helt oväntat.

:wai:

Dela på andra sajter

Jag besökte Thai Rung, Liljeholmen idag och fick det tråkiga beskedet att Appen gick bort för ca 2 veckor sedan.

Jag visste att hon var svårt sjuk så beskedet var inte helt oväntat.

:wai:

Det var ju tråkiga nyheter, även som du säger att det inte var oväntat, frugan har ju inte haft så nära kontakt på dem på Rung och Appen i synnerhet, då det är länge sedan hon jobbade för Appen, men det var ju hos henne hon fick sitt första jobb i Sverige då hon hade sin restaurang i Solna/Sunbyberg (klå fann thai) Så frugan kommer ju att vara Appen tacksam för evigt.

Tack för omtanken att meddela detta, frugan var faktiskt ovetande, hon ska gå till Rung imorgon.

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Dela på andra sajter

Kul att väcka lite känslor, men fakta är fakta (det jag skrev i mitt förra inlägg), sen kan det ju vara så att skotsk whisky blivit bättre sen 30-talet, tack vare de Dollar som strömmade in efter förbudstiden?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Testar en ganska ny Laphroig som heter select. Riktigt bra, största skillnaden mot den ordinarie laphroigen är att den är lite mindre rökig. Bra köp till ett pris som var ca 385 kronor.

/Peolito

Bild 2015-07-11 kl. 14.07.jpg

Ändrades av Peolito
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Oregistrerad

Vad i hela friden - inga whiskypinnar på länge?

HOW A MAN CAN IMPRESS A WOMAN
Compliment her, cuddle her, kiss her, caress her, love her, stroke her, tease her, comfort her, protect her, hug her, hold her, spend money on her, dine her, buy things for her, listen to her, care for her, stand by her, support her and go to the ends of the earth for her.

HOW A WOMAN CAN IMPRESS A MAN:
Show up naked or Bring Whisky.

Klockan har passerat 21 ( i Sverige) helt godkänt att korka upp en virre och njuta av livets goda!

Bild strax,,,,,,,

Dela på andra sajter

Vad i hela friden - inga whiskypinnar på länge?

HOW A MAN CAN IMPRESS A WOMAN
Compliment her, cuddle her, kiss her, caress her, love her, stroke her, tease her, comfort her, protect her, hug her, hold her, spend money on her, dine her, buy things for her, listen to her, care for her, stand by her, support her and go to the ends of the earth for her.

HOW A WOMAN CAN IMPRESS A MAN:
Show up naked or Bring Whisky.

Klockan har passerat 21 ( i Sverige) helt godkänt att korka upp en virre och njuta av livets goda!

Bild strax,,,,,,,

Jag e på. bbbc293b3b92631d697ce100385d6591.jpg Skickat från Samsung S6 viaTapatalk
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag e på.

bbbc293b3b92631d697ce100385d6591.jpg

Skickat från Samsung S6 viaTapatalk

Det var en imponerande samling! Jag e där om 10 minuter!  :-)

Nu slår jag upp en liten rackabajsare; en mild, mjuk och len asiatisk whisky till ett bra pris.

DSC07983.thumb.JPG.850214a626c7d47d6645f

Dela på andra sajter

Det var en imponerande samling! Jag e där om 10 minuter!  :-)

Nu slår jag upp en liten rackabajsare; en mild, mjuk och len asiatisk whisky till ett bra pris.

DSC07983.thumb.JPG.850214a626c7d47d6645f

Var är du? Misstänker Thailand? Skickat från Samsung S6 viaTapatalk
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Var är du? Misstänker Thailand? Skickat från Samsung S6 viaTapatalk

Inte alls. Just nu 7 mil från Sthlms city lixom. ( Sveriges huvudstad enligt somliga.)

:haha:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...