Jump to content
Naam kaeng

Stora tråden om Whisky

Recommended Posts

bob

De som jag hann kika på var - förutom Laphraig och Lagavulin (bara ett snabbesök) - , Ardbeg, Bowmore, Bruichladdich, Bunnahabhain och Kilchoman.

Jag var inte till Caol Ila. Någon annan kanske har bilder därifrån?

Jag har väl egentligen ingen favorit så, utan uppskattar att prova nya sorter. Bruka plocka fram en virre till kaffe och chokladbit på fredagskvällen och det kan mycket väl bli en blended, behöver inte vara en single malt från Skottland.

:-)

Trevlig tråd Naam kaeng.

Instæmmer i vad du sæger, jag har heller inget emot att ta mig en blended på fredagskvællen. En av favoriterna just nu ær den 15 årige Johnnie Walker Green Label.

//bob

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

John Khonken

Mina favoriter är Ardbeg 10 år. Är som en pungspark och Tallisker 10 år. Helt perfekt. Att besöka skottland är kanon. Vilket trevligt folk

Enis

Hej

Jag har ett stort problem med Wiskey.. flaskorna tar alltid slut... :kort:

Bland annat denna

loch-dhu-black-whisky-1.jpg

Det hade varit fint att spara en flaska i hyllan.

/Enis

• Ge karma 1
  • Fint 1

Oscar

Laphroaig är min favorit, men som pensionär i Thailand så blir det lite billigare dricka. Som standard Chivas Regal och även en och annan Ballantine. Men, kommer någon med JW röd då backar jag.

Drickes vid rumstemperatur, ingen is eller vatten.

Oscar (som en gång blivit arresterad i Edinburgh).

Edited by Oscar

dandic

Ja, Laphroaig och Caol Ila är favoriter även för mig.

Och dom är ju faktiskt jäkligt prisvärda.

Men glöm inte bort japanerna, de tillverkar suverän whisky.

Mitt nästa köp ska bli en Yoichi 10 year.

Jag var på whiskymässa i februari, och då provade jag

Octomore 152, som skulle vara världens rökigaste whisky.

Det var en smakupplevelse som inte var av denna världen.

Kanske inte den godaste jag smakat, men som jag sa,

en ordentlig smakupplevelse.

mvh

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Naam kaeng

Oscar (som en gång blivit arresterad i Edinburgh).

Vaddå?! Hurdå?! Vill du berätta?

Men glöm inte bort japanerna, de tillverkar suverän whisky.

Mitt nästa köp ska bli en Yoichi 10 year...//

Skoj! Är det just Toichi som du kan rekommendera?

Jag har ett svagt minne av att jag provade japansk whisky för 10-15 år sedan och att flaskan hade formen av en japansk, rustad soldat. Men mitt minne kan ju förstås svika mig.

JohanR

Härlig tråd som skapats. Tidigare var favoriterna de rökiga Islay-sorterna, såsom Laphroaig, Lagavulin, Ardbeg och det sedan länge nedlagda Port Ellen. Just nu är jag mest insnöad på whsiky som är slutlagrade på sherry- eller portvinsfat. Några favoriter just nu är Glengoyne, Glendronach och Glenfarclas. Yamazaki är en riktigt god Japans whisky tycker jag, som för övrigt avnjutists idag efter lunchen.

Slänger ut några bilder från 2007 då ett gäng grabbar tillbringade en vecka i Skottland med golfspel och whiskydrickande. Mest bilder från whiskydestillerier, men bifogar också en bild från hål 18 på S:t Andrews old course.

post-6781-0-31479300-1306076118_thumb.jp

post-6781-0-10372800-1306076158_thumb.jp

post-6781-0-46776700-1306076224_thumb.jp

post-6781-0-57911000-1306076279_thumb.jp

post-6781-0-84155200-1306076355_thumb.jp

post-6781-0-59013500-1306076374_thumb.jp

post-6781-0-66227900-1306076392_thumb.jp

post-6781-0-01060200-1306076427_thumb.jp

post-6781-0-92716200-1306076499_thumb.jp

post-6781-0-63640100-1306076546_thumb.jp

post-6781-0-89028100-1306076593_thumb.jp

• Fint 1

Oscar

Vaddå?! Hurdå?! Vill du berätta?

OK, var på jobb i Paris då det plötsligt blev långhelg i Frankrike. Ringde en f.d. jobbarkompis i Dalgety Bay (på andra sidan bron) och ett par dagars sammankomst blev bestämt. Flög upp till Edinburgh och efter passkontrollen klev ett par allvarliga och bestämda poliser fram och arresterade mig. Handklovar på och förd till förhörsrum.

Efter liten väntan kommer min kompis in som var polare med poliserna och allt var ett skämt. Polispolarna bjöd på kvällsrundan senare, skulle bevisa att Skottar inte alls är snåla. Kompisens fru var inte ett dugg imponerad då vi så småningom ramlade in mitt i natten.

Oscar

• Fint 1

dandic

Skoj! Är det just Toichi som du kan rekommendera?

Jag har ett svagt minne av att jag provade japansk whisky för 10-15 år sedan och att flaskan hade formen av en japansk, rustad soldat. Men mitt minne kan ju förstås svika mig.

Nja, Yoichi har jag inte hunnit prova ännu, Den ska bli mitt nästa köp.

Jag har hört mycket lovord om den på annat håll.

Yamazaki 12-årig däremot, har jag hunnit få i mig en hel del flaskor.

Och det är nog den allra godaste whisky jag druckit, trots att jag

egentligen är mer förtjust i rökig Islay-whisky, och Yamazaki är ju

mer åt det fruktiga hållet, men helt underbar.

mvh

andersbangkok

Kul tråd!!

Jag har ett par saker jag funderar på.

1. Färgen på Whisky. Jag var ute på en konferensanläggning på Lidingö. Där fanns en whisky-somelier (han var även certifierad på öl och vin). han sa att det är en skröna att whisky får färgen av tunnorna den förvaras i!! Enligt honom är det färgämnen. Min värld skakade i grundvalarna!! Han sa att inom EU är det bara i Tyskland (där man har hårda regler) som man redovisar detta på etiketterna. I övriga världen sker detta i lönndom!! Någon som vet mer om detta bedrägeri (eller falsk info till mig)

Det finns faktisk whisy som är närmast genomskinlig t.ex Bruichladdich. Enligt someliern så finns det några som vägrar att använda färgämnen i whiskyn som t.ex Bruichladdich.

2. Produktion av single malt; jag besökte Glengoyne för några år sedan. Där beskrevs processen. Man sa att c:a 30% av det man producerar går till single malt. resten säljs till de som blandar blended. Nu; OM det är så, då undrar jag hur kan Bowmore mfl producera denna enorma volym av single malt? Glengoyne producerar ganska lite men dom finns ändå representerade i hela världen,. på de flesta internationella flygplatser mm. Kan detta vara ett annat bedrägeri? Fuskas det??? Vad säger ni???

Edited by andersbangkok

C-dude

Jag är väl inte ngn whisky kännare, men det blir ju alltid en flarra från taxfreen.

Om det finns så blir det alltid The Dalmore 12Y. Kan nöja mig med en HP 12Y.

Dalmoren slinker ner lent o fint utan en massa krusiduller, men vill helst ha den lite halvsval.

C;D

Naam kaeng

Kul tråd!!

Jag har ett par saker jag funderar på.

1. Färgen på Whisky. Jag var ute på en konferensanläggning på Lidingö. Där fanns en whisky-somelier (han var även certifierad på öl och vin). han sa att det är en skröna att whisky får färgen av tunnorna den förvaras i!! Enligt honom är det färgämnen. Min värld skakade i grundvalarna!! Han sa att inom EU är det bara i Tyskland (där man har hårda regler) som man redovisar detta på etiketterna. I övriga världen sker detta i lönndom!! Någon som vet mer om detta bedrägeri (eller falsk info till mig)

Det finns faktisk whisy som är närmast genomskinlig t.ex Bruichladdich. Enligt someliern så finns det några som vägrar att använda färgämnen i whiskyn som t.ex Bruichladdich.

2. Produktion av single malt; jag besökte Glengoyne för några år sedan. Där beskrevs processen. Man sa att c:a 30% av det man producerar går till single malt. resten säljs till de som blandar blended. Nu; OM det är så, då undrar jag hur kan Bowmore mfl producera denna enorma volym av single malt? Glengoyne producerar ganska lite men dom finns ändå representerade i hela världen,. på de flesta internationella flygplatser mm. Kan detta vara ett annat bedrägeri? Fuskas det??? Vad säger ni???

Jag har också både hört och läst att man ibland har färgämnen i whiskyn för att ge den en önskad färg. Jag känner inte till huruvida man mörkar detta eller inte.

Ang försäljning av Single Malt till Blended tillverkning; kan det vara så att man har ganska stor tillverkning och även om man säljer en del så blir det väldigt mycket kvar som är just Single Malt?

Eller hur menar du att bedrägeriet skulle gå till? Menar du att det skulle finnas buteljer som är märkta Single Malt men som egentligen är Blended, eller att de ljuger om hur stor del av tillverkningen de säljer vidare till Blended?

andersbangkok

Jag har också både hört och läst att man ibland har färgämnen i whiskyn för att ge den en önskad färg. Jag känner inte till huruvida man mörkar detta eller inte.

Ang försäljning av Single Malt till Blended tillverkning; kan det vara så att man har ganska stor tillverkning och även om man säljer en del så blir det väldigt mycket kvar som är just Single Malt?

Eller hur menar du att bedrägeriet skulle gå till? Menar du att det skulle finnas buteljer som är märkta Single Malt men som egentligen är Blended, eller att de ljuger om hur stor del av tillverkningen de säljer vidare till Blended?

Jag har bara varit vid Glengoyne (det mest södra Highland-whiskydistilleriet) Produktionsapparaten där såg inte ut att producera den mängd whisky som krävs för att tillgodose världsbehovet. Lägfg därtill till att man bara använder 30% av det man producerar. Jag får inte ihop ekvationen produktion med vad som faktiskt finns. Kan det vara så att en del av den single malt som säljs inte är single malt? Jag har inte en aning annat än att jag inte får ihop detta.

Fick du några siffror kring hur mycket dom producerar per dag/vecka eller annat mått?

BBJ

Härliga bilder. Jag föredrar en 12-årig Macallan efter en god middag. Rumstempererad med möjligtvis en droppe vatten i. great.gif. MVH HNjap.gif

Lyckligtvis, så är en av mina favoriter MACALLAN.

Jag säger lyckligtvis, för den finns att köpa i Pattaya.

Jag dricker den med ett par droppar vatten i, som faktiskt förhöjer smaken.

Jag föredrar att dricka god whisky i kupade glas och inte i raka glas och absolut inte med is.

I kupade glas får man först aromen via näsan, för att därefter ta en smutt och få nästa upplevelse genom gomen.

För den som är intresserad av Skotsk whisky och dess historia, så rekommenderar jag boken "SKOTSK WHISKY - Allt om maltwhisky".

Författare är Per Ellsberger och boken är utgiven på Prisma.

En kul tråd :great: och jag kan bara hålla med om att Macallan är en favorit för mig också, här en bild på en 10-åring:

post-3698-0-92622500-1306097134_thumb.jp

Min kompis Ed i Korat har dock fått en flaska Lagavulin som han lovat mig en provsmakning av när jag kommer till LOS nästa gång :)

post-3698-0-02584100-1306097155_thumb.jp

Mvh

BBJ

:wai: