dandic Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 (ändrad) Denna godbit hämtade jag ut på systembolaget idag, Yamazaki Sherry 2013 Detta, mina vänner, detta är sherrylagrad whisky när den är som allra bäst. helt fantastiskt underbar. nästan så jag blir gråtfärdig när dom första dropparna landar på tungan.. mvh PS...blev väl lite gråtfärdig när jag betalade också Ändrades Mars 1, 2014 av dandic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dandic Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 (ändrad) Eftersom jag ändå är igång här med mitt stora intresse, maltwhisky. Denna Benromach som är portvinslagrad och "lightly peated" är mycket god, jag rekommenderar den starkt. Benromach är ett av mina favoritmärken, tillverkar mycket bra grejer till humana priser. mvh Ändrades Mars 1, 2014 av dandic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krafta Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Fann en liten "karta" som placerar ett antal whiskysorter efter smak. Skoj! Då undrar man ju vem som har gjort den här kartan? I min värld så är ju Laphroaig betydligt rökigare än både ardbeg eller lagavulin. På min top5 lista så kommer 4st från den här ön, Lagavulin är ju min favorit, nr2 är talisker . Laphroaig är för övrigt den enda som jag spär ut med några doppar vatten eftersom den är så rökig. Tittade en gång till på den här kartan och upptäckte att han hade satt rökighet i norr och delikat i söder - det säger väl allt om upphovsmannen av kartan - hehe. En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krafta Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Dom här är mina favoriter, dom bästa räknat från vänster. En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fibromorsa Inlagd Mars 2, 2014 Dela Inlagd Mars 2, 2014 Nyfiken på Highland Parks sk. Duty Free Exclusives med namn som Svein, Einar och Harald. Highland Park (Norra delen av Skotland vid Orkney) som har gjort en del prisbelönt whisky. Fanns på finlandsbåten sist, stod länge och fingrade, men det blev inget. Någon som provat? highlank.jpg pavor.jpg Har bara testat 2 av dessa drycker! Som du kanske förstår så föredrar både jag och Bihanget Einar! Svein skulle jag inte rekommendera till någon som gillar GOD Whiskey. Sedan är ju smaken som baken, så varför inte testa och se vad du själv tycker! Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Mars 3, 2014 Dela Inlagd Mars 3, 2014 Har bara testat 2 av dessa drycker! Atlantis Fuerteventura Resort 2013 115.jpg Atlantis Fuerteventura Resort 2013 112.jpg Som du kanske förstår så föredrar både jag och Bihanget Einar! Svein skulle jag inte rekommendera till någon som gillar GOD Whiskey. Sedan är ju smaken som baken, så varför inte testa och se vad du själv tycker! Snyggt! Tack för tipset! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd Mars 5, 2014 Dela Inlagd Mars 5, 2014 Dom här är mina favoriter, dom bästa räknat från vänster. Blir nästan nostalgisk när man ser din Highland Park, den måste du ha sparat ett tag. Dvs om jag ser rätt och det är de gamla runda flaskorna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Mars 5, 2014 Dela Inlagd Mars 5, 2014 Nyfiken på Highland Parks sk. Duty Free Exclusives med namn som Svein, Einar och Harald. Highland Park (Norra delen av Skotland vid Orkney) som har gjort en del prisbelönt whisky. Fanns på finlandsbåten sist, stod länge och fingrade, men det blev inget. Någon som provat? highlank.jpg pavor.jpg Jag har provat. Helt ok, men jag har andra favoriter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Mars 5, 2014 Dela Inlagd Mars 5, 2014 Då undrar man ju vem som har gjort den här kartan? I min värld så är ju Laphroaig betydligt rökigare än både ardbeg eller lagavulin. På min top5 lista så kommer 4st från den här ön, Lagavulin är ju min favorit, nr2 är talisker . Laphroaig är för övrigt den enda som jag spär ut med några doppar vatten eftersom den är så rökig. Tittade en gång till på den här kartan och upptäckte att han hade satt rökighet i norr och delikat i söder - det säger väl allt om upphovsmannen av kartan - hehe. Jag tycker att Ardbeg är rökigare än Laphroaig. Själv tycker jag att rökigheten framträder mer när man kör i några droppar vatten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Mars 5, 2014 Dela Inlagd Mars 5, 2014 2014-02-24 20.33.19.jpg Igår hade vi Indiskt Amrut-tema i whiskyklubben, på min inrådan. Det var mycket gott. Amrut tillverkar mycket god whisky, till mycket bra priser dessutom, p,g.a, att deras whisky inte är åldersbestämd. Och jag skulle faktiskt tro att många whiskyamatörer, som jag själv, tycker att Amrut är godare än japanerna. mvh Känner inte till just något om Indisk Whisky. Nu blev man ju nyfiken och kunde läsa en del om det på nätet. Finns tydligen fler märken än just Amrut. P.g.a det varma klimatet dunstar whiskyn mycket snabbt ur faten, så man lär inte finna riktigt gammal whisky från regionen. En del maltwhisky är enbart till en viss del gjort på traditionell single malt. Vissa sk. whiskys är mer att anses som rom. Jag är speciellt nyfiken på din flaska längst till höger. Smakade du på alla? Nedan följer en lista på whiskyproducenter i Indien i alfabetisk ordning. Platsen för företagets huvudkontor är inom parentes. Alcobrew Ltd Allied Blenders och Distillers Ltd Amrut Distilleries (Bangalore) Jagatjit Industries John Distilleries (Bangalore) Khemani Grupp Khoday India Limited (Bangalore) Premier destillerier Mohan Meakin (Ghaziabad, Uttar Pradesh) NV-gruppen Radico Khaitan (Rampur, Uttar Pradesh) Seagram Manufacturing Ltd, som ägs av Pernod Ricard Shivalik Distilleries (Punjab) Som Distillery Tilaknagar Industries United Spirits Limited (Bangalore) Vinbros & Co Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dandic Inlagd Mars 5, 2014 Dela Inlagd Mars 5, 2014 Jag smakade alla. Peated cask strenght, till höger var riktigt bra, det var den enda som var rökig av allihop, därför tyckte man den var rökigare än den egentligen är, tror jag. Så därför blev den populär av deltagarna. Den placerades som 2:a faktiskt. Herald kom på 1:a plats. Det var starka grejer denna gång, alla låg runt 58-63%, förutom Kadhambam på 50% Mina 1:a blev delade av Kadhambam och Herald. Prismässigt var dom också ganska lika, importerade från www.whizita.de 85-90 euro/st, förutom Peated caskstrenght från systemet ca 800-900kr Nackdelen var att dom var lite för lika varandra smakmässigt också, lite svåra att hålla isär när det fylldes på i glasen. Men jag vill påpeka att det är jäkligt prisvärda grejer. Prova gärna Amruts "basmodell" på systemet, kostar inte mer än 400kr, lätt rökig, många blir överraskade av hur god den är. mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krafta Inlagd Mars 5, 2014 Dela Inlagd Mars 5, 2014 Blir nästan nostalgisk när man ser din Highland Park, den måste du ha sparat ett tag. Dvs om jag ser rätt och det är de gamla runda flaskorna? Helt rätt - kommer inte ihåg när den inhandlades men det var ett antal år sedan++. En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Somtam Inlagd April 9, 2014 Dela Inlagd April 9, 2014 Mycket trevlig tråd. Får väl lägga in lite malt-tips vid tillfälle! Har på senare år fått smak för Rom. Sitter just nu och sippar på en fantastiskt god sådan; Diplomatico från Venezuela, ca 450 kr på bolaget, prisvärt. Lite offtopic med Rom kanske men vill verkligen rekommendera er att testa denna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fibromorsa Inlagd April 10, 2014 Dela Inlagd April 10, 2014 Ny på bolaget här i "Byn". Nyfiken som vi är måste den bara inhandlas. Sällan vi hittar en ny Whisky som vi gillar. Mjuk, len och inte den minsta tillstymmelse till rökighet. Precis som en Whisky ska smaka. Enligt tidningen "Allt om Whisky" http://www.alltomwhisky.se/2014/01/the-macallan-amber-pa-systemet-1-mars/ "The Macallan Amber har lagrats på spanska first fill-sherryfat och amerikanska refill-sherryfat, och har smaktoner av citrus och vanilj som sedan övergår till russin, apelsin, kanel och toffee. Avslutningen har tydliga frukttoner och en aning ingefära." Värd att testas av den som njuter av en riktigt god Whisky! Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd April 19, 2014 Dela Inlagd April 19, 2014 Ja, då så. På båten köpte jag en whisky; ANCNOC Peter Arkle Luggage 100 cl 46 % Tydligen inget man kan handla iland. Jag tycker den vanliga Ancnoc är helt okay och var nyfiken på denna. Själva flaskan Mycket ljus i färgen. Ingen rökighet att tala om, mycket smak, ganska stark, och lång eftersmak. Schysst whisky! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd April 25, 2014 Dela Inlagd April 25, 2014 Tänkte prova The Naked Grouse ikväll Någon som kan lämna ett omdöme? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dandic Inlagd April 25, 2014 Dela Inlagd April 25, 2014 (ändrad) Själv gick jag och handlade på mig denna rökbomb idag, Bunnahabhain Toiteach. Fråga mig inte hur det uttalas bara. Ordentligt rökig är den, precis som en "heavily peated" ska ha, men tyvärr har den lite av den där "pålagda" rökigheten, inte som en Laffe el. Ardbeg där röken kommer med från djupet. Men den har lite smaker i sig av deras supergoda 12-åring, som jag tycker innehåller mycket rödvinstoner. mvh Ändrades April 25, 2014 av dandic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MickeN Inlagd April 25, 2014 Dela Inlagd April 25, 2014 Mycket trevlig tråd. Får väl lägga in lite malt-tips vid tillfälle! Har på senare år fått smak för Rom. Sitter just nu och sippar på en fantastiskt god sådan; Diplomatico från Venezuela, ca 450 kr på bolaget, prisvärt. Lite offtopic med Rom kanske men vill verkligen rekommendera er att testa denna. Köpte en Diplomatico igår, den var helt ok. Rätt så len i smaken, ingen hästspark efter några sek. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dandic Inlagd April 25, 2014 Dela Inlagd April 25, 2014 Tänkte prova The Naked Grouse ikväll Någon som kan lämna ett omdöme? Jag köpte en sådan i present till en vän för ett par veckor sedan, tyvärr glömde han bort att bjuda på den under kvällen. Så nåt smakomdöme kan jag inte ge. Men han bjöd på mycket annat gott, fulla blev vi ändå Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dandic Inlagd April 25, 2014 Dela Inlagd April 25, 2014 Ny på bolaget här i "Byn". Nyfiken som vi är måste den bara inhandlas. draki 003.JPG Sällan vi hittar en ny Whisky som vi gillar. Mjuk, len och inte den minsta tillstymmelse till rökighet. Precis som en Whisky ska smaka. Enligt tidningen "Allt om Whisky" http://www.alltomwhisky.se/2014/01/the-macallan-amber-pa-systemet-1-mars/ "The Macallan Amber har lagrats på spanska first fill-sherryfat och amerikanska refill-sherryfat, och har smaktoner av citrus och vanilj som sedan övergår till russin, apelsin, kanel och toffee. Avslutningen har tydliga frukttoner och en aning ingefära." Värd att testas av den som njuter av en riktigt god Whisky! Om man gillar sån mycket, mycket snäll whisky, utan nån rökighet, då kan jag verkligen rekommendera att du provar Scapa 16-years Den finns i systemets beställningssortiment, kostar ca 5-600kr. Jag är helt säker på att du inte kommer ångra dig. mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Somtam Inlagd April 25, 2014 Dela Inlagd April 25, 2014 Köpte en Diplomatico igår, den var helt ok. Rätt så len i smaken, ingen hästspark efter några sek. Nej absolut ingen hästspark! Dock så tycker jag att man får mycket Rom för pengarna, eller hur? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd April 28, 2014 Dela Inlagd April 28, 2014 Tänkte prova The Naked Grouse ikväll Någon som kan lämna ett omdöme? Kan nu själv lämna ett omdöme och jag ger den underkänt Den är otroligt mild och nästan smaklös Kanske får kvinnokvinnorna på mig nu, men det är en riktig "Kärringwhisky" Flaskan är mycket fin är väl det enda positiva man kan säga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 28, 2014 Dela Inlagd April 28, 2014 Kan nu själv lämna ett omdöme och jag ger den underkänt Den är otroligt mild och nästan smaklös Kanske får kvinnokvinnorna på mig nu, men det är en riktig "Kärringwhisky" Flaskan är mycket fin är väl det enda positiva man kan säga Nu kanske du vet orsaken till att man har fina flaskor. Jag kan se det framför mig, när chefen på fabriken sitter med övriga ledningen och undrar. -Hur fan ska vi kunna sälja denna skit Snygg förpackning blir lösningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dandic Inlagd April 28, 2014 Dela Inlagd April 28, 2014 Ja visst tusan är det på det viset, titta på Springbank och Longrow och Hazelburn. Inga flashiga plåtrör med en massor av nonsens och fina bilder tryckt på röret. Nej, bara en enkel fyrkantig pappkartong med den nödvändigaste informationen. Whiskyn dom tillverkar är ju däremot fantastisk. mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bihanget Inlagd April 28, 2014 Dela Inlagd April 28, 2014 Instämmer med föregående talare. Det är ju en Blended så för en "finsmakare" så kanske den duger att blanda ihop med Cocacola Zero Tycker INTE om dom som kan allt om allt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu