Jump to content
IGNORERAD

Stora tråden om Whisky


Oregistrerad

Recommended Posts

Sedan presenterades whiskyn, denna gång i form av single malt från Taiwan.

 

Kavalan Solist, stark som (Censurerat)

 

post-6637-0-99090100-1413668764_thumb.jp

 

Prisvinnare, flera gånger om.

 

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=kavalan&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=770869&varuNr=85035&filters=searchquery%2c

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 885
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • dandic

    79

  • GreenValley

    57

  • Peolito

    52

  • MickeN

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Därefter vidare till krog på södermalm.

 

Förrätt

 

Grillad halloumi

 

post-6637-0-72955500-1413669050_thumb.jp

 

Tilltugg vitlöksbröd

 

 

post-6637-0-22263800-1413669119_thumb.jp

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade gärna varit med på kryssningen - men nu sammanföll den med årets whiskyprovning.

 

Arrangören inledde med en öl från Västerås.

 

En mörkare flasköl från ett mikrobryggeri i Västerås, som håller 9 procent och kostar 60 spänn.

 

Baronen

 

attachicon.gifnu104.jpg

 

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=baronen&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c&artikelId=840221&varuNr=92021&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dbaronen%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

 

 

 

Sedan,,,,, (det kommer whisky strax,,,)

Kan du skicka hem en till mig!?  :good: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Därefter vidare till krog på södermalm.

 

Förrätt

 

Grillad halloumi

 

post-6637-0-72955500-1413669050_thumb.jp

 

Tilltugg vitlöksbröd

 

 

post-6637-0-22263800-1413669119_thumb.jp

 

Varmrätt file Oscar

 

post-6637-0-26161300-1413669291_thumb.jp

 

Slutar där eftersom tråden skall handla om whisky.

 

:-)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket är sällskapet?

 

Ser smarrigt ut!

 

:good:

Ett sällskap som fått smak på 12 åringar. Som tur var har jag lokaliserat en, liggandes i en av mina privata kylar, där frugan ej har tillträde.

 

Kall eller rumsvarm kvittar nog nu vid det här laget..

 

post-4104-0-85016200-1413677137_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sällskap som fått smak på 12 åringar. Som tur var har jag lokaliserat en, liggandes i en av mina privata kylar, där frugan ej har tillträde.

 

Kall eller rumsvarm kvittar nog nu vid det här laget..

 

attachicon.gif_SAM4066.JPG

 

Wow  där ligger man i lä!

 

:good:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Min SCAPA tog just slut! (Tyst minut)

 

Nu får jag ta en Caol Ila.

 

post-6637-0-54435300-1414866989_thumb.jp

 

Dricks det någon whisky där ute i bostäderna,,,,?

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv ska jag avnjuta en 3-årig Statesman.

Fint ska det vara på självaste Halloween. :)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är visky jort på potatis? om så är falet så hopas jag at den är skalad! anars så är det skit! :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

LONDON - A Japanese single malt whisky was named the world's best for the first time by a prestigious guide released Monday, which failed to place a Scotch in its top ranking.
 The Yamazaki Single Malt Sherry Cask 2013 was described as "thick, dry, as rounded as a snooker ball" by Jim Murray's Whisky Bible, which awarded it a record-equalling 97.5 points out of 100.
 Three bourbons from the US took second, third and fourth places -- William Larue Weller, Sazerac Rye 18 Year Old and Four Roses.
 Whisky has been made commercially in Japan since the 1920s after a Japanese student who studied in Glasgow, Masataka Taketsuru, moved home with his Scottish wife and helped start the Yamazaki distillery near Kyoto.
 Yamazaki's maker, Japan's Suntory Holdings, bought the US maker of Jim Beam bourbon for nearly $16 billion earlier this year.
 Murray said in his editorial for the guide that it was time for Scotch whisky distilleries to stop resting on their laurels.
    

"Where were the complex whiskies in the prime of their lives? Where were the blends which offered bewildering layers of depth?" he wrote.

"It is time for a little dose of humility... to get back to basics. To realise that something is missing."

Ändrades av Oscar
Link to comment
Dela på andra sajter

LONDON - A Japanese single malt whisky was named the world's best for the first time by a prestigious guide released Monday, which failed to place a Scotch in its top ranking.

 The Yamazaki Single Malt Sherry Cask 2013 was described as "thick, dry, as rounded as a snooker ball" by Jim Murray's Whisky Bible, which awarded it a record-equalling 97.5 points out of 100.

 Three bourbons from the US took second, third and fourth places -- William Larue Weller, Sazerac Rye 18 Year Old and Four Roses.

 Whisky has been made commercially in Japan since the 1920s after a Japanese student who studied in Glasgow, Masataka Taketsuru, moved home with his Scottish wife and helped start the Yamazaki distillery near Kyoto.

 Yamazaki's maker, Japan's Suntory Holdings, bought the US maker of Jim Beam bourbon for nearly $16 billion earlier this year.

 Murray said in his editorial for the guide that it was time for Scotch whisky distilleries to stop resting on their laurels.

    

"Where were the complex whiskies in the prime of their lives? Where were the blends which offered bewildering layers of depth?" he wrote.

"It is time for a little dose of humility... to get back to basics. To realise that something is missing."

 

Vilken tur att jag köpte en då!

 

post-5571-0-56198900-1415202627_thumb.jp

 

97,5 p, Ja god är den sannerligen, men nog har jag druckit ännu godare whisky än så.

 

mvh

Ändrades av dandic
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte du den på bolaget?

Japp, på systemet. Vill minnas att den släpptes 1 Mars. Dom brukar ta slut ganska fort. Men det kommer ett släpp varje år, tror jag. Kostade ca 1000 spänn, värd varje öre.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, på systemet. Vill minnas att den släpptes 1 Mars. Dom brukar ta slut ganska fort. Men det kommer ett släpp varje år, tror jag. Kostade ca 1000 spänn, värd varje öre.

Mvh

Okay.

Tycker även den billigare varianten är god, men så har jag inte utvecklade smaklökar som Karl-Jan eller Frithiofsson,,,

post-6637-0-16730800-1415683846.jpeg

Fast roligast i den vägen var nog Keith Floyd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay.

Tycker även den billigare varianten är god, men så har jag inte utvecklade smaklökar som Karl-Jan eller Frithiofsson,,,

attachicon.gifBengtFritiofssonwebb.jpeg

Fast roligast i den vägen var nog Keith Floyd.

 

Hehe, jag kör lite billigare varianter...

 

Texas måste testas...

 

post-11193-0-86161000-1415684796_thumb.j

 

Hittar bara billigare och billigare whiskey... men vafan... det är väl yrsel per krona som räknas för en student.

 

Men jag håller med om att Floyd var kul. Aningen drucken hela tiden, men klart bättre än " smakar som blommig sommaräng, med en ton av vårluft" fjanten på TV.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag kör lite billigare varianter...

 

Texas måste testas...

 

attachicon.gifKambodja 2014 010.JPG

 

Hittar bara billigare och billigare whiskey... men vafan... det är väl yrsel per krona som räknas för en student.

 

Men jag håller med om att Floyd var kul. Aningen drucken hela tiden, men klart bättre än " smakar som blommig sommaräng, med en ton av vårluft" fjanten på TV.

Jo, han var verkligen skön och kunde bjuda på sig själv.

Verkar vara mest färg på Texas, lämna omdöme sedan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då så, testade en billig variant.

 

The Ileach Single Malt

 

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=515

 

Smak: Maltig, rökig smak med fatkaraktär, inslag av päron, tjärpastiller, jod och nötter. 

 

Fin färg, behaglig doft. Rökighet är satt till "halv". Smakar inte rökigt. Intressant men ganska kort eftersmak. 

Helt okay - prisvärd!

 

post-6637-0-68661400-1415789360_thumb.jp

 

post-6637-0-05770400-1415789410_thumb.jp

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då så, testade en billig variant.

 

The Ileach Single Malt

 

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=515

 

Smak: Maltig, rökig smak med fatkaraktär, inslag av päron, tjärpastiller, jod och nötter. 

 

Fin färg, behaglig doft. Rökighet är satt till "halv". Smakar inte rökigt. Intressant men ganska kort eftersmak. 

Helt okay - prisvärd!

 

attachicon.gifDSC07235.JPG

 

attachicon.gifDSC07236.JPG

Märkligt, den marknadsförs ju som "Rökbomben"!

http://shop.symposionhot.com/product_info.aspx?productid=358

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...