Jump to content
IGNORERAD

Stora tråden om Whisky


Oregistrerad

Recommended Posts

Till Appen på Thai Rung?

Bra val av restaurang, hon är supertrevlig och maten är bra!

Japp, frugan har jobbat för henne förut, främst då när hon hade sin restaurang i Solna/Sunbyberg, vi sitter väl i det separata rummet där bak och bränner av lite karaoke framåt sen kvällen.

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 885
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • dandic

    79

  • GreenValley

    57

  • Peolito

    52

  • MickeN

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu ska jag ta en irish coffie på min 16 åriga Jura whiskey,

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
Nu ska jag ta en irish coffie på min 16 åriga Jura whiskey,

Jura är en whisky och inte en whiskey! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jura är en whisky och inte en whiskey! :thumbsup:

Ok, och skillnaden är troligen att den är nästan slut nu.

Den har varit blandad med dricka senaste timmen.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

 

Kan väl nu recensera Ardmore 21 years old "100th anniversary" Limited edition, som jag skrev om tidigare i tråden. Jag tycker den är rätt söt men sötman försvinner rätt snart och lite av fylligheten som fastnar i gommen är den smaken som sedan stannar kvar. Väldigt behagligt och verkligen len, hade väl inte förväntat mig något annat då den kostar 300 GBP. Den dyraste flaskan jag ägt i alla fall. Bland det godaste jag druckit men om den är prisvärd går väl att diskutera.

 

En fröjd oavsett

 

Trevlig kväll på er!

/H

post-7553-0-77240000-1365877972_thumb.jp

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Oregistrerad
Hej,

 

Kan väl nu recensera Ardmore 21 years old "100th anniversary" Limited edition, som jag skrev om tidigare i tråden. Jag tycker den är rätt söt men sötman försvinner rätt snart och lite av fylligheten som fastnar i gommen är den smaken som sedan stannar kvar. Väldigt behagligt och verkligen len, hade väl inte förväntat mig något annat då den kostar 300 GBP. Den dyraste flaskan jag ägt i alla fall. Bland det godaste jag druckit men om den är prisvärd går väl att diskutera.

 

En fröjd oavsett

 

Trevlig kväll på er!

/H

 

:-)

 

Tack för recentionen och roligt att du upptäckte en välsmakande whisky! (Även om man kanske inte springer och köper en ny i första taget...)

Link to comment
Dela på andra sajter

:-)

 

Tack för recentionen och roligt att du upptäckte en välsmakande whisky! (Även om man kanske inte springer och köper en ny i första taget...)

 

Jag provsmakade Octamore (som är en skapligt dyr single) för ett tag sedan, köpte en cl. var till mej å grabben. 

Men den var ju så jäkla stark att den dunstade i truten, fast iofs. så stannade delar av smaken kvar å den va god.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blandade två single maltare i fredags och fick en perfekt blended. Lämnar ogärna ut receptet.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Blandade två single maltare i fredags och fick en perfekt blended. Lämnar ogärna ut receptet.

Det var ingen blended du gjorde, det var en vatted! :police:

 

Vatted (även kallad Pure malt)

Att en whisky är vatted betyder att det ingår maltwhisky från fler än ett destilleri som blandats. Syftet är att den ska få en speciell karaktär. Efter att de olika sorterna blandats ligger den och ”gifter ihop sig” så kallad ”marrying”. Vatted är en relativt ovanligt whiskysort.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Octomore är ju rökig som tusan, mycket spretig i smaken, den saknar ju all fyllig tjärighet som man

kan hitta i exempelvis en bra Laphroaig.

Men denna 10-åring som kommer nu har säkert mognat till sig betydligt

jämfört med tidigare utgåvor, som jag inte tycker varit värd pengarna.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Om några veckor så släpps en 10-årig men endast tilldelningen på 300 flaskor till Sverige. :(

http://www.livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?meny=&kat=0&ArtikelId=4593

 

Världens rökigaste - om man skall tro artikeln.

Jag, för min del, vill inte ha den så otroligt rökig. Fast det vore ju skoj att ändå få prova något med epitetet "världens."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en trio malt whiskey och ingen vatted för vem fasiken har tid att vänta på att dricka soppan.

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Lagavulin är min favorit vad gäller rökig whisky men det är knapp vinst före Ardbeg, Laphroig men dom passar inte i värmen.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagavulin är min favorit vad gäller rökig whisky men det är knapp vinst före Ardbeg, Laphroig men dom passar inte i värmen.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-10495-0-05690500-1369235849.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser väldigt smakfull ut. Jag har besökt destilleriet och det är väldigt mysigt inbäddat i en liten vik på Islay med en liten ruin i inloppet till viken. Han som visade runt oss var nykterist men det var inte vi när vi smakade av godsakerna. Innan hade vi besökt Ardbeg och Laphroig det blev en tung dag vill jag lova.

Link to comment
Dela på andra sajter

..rätta mig gärna om jag har fel. Angående färgen på whisky så har jag om jag inte minns helt tokigt kommer den från rostningen av malten i kombination med avfälningar från faten.

// JMitchell

 

 

Det är sk. sockerkulör man brukar tillsätta för att få färg på den ädla drycken.

 

Enbart Tyskland har förbjudit detta.

Tycker INTE om dom som kan allt om allt  :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara meddela att snart har man ca 25-30 flaskor Springbank cask 12 årig på sherryfat

 

Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

En av dom stora figurerna som satt ett visst avtryck på mitt sätt att utrycka sig,

 

han föredrar denna sort.

 

post-6790-0-86200200-1369327500.jpg

 

Tyvärr så har denna figur fått ett minskat förtroende i all framtid.

 

Denna Single Malt smakar som Jet A1, föredrar nästan Lao Khao  :y14:

 

Så Kapten Haddock  :13:  får nog se sig om efter någon annan beundrare.

Tycker INTE om dom som kan allt om allt  :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara meddela att snart har man ca 25-30 flaskor Springbank cask 12 årig på sherryfat

Repe

Springbank gör mycket bra whisky tycker jag. Jag var där för ca 15 år sedan och det var ett slitet men härligt destilleri. Då var det familjeägt hoppas det fortfarande är det.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Springbank, som är ett av få kvarvarande familjeägda distillerier, och även det äldsta distilleriet idag som än ägs av grundarsläkten, är den ende tillverkaren som har allt "inom väggarna". På Springbank sköts allt från mältningen till buteljeringen vid distilleriet, och många av de metoder som används är klart traditionsenligare än vid många andra distillerier, exempelvis vänds malten under maltningen om helt för hand. Springbanks produkter varken färgas eller kylfiltreras.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Springbank

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
Det är sk. sockerkulör man brukar tillsätta för att få färg på den ädla drycken.

 

Enbart Tyskland har förbjudit detta.

 

http://www.whiskyguiden.se/ARTIKLAR/farg.html

 

Kom just att tänka på en man i 'Den Stora Ölresan'.

http://www.svt.se/den-stora-olresan/se-program/del-1-658

 

Etfersom det är svårt att få tag i mörkt lättöl så hällde han soja i lättölet, 'det är färgen som är viktigast'! :ahh:  :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.whiskyguiden.se/ARTIKLAR/farg.html

 

Kom just att tänka på en man i 'Den Stora Ölresan'.

http://www.svt.se/den-stora-olresan/se-program/del-1-658

 

Etfersom det är svårt att få tag i mörkt lättöl så hällde han soja i lättölet, 'det är färgen som är viktigast'! :ahh:  :ahh:

 

 

FY FABIAN

 

Mycket värre än så får man väl inte vara här.

Tycker INTE om dom som kan allt om allt  :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...