Jump to content
IGNORERAD

Stora tråden om Whisky


Oregistrerad

Recommended Posts

GreenValley

hmmm.malt.e korn på engelska!

All wiskey e bryggt på malt/Korn.det är när den blandas efter eller innan lagring som blir en produkt...dvs efter hur det gjorts.

En blended e blandad på malt wiskey...blandad med andra sorter.!

En pure malt e precis...pure/ren dvs ifrån en sats! !

En pure cask e från samma som ovan MEN ifrån samma Cask/Tunna/Barrel...!

Faktum e att det finns mängder med bryggerier som levererar wiskey till dom stora, som Blandar ihop till den normala "Blended" som du köper i affären. Faktum är att det finns mängder med bryggerier som inte kan eller har möjlighet att marknadsföra "sin" wiskey...utan säljer sin mängd till stora kedjor...det e det jag kallar hemkört...en gång i tiden så fanns det säkert på flaska oxå men inte nu. Har inte med hembränning i vår bemärkelse att göra med det görs utanför dom etablerade märkena...därav "mitt ordval, hembränning".i stort sett ren sprit som smakar wiskey bara...har hur mö som helst i källaren...helt utan namn eller tillverkning.

Bryggerier gör väl maltöl av sitt korn? :wink:

Ändrades av Palmer
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 885
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • dandic

    79

  • GreenValley

    57

  • Peolito

    52

  • MickeN

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du skriv att allt är Malt Whiskey. Det är inte riktigt.

Det finns bl.a. Malt Whisky och Blended Whisky, samt även Whiskey.

Malt Whisky görs på korn som har fått gro innan den torkas (smaksätts med rök) och som

sedan mals ner och läggs i mäsken som skall destileras.

Blended Whisky innehåller i och för sig ca 20 % Malt Whisky,

men resten är sk Grain Whisky (dvs ren sädessprit) som används för att späda ut Malt Whiskyn med.

Det är sant att färgämnen tillsätts då ek/sherryfaten inte har givit "rätt" kulör.

När det sedan gäller sk ”Whiskey” (annan stavning) så är det oftast amerikansk Whiskey

som är till stora delar gjord på majs. Jänkarna kallar sitt majsvatten för Bourbon Whiskey.

Dock finns det sorter på Irland där de också har valt att kalla Whiskyn för just ”Whiskey” även då den inte är gjord på majs.

Då Irländarna valt att kalla...hmmm eee tror dom va några hundra år innan Amerika ens existera.processen åkte nog en liten jolle över havet och namnet följde me.Whiskey

..och Bourbon e en sour mash och bourbon e bara från kentucky.så whiskey från usa e inte bourbon!

Lite mer info finns här,

http://www.student.n...whisky_faq.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Korn och malt är inte samma sak även om malt är sprunget ur korn.

Pure malt är ej samma som single malt och behöver absolut inte vara från single cask.

Du skriver faktum en massa gånger men verkar ha blandat ihop begreppen lite.

17 årigaTaketsuron är fortfarande en blended whiskey hur gärna du än vill ngt annat.

Vad e det jag blandat ihop.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Korn och malt är inte samma sak även om malt är sprunget ur korn.

Pure malt är ej samma som single malt och behöver absolut inte vara från single cask.

Du skriver faktum en massa gånger men verkar ha blandat ihop begreppen lite.

17 årigaTaketsuron är fortfarande en blended whiskey hur gärna du än vill ngt annat.

.en blended Malt whisky.fortfarande inte samma som en blended som man köper i affären..snacka om blanda ihop begreppen.

http://whiskyboden.blogspot.se/2012/04/varldens-basta-whisky-blended-malt.html

Sen kan man ju diskutera om det ska vara "minst" 17 år om man nu gör en sån whisky...citerat...

Nikka Taketsuru whisky inkluderar en 12 årig, en 17 årig och en 21 årig

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

//...har hur mö som helst i källaren...helt utan namn eller tillverkning.

Får nästan kalla dig för Bryggare Bob istället!

:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tacka vet jag ett glas med "Maipenochenraitentask" - oftast vällagrad av tunna inlägg som färgat innehållet.

Tycken den Whiskey skulle bryggas och lagras...en 2 veckor ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag skrivit tidigare i den här tråden men jag vill slå ett slag för en av mina favoriter - Bunnahabhain. Från samma ö som mina andra favvisar. Deras standardwhisky är inte speciellt rökig, förutom deras specialare som heter Toiteach.

Man kan läsa mer här http://www.bunnahabhain.com/pages/Toiteach

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag skrivit tidigare i den här tråden men jag vill slå ett slag för en av mina favoriter - Bunnahabhain. Från samma ö som mina andra favvisar. Deras standardwhisky är inte speciellt rökig, förutom deras specialare som heter Toiteach.

Man kan läsa mer här http://www.bunnahabh.../pages/Toiteach

Bunnahabhain är en favorit!!!!! :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag har ingen favorit alls utan tycker det duger gott med en Talisman Blended eller varför inte en Long John?

Tar dock en Jameson om det gäller Irish coffe. Detta mest för att det skall vara så enligt receptet.

Jag är ingen whisky, whiskey eller bourbon älskare och kan ärligt säga att jag inte skulle kunna smaka den minsta skillnad om jag blev serverad en blindtest. Än mindre avgöra vilken som har en, två eller ingen vattendroppe i glaset..oavsett om det var rakt, kupat eller böjt.

MVH Nonki, sitter just nu och avnjuter en Berkeley Square Gin för 500 Skr per flaska, och tonik men tror faktiskt att jag lika gärna hade kunnat ha Star Gin i glaset och ha varit lika glad och tyckt det smakade lika gott...

Ändrades av Nonki
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hejsan

Jag har ingen favorit alls utan tycker det duger gott med en Talisman Blended eller varför inte en Long John?

Tar dock en Jameson om det gäller Irish coffe. Detta mest för att det skall vara så enligt receptet.

Jag är ingen whisky, whiskey eller bourbon älskare och kan ärligt säga att jag inte skulle kunna smaka den minsta skillnad om jag blev serverad en blindtest. Än mindre avgöra vilken som har en, två eller ingen vattendroppe i glaset..oavsett om det var rakt, kupat eller böjt.

MVH Nonki, sitter just nu och avnjuter en Berkeley Square Gin för 500 Skr per flaska, och tonik men tror faktiskt att jag lika gärna hade kunnat ha Star Gin i glaset och ha varit lika glad och tyckt det smakade lika gott...

Hehe Nonki, det var ödmjukt skrivet, men nog tror jag du kan känna skillnad på low budget och high quality!

Alldeles för lite skrivet i denna ack så livsviktiga tråd.

Nu dricker jag en JURA Superstition.

Jura ligger ju alldeles intill Islay i Skottland. Denna Superstition är bra enligt mina smaklökar, eller mitt tycke kanske man skall säga.

Inte för mjuk och snäll, men samtidigt inte för rökig, tjärig och tung. Och det är väl ungefär så de marknadsför den.

Inte så himla dyr heller - prova!

http://www.systembol...=searchquery%2c

post-6637-0-69166600-1347726379_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hehe ...

Känner mig som mannen sim ringde Sophia Hogs och frågade om man kan bli medlem om man kör en Kawasaki 125:a

5ygegane.jpg

Tycker det är trevligt med människor som är intresserade av högkvalitativa produkter och lovar ofta mig själv att lära mig själv lite mer om whiskey och vin..

Men längre har jag inte kommit..

Ha det bra grabbar..

Med vänlig hälsning,

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Denna gång blev det irländskt. Connamara Peated Single Malt.

Kostar 400 på systemet.

Ljus i färgen, svag tjärig doft och visserligen typisk singlemalt smak, djup och rök - men som helhet betydligt mildare än de flesta.

Jag måste då säga att Jura (3 inlägg tidigare) var betydligt bättre. Enligt mig..

http://www.systembol...=searchquery%2c

post-6637-0-74493100-1353866125_thumb.jp

post-6637-0-15497100-1353866187_thumb.jp

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tar upp ämnet igen.

Var på whisky expo i Linköping förra helgen, hittade mycket gott.

smakade Longrow Red 11-årig, helt underbar Campbeltown.

7 år på bourboncask sen 4 år på Cabernet Sauvignon cask, den satt som en smäck!!

Idag kom det 2 flaskor till lilla mig.

Jag har sista månaderna snöat in på olika rödvins cask,

Men denna slår nog de flesta jag provat i denna prisklass, som inte är alldeles för dyr, 675 spänn

värd vartenda öre.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Den stora whiskytråden kanske kan hjälpa mig, har en fin flaska whisky som jag har haft ett tag och kollade upp vad den egentligen kostar då jag fått den och inte köpt den själv. Såg på whiskyexchange att den kostar 299 GBP. Tänkte kolla om det är någon av er som smakat denna och se vad ni tyckte i så fall. Normalt så brukar inte min whisky räcka utan den dricks, billig som dyr. Men den här är den dyraste jag ägt och när jag fick den så var önskemålet från givaren att spara den till ett speciellt tillfälle. Så nu undrar jag också vad ni anser om att öppna den nästa vecka då jag fyller jämnt. Är det ett speciellt tillfälle nog?

post-7553-0-07977200-1365257407_thumb.jp

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
 Så nu undrar jag också vad ni anser om att öppna den nästa vecka då jag fyller jämnt. Är det ett speciellt tillfälle nog?

Bara om vi bjuds in! :wink:

 

Skämt åsido, jag kan inte påminna mig om att har smakat någon whisky från Ardmore

Här finns lite info om destilleriet, hoppas det smakar bra och grattis i förväg! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara korrigera felaktigheten ovan att framställningen av single malt whiskey skulle ge någon typisk smak.

Blanda två olika single malt som smakar lika så ska Ni få se att det inte försvinner någon smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Sitter och mumsar på en octomore. Någon annan som uppskattar världens rökigaste whisky? post-5444-1365263854,4_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara om vi bjuds in! :wink:

 

Skämt åsido, jag kan inte påminna mig om att har smakat någon whisky från Ardmore

Här finns lite info om destilleriet, hoppas det smakar bra och grattis i förväg! :thumbsup:

 

Haha, det är ju bara att komma om du har vägarna förbi huvudstaden nu på fredag så får du smaka. Vi ska vara på lokal dock (en thairestaurang) så om vi kan deala till oss att jag kan ta med flaskan så ska den korkas upp där.

 

/H

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
Haha, det är ju bara att komma om du har vägarna förbi huvudstaden nu på fredag så får du smaka. Vi ska vara på lokal dock (en thairestaurang) så om vi kan deala till oss att jag kan ta med flaskan så ska den korkas upp där.

 

/H

Jag bor i Stockholm (mitt nick är en ledtråd om var), jag var på tillfälligt besök i Linköping.

Turligt nog för dig så är jag upptagen på fredag! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor i Stockholm (mitt nick är en ledtråd om var), jag var på tillfälligt besök i Linköping.

Turligt nog för dig så är jag upptagen på fredag! :thumbsup:

Ahaa, då vet jag vart du håller till, det är bara ca. en kilometer från där vi ska vara. Lilyislet närmare bestämt om vi nu skulle översätta lite grovt till engelska.

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
Ahaa, då vet jag vart du håller till, det är bara ca. en kilometer från där vi ska vara. Lilyislet närmare bestämt om vi nu skulle översätta lite grovt till engelska.

Till Appen på Thai Rung?

Bra val av restaurang, hon är supertrevlig och maten är bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...