Jump to content
IGNORERAD

Stora tråden om Whisky


Oregistrerad

Recommended Posts

Tidigare (en massa herrans år sedan) hade Oslo väldigt billig whisky och dessutom ett bra sortiment.

Och eftersom denna tråd har blivit rätt aktuell just nu och jag ska hem så undrar jag vilken whisky jag ska köpa.

Om någon har tid, lust och ork så kanske ni kan ta er en titt på denna länk

http://www.heinemann...t/p/2/?kind=224

Ja, glömde att tillägga att varken pris eller sortiment gör mig imponerad idag.

Ardbeg 10y 1 L. Den skulle jag köpa.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 885
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • dandic

    79

  • GreenValley

    57

  • Peolito

    52

  • MickeN

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Sitter och smuttar på en Green Label i loungen och funderar lite över varför den inte är godare - den har ju klockrena förutsättningar. En ren malt som är blended av fyra olika sorter var av 3 är absoluta favoriter - Talisker, Cragganmore and Caol Ila.

Tänkte ta en Caol Ila men bestämde mig till slut för en sådan här.

c1d679f2-1b0f-0d52.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ardbeg 10y 1 L. Den skulle jag köpa.

Faktiskt ganska lättdrucken.

Men som synes så blev det något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag ville bara säja det att

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tråden, Wiskey e livets vatten :)

All sprit e alltid färglös eller?...vid tillverkning

Vad jag läst och lyssnat på föredrag om Wiskey e bara enkelt.att dom justerar färgen så vad som finns i flaskan e samma varje år...

Allt som e blended kommer vid flera tillverkningar eller kommer från flera ställe och tom från lokala destillerier...dvs såna som inte producerar för marknaden...i sverige kallat hembränning ;) det e en blended wiskey, allt e ju malt wiskey...

Allt annat e ju fina sorter.från en bränning/lagring...single, single cask/barrel osv.

Wiskey stavas Wiskey...som att man fått några i sig och sluddret börjat...men innan det blir wishkee ;)...efter det går det ann med något blended...och spelar noll roll varifrån ;)

Ha alltid i en droppe vatten i glaset.det e då smakupplevelsen startar.Om det e en fin wiskey...annars kan det kvitta ;)..ner kommer den ändå:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Allt som e blended kommer vid flera tillverkningar eller kommer från flera ställe och tom från lokala destillerier...dvs såna som inte producerar för marknaden...i sverige kallat hembränning det e en blended wiskey, allt e ju malt wiskey...

Öh, nej. Fel och fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

För övrigt drack jag en ohyggligt god blended för några veckor sedan så har beställt en från frun som susar förbi tax-freen ikväll - Nikka Taketsuru 17-åring och utsedd till Best blended whiskey 2012. Min taxfree-kvot fylldes dock av single malt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt milda sinne gör att jag vill ha min whiskey destillerad minst tre gånger.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Fel...vad e fel?

Du skriv att allt är Malt Whiskey. Det är inte riktigt.

Det finns bl.a. Malt Whisky och Blended Whisky, samt även Whiskey.

Malt Whisky görs på korn som har fått gro innan den torkas (smaksätts med rök) och som

sedan mals ner och läggs i mäsken som skall destileras.

Blended Whisky innehåller i och för sig ca 20 % Malt Whisky,

men resten är sk Grain Whisky (dvs ren sädessprit) som används för att späda ut Malt Whiskyn med.

Det är sant att färgämnen tillsätts då ek/sherryfaten inte har givit "rätt" kulör.

När det sedan gäller sk ”Whiskey” (annan stavning) så är det oftast amerikansk Whiskey

som är till stora delar gjord på majs. Jänkarna kallar sitt majsvatten för Bourbon Whiskey.

Dock finns det sorter på Irland där de också har valt att kalla Whiskyn för just ”Whiskey” även då den inte är gjord på majs.

Lite mer info finns här,

http://www.student.nada.kth.se/~f93-pbo/whisky_faq.html

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt drack jag en ohyggligt god blended för några veckor sedan så har beställt en från frun som susar förbi tax-freen ikväll - Nikka Taketsuru 17-åring och utsedd till Best blended whiskey 2012. Min taxfree-kvot fylldes dock av single malt.

Vad jag läste mig till lite snabbt om denna Nikka så e det en pure malt som e 17 år...står ju på flaskan.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Vad jag läste mig till lite snabbt om denna Nikka så e det en pure malt som e 17 år...står ju på flaskan.?

Pure malt kan fortfarande vara blended - det är ju inte single malt! Sen tror jag att de numer fått överge pure malt-beteckningen också - vill minnas jag hörde någon berätta om det.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Vad jag läste mig till lite snabbt om denna Nikka så e det en pure malt som e 17 år...står ju på flaskan.?

En blended kan mycket väl innehålla enbart maltwhisky.

17 år betyder att den yngsta whiskyn som ingår i blandningen har lagrats i 17 år, de övriga är lika gamla eller äldre.

http://www.livetsgod...&ArtikelId=3070

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Fel...vad e fel?

Att jämföra med hembränning samt att allt skulle vara malt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Mitt milda sinne gör att jag vill ha min whiskey destillerad minst tre gånger.

Skotsk maltwhisky destilleras ofta 2 gånger, men vissa destillerier, främst irländska,

upprepar processen ytterligare och alkoholen blir renare och renare.

Auchentoshan är en av få skotska single malt whisky som destilleras tre gånger i stället för två.

Irländsk Whiskey (stavas med e) är generellt en blended whiskey av både malt och andra grain whiskeys.

Den irländska whiskeyn destilleras tre gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så dricker jag bara 30-årig Lochenhochaffenach...

Klassiker.

Skämt åsido, rökigt ska det vara... Laphroig, Talisker, Lagavulin, Oban, Caol Ila... Mmmmmmmmmmm. Och så klart Glenobanochnochlochlochd'llang­loch.

Ändrades av Franco
Link to comment
Dela på andra sajter

Skotsk maltwhisky destilleras ofta 2 gånger, men vissa destillerier, främst irländska,

upprepar processen ytterligare och alkoholen blir renare och renare.

Auchentoshan är en av få skotska single malt whisky som destilleras tre gånger i stället för två.

Irländsk Whiskey (stavas med e) är generellt en blended whiskey av både malt och andra grain whiskeys.

Den irländska whiskeyn destilleras tre gånger.

Och?

Fanns säkert de som förstod att jag för min del föredrar irländsk whiskey.

Det gjorde skottarna också en gång i tiden.

Nu är det som så att vissa sorter på Midleton faktiskt destilleras 4 gånger.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tacka vet jag ett glas med "Maipenochenraitentask" - oftast vällagrad av tunna inlägg som färgat innehållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Och?

Fanns säkert de som förstod att jag för min del föredrar irländsk whiskey.

Det gjorde skottarna också en gång i tiden.

Nu är det som så att vissa sorter på Midleton faktiskt destilleras 4 gånger.

Så bra då, tur att det finns valmöjligheter, drick det som faller dig i smaken :)

Det gör jag (oftast)

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Loch Dhu var en svartare en svart sort med mycket rök

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Så bra då, tur att det finns valmöjligheter, drick det som faller dig i smaken :)

Det gör jag (oftast)

SN

Det tackar jag för.

För kännedom så finns det även whiskey på Irland som är destillerad enbart 2 gånger och då använder man sig ibland även av rökig malt.

Jag dricker alltid det som faller mig i smaken.

Nu ska jag ta en renat till sillen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jämföra med hembränning samt att allt skulle vara malt!

hmmm.malt.e korn på engelska!

All wiskey e bryggt på malt/Korn.det är när den blandas efter eller innan lagring som blir en produkt...dvs efter hur det gjorts.

En blended e blandad på malt wiskey...blandad med andra sorter.!

En pure malt e precis...pure/ren dvs ifrån en sats! !

En pure cask e från samma som ovan MEN ifrån samma Cask/Tunna/Barrel...!

Faktum e att det finns mängder med bryggerier som levererar wiskey till dom stora, som Blandar ihop till den normala "Blended" som du köper i affären. Faktum är att det finns mängder med bryggerier som inte kan eller har möjlighet att marknadsföra "sin" wiskey...utan säljer sin mängd till stora kedjor...det e det jag kallar hemkört...en gång i tiden så fanns det säkert på flaska oxå men inte nu. Har inte med hembränning i vår bemärkelse att göra med det görs utanför dom etablerade märkena...därav "mitt ordval, hembränning".i stort sett ren sprit som smakar wiskey bara...har hur mö som helst i källaren...helt utan namn eller tillverkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

All wiskey e bryggt på malt/Korn.det är när den blandas efter eller innan lagring som blir en produkt...dvs efter hur det gjorts. En blended e blandad på malt wiskey...blandad med andra sorter.! En pure malt e precis...pure/ren dvs ifrån en sats! !

Korn och malt är inte samma sak även om malt är sprunget ur korn.

Pure malt är ej samma som single malt och behöver absolut inte vara från single cask.

Du skriver faktum en massa gånger men verkar ha blandat ihop begreppen lite.

17 årigaTaketsuron är fortfarande en blended whiskey hur gärna du än vill ngt annat.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

hmmm.malt.e korn på engelska!

All wiskey e bryggt på malt/Korn.det är när den blandas efter eller innan lagring som blir en produkt...dvs efter hur det gjorts.

En blended e blandad på malt wiskey...blandad med andra sorter.!

En pure malt e precis...pure/ren dvs ifrån en sats! !

En pure cask e från samma som ovan MEN ifrån samma Cask/Tunna/Barrel...!

Faktum e att det finns mängder med bryggerier som levererar wiskey till dom stora, som Blandar ihop till den normala "Blended" som du köper i affären. Faktum är att det finns mängder med bryggerier som inte kan eller har möjlighet att marknadsföra "sin" wiskey...utan säljer sin mängd till stora kedjor...det e det jag kallar hemkört...en gång i tiden så fanns det säkert på flaska oxå men inte nu. Har inte med hembränning i vår bemärkelse att göra med det görs utanför dom etablerade märkena...därav "mitt ordval, hembränning".i stort sett ren sprit som smakar wiskey bara...har hur mö som helst i källaren...helt utan namn eller tillverkning.

Nja, korn heter barley på engelska, malt är korn som fuktats med vatten och börjat gro. Då bildas stärkelse som är en förutsättning för jäsningsprocessen som omvandlar maltsocker till alkohol.

Pure malt betyder att matwhisky från fler destillerier ingår

Vatted (även kallad Pure malt)

Att en whisky är vatted betyder att det ingår maltwhisky från fler än ett destilleri som blandats. Syftet är att den ska få en speciell karaktär. Efter att de olika sorterna blandats ligger den och ”gifter ihop sig” så kallad ”marrying”. Vatted är en relativt ovanligt whiskysort.

http://www.whiskyguiden.se/meny_val/Fakta/typer.html

Ändrades av Palmer
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...