Jump to content
IGNORERAD

Lärobok i Thai för nybörjare


FaderMerrin

Recommended Posts

Hej!

Frugan ska hålla i en nybörjarkurs i Thai för svenskar och vi undrar om någon känner till några bra läroböcker som kan användas till detta?

Hittar bara en på adlibris

http://www.adlibris.isbn=917434482X

Men man vet ju inte om den är bra.

Ordböcker..

http://www.adlibris.isbn=829961774X (kostar en förmögenhet)

Har den billiga som brukar säljas vid svenka ambassaden.

Finns det andra bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Frugan ska hålla i en nybörjarkurs i Thai för svenskar och vi undrar om någon känner till några bra läroböcker som kan användas till detta?

Hittar bara en på adlibris

http://www.adlibris.isbn=917434482X

Men man vet ju inte om den är bra.

Ordböcker..

http://www.adlibris.isbn=829961774X (kostar en förmögenhet)

Har den billiga som brukar säljas vid svenka ambassaden.

Finns det andra bra?

För nybörjare passar den första boken bra.

Den ordboken du nämnde är inte för svenskar som läser thai på nybörjarnivå, tycker jag.

Lycka till ka

Magrood

-som också undervisar thai, fast privat...

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Val av lärobok bör speglas utifrån lärarens och framför allt elevernas ambitionsnivå. Vad är tanken - är målet att lära sig lite "turist-thai" och klara de enkla fraserna, eller är målsättningen att lära sig språket "på riktigt", läsa, skriva och konversera? Eller någonstans mitt-i-mellan?

Gäller det enkel nivå är det nog lättare att hitta lämpliga läroböcker. Brukar finnas textböcker med ljudband på de lite större biblioteken. Du kan ju undersöka saken.

När jag läste på universitetet i Lund var det mer pang på och vi fick ta tag i alfabetet direkt (vilket jag är tacksam för idag). Vi använde Marvin Browns bok Reading & Writing, AUA Language Center. Samma bok stötte jag på senare på AUA i Bangkok.

Frågeställningen blir densamma när det gäller ordbok. I början duger säkert billigare ordböcker i fickformat, men de blir värdelösa när man ska hantera lite mer avancerade texter. Jag håller med Magrood f ö, att den ordboken de säljer utanför svenska ambassaden, inte är lämpad för svenskar som vill lära sig thai, utan tvärtom.

Bangkok By Bike - Tours to truly Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

:wai: Jag försöker lära mig Thai från start...(inte alls lätt). Började med alfabetet..ja allt från grund. Fick tag i några läroböcker på dagisnivå vid en nattmarknad i Kanchanaburi för ett par år sen. Berättade för min sambo att jag verkligen ville lära mig nu på allvar så man kan Kommunicera med hennes familj + släkt.

Sambon tyckte jag skulle lära mig en "alfabetsång" på thai så blir det mycket enklare att komma igång bokstäverna el. symbolerna.

Men det är som sagt inte alls lätt medbetoningen..har det väldigt svårt med det. Lite fel och det betyder något helt annat.. :crazy: Får en sur min och hon upprepar med högre röst för att göra betoningen mer klar och tydligare. Jag är imponerad av er som lärt er språket eller som kan göra er förstådda.

Mvh Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

Tycker Ni är duktiga som vill lära Er Thai, det skulle jag med vilja göra, MEN, ett stort men, jag håller på att lägga av, inte för att jag inte vill utan för att jag inte hör! Har ådragit mig nedsatt hörsel p.g.av en skada och hör inte de små nyanseringsskillnader som det rätt uttalade Thaispråket innehåller, jä-ligt frustrerande, jag älskar Thailand, min Thailändska sambo och hennes familj, och så kan man inte göra sig förstådd, fy f-n, men man gör så gott man kan. En vacker dag ska jag överraska dom där hemma i byn.

Böcker va det ju, jo, jag har folkuniversitetets Thai, lärobok för nybörjare. Mycket lättfattlig och lärorik, även om Thailands historia m.m.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...