Jump to content
stjp8729

Rolex klocka men vilken?

Recommended Posts

stjp8729

Hej :)

Har en gammal klocka liggandes i bankfacket, det är en Rolex Oyster Cronographe ref. 6238 eller ref. 6234, klockan fick min farfar när han räddade en besättning under andra Världskriget, efter dom blivit torpederade av en ubåt från England.

post-4239-0-76332000-1305941067_thumb.jp

Jag vet inte exakt vilken vilken ref. modell det är, vet någon här?

Ha en bra dag!

:wai:

• Ge karma 3
  • Fint 2
  • Gilla 1

Guest wUThai

Fråga närmaste klockförsäljare runt hörnet? ;)

stjp8729

Fråga närmaste klockförsäljare runt hörnet? ;)

Hej,

MBK då eller?

Ha en bra dag!

Naam jai

den var häftig...misstänker att bara Rolex återförsäljare kan svara på det...borde vara värd en massa men

misstänker att du inte säljer en sådan klenod...helst ska den ju användas förstås... :wai:

stjp8729

den var häftig...misstänker att bara Rolex återförsäljare kan svara på det...borde vara värd en massa men

misstänker att du inte säljer en sådan klenod...helst ska den ju användas förstås... :wai:

Hej Naan jai :)

Japp, får höra mig för nästa gång man är i Sverige eftersom klockan finns där och jag här i paradiset, och helt rätt den är inte till salu

den skall lille Leo få den dagen jag rammlar av pinnen.

Ha en bra dag!

• Ge karma 1

Surin P3

Letade lite på nätet och hittade en 6234 som såg exakt likadan ut om än i mycket sämre skick för en hiskelig summa dollars.

Och en 6238 som inte såg likadan ut.

stjp8729

Letade lite på nätet och hittade en 6234 som såg exakt likadan ut om än i mycket sämre skick för en hiskelig summa dollars.

Och en 6238 som inte såg likadan ut.

Hej SurinP3,

Du har möjligen inte en länk? Hittar också, men inte likadan klocka bara snarlika.

Ha en gör bra dag!

PlayTheGame

Hej stjp!

Mycket fin klocka, grattis! Se till att den ALDRIG säljs oavsett värdet.

Jag tycker att det ser ut som en ref 6234 men det finns väldigt få bilder på tidiga versioner.

De var, om jag inte minns fel, väldigt populära på mitten av 60-talet och jag tror att själva urtavlan

reviderades runt de årtalen.

Varje Rolex klocka har alltid haft 2 st "identifieringsnummer": Serienummer och case ref nr.

Redan 1927 började Rolex at ge varje chronograph ett unikt serienummer för att kunna skilja exemplaren åt.

Det finns register på nätet i vilka man kan, med hjälp av serienr, exakt ta reda på när klockan tillverkades.

Mitt förslag är att Du, vid nästa besök i Svedala, tar kontakt med en Rolex-återförsäljare och helt enkelt ber

dem att hjälpa dig med de frågor du har. De kan säkert även skrapa fram någon form av äkthetsintyg baserat

på klockans ref nr / serienummer.

Jag hoppas att lille Leo kommer att vara lika förståndig som Du den dag han kommer att ärva den och att den

även i fortsättningen kommer att finnas i Er familjs ägo.

Återigen: Grattis!

Ha en bra dag.

Mvh // PTG

godbit

Tja en reflektion tillverk.start 6234 1959 gåva under andra världskriget Något som inte stämmer Mvh Jan

PlayTheGame

Tja en reflektion tillverk.start 6234 1959 gåva under andra världskriget Något som inte stämmer Mvh Jan

"So-called “Pre-Daytona” Rolex "Oyster Chronograph Anti-magnetic", Ref. 6234. Made in 1945."

Mvh // PTG

Tommy

Underbar klocka!

Liknar denna 6234, fast din är uppmärkt i Kilometer istället för Miles.

60.jpg (klicka på bilden för att se fullstorlek)

EDIT: en länk till på samma klocka, http://catalog.antiquorum.com/catalog.html?action=load&lotid=60&auctionid=210

Står att läsa där: "Ref. 6234 Was made from the 1940s to the 1960s. The reference appears in the Rolex catalogues until 1963."

Vet du och har lust att berätta vad den Torpederade båten hette?

Jag känner till 3 vrak efter stora tyska fartyg som ligger längs Västkusten alla sänkta av Engelska ubåtar, mest känd är kanske "Amasis" utanför Lysekil.

MVH Tommy

Edited by Tommy

Nypan

Hej stjp!

Mycket fin klocka, grattis! Se till att den ALDRIG säljs oavsett värdet.

Jag tycker att det ser ut som en ref 6234 men det finns väldigt få bilder på tidiga versioner.

De var, om jag inte minns fel, väldigt populära på mitten av 60-talet och jag tror att själva urtavlan

reviderades runt de årtalen.

Varje Rolex klocka har alltid haft 2 st "identifieringsnummer": Serienummer och case ref nr.

Redan 1927 började Rolex at ge varje chronograph ett unikt serienummer för att kunna skilja exemplaren åt.

Det finns register på nätet i vilka man kan, med hjälp av serienr, exakt ta reda på när klockan tillverkades.

Mitt förslag är att Du, vid nästa besök i Svedala, tar kontakt med en Rolex-återförsäljare och helt enkelt ber

dem att hjälpa dig med de frågor du har. De kan säkert även skrapa fram någon form av äkthetsintyg baserat

på klockans ref nr / serienummer.

Jag hoppas att lille Leo kommer att vara lika förståndig som Du den dag han kommer att ärva den och att den

även i fortsättningen kommer att finnas i Er familjs ägo.

Återigen: Grattis!

Ha en bra dag.

Mvh // PTG

Grattis till din klenod !!!!!!

Ett litet tips bara !!!

Om du nu går till en handlare så för guds skull till att han har certifikat för Rolex klockor. Du kanske bör rengöra den även om den ej används, kan vara bra att dra igång den ibland.

Hade en fin klocka dock ej samma fabrikat, och gick in på ett ställe på Drottninggat Sthlm och bad om service, byta batteri samt se över den så inget var skadat av vatten eller liknande. Hämtade den nästa dag allt verkade OK.

3 mån senare stannade klockan, var då till en annan butik som var mer lämplig vid tillfället. Bad dom titta och sa att den är nyservad och batteri bytt, men den går inte. Han öppnade klockan och OJ DÅ !!! vad nu då sa jag du ser själv hela din klocka är full av silikon..Han rensade den och seda har den bara gått och gått.

Passerade förra butiken och frågade varför man fyller klockan med silikon?? Nysvensken svarade, "" den måste vara tät, annars vatten komma in."" Du har nästan förstört min klocka, vet du inte att man tätar med packning. Ha n sa inte bra inte bra, Jag tackade och gick, ingen ide att diskutera mer.

Man kan ha många definitioner på sina kunskaper...

Frågade om dom hade personal som kunde detta märke, javisst vi har certifikat för alla märken, kom igen i morgon då är den klar.

stjp8729

Grattis till din klenod !!!!!!

Ett litet tips bara !!!

Om du nu går till en handlare så för guds skull till att han har certifikat för Rolex klockor. Du kanske bör rengöra den även om den ej används, kan vara bra att dra igång den ibland.

Hade en fin klocka dock ej samma fabrikat, och gick in på ett ställe på Drottninggat Sthlm och bad om service, byta batteri samt se över den så inget var skadat av vatten eller liknande. Hämtade den nästa dag allt verkade OK.

3 mån senare stannade klockan, var då till en annan butik som var mer lämplig vid tillfället. Bad dom titta och sa att den är nyservad och batteri bytt, men den går inte. Han öppnade klockan och OJ DÅ !!! vad nu då sa jag du ser själv hela din klocka är full av silikon..Han rensade den och seda har den bara gått och gått.

Passerade förra butiken och frågade varför man fyller klockan med silikon?? Nysvensken svarade, "" den måste vara tät, annars vatten komma in."" Du har nästan förstört min klocka, vet du inte att man tätar med packning. Ha n sa inte bra inte bra, Jag tackade och gick, ingen ide att diskutera mer.

Man kan ha många definitioner på sina kunskaper...

Frågade om dom hade personal som kunde detta märke, javisst vi har certifikat för alla märken, kom igen i morgon då är den klar.

Hej Nypan :)

Klockan regjordes och servades sista gången hos Rolex i Schweiz, här kommer inga "klåpare" i närheten av mina klockor ;)

Ha en go lördag!

• Ge karma 1