Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Möte om dålig behandlig av turister i Phuket


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Turister som blir slagna, lurade och kränkta är bland dom största problemen som landets

turistindustri har idag, sade experter inom industrin idag under ett möte med ledare från olika

provinser längs med Andamankusten.

Mötets syfte var att diskutera just turister som blir dåligt behandlade på sin semester.

Exempel på dålig behandling var bland annat tuk-tuk chaufförer som strandsätter sina kunder

vid destinationen, så att en ny tuk-tuk chaufför kan dyka upp och kräva mycket mer i betalning

för returresan än vad resan dit kostade.

Ett annat exempel är skrädderier och juvelbutiker där illegala arbetare från bland annat

Pakistan, Nepal och Sri Lanka jobbar, som enligt rapporter kan bli våldsamma om turisterna

inte köper något.

En rapport med felbehandlingarna kommer att inlämnas till myndigheter under nästa vecka.

Källa: http://www.phuketgaz...ticle10324.html

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

själv har man varit väldigt sugen på vattenskoter men aldrig att jag skulle våga hyra en där..

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man ska göra något åt tuktuk-maffian har man väl hört i många år. De är väl fortfarande kvar eller har det hänt något på den fronten?

Link to comment
Dela på andra sajter

semipalatinsk dvs semi

Visst är tuktuk chaffisarna och breda lager av taxichaufförer vidriga svin! Åker man tuk tuk (i Bangkok) får man alltid räkna med att betala minst 300 baht för en resa som med taxameter i taxi ska kosta typ 42 baht. Och även taxichaufförerna vägrar ofta använda taxameter, särskilt om man har packning. På turistorter finns inga taxameter så där är man alltid utlämnad till dessa hungriga rovfåglars drifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man ska göra något åt tuktuk-maffian har man väl hört i många år. De är väl fortfarande kvar eller har det hänt något på den fronten?

Det som har hänt i korta drag de senaste åren är att turisterna insett vilken rip-off tuk.tuk är på turistorterna och åker mycket mindre-med den följden att tuk-tuk förarna dubblar sina redan skyhöga priser för att ta igen förlusten. Maffian blockerade ett kryssningsanlöp tidigare i år så att turistenra på kryssningen inte kunde åka iväg på sina beställda uflykter och jag har också för mig att ett hotell blockerades (Westin) som vägrade gå med på taxi maffians standardpriser på 300 baht för 5 kilometer.

En del presumtiva passagerare har misshandlats av tuk-tuk förare när de talat om för dem att det är alldeles för dyrt att åka och att de hellre går än åker med dem.

Amazing Thailand!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i Phuket 2003 med omnejd några månader och tuk tuk maffian vid turist stranden hade redan då priser på 300 bath blev jag varnad för men taximoppen kostade 30 eller så :)

Eftersom jag blivit varnad så åkte jag alldrig där med tuk tuk men i Phuket Thown hittade jag en tuk tuk förare som körde mig överallt billigt bara jag besökte någon juvelarade här och där.

Fanns faktiskt en taxi som erbjöd samma tjänst gratis.

;)

Skräddarna där vid Västra stranden gillade jag inte alls.

Man skall inte behöva tjata sig ur eller besväras varje gång man kommer ut eller in från hotellet är min åskikt.

Bytte hotell bara pga av dem.

Idag har man ju lärt sig och utnyttja systemet .

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att de skyller på illegala invandrare som är aggresiva :whistle:

Det är typ som i Sverige Svensken gör aldrig fel utan det är invadrarna som står för allt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, alla problem som turister och andra har på Phuket med tuktuk, taxi, jetski etc, är ju utlänningarnas fel. Om de inte kommit hit, hade det inte funnits några problem! Thai logik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade iaf blivit något billigare att hyra vespa senast jag var på Phuket. 500THB för 3 dygn utan att pruta.

Men att det ska vara så svårt att inför Bangkoks taxisystem i andra delar av landet kan jag inte förstå. På Samui är Taxibilarna ännu värre, men song thiewerna fungerar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Turistorter åker jag inte till, men det är väl mycket värre med storblåsningar* även om de nämnda är mycket vanligare?

Det är väl inte så viktigt om man blir blåst på 50 SEK, värre om det är några nollor ytterligare :)

(((*"Sönderkörda" jetski. "Investeringar". Storbedragare som bor där helt öppet och polisen gör inget...)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...