Jump to content
IGNORERAD

byta till gas


thaiola

Recommended Posts

Hej tomurdoc, :)

Intressant att du skriver om tuningboxar och att motorstyrsystems leverantörerna är negativa till all modifierning, och dom har all rätt i världen i att vara negativa.

En större tuningfirma ändrar på ungefär 130 - 200 parametrar för att höja effekten, vilket är totalt fel och får konsekvenser så som tex att tempmodeller, momentmodeller är satta ur spel. För att göra en "riktig" effektökning så behövs ca 1300 - 1400 parametrar ändras, och detta är inte en enmans jobb i ett garage ute på landet med en rullande landsväg.

I ett modernt styrsystem idag så finns det 35 000 - 45 000 parametrar som skall sättas eller optimeras unikt för varje motortyp, tror du på fullt allvar att "Kalle trimmare" har den kompetensen, mätinstrument eller nödvändig information att utföra ett korrekt trim?

PS! Det bästa sättet att "lura" kunden är trimboxar till Dieselbilar, de flesta boxar "sprutar" bara in mer bränsle och lurar styrsystemet på allt från temp, turbo och momentmodeller. Och det bästa av allt är när kunden sedan läser av färddatorn så tror man att förbrukningen har minskat, men allt beror på kalkylerad förbrukning (beräknas på öppningstid för insprutningsventilerna) inte stämmer överens med verkligheten.

Ha en bra dag!

:wai:

Du har säkert många rätt i vad du skriver.

Jag gissar att du är anställd för något av de större bolagen / bilbolagen och då kan du ju inte skriva annat, inget fel i det.

Men fakta är att de jag känner som har "chipps" modifierat sina motorer är nöjda vad det gäller bränsleförbrukning och prestanda, och de flesta normalbegåvade personer slår ett snabbt överslag vid tankning och på så sätt ser sin förbrukning, att de flesta bilars färdatorer är kassa redan från början är ju inget nytt.

De europeiska biltillverkarna kan ju ännu inte idag bygga en hastighetsmätare som visar rätt!!! så varför skulle de kunna konstruera en rättvisande färddator?.

Jag har även haft en diesel bil(MB 320 CDI) modifierad med box från KCR, där höjdes iaf prestandan och bränsleförbrukningen minskade betydligt.och det inte mätt via färddator.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    8

  • Soengsang

    7

  • Surin P3

    5

  • thaiola

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag anser att det är en myt, FYI så innehåller stort sett all handelsbensin redan minst 5% etanol.

Finns flera diskussionsforum om detta, givetvis klarar inte alla bilar att köra på 100%, men de absolut flesta klarar att köras på en mix.

Men de flesta bilar kan konverteras för en liten slant 2000-3000 tusen, tar 1/2-1h att installera och man gör det enkelt själv, och inte alls alla behöver större spridare.

Etanol är tex bättre för motorer som körs/trimmas hårt pga av att oktantalet är ca 103, vilket medför att de kan ha en högre kompression.

Vad du skriver är just myter som har överbevisats, ang läckage i slangar/rör och mekanisk slitage pga att smörjoljan förlorat sin funktion.

Hej tomurdoc,

Kan förtydliga på vad jag rödmakerat i din text.

Det är till och med vanligt upp till 15% Etanol ute i Världen, Thailand som exempel har E20 vilket är 20% Etanol. De flesta bilar klarar att detta med hjälp av bränsleadaptionen upp till 25 - 30% utan bränsleadaptionen "går i taket", kunden märker detta som Motorlampan tänds. Efter bränsleadaptionen "har nått taket" så går bilen i Limp-home mode, dvs motorstyrsystemet avvänder ett ersättningsvärde i stället för det verkliga värdet. Men tex E20 är farligt nära 22% den mest kritiska blandningen, som också är den som är mest aggresiv mot gummi och aluminum.

Helt riktigt alla bilar behöver inte större spridare, men hur vet du vilken motortyp som behöver större spridare?

Gäller framförallt turbomotorer och om den får tillräckligt med bränsle ja, se ovan.

Läckage, sök på Brasilen och recalls, och titta gärna på bilbränder per 1000 bilar i Brasilen och jämför med annat land.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har säkert många rätt i vad du skriver.

Jag gissar att du är anställd för något av de större bolagen / bilbolagen och då kan du ju inte skriva annat, inget fel i det.

Men fakta är att de jag känner som har "chipps" modifierat sina motorer är nöjda vad det gäller bränsleförbrukning och prestanda.

Jag har även haft en diesel bil(MB 320 CDI) modifierad med box från KCR, där höjdes iaf prestandan och bränsleförbrukningen minskade betydligt.och det inte mätt via färddator.

Hej igen :)

Jag är inte längre anställd av någon större tillverkare, så kan skriva en hel del..

Jag har en enkel fråga som man alltid skall ställa sig när det gäller trimboxar från företag som tex. KCR. Biltillverkarna lägger ner millijontals Euro, Yen och Dollar för att minska bränsleförbruking med 0,02 liter per mil, varför köper dom inte en trimbox för ett par hundra kronor? Varför har tex Mercedes 1500 personer som bara jobbar med att optimera mjukvara, när dom kan köpa "Kalla garage trimmare" och hans fyra kompisar och nå samma resultat, och då spara ett antal miljoner Euro per år i lönekostnader?

Ha en bra dag, snart börjar F1 :)

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja bränsleförbrukning och färddator litar jag inte på till 100 så jag kör även manuell bok och det skiljer en del, detta gäller tunga fordon

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tomurdoc,

Kan förtydliga på vad jag rödmakerat i din text.

Det är till och med vanligt upp till 15% Etanol ute i Världen, Thailand som exempel har E20 vilket är 20% Etanol. De flesta bilar klarar att detta med hjälp av bränsleadaptionen upp till 25 - 30% utan bränsleadaptionen "går i taket", kunden märker detta som Motorlampan tänds. Efter bränsleadaptionen "har nått taket" så går bilen i Limp-home mode, dvs motorstyrsystemet avvänder ett ersättningsvärde i stället för det verkliga värdet. Men tex E20 är farligt nära 22% den mest kritiska blandningen, som också är den som är mest aggresiv mot gummi och aluminum.

Helt riktigt alla bilar behöver inte större spridare, men hur vet du vilken motortyp som behöver större spridare?

Gäller framförallt turbomotorer och om den får tillräckligt med bränsle ja, se ovan.

Läckage, sök på Brasilen och recalls, och titta gärna på bilbränder per 1000 bilar i Brasilen och jämför med annat land.

Ha en bra dag!

:wai:

Vad som händer i vissa fall med slangar och rör när man går över till etanol är att etanolen kan lösa upp gamla restprodukter från bensinen som sitter i rören/slangarna de kan sen sätta igen ejektorer/ eller annat och då kan läckage uppstå.

Vad man skall göra när man går över till att blandköra eller helt till etanol från en bil som gått på bensin är att öka innehållet av etanol lite i taget, i 10% steg.

Tom

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen :)

Jag är inte längre anställd av någon större tillverkare, så kan skriva en hel del..

Jag har en enkel fråga som man alltid skall ställa sig när det gäller trimboxar från företag som tex. KCR. Biltillverkarna lägger ner millijontals Euro, Yen och Dollar för att minska bränsleförbruking med 0,02 liter per mil, varför köper dom inte en trimbox för ett par hundra kronor? Varför har tex Mercedes 1500 personer som bara jobbar med att optimera mjukvara, när dom kan köpa "Kalla garage trimmare" och hans fyra kompisar och nå samma resultat, och då spara ett antal miljoner Euro per år i lönekostnader?

Ha en bra dag, snart börjar F1 :)

:wai:

Frågan man skall ställa sig är om de stora bilföretagen verkligen är intresserade av att tillverka snåla bilar, risken är nog ganska stor att de ägs från arabvärlden och de vill ju sälja olja.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har säkert många rätt i vad du skriver.

Jag gissar att du är anställd för något av de större bolagen / bilbolagen och då kan du ju inte skriva annat, inget fel i det.

Men fakta är att de jag känner som har "chipps" modifierat sina motorer är nöjda vad det gäller bränsleförbrukning och prestanda, och de flesta normalbegåvade personer slår ett snabbt överslag vid tankning och på så sätt ser sin förbrukning, att de flesta bilars färdatorer är kassa redan från början är ju inget nytt.

De europeiska biltillverkarna kan ju ännu inte idag bygga en hastighetsmätare som visar rätt!!! så varför skulle de kunna konstruera en rättvisande färddator?.

Jag har även haft en diesel bil(MB 320 CDI) modifierad med box från KCR, där höjdes iaf prestandan och bränsleförbrukningen minskade betydligt.och det inte mätt via färddator.

Hej, :)

Alla biltillverkare kan bygga hastghetsmätare som visar exakt, anledningen till at du har en viss felvisning är mycket enkel. Kör en Mercedes, BMW eller tom Volvo i USA, så skall du se att den visar exakt eller möjligen att det slår på 1 Km/h. Varför då? Det finns något som heter lagkrav, och om du söker på vad som gäller inom EU så får du svaret. Ta sedan med i tanken att du sätter på vinterdäck.. Där har du ditt svar.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Största orsaken till att en färddator inte visar rätt,

beror nog oftast på att en del kör med felaktig däckdimension.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har säkert många rätt i vad du skriver.

Jag gissar att du är anställd för något av de större bolagen / bilbolagen och då kan du ju inte skriva annat, inget fel i det.

Och jag gissar att du jobbar på Roys och Rogers mack, inget fel i det, tvärtom :great::dance1:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Största orsaken till att en färddator inte visar rätt,

beror nog oftast på att en del kör med felaktig däckdimension.

mvh

Syftar du på mig då? :whistle:

Kan inte rå för att frugan är så snål att de bästa vinterdäcken jag får tag på, är de med korden framme.:dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

var å frågade på "LPG" i Lampang i dag

och fick priset 35.000 + 6.000 for "Dounaten" 58 liter , det skall räcka till 450Km på min bil

som du lägger där reservhjulet är , for jag vill ha utrymmet i bagageluckan kvar

skall kolla i Chiang-Mai oxså

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Facit

ombyggnaden kostade 44500bth med euro-gas,den startar på bensin och vid 45gr motor-temp. går over till gas .

och en 58L "donut"! inngick (6500 extra)

nu har jag fyllt gas 2ggr

51,8 mil

67,5 L gas

880 Bth det hoppas jag blir = 17b/milen

när jag korde på bensin så drog den c;a 1,15 L/mil

jag tankar E20 35,09 B/L det blir 40,35 B/mil

så en bra mycket billigare resor NU

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tomurdoc,

Kan förtydliga på vad jag rödmakerat i din text.

Det är till och med vanligt upp till 15% Etanol ute i Världen, Thailand som exempel har E20 vilket är 20% Etanol. De flesta bilar klarar att detta med hjälp av bränsleadaptionen upp till 25 - 30% utan bränsleadaptionen "går i taket", kunden märker detta som Motorlampan tänds. Efter bränsleadaptionen "har nått taket" så går bilen i Limp-home mode, dvs motorstyrsystemet avvänder ett ersättningsvärde i stället för det verkliga värdet. Men tex E20 är farligt nära 22% den mest kritiska blandningen, som också är den som är mest aggresiv mot gummi och aluminum.

Helt riktigt alla bilar behöver inte större spridare, men hur vet du vilken motortyp som behöver större spridare?

Gäller framförallt turbomotorer och om den får tillräckligt med bränsle ja, se ovan.

Läckage, sök på Brasilen och recalls, och titta gärna på bilbränder per 1000 bilar i Brasilen och jämför med annat land.

Ha en bra dag!

:wai:

Hur mycket etanol innehåller gasoho 95.

Då det verkar som det enda som går att få tag på idag. Speciellt i Isaan. Är jag lite orolig att fylla min fireblade med detta. Gör detta ändå Lexusen har gått på detta en längre tid och verkar ej ha problem.

Men man undrar hur bra en sporthoj mår av detta i förlängningen?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket etanol innehåller gasoho 95.

Då det verkar som det enda som går att få tag på idag. Speciellt i Isaan. Är jag lite orolig att fylla min fireblade med detta. Gör detta ändå Lexusen har gått på detta en längre tid och verkar ej ha problem.

Men man undrar hur bra en sporthoj mår av detta i förlängningen?

Mvh Janne

Hej Janne, :)

Gasohol 91 / 95 innehåller 10% ethanol dvs. lika liten / stor mängd som i många andra länder och det är ingen fara att köra på detta med nämnda fordon. När vi mätte upp 95 Gasohol förra veckan från en bensinstation i Bangkok så hade dom till och med fuskat lite, mätningen

resultearde i 8% ethanol.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Blandtanka bilar är något jag har gjort i flera år nu.

Volvo 745, 30/70 etano/l bensin 2000+ mil sedan konvertering till endast etanol med enkel elektronik

Volvo 945, 35/65 etano/l bensin 1000+ mil sedan konvertering till endast etanol med enkel elektronik

Nu audi A6 quattro -2000, 50/50 etanol/ bensin sedan 500 mil tillbaka, funkar toppen.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blandtanka bilar är något jag har gjort i flera år nu.

Volvo 745, 30/70 etano/l bensin 2000+ mil sedan konvertering till endast etanol med enkel elektronik

Volvo 945, 35/65 etano/l bensin 1000+ mil sedan konvertering till endast etanol med enkel elektronik

Nu audi A6 quattro -2000, 50/50 etanol/ bensin sedan 500 mil tillbaka, funkar toppen.

Hej scorpio63 :)

Håll ett öga på bränsleslangar / ledningar i all välmening..

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tycker att du har helt rätt, bara en annan reflektion, det finns ju även en brytpunkten för ekonomin, det är ju inte helt gratis med en konvertering, har färska uppgifter från c:a 80 till 120 000 bath.

Konvertering för två veckor sedan i skrivande stund.

En pickup konverterat till LPG i Buri Ram.

Gammal bil. Gasolgrejorna helt nya.

Pris 15000 baht.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Konvertering för två veckor sedan i skrivande stund.

En pickup konverterat till LPG i Buri Ram.

Gammal bil. Gasolgrejorna helt nya.

Pris 15000 baht.

Fabrikat och motor på bilen?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Fabrikat och motor på bilen?

Typisk att den fråga skulle komma, jag som bara noterade att den var röd :-)

Fru GD, som inte vet mycket om bilar, säger Mitsubishi, minst 15 år gammal.

Hon säger också att det inte är en pickup utan en Lancer.

Åtminstone var "Mitsubishi" och LPG rätt. Så även priset för konverteringen.

Vi lånade förövrigt en Toyota VIOS, 7 år gammal, som går på LPG.

Billig som f*n att åka med - under 1 baht per km.

Även om det var glest mellan stationerna i Kaeng Khor, Buri Ram och i Tak-provinsen

så lyckades vi på resor mellan Bangkok och de nämnda ställen

hålla oss körande på gas hela tiden.

I Sisaket var det på håret. Där finns kanske en enda station inom 40 km radie

från där vi var.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Lämnade in vår nyinköpta Honda City (1 år, second hand) för ombygnad till LPG, pris 30.000 bath. Ville vi ha CNG var priset 40.000.

Ska ta 2 dagar så vi får se. Tankstorlek år 56 liter eller kg inte vet jag.

Ok, fanns billigare alternativ, men vi tog stans dyraste och största.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...