Jump to content
IGNORERAD

byta till gas


thaiola

Recommended Posts

jag har en "nissan cefiro v6" och borjar fundera på å byta till gas

det verkar som om det finns mest av "LPG" vilken gas är lämpligast

jag vill ta bort det mesta av bensintanken så jag får ner gastanken och beålla bagage-utrymmet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    8

  • Soengsang

    7

  • Surin P3

    5

  • thaiola

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ett simpelt svar är att LPG är det bästa valet.

  • Dels pga att vikten av en NGV tank är mycket högre pga att tycket i tanken är högre och måste vara kraftigare.
  • Säkerhetsmässigt LPG, eftersom gasen är lättare än luft och försvinner ut i atmosfären (vilket NGV inte gör) samt att konstruktionsmässigt så har du inget tryck att tala om i en LPG tank.
  • Tänka långsiktigt, LPG. Eftersom LPG är en naturprodukt, medan NGV är en producerad produkt av div. saker som kommer att ta slut, precis som oljan.

Nej, välj LPG bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett simpelt svar är att LPG är det bästa valet.

  • Dels pga att vikten av en NGV tank är mycket högre pga att tycket i tanken är högre och måste vara kraftigare.
  • Säkerhetsmässigt LPG, eftersom gasen är lättare än luft och försvinner ut i atmosfären (vilket NGV inte gör) samt att konstruktionsmässigt så har du inget tryck att tala om i en LPG tank.
  • Tänka långsiktigt, LPG. Eftersom LPG är en naturprodukt, medan NGV är en producerad produkt av div. saker som kommer att ta slut, precis som oljan.

Nej, välj LPG bara...

Tycker att du har helt rätt, bara en annan reflektion, det finns ju även en brytpunkten för ekonomin, det är ju inte helt gratis med en konvertering, har färska uppgifter från c:a 80 till 120 000 bath.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det där med priser på konvertering förstår jag inte.

När de började med dessa gaskonverteringar, så låg priserna på runt 20.000 Baht. Sen på på 50.000 och nu på de priser du nämner (?).

Och då pratar vi bara om max 5-6 år.

Vad har hänt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det där med priser på konvertering förstår jag inte.

När de började med dessa gaskonverteringar, så låg priserna på runt 20.000 Baht. Sen på på 50.000 och nu på de priser du nämner (?).

Och då pratar vi bara om max 5-6 år.

Vad har hänt?

Kanske ett ökat säkerhetstänkande :av-109998:

Allvarligt talat så var det många som hoppade på konverteringsfixandet när det började bli stort med LPG, en verkstad i närheten hade 2 bilbränder på ett par veckor, sen fick de inga fler kunder. :suicide:

Många hemmafixare har slutat montera, efter den första "guldrushen" var det väl inte lika många som behövde konvertera?

Eller har myndigheterna ökat kontrollen så att bara auktoriserade verkstäder får konvertera?

De LPG installationer jag sett använder en ståltank som är mycket billigare än den kolfiberarmerade tanken som krävs för NGV/CNG, så det är möjligt att de högre priserna några ger här gäller för NGV/CNG.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det har du rätt i Tommy. NGV/CNG lär vara märkbart dyrare att installera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Rent miljömässigt (om man tänker på sådana aspekter) är CNG att föredra eftersom det inte ger ett nettotillskott av koldioxid till naturen (eftersom det är biogas och kommer från sopor etc)

LPG är bara en petroleumprodukt i gasform och är nästan lika illa för naturen som bensin och diesel

CNG är numera den enda gasen som är tillåten i fordon i Sverige. LPG är ej längre tillåtet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

LPG är i princip samma gas som när du grillar.

Är den förbjuden i Sverige i bilar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

LPG är i princip samma gas som när du grillar.

Är den förbjuden i Sverige i bilar?

LPG-fordon stoppades för nyregistrering i Sverige 2003 av den anledning att LPG är inte ett miljövänligt alternativ

Det finns fortfarande några sådana fordon som rullar i Sverige och några få tankställen kvar. Nacka är den enda i Stockholmstrakten

Nere i Europa är det fortfarande ganska vanligt med LPG-konverterade bilar. Tyskland går mer och mer mot CNG nu och fördelningen där är nu ca fifty/fifty

Norge har av naturliga skäl mycket LPG eftersom dom har egna stora gasfält.

Förra året hände en stor olycka på Statoil vid skogskyrkogården

Två utlänningar med en LPG-konverterad Subaru tankade sin bil med en hemmagjord adapter tror jag det var i CNG-pumpen och bilen exploderade eftersom CNG är ett högtryckssystem och LPG ett lågtryckssystem

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6514197.ab

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Vi kör just nu en av svärmors bilar eftersom vi nyligen sålde vår. Bilen vi har är en NGV-konverterad Toyota Innova. KOnverteringen kostade för drygt 2 år sedan 65,000 baht. Full tank kostar ca 150 baht och tar oss drygt 20-25 mil skulle jag tippa. När jag tankade förra veckan kostade NGV ca 8 baht kilot. Från att ha legat på ca 5-6,000 baht i månaden på soppa så betalde sig ju investeringen inom ett år. Lite meckigt att hitta mackar att tanka på dock och de som finns har ofta långa köer av taxi-bilar, men man kan ju alltid köra på vanlig soppa om det behövs. Den i särklass största nackdelen är väl platsen man torskar på att trycka in en gastank i bagageutrymmet. Nu är Innovan riktigt stor så man kan klämma in lite bagage ändå förvisso.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte någon som i en tidigare tråd varnade för att konvertera bilar som tidigare gått på diesel eller bensin till gas ?

Han varnade för att det kunde bli dyra motorrenoveringar efter ett tag om jag minns rätt.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

I Sverige så är CNG på många ställen lika med Biogas= det mest miljövänliga du kan använda Sverige i dag,

givetvis kan el vara bättre beroende på hur elen/batterierna är producerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Biogas och naturgas såsom LNG, CNG (för NGV:s) är i princip samma med huvuddel metan, CH4, som ger mindre koldioxid vid användning

Framställt som biogas är det miljöneutralt, typ "miljövänligt.

Läs mera här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_gas_vehicle

http://en.wikipedia.org/wiki/Biogas

http://en.wikipedia.sed_natural_gas

LPG är i princip samma som "gasol" innehåller propan C3H8 och butan C4H10, som ger mer koldioxid vid användning

Framställs i huvudsak av olja. Miljöbelastande och "Inte miljövänligt"

Läs mera här:

http://en.wikipedia.d_petroleum_gas

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, verkar som jag hade lite fel ang. LPG vs NGV när det gäller framställningen.

Man lär så länge man lever.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typsikt dummsjkalle Sverige att förbjuda något som är billigare och mera miljövänligt än bensin o disel! Våran gamla Nissan Tända ( Sunny 93a ) 2535a går på Lpg. 400b fulltank räck 200 km enligt gumman men enlig säljaren 400b=100km Fast säljare kör ganska hårt så det kan förklara skilnaden i sträcka

Änsålänge är vi nöjda

Offe

post-6823-0-25804900-1305808020_thumb.jp

post-6823-0-25804900-1305808020_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Rent miljömässigt (om man tänker på sådana aspekter) är CNG att föredra eftersom det inte ger ett nettotillskott av koldioxid till naturen (eftersom det är biogas och kommer från sopor etc)

LPG är bara en petroleumprodukt i gasform och är nästan lika illa för naturen som bensin och diesel

CNG är numera den enda gasen som är tillåten i fordon i Sverige. LPG är ej längre tillåtet

Ja då kan jag titulera mig cng leverantör numera

Link to comment
Dela på andra sajter

Benzmansåklart

B)

Polarn har en Pegot 405 LPG aut, den kör man Udon - Bangkok - Udon på ca:1200 Bath.

Nakdelen med denna är kallstarter då den ej har bensintanken kvar.Gäller att friskt batteri då kall LPG inte tänder så lätt, skulle vara super att starta med bensin.

Största nakdelen med NGV är få tank ställen runt i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Var det inte någon som i en tidigare tråd varnade för att konvertera bilar som tidigare gått på diesel eller bensin till gas ?

Han varnade för att det kunde bli dyra motorrenoveringar efter ett tag om jag minns rätt.

Fritz..

Du tänker på detta inlägg i tråden Dags att köpa bil.Hur och vad ska man köpa?

Hoppas det gar skriva fran en gammal mobiltelefon..

Nagot som manga glommer att rakna in i besparningen ar en topplocks renovering efter ett tag. For en motor som inte ar byggd fran borjan for gasdrift sa kommer ventilstyrningar, ventilsaten samt ventiler att slitas ut i fortid. Detta pga av gasen inte har nagon smorjande efekt som i bensin samt diesel. Pa bilar byggda for att ga pa gas har speciella ventiler, ventilstyringar och ventilsaten.

Vi har mer eller mindre varje vecka en kumd som kommer in for topplocksrenovering och om man raknar pa kostnaden for en riktig renovering och konverteringskostnaden sa ar det ingen affar.

Det är visst mycket att tänka på när man bygger om till annat bränsle det var ju så populärt med etanol i Sverige för bara några år sen, själv så tycker jag det har varit billigast med bensin har kört ganska lite 20000 km per år så det är ju inte lönt att hålla på med andra bränslen . Bor centralt i byn och kan ta tåg och buss så just nu har jag ingen bil och i Thailand åker jag buss tåg flyg eller taxi så det blir vad det blir med bränslet.(el, Jet A1, eldningsolja 1 , cng , diesel , E20, bensin m.m.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tänker på detta inlägg i tråden Dags att köpa bil.Hur och vad ska man köpa?

Det är visst mycket att tänka på när man bygger om till annat bränsle det var ju så populärt med etanol i Sverige för bara några år sen, själv så tycker jag det har varit billigast med bensin har kört ganska lite 20000 km per år så det är ju inte lönt att hålla på med andra bränslen . Bor centralt i byn och kan ta tåg och buss så just nu har jag ingen bil och i Thailand åker jag buss tåg flyg eller taxi så det blir vad det blir med bränslet.(el, Jet A1, eldningsolja 1 , cng , diesel , E20, bensin m.m.

Apropå etanol så kan de flesta bilar köras på etanol, utan konvertering.

Jag har en voyager 3,3 som jag nu mera kör på 100% etanol, ingen märkbar prestandaförsämring eller ökad bränsleförbrukning.

Att det skall vara skadligt för motorn och tex angripa bränsleslängar är en myt, läs på länkarna nedanför om intresse finns att spara ca 4-5 kr per liter.

Det enda negativa jag märkt är att bilen kan vara något svårstartad under +5gr, men det går bra med motorvärmare.

http://etanol.nu//forumrecover/index.php

http://www.etanolbil.eu/

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå etanol så kan de flesta bilar köras på etanol, utan konvertering.

Jag har en voyager 3,3 som jag nu mera kör på 100% etanol, ingen märkbar prestandaförsämring eller ökad bränsleförbrukning.

Att det skall vara skadligt för motorn och tex angripa bränsleslängar är en myt, läs på länkarna nedanför om intresse finns att spara ca 4-5 kr per liter.

Det enda negativa jag märkt är att bilen kan vara något svårstartad under +5gr, men det går bra med motorvärmare.

http://etanol.nu//fo...cover/index.php

http://www.etanolbil.eu/

Hej tormurdoc, :)

Att etanol kan skada motor och bränsleledningar är defentivt ingen myt ;)

Om du har bränsleledningar i aluminum och / eller kombination aluminum / mässing och kör på ca 22% etanol så kommer du förr eller senare ha ett bränsle läckage, vid 22% Etanol och 78% Bensin är blandningen som mest aggresivt för aluminum och mässing. "Hemmapulare" brukar dock "blunda" för detta faktum.

Normalt så brukar däremot dagens bränsleslangar tåla etanol bättre, men samma här långtidsåldring är ett faktum.

På bilar gjorda för att gå på etanol används bränslerör av rostfritt just för att slippa läckage förr eller senare, så för en "hemmapulare" gäller det att kontrollera bränslerör och slangar regelbundet för att undvika i värsta fall en brand och i bästa fall ett motorstopp på grund av ett brusten slang eller läckande bränslerör.

Vidare gäller det att halvera oljebytes intervallen eftersom Etanol ökar risken "oil sludge".

En annan vanligt symtom som du kan råka ut för är "lamptändning" (MIL-On) beroende på att bränsle adaptionen inte klarar av att kompensera för E85 (bilen går för magert), och om du riktigt otur så kan du tom elda upp katalysatorn på grund av att bilen går för magert, samma här normalt behöver man öka spridar storleken, speciellt om du har en turbobil och kör hårt.

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tormurdoc, :)

Att etanol kan skada motor och bränsleledningar är defentivt ingen myt ;)

Om du har bränsleledningar i aluminum och / eller kombination aluminum / mässing och kör på ca 22% etanol så kommer du förr eller senare ha ett bränsle läckage, vid 22% Etanol och 78% Bensin är blandningen som mest aggresivt för aluminum och mässing. "Hemmapulare" brukar dock "blunda" för detta faktum.

Normalt så brukar däremot dagens bränsleslangar tåla etanol bättre, men samma här långtidsåldring är ett faktum.

På bilar gjorda för att gå på etanol används bränslerör av rostfritt just för att slippa läckage förr eller senare, så för en "hemmapulare" gäller det att kontrollera bränslerör och slangar regelbundet för att undvika i värsta fall en brand och i bästa fall ett motorstopp på grund av ett brusten slang eller läckande bränslerör.

Vidare gäller det att halvera oljebytes intervallen eftersom Etanol ökar risken "oil sludge".

En annan vanligt symtom som du kan råka ut för är "lamptändning" (MIL-On) beroende på att bränsle adaptionen inte klarar av att kompensera för E85 (bilen går för magert), och om du riktigt otur så kan du tom elda upp katalysatorn på grund av att bilen går för magert, samma här normalt behöver man öka spridar storleken, speciellt om du har en turbobil och kör hårt.

Ha en bra dag!

:wai:

Jag anser att det är en myt, FYI så innehåller stort sett all handelsbensin redan minst 5% etanol.

Finns flera diskussionsforum om detta, givetvis klarar inte alla bilar att köra på 100%, men de absolut flesta klarar att köras på en mix.

Men de flesta bilar kan konverteras för en liten slant 2000-3000 tusen, tar 1/2-1h att installera och man gör det enkelt själv, och inte alls alla behöver större spridare.

Etanol är tex bättre för motorer som körs/trimmas hårt pga av att oktantalet är ca 103, vilket medför att de kan ha en högre kompression.

Vad du skriver är just myter som har överbevisats, ang läckage i slangar/rör och mekanisk slitage pga att smörjoljan förlorat sin funktion.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att det är en myt, FYI så innehåller stort sett all handelsbensin redan minst 5% etanol.

Finns flera diskussionsforum om detta, givetvis klarar inte alla bilar att köra på 100%, men de absolut flesta klarar att köras på en mix.

Men de flesta bilar kan konverteras för en liten slant 2000-3000 tusen, tar 1/2-1h att installera och man gör det enkelt själv, och inte alls alla behöver större spridare.

Etanol är tex bättre för motorer som körs/trimmas hårt pga av att oktantalet är ca 103, vilket medför att de kan ha en högre kompression.

Vad du skriver är just myter som har överbevisats, ang läckage i slangar/rör och mekanisk slitage pga att smörjoljan förlorat sin funktion.

Hej tommurdoc,

Ok, jag tar tillbaks allt jag skrivit.. ;) Och förtränger all min utbildning / erfarenhet / projekt och körda prover runt om i Världen som motorutvecklare och motorstyrsystemsoptimör för Bosch, Siemens och Denso ;)

PS! Tror du kan tjäna ännu mer pengar än vad du gör idag på att köra med Etanol på ett mycket enkelt sätt, kontakta biltilverkarna och berätta att dom inte behöver använda rostfritt på bränslerör och i vissa fall bränsletankar på bilar gjorda för att köra på E20 och uppåt. Bara skriv att det är en myt att etanol kräver dessa ändringar och alla prover dom utfört är bluff och förbannad dikt, så dom kan gå tillbaka till plast utan några som helst konsekvenser, biltillverkarna tjänar då 1500 - 3000 SEK per bil.

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tommurdoc,

Ok, jag tar tillbaks allt jag skrivit.. ;) Och förtränger all min utbildning / erfarenhet / projekt och körda prover runt om i Världen som motorutvecklare och motorstyrsystemsoptimör för Bosch, Siemens och Denso ;)

Ha en bra dag!

:wai:

Nja..du behöver inte se det så, du grundar säkert din erfarenhet i ämnen på den info du har.

Men jag har förståelse för att de stora inom insprutning/motorstyrning motarbetar och varnar för när mindre utvecklare av div prestandatillbehör mixtrar med deras anläggningar, de måste givetvis varna för dessa "hemmapulare"

De är ju också lika skeptiska och negativa till div tunigboxar från ej av de auktoriserade tillverkare som kopplas till styrsystemen i de motorer de har sina produkter installerade.

Givetvis så varnar de för dessa och påvisar riskerna(enl dem) med dessa.

Ha en VARM dag :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja..du behöver inte se det så, du grundar säkert din erfarenhet i ämnen på den info du har.

Men jag har förståelse för att de stora inom insprutning/motorstyrning motarbetar och varnar för när mindre utvecklare av div prestandatillbehör mixtrar med deras anläggningar, de måste givetvis varna för dessa "hemmapulare"

De är ju också lika skeptiska och negativa till div tunigboxar från ej av de auktoriserade tillverkare som kopplas till styrsystemen i de motorer de har sina produkter installerade.

Givetvis så varnar de för dessa och påvisar riskerna(enl dem) med dessa.

Ha en VARM dag :)

Hej tomurdoc, :)

Intressant att du skriver om tuningboxar och att motorstyrsystems leverantörerna är negativa till all modifierning, och dom har all rätt i världen i att vara negativa.

En större tuningfirma ändrar på ungefär 130 - 200 parametrar för att höja effekten, vilket är totalt fel och får konsekvenser så som tex att tempmodeller, momentmodeller är satta ur spel. För att göra en "riktig" effektökning så behövs ca 1300 - 1400 parametrar ändras, och detta är inte en enmans jobb i ett garage ute på landet med en rullande landsväg.

I ett modernt styrsystem idag så finns det 35 000 - 45 000 parametrar som skall sättas eller optimeras unikt för varje motortyp, tror du på fullt allvar att "Kalle trimmare" har den kompetensen, mätinstrument eller nödvändig information att utföra ett korrekt trim?

PS! Det bästa sättet att "lura" kunden är trimboxar till Dieselbilar, de flesta boxar "sprutar" bara in mer bränsle och lurar styrsystemet på allt från temp, turbo och momentmodeller. Och det bästa av allt är när kunden sedan läser av färddatorn så tror man att förbrukningen har minskat, men allt beror på kalkylerad förbrukning (beräknas på öppningstid för insprutningsventilerna) inte stämmer överens med verkligheten.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...