Jump to content
IGNORERAD

Hitta kvalificerat arbete i Sverige


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Nu när Sverige ser ut som det gör (och många andra länder också) så skulle man kunna lätta på språkkravet för till exempel läkare.

Det finns ett behov ur patientens perspektiv som skulle vara guld värt och man under vissa omständigheter tar bort språkkravet och istället inriktar sig på den svenska mininivån som krävs för att kunna bli kvalificerad läkare.

En patient skulle kunna få prata med en läkare på sitt modersmål och Sverige skulle få både nöjdare patienter och flera läkare.

Hej Surin P3.

Först måste jag tacka dig för trådflytten, detta ämne hör inte hemma i den tidigare tråden.

Jag håller absolut inte med dig om att lätta på språkkraven i Svenska för utländska läkare. Detta skulle innebära att det skulle uppstå en mängd av minoritetsspråk i Sverige. Detta skulle bli väldigt dyrt och opraktiskt. Skall en arabisktalande läkare samarbeta med en farsitalande läkare och dessutom konsultera en spansktalande läkare. Deras gemensamma språk skulle vara Rinkebysvenska. Jag vill inte vara patienten i den röran, vill du Surin P3 vara det?

Jag har absolut inget emot att läkare kan tala andra språk än Svenska. Men dessa läkare skall ha en Svensk läkarexamen och ett godkänt prov i Svenska för att få lov att arbeta som läkare i sverige!

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magnus-Chumphae

    7

  • Surin P3

    6

  • Luttrad

    6

  • Thaikalle

    4

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej Isan lover.

Du undviker att svara på ett antal frågor.

Vilken nivå hade hans medicinska kunskaper för 15 år sedan då han tydligen anlände till Sverige?

Var dessa kunskaper redan då jämnbördiga med en Svensk läkarexamen, eller motsvarade de kanske bara en bråkdel av kraven för en Svensk läkarexamen?

Du använder uttrycket "arbeta inom sitt yrke", Ingen kan arbeta inom ett yrke utan att uppfylla kraven för detta yrke!

Denna person uppfyllde inte kraven för att arbeta som läkare i Sverige, och fick då heler inte göra det. Patientsäkerheten måste naturligtvis gå först.

Precis som Svenska läkarstudenter kan han inte börja att praktisera förrän han läst upp sina medicinkunskaper till Svensk nivå för praktiktjänst!

För att börja att praktisera måste han kunna tala Svenska!

SFI undervisningenn är visserligen av varierande kvalitet, men om någon som enligt egen uppgift har studievana och begåvning nog för att vara läkare måste gå 15 år på SFI innan han har lärt sig tala Svenska är det något som inte stämmer!

Har han över huvud taget orkat masa sig iväg till SFI undervisningen?

Isan lover. Jag håller absolut inte med dig, om du anser att det helt och hållet är Sverige och Svenskarnas fel att någon utlänsk akademiker med kunskaper för en läkarutbildning måste gå 15 år i SFI för att lära sig tala Svenska!

Isan Lover. Anser du verkligen att han själv har ingen, absolut ingen skuld till detta usla studieresultat?

Om han inte gått på SFI, utan istället arbetat, så hade han ändå lärt sig Svenska genom att tala med sina arbetskamrater och alla i hans omgivning. Var har han egentligen gjort under sina 15 år i Sverige?

Är det inte märkligt att han efter att ha vistats i ett främmande land lär sig språket först efter 15 år?

Anser du att Sverige av jämnlikhetsskäl automatiskt skall godkänna alla utlänska utbildningar i Sverige?

Skall till exempel alla som påstår sig ha en utlänsk läkarexamen per automatik få en Svensk läkarexamen?

Skall på samma sätt ett Thailändskt körkort per automatik godkännas i Sverige? Skall en person med ett Thailändskt busskörkort, från första dagen kunna köra buss i Sverige?

Anser du att det är fördomsfullt och diskriminerande att hävda att ett Thailändskt körkort inte motsvarer ett Svenskt körkort?

mvh.

Luttrad.

Hej

Jag håller med SVT i deras beskrivning av situationen och tycker att det finns utrymme för förbättringar och ingen är nog mer lämpad än SVT på att svara på detalj frågor som kommer ifrån deras programm.

Du förespråkar ju SFI men dom imponerar inte direkt på mig eftersom frugan klarade den på 3 månader, och hon fick efter SFI läsa Svenska A och B + lite mer som jag inte har i huvudet just nu för att själv bli nöjd, och jag har Amerikanska arbetskamrater som dömmer ut denna utbildning totalt och en av dessa fick det Svenska företag som anställde honom att betala en privat kurs som enligt honom fungerade mycket bättre.

Men frugan har klarat sig bra ändå hon började jobba direkt när hon kom hit, fotolabb, bemanningsföretag i bilindustrin, tolk, hemspråkslärare och vårdbiträde, just nu läser hon till undersköterska och jobbar 60% i hemtjänsten.

Och jag tycker inte alls att Sverige ska godkänna alla utländska utbildningar, men jag tycker att det borde ligga i Sveriges intresse att känna till vilka utbildningar och tidigare jobb invandrare och flyktingar har haft, och att dom borde medverka till att dessa personer får dom komletterande utbildningar och språkkunskaper som behövs så snabbt som möjligt för att slippa gå på socialbidrag eller som helt överkvalificerade tvingas plocka jordgubbar och potatis.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Surin P3.

Först måste jag tacka dig för trådflytten, detta ämne hör inte hemma i den tidigare tråden.

Jag håller absolut inte med dig om att lätta på språkkraven i Svenska för utländska läkare. Detta skulle innebära att det skulle uppstå en mängd av minoritetsspråk i Sverige. Detta skulle bli väldigt dyrt och opraktiskt. Skall en arabisktalande läkare samarbeta med en farsitalande läkare och dessutom konsultera en spansktalande läkare. Deras gemensamma språk skulle vara Rinkebysvenska. Jag vill inte vara patienten i den röran, vill du Surin P3 vara det?

Jag har absolut inget emot att läkare kan tala andra språk än Svenska. Men dessa läkare skall ha en Svensk läkarexamen och ett godkänt prov i Svenska för att få lov att arbeta som läkare i sverige!

mvh.

Luttrad.

Men det säkert ett par stycken av de som kan engelska av de som inte kan svenska.

Alla utländska läkare är inte "outbildade".

Men visst håller jag med om att svenska inom allmänvården bör vara ett krav. Helt logiskt.

Men det gäller inte bara läkaryrket, finns andra yrken (precis som IL säger) där man skulle kunna ta till vara på utländsk kompetens på ett mycket bättre sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Särskillt "Rasistiska" tycker jag inte svenskarna är heller.

Bara undantagsvis kan man hitta dessa typer som ogillar andra mänskliga "raser".

Däremot finns det en utbredd skepticism mot annorlunda och för många obegripliga kulturyttringar samt avvikande religiösa beteenden. När det finns misstanke om att dessa kulturyttringar och avvikande religiösa beteenden även vill tas med in och praktiseras på en vanlig svensk arbetsplats så blir naturligtvis arbetsgivaren brydd och ställd inför risken att det ska inverka negativt på rörelsens ekonomiska resultat och även skapa osämja bland medarbetarna.

Har arbetsgivaren att välja mellan en vanlig svenne kontra någon annan mer "exotisk" snubbe eller tjej att anställa, så framstår nog inte valet av svennen så konstigt.

Rätt eller fel så gör vi alla dessa val, bl.a. då vi exempelvis ska kontakta en hantverkare för att ficka något i lägenheten eller på huset.

Den något sävlige men klämkäcke snickaren Kurt Blomqvist med sina blåkläder, tumstock, livrem i midjan och morakniv har ju en viss fördel framför "Ibrahim Inschalla" som inte riktigt vet hur man säljer in sig och skapar förtroende hos familjen Andersson.

Men ju förr en invandrare assimilerar sig utanför det egna hemmet - ju förr kommer också jobb och respekt. Stretar man kulturellt emot så tar det evigheter. Det gäller bl.a. att vilja läsa av, och även lär sig bruka svenska sociala koder i större grad, och i mindre utsträckning kräva sin rätt att förbli den man var i sitt hemland.

En annan aspekt:

Ponera att ni för första gången är på besök i en större svensk stad och att ni då känner er sugna på något smaskens.

Är det då rasistiskt att gå förbi ”Magnus Pizzeria” och istället slinka in hos den till namnet mer genuina ”Marcello’s Pizzeria” som ligger lite längre bort på gatan?

Samma typ av undermedvetna val gör man även i andra situationer.

Ibland hamnar svensken först, och ibland rynkar man på näsan åt svenne-namnet till fördel för något mer exotiskt namn.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Hej

Att man oftast inte kan få ledigt ifrån fasta anställningar i Thailand stämmer, och det är ju ett stort steg att lämna ett välbetalt och bra jobb för att besöka Sverige, och jag tycker att du ska vara ärlig och säga att chansen är minimal att hon ska kunna få ett lika bra jobb här även om hon har både utbildning och kompetens, för Sverige är ett rasistiskt land som inte alls tar till vara utlänningars komptenser, detta vet nog alla i Sverige och det visas ju exempel på detta ofta i nyhetes programm och reportage och risken finns ju att hon kan bli besviken i hur "systemet" fungerar här.

Själv var jag mycket noga med att påpeka detta för min fru innan hon flyttade hit, och hon tvivlade på mig innan hon kom hit men numera vet hon hur det Svenska systemet fungerar och hon har mycket riktigt aldrig fått ett jobb som motsvarar hennes utbildning, och hon har lärt känna många ifrån olika länder som har upplevt det samma fast att dom har bra utbildningar och har haft bra jobb i sina hemländer.

I Sverige är det vardag att högutbildade personer med betyg som garanterar bra jobb i länder som USA och England och personer med f.d bra jobb som läkare, kärkrafts anställda, forskare, m.m förväntas ta jobb som städare, diskare, taxi chaufförer eller grösaksförsäljare på torget.

I övrigt får man väl säga grattis och lycka till.

Mvh Isan Lover

Jag som trodde du var Thailandsveteran!

I jämförelse med Thailand så existerar det ingen rasism i Sverige!

I Sverige så tar man mycket väl hand om många invandrades kompetens som framförallt företagare, hur ser det ut på den fronten i Thailand tycker du??

I Sverige kan i princip vem som helst köpa mark/hus, hur går det i Thailand(och många andra länder)??

Sen angående "din läkare" om jag flydde från mitt land och hade läkarutbildning så skulle jag plugga röven av mej för att lära mej det språk som behövs istället för att gnälla röven av mej "att jag blir illa behandlad" av Sverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det som invandrare svårt att hitta kvalificerade yrken i Sverige. Men det är det faktiskt för svenskar också. Det finns ett överflöd av personer som inte kan hitta arbete som matchar studierna. För akademiker är Sverige bland de absolut sämsta i Västeuropa också när det gäller löner.

Jag tror det ligger i sakens natur för ett litet land som ligger utanför händelsernas centrum, så som Sverige, att det oavsett utbildning och person blir svårare att slå sig fram när man har utländsk härkomst. Nyanställning primeras knappast och när arbetsgivaren ska anställa så väljer han nog medvetet eller omedvetet så svenskt som möjligt. Känns tryggast så.

Sedan finns det ju den grupp av arbetsgivare som har en rent rasistiskt inställning. Det har jag själv sett och det är givetvis tragiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till er alla som undrar varfør vi talar olike språk hær i værlden så finns føljande førklaring...

Babels torn är ett byggnadsverk omnämnt i Gamla Testamentet, 1 Mos. 11:1-9, eventuellt en babylonisk ziqqurat (trappstegstempel) vigd åt Marduk.

Den traditionella uppfattningen

Babels torn i Bibeln har ofta tolkats som en symbol för mänskligt övermod och försyndelse mot Gud. Försöket att bygga ett torn ända upp i himlen har ansetts ha bestraffats med språkförbistringen, uppdelningen i olika tungomål, så att människor inte längre kunde förstå varandra.

Bibeltexten

I texten sägs att människorna vill bygga en stad, med ett torn som når ända upp till himlen. På så sätt skulle deras namn bli känt och de skulle slippa vara skingrade över hela jorden. De hade hittat en dal i Shinar där de hade bosatt sig.

För att bygga tornet slog man tegel och som murbruk använde man beck.

Herren steg ner för att se på staden och tornet och säger då: "De är ett enda folk och har alla samma språk. Detta är bara början. Nu är ingenting omöjligt för dem, vad de än föresätter sig".

Guds reaktion på stadsbyggandet och tornbygget blir därefter att han vill "skapa förvirring i deras språk, så att den ene inte förstår vad den andre säger".

Platsen kallas sedan dess för Babel, det var där språkförbistringen skapades och från vilken Herren skingrade människorna ut över hela jorden och byggandet av staden upphörde.

Någon kritik riktad mot tornbygget finns inte uttryckligen i texten och i slutmeningarna är stadsbyggandet (staden) det enda av de två projekten som nämns.

Kælla Wikipedia

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan

för min del så bor jag i sverige o då vill jag prata med en läkare på svenska inte på

nån halvdan amatörsvenska

mvh

Här i Skåneland har vi mycket Danska och Polska Läkare.

Min husläkare är en tjej från Serbien i 40 års åldern.

Hon är trevlig och kunnig.

Hennes språk kunskaper behöves till äldre fd: Jugoslaver.

Hon pratar bra Svenska.

Det som behöves är läkare från Thailand.

Detta skulle hjälpa våra tjejer mycket.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover.

Angående ditt påstående att utlänska läkare tvingas att köra taxi i Sverige.

Har du ett enda konkret exempel på att en utlänsk läkare med en av Svenska myndigheter godkänd läkarexamen och ett godkänt prov i Svenska mot sin vilja tvingas att arbeta som någonting annat än läkare i Sverige?

"kärkrafts anställda" Jag antar att det fattas ett "n" och att du menar anställda inom kärnkraftsverken.

Sveriges kärnkraftsverk var åtminstone förr klassade som skyddsobjekt vilket innebär ett krav på Svenskt medborgarskap för de anställda. Dessutom får det inte uppstå några som helst språkproblem under arbetet. Vid en eventuell driftstörning, speciellt nattetid då alla är trötta och inte så alerta har kontrollrumspersonalen det tillräckligt besvärligt ändå, utan att dessutom få problem med kollegors bristande kunskaper i det svenska språket!

Är inte detta med att utlänska läkare tvingas att köra taxi i Sverige bara en PK-skröna som saknar all förankring i verkligheten?

Är inte detta bara en motsvarighet till skrönan om att utlänningar river upp parketten för att odla potatis?

mvh.

Luttrad.

Hej Luttrad. tyvärr är det inte en Skröna som du tror. jag själv har en mycket god vän som kommer från polen och han var och är utbildad läkare i polen, han kom till Sverige i början av 80:talet och fick inte jobb, han började att köra taxi i några år och sen blev det lättare på 90 talet för polska läkare som fick kompletera sin utbildning med bl.a svenska som huvudämne, det tog ett år så fick han jobb på MAS. sen var det en taxiförare i Stockholm som var civilingenjör inom bygg, han fick inget jobb, han kör fortfarande taxi.

Link to comment
Dela på andra sajter

kycklingen

Här i Skåneland har vi mycket Danska och Polska Läkare.

Min husläkare är en tjej från Serbien i 40 års åldern.

Hon är trevlig och kunnig.

Hennes språk kunskaper behöves till äldre fd: Jugoslaver.

Hon pratar bra Svenska.

Det som behöves är läkare från Thailand.

Detta skulle hjälpa våra tjejer mycket.

pigge01

Jag håller med dej.

Nästa gång jag blir sjuk i Thailand skulle det hjälpa mej om det fanns nån tillgänglig läkare som är från Sverige det skulle vara bra för mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt både skrämmande och fascinerande hur man ens kan komma på tanken att läkare i Sverige inte skall behöva kunna svenska på akademisk nivå. Är det för att man är så rädd att bli kallad rasist? Liten news flash, alla, till och med påven, är vad man nu för tiden kallar för en "rasist". Vissa lite mindre andra lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dej.

Nästa gång jag blir sjuk i Thailand skulle det hjälpa mej om det fanns nån tillgänglig läkare som är från Sverige det skulle vara bra för mej.

Jag har inget att klaga på om sjukvården i Thailand.

Midsommar 2005 föl Nitt så illa att hon fick en allvarlig skada och bliv opererad akut.

På Memorial H i Pattaya.

Allt gick bra vi är tacksam för SOS Köpenhamn för all hjälp från dem.

Är man på rätt ställe så går det bra.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med SVT i deras beskrivning av situationen och tycker att det finns utrymme för förbättringar och ingen är nog mer lämpad än SVT på att svara på detalj frågor som kommer ifrån deras programm.

Du förespråkar ju SFI men dom imponerar inte direkt på mig eftersom frugan klarade den på 3 månader, och hon fick efter SFI läsa Svenska A och B + lite mer som jag inte har i huvudet just nu för att själv bli nöjd, och jag har Amerikanska arbetskamrater som dömmer ut denna utbildning totalt och en av dessa fick det Svenska företag som anställde honom att betala en privat kurs som enligt honom fungerade mycket bättre.

Men frugan har klarat sig bra ändå hon började jobba direkt när hon kom hit, fotolabb, bemanningsföretag i bilindustrin, tolk, hemspråkslärare och vårdbiträde, just nu läser hon till undersköterska och jobbar 60% i hemtjänsten.

Och jag tycker inte alls att Sverige ska godkänna alla utländska utbildningar, men jag tycker att det borde ligga i Sveriges intresse att känna till vilka utbildningar och tidigare jobb invandrare och flyktingar har haft, och att dom borde medverka till att dessa personer får dom komletterande utbildningar och språkkunskaper som behövs så snabbt som möjligt för att slippa gå på socialbidrag eller som helt överkvalificerade tvingas plocka jordgubbar och potatis.

Mvh Isan Lover

Hej Isan Lover.

Du undviker fortfarande att svara på frågorna.

Var någonstans förespråkar jag SFI?

Jag skrev att "SFI undervisningen är visserligen av varierande kvalitet, men om någon som enligt egen uppgift har studievana och begåvning nog för att vara läkare måste gå 15 år på SFI innan han har lärt sig tala Svenska är det någonting som inte stämmer!"

Om han vill arbeta som läkare i Sverige är det hans skyldighet att lära sig det Svenska språket. Sveriges skattebetalare erbjuder honom gratis SFI utbildning med bidrag under studietiden. Han är inte tvungen att gå på SFI. Om han så önskar kan han själv gå vilka kurser han vill eller lära sig Svenska enligt naturmetoden. Om han vägrar att gå någon utbildning i Svenska är det hans eget fel, och bara hans eget fel att han inte lär sig tala Svenska!

Isan Lover. Anser du verkligen att det bara är Sverige och Svenskarnas fel att han först efter 15 år i Sverige lärde sig tala Svenska?

Har han verkligen ingen egen skuld för sitt usla studieresultat?

Vad har denna person egentligen gjort under sina 15 år i Sverige? Hans studieflit har uppenbarligen varit minst sagt begränsad.

Har han bara suttit omgiven av landsmän och beklagat sig över det hemska Sverige, och dess ännu hemskare invånare?

Han har inte varit tvungen att arbeta om han gått SFI, då bidrag betalas av Sveriges skattebetalare under studietiden.

För övrigt Isan Lover måste jag få lov att gratulera din fru. Hon klarade tydligen av sina Svenskastudier på en bråkdel av den tid som denne påstådde läkare behövde! Hennes lämplighet och framförallt hennes studieambition, gör henne mycket lämpligare för akademiska studier än honom.

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Luttrad. tyvärr är det inte en Skröna som du tror. jag själv har en mycket god vän som kommer från polen och han var och är utbildad läkare i polen, han kom till Sverige i början av 80:talet och fick inte jobb, han började att köra taxi i några år och sen blev det lättare på 90 talet för polska läkare som fick kompletera sin utbildning med bl.a svenska som huvudämne, det tog ett år så fick han jobb på MAS. sen var det en taxiförare i Stockholm som var civilingenjör inom bygg, han fick inget jobb, han kör fortfarande taxi.

Hej Jan53.

Även om din gode vän var utbildad Polsk läkare behöver det inte per automatik innebära att han uppfyllde kraven för en Svensk läkarlegitimation.

Dessutom antar jag att han inte kunde tala Svenska när han kom till Sverige.

När han lärt sig Svenska kunde han avlägga ett prov i Svenska för läkare i Sverige. Dessutom kunde han då börja att komplettera vad som kanske fattades på hans Polska läkarutbildning för att kunna få ut sin Svenska läkarlegitimation. Jag antar att han körde taxi när han lärde sig tala Svenska och kanske även när han kompletterade sin Polska läkarutbildning.

Att detta tog ett antal år är helt naturligt. I fallet med Isan Lovers läkare tog det 15 år att lära sig tala Svenska. Jag förstår av din text att din gode vän var betydligt mer studiemotiverad och klarade det på en betydligt kortare tid än så.

Jag hoppas att jag uppfattat det hela rätt?

Att överkvalificerade personer arbetar i yrken långt under deras kompetens är nog inte så ovanligt. Jag känner till ett fall med en civilingenjör, som dessutom har doktorerat och arbetar långt under sin kompetens. Då denne person är pursvensk resulterar det dock inte i snyfthistorier i TV.

Att Sverige har ett utanförskap på ca. 1.500.000 personer gör inte saken bättre!

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Alla dessa val där arbetsgivare, fastighetsägare, m.m väljer helsvenskar före utlänningar för att det känns tryggt och av andra liknande skäl är ju inget annat än diskriminering.

Nej fram för mer programm typ Janne Josefssons som avslöjar myten om Sverige som det pefekta landet där alla har samma värde och behandlas likadant.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

Alla dessa val där arbetsgivare, fastighetsägare, m.m väljer helsvenskar före utlänningar för att det känns tryggt och av andra liknande skäl är ju inget annat än diskriminering.

Nej fram för mer programm typ Janne Josefssons som avslöjar myten om Sverige som det pefekta landet där alla har samma värde och behandlas likadant.

Mvh Isan Lover

Det är ju synd att det är så.

Men vi kan ju prova med att få jobb i Thailand som industriarbetare.

Inte helt lätt för Svenne-banan att få jobb i USA eller Australien heller. Fast då är skillnaden den att man mest troligt kommer som gäst arbetare.

Att arbetsgivare tar det säkra före det osäkra har jag full förståelse för, speciellt om det är ett litet företag.

I Norge har jag bott i några hus och lägenheter där polacker har varit både snickare, elektriker och kakelspecialister. Det är faktiskt bedrövligt hur dåligt det kan bli.

Nu säger jag inte att dom polska arbetarna är dåliga, men dom utger sig ofta för att vara snickare fast dom är taxichaufförer hemma i Polen och enda snickeri erfarenheten dom har är när dom rev grannens ute-dass.

En Thailändsk läkare skulle säkert vara väldigt bra att ha i Sverige. Men riktlinjerna som man ska följa här är väl inte att skriva ut antibiotika för minsta lilla förkylning. Tror att dom skulle behöva komplettera sin utbildning och lära sig den svenska modellen av sjukvård.

Själv hade jag aldrig anställt en Thailändsk elektriker att göra ett jobb här i Sverige även om han hade haft en djävligt bra Thailändsk utbildning. Kanske den är lika bra som den Svenska, men erfarenheten säger No,No.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är säkert ingen som har missat att många läkarintyg inte är bra nog för att kunna godkännas av försäkringskassan, i flera fall har det ju handlat om att läkarna inte fyllt i blanketterna "rätt" vilket leder till att FK underkänner skälen för sjukskrivning med stora konsekvenser för den sjukskrivne. http://www.dagensmedicin.se/asikter/ledare2/2011/01/13/lakarens-sjukintyg-maste-s/index.xml

Jag har inte sett det kommenteras någonstans men kan utländska läkare vara överrepresenterade i den här gruppen månne? Jag har själv träffat läkare som säkert varit duktiga i sig men med ganska dålig svenska. Att vara läkare och ställa diagnos handlar ju i hög grad om att kunna förstå patienten, utan den kunskapen är det svårt att vara en bra läkare - oavsett bakomliggande kunskaper inom medicin. Jag känner inte att kraven i svenska är för högt ställda, framförallt när det gäller läkare.

Att arbetsgivare hyser viss skepsis mot vissa efternamn har säkert också att göra med de omskrivna fall där anställda vägrar ta i hand med personer av motsatt kön eller där man inser att man plötsligt måste fundera mer på andras mat- och dryckesvanor i samband med jobbträffar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Alla dessa val där arbetsgivare, fastighetsägare, m.m väljer helsvenskar före utlänningar för att det känns tryggt och av andra liknande skäl är ju inget annat än diskriminering.

Nej fram för mer programm typ Janne Josefssons som avslöjar myten om Sverige som det pefekta landet där alla har samma värde och behandlas likadant.

Mvh Isan Lover

Vadå diskriminering? Du verkar förspråka att arbetsgivare måste anställa invandrare bara för att de är invandrare, alltså att kvotera in dem. Annars är de rasistiska och diskriminerar. Sverige är säkerligen topp 3 i världen när det gäller hur äckligt PK man är. Om jag själv hade ett företag skulle tex samtliga ansökningar med arabiska och afrikanska namn direkt hamna i papperskorgen oavsett utbildningsnivå. Dock skulle troligtvis östasiatiska namn tex från Japan och Sydkorea hamna väldigt högt upp. Varför? Tja... kalla det för bra och dåliga erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det är märkligt det för ingen diskussion om Svenska utbildningen för invandrare utan bara hur synd det är att deras utbildningar från deras ursprungsländer inte ger dem kvalificerade arbeten i Sverige. Jag är övertygad om att det först och främst krävs en mycket bra Svenska om man skall kunna fungera i yrken som kräver längre utbildning. En lärare bör ju faktiskt kunna perfekt Svenska oavsett ämne han eller hon skall undervisa i ( med undantag för hemspråkslärare). När det gäller medicinsk personal som Läkare och sjuksköterskor är nog kravet på en bra svenska än högre, det samma gäller även alla de utbildningar där språket är det direkta redskapen som jurister, psykologer, socialassistenter, journalister mm.

Vem av er skulle vilja anlita någon av dessa i Sverige och tala Svenska med dom då dom endast har rudimentära kunskaper i Svenska nej det tror jag inte är fallet ni vill alla bli förstådda med minsta möjliga risk för missförstånd vilket är det normala för alla människor.

Att som vissa för fram övergå till att acceptera Engelska i samhället på en sådan nivå att den kan ersätta Svenskan är infantilt, Svenska är språket i Sverige och även om många tror sig kunna Engelska bra så är deras nivåer långt ifrån flytande, samt jag anser att det ej skall krävas Engelska i Sverige för att kunna få exempelvis juridisk eller medicinsk hjälp det vore mycket diskriminerande gentemot huvuddelen av befolkningen.

Samt läkare som ej kan svenska inom vården tja då kan dessa läkare endast ta emot för bokade patienter som har den läkarens språk som modersmål, det låter mycket dyrt för samhället eller ska dessa läkare endast få betalt per patient.

Nej vi bör nog börja med det som allt alltid faller tillbaka på språket utan ett bra språk har man mycket svårt att konkurrera på arbetsmarkanden inom de arbeten som diskuteras nu.

Mvh

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Skulle jag återigen stöta på en läkare likt den vi stötte på då frun var gravid vars talade svenska var så dålig att jag hade stora svårigheter att förstå henne samt frun undrade vad det var för språk som läkaren talade så skulle jag nog göra en anmälan enligt ”Lex Maria” om det vore möjligt! Alternativt i annan form då det är en uppenbar risk med så dålig svenska hon förstod bra dock ej perfekt samt läste säkerligen mycket bra dock var den talade Svenskan urusel vilket inverkade på hur vi förstod vad hon sa. Som tur var var det inget svårare hon skulle berätta för oss så det var hanterbart men det är ju inte så att en läkare bara skall kunna hantera enkla saker med enkla besked som inte kräver förklaringar eller kompletterande information.

Är det rasistisk att kräva att man blir förstånd då man besöker en läkare, sjukhus eller liknande!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag återigen stöta på en läkare likt den vi stötte på då frun var gravid vars talade svenska var så dålig att jag hade stora svårigheter att förstå henne samt frun undrade vad det var för språk som läkaren talade så skulle jag nog göra en anmälan enligt ”Lex Maria” om det vore möjligt! Alternativt i annan form då det är en uppenbar risk med så dålig svenska hon förstod bra dock ej perfekt samt läste säkerligen mycket bra dock var den talade Svenskan urusel vilket inverkade på hur vi förstod vad hon sa. Som tur var var det inget svårare hon skulle berätta för oss så det var hanterbart men det är ju inte så att en läkare bara skall kunna hantera enkla saker med enkla besked som inte kräver förklaringar eller kompletterande information.

Är det rasistisk att kräva att man blir förstånd då man besöker en läkare, sjukhus eller liknande!

Mvh

Magnus-Chumphae

Ja det är det i dagens Sverige: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/par-kallades-rasister-i-sjukjournal_3196633.svd. Och folk ser ut som fågelholkar och är helt oförstående när Sverigedemokraterna växer hela tiden (senast ett par dagar sedan i Västra Götaland).

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag återigen stöta på en läkare likt den vi stötte på då frun var gravid vars talade svenska var så dålig att jag hade stora svårigheter att förstå henne samt frun undrade vad det var för språk som läkaren talade så skulle jag nog göra en anmälan enligt ”Lex Maria” om det vore möjligt! Alternativt i annan form då det är en uppenbar risk med så dålig svenska hon förstod bra dock ej perfekt samt läste säkerligen mycket bra dock var den talade Svenskan urusel vilket inverkade på hur vi förstod vad hon sa. Som tur var var det inget svårare hon skulle berätta för oss så det var hanterbart men det är ju inte så att en läkare bara skall kunna hantera enkla saker med enkla besked som inte kräver förklaringar eller kompletterande information.

Är det rasistisk att kräva att man blir förstånd då man besöker en läkare, sjukhus eller liknande!

Mvh

Magnus-Chumphae

Man kan ju få tolkhjälp.

Men jag tror det är för att en utlandsfödd patient ska förstå den svenska läkaren och inte tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hej

Alla dessa val där arbetsgivare, fastighetsägare, m.m väljer helsvenskar före utlänningar för att det känns tryggt och av andra liknande skäl är ju inget annat än diskriminering.

Nej fram för mer programm typ Janne Josefssons som avslöjar myten om Sverige som det pefekta landet där alla har samma värde och behandlas likadant.

Mvh Isan Lover

Och hur skulle godsägarn själv resonera om det kom en drös Thai-kineser och sökte jobb hos dig i byn? I den andra tråden ondgör du dig över att en minoritet har för mycket makt på ett näst intill rasistiskt sätt och här vill du att utbildade infödda svenskar med svenskklingande efternamn ska stå tillbaka på arbetsmarknaden till minoriteters fördel som ska få jobb omgående trots att de saknar både rätt kompetens och språkkunskaper. Du är inte konsekvent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Ni som anser Sverige rasistiskt kan ju testa att söka arbete i något annat land och då ange att ni endast har rudimentära kunskaper i det landets språk men det är upp till kunderna att tala Svenska med er då allt annat är rasistiskt!

Nej sluta tramsa blanda ej kunskapskrav med rasism det förlorar bara de invandrare som väljer att lära sig Svenska ordentligt på och de stackars invandrare som är imbecilla nog att tro på er får hela sin framtid totalt förstörd då de slutar se till sina egna kunskaper och endast skriker rasism så fort de ej får som de vill.

Det skall vara bra utbildningar med tydliga krav på kunskapsnivån för de som läser Svenska i Sverige, man skulle behöva inrätta särskilda examinatorer som testar alla SFI och Svenska för invandrares språk kunskaper noga innan de erhåller betyg då många skolor anser att snabbheten i utbildningen går före kunskapskraven.

Och återigen så drabbar det de som vill lära sig Svenska allra mest, de kommer till universitetet och står helt plötsligt inför det faktum att deras Svenska nivå inte alls är den som krävs för att de skall kunna klara studierna och vems är felet?

Det är fegheten att inte våga genomföra en kunskapsorienterad utbildning där utbildaren och eleven har ett gemensamt ansvar för att tillse att nivån på kunskaperna är den erforderliga vid examen. Idag är många Svenska utbildningar helt undermåliga såväl vad det gäller SFI som Svenska som andraspråk, denna sjunkande nivå finns även i den vanliga gymnasieskolan flera universitet har påpekat att de snart nödgas inför inträdesprov då betygen ej borgar för att erforderlig kunskap finns hos eleverna för att de skall klara utbildningen vid universitetet.

Att som viss då skrika allt högre på att sänka kraven på svenska kunskaper för invandrare i yrkeslivet visar på att baskunskaper för att kunna tillgodogöra sig information samt delge andra information har helt eftersats och då det nu blir allt mera problem så talas det inte om att höja kunskaperna utan om att sänka kraven!

Skulle ni välja bil efter den metoden ok det är svårt att bygga en Ny Volvo v 70 så jag tycker det är ok om jag får en Volvo 245 istället för samma pengar?

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...